Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Zojuist een gehaast proefje gedaan met een constante testtoon; probleem is dat ik op vinyl, behalve ruis, geen langere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Beste Pjotr, Is dat belangrijk om te weten ? Misschien een keer langs komen, dan kun je het per 1/10 sec zien. MvG, Haudio Sorry Haudio dat is een ontwijkend antwoord en verwacht toch wel een iets minder reclame-achtig antwoord hier van je. Of heb jij soms een testplaat waarmee je die wow tgv de varierende groefmodulatie kwantitatief kunt meten? Dus niet een plaat met een constante toon maar eentje met flink hoge dynamiekverschillen. Quote: Iring: 1/600 part of an octave The Iring unit was defined by Widogast Iring in his 1898 Die reine Stimmung in der Musik. He noted that the twelfth part of the Pythagorean comma and the schisma have almost the same size, both about 1/614 part of the octave. To get round numbers, he took for this size one 600th part of an octave. The size of the major second can then be rounded to 102 and the just major third to 193. The perfect fifth is 351 Iring units. The size of the Iring unit is twice the size of the cent. It is also about the smallest difference in pitch that untrained ears can hear. The same unit was later defined in 1932 by Joseph Yasser in his book A Theory of Evolving Tonality by dividing the equally tempered whole tone in 100 parts and calling it the centitone. Een ongetraind gehoor kan dus een tonale verschuiving van 2 centitones horen. Dat is de 600e machts wortel uit 2 oftewel een toonsverschuiving van 0,1%. Je zou kunnen stellen dat dat de piek-piek waarde van de wow is die je dus zou mogen toleren. Nu wordt wow in RMS gemeten en dan zou je dus op een waarde uitkomen van 0,035% Rms Maar wat doet nu die vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Zojuist een gehaast proefje gedaan met een constante testtoon; probleem is dat ik op vinyl, behalve ruis, geen langere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Hallo Ravon, Daar kun je dan de wow van de draatafel van Kraus mee bepalen. Maar dat kan die Nakamukkie T100 van Haudio ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Hallo Ravon, Daar kun je dan de wow van de draatafel van Kraus mee bepalen. Maar dat kan die Nakamukkie T100 van Haudio ook. Dat apparaat van Haudio kan geen spectrum maken met de modulatiefrequenties en de modulatiediepte. Ik zal veel moeite hebben om de wow te bepalen omdat dat (als ik goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Ik zal het netjes doen en alle relevante gegevens vermelden; kijk als je de file opent in CoolEdit onder view - waveproperties(+ de onderste optie van het dropdownmenu); daar staan dan naast de opnamedatum vermeld welk element, welke arm, welke phonopre en wel/niet TMD-drive; ik ga even snuffelen op de harde schijf en morgen stuur ik dan waarschijnlijk vier files op van elk zo'n 20 seconden. Dat is te overzien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Ok Ravon, zou kunnen. Het zou al heel mooi zijn als je de feruentiedeviatie in % zo zou kunnen destileren. Daarmee heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn dat soort cijfertjes maatgevend? Blijft wel een aardig proefje overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Ok Ravon, zou kunnen. Het zou al heel mooi zijn als je de feruentiedeviatie in % zo zou kunnen destileren. Daarmee heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn dat soort cijfertjes maatgevend? Blijft wel een aardig proefje overigens Kijk hier eens naar: Metingen aan signaal draaitafel Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Ok Ravon, zou kunnen. Het zou al heel mooi zijn als je de feruentiedeviatie in % zo zou kunnen destileren. Daarmee heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn dat soort cijfertjes maatgevend? Blijft wel een aardig proefje overigens Ja, die cijfers zijn maatgevend omdat dat zo is afgesproken. Ik vind wel dat je een interessant punt hebt aangesneden. De vraag is in hoeverre "music induced wow" door variaties in naaldwrijving een relevant probleem is. Dat zou best leuk zijn om eens te onderzoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Ok Ravon, zou kunnen. Het zou al heel mooi zijn als je de feruentiedeviatie in % zo zou kunnen destileren. Daarmee heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn dat soort cijfertjes maatgevend? Blijft wel een aardig proefje overigens Kijk hier eens naar: Metingen aan signaal draaitafel Jacco Jawel die ken ik al maar zegt nog steeds niets over de invloed van het vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Ok Ravon, zou kunnen. Het zou al heel mooi zijn als je de feruentiedeviatie in % zo zou kunnen destileren. Daarmee heb ik overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Zijn dat soort cijfertjes maatgevend? Blijft wel een aardig proefje overigens Kijk hier eens naar: Metingen aan signaal draaitafel Jacco Jawel die ken ik al maar zegt nog steeds niets over de invloed van het het vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Ben overigens zelf maar eens begonnen om een dynamisch model van het motor-snaar-draaiplateau systeem te maken en gewoon adh daarvan eens te zien wat bv een variatie van een paar gram aan trekkracht doet. Je moet ergens beginnen nietwaar Wat gebruik je daarvoor? Bondgrafen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Dat klopt misschien wel, ik weet niet tot hoe laag wow gedefinieerd is. Zijn daar eigenlijk wel afspraken over? Volgens mij is het de totale afwijking in Rms tov van de snelheid, a la THD maar dan voor draaisnelheid. Over hoelang dat geintegreerd zou moeten worden? Kan dat ook nergens vinden, misschien in eoa DIN norm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Alle files die ik op de harde schijf heb staan zijn in 96/32; ik zal er drie uitpikken en opsturen met de gegevens en een vierde morgen maken in 44,1/16; met CoolEdit kun je de drie andere files dan omzetten naar het gewenste formaat; ik meen dat het beter is om van 96kHz files 48kHz te maken dan 44,1 maar dat mag je zelf uitzoeken want dat onttrekt zich ten enen male aan mijn inzichten. ik neem aan dat het versturen kan via de e-mailmogelijkheden die het forum biedt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Ben overigens zelf maar eens begonnen om een dynamisch model van het motor-snaar-draaiplateau systeem te maken en gewoon adh daarvan eens te zien wat bv een variatie van een paar gram aan trekkracht doet. Je moet ergens beginnen nietwaar Wat gebruik je daarvoor? Bondgrafen? Niet zo snel he, lijkt wel een chatbox hierroo Nee, gewoon een model met integrators, sommators en K factoren wat ik gewoon door PSpice haal. Dan is het elektrische en het mechanische deel in 1 klap te doen. Komen best grappige dingen uit, maar dat een andere keer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Dat klopt misschien wel, ik weet niet tot hoe laag wow gedefinieerd is. Zijn daar eigenlijk wel afspraken over? Volgens mij is het de totale afwijking in Rms tov van de snelheid, a la THD maar dan voor draaisnelheid. Over hoelang dat geintegreerd zou moeten worden? Kan dat ook nergens vinden, misschien in eoa DIN norm? Ik dacht het ergens een keer gelezen te hebben. Deze link vertelt iets geheel anders: Specs van een wow/flutter meetinstrument info over wef meting met weegcurve Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Alle files die ik op de harde schijf heb staan zijn in 96/32; ik zal er drie uitpikken en opsturen met de gegevens en een vierde morgen maken in 44,1/16; met CoolEdit kun je de drie andere files dan omzetten naar het gewenste formaat; ik meen dat het beter is om van 96kHz files 48kHz te maken dan 44,1 maar dat mag je zelf uitzoeken want dat onttrekt zich ten enen male aan mijn inzichten. ik neem aan dat het versturen kan via de e-mailmogelijkheden die het forum biedt. 48 kHz gaat ook wel, dacht ik. Ik stuur je een pb met mijn adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 een zojuist gemaakte file is verzonden met volgens mij alle relevante gegevens; ik wacht bericht af als je nog meer wilt. Deze file is onbewerkt en gemaakt in 48/16 PCM zo ziet het er bij mij op het scherm uit de frequentie varieert binnen 20 sec meer dan 1 Hz volgens mij. Ik meet in de gauwigheid tussen de 300,7 en de 301,9Hz (0,33%) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 een zojuist gemaakte file is verzonden met volgens mij alle relevante gegevens; ik wacht bericht af als je nog meer wilt.Deze file is onbewerkt en gemaakt in 48/16 PCM zo ziet het er bij mij op het scherm uit de frequentie varieert binnen 20 sec meer dan 1 Hz volgens mij. Ik meet in de gauwigheid tussen de 300,7 en de 301,9Hz (0,33%) Hij is binnen. Ik zal er later vandaag naar kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Hallo, Bij gebrek aan een deugdelijke meetmethode dus maar eens adh van een model bekeken wat er gebeurt. Het model staat hier als .pdf. Het plateau is 4 kg zwaar en heeft een hele kleine draaiweerstand zoals een beetje ordentelijk plateau betaamt. De motor draait met constante snelheid als zijnde een ideale motor zonder ruis en trilling. Het snaartje heeft enige veerkracht en een hoge interne demping. De veerkracht van het snaartje is tamelijk laag gekozen om daarmee gelijk de "vering" van het draaimoment van het motortje mee te nemen. De interne demping van de snaar is zo gekozen dat er geen al te grote slingers ontstaan. Wat gebeurt er nu als de trekkracht tgv van de naald in de groef plotseling met 1g verandert? Zie hier het resultaat: Bovenste plaatje is de draaisnelheid van het plateau en het onderste de afwijking in %. De x-as is de tijd in sec. Je ziet dat de afwijking daar zo'n 0,07 % bedraagt. Volgens mij dus niet te verwaarlozen tov van de wow zoals gebruikelijk gemeten. Zijn de dynamiek sprongen niet van het ene moment op het andere maar gelijdelijk overgaand gedurend b.v. een halve seconde dan is de afwijking al een stuk lager. En wat doet nu een extra demping van het plateau zoals bij DPS of de Well Tempered tafel? Schroeven we de demping van de tafel (met bv een vloeistofrem) flink op dan krijgen we dit: De slinger wordt nu niet alleen aanmerkelijk kleiner maar ook korter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Een mooi model, kritiek er op leveren gaat boven mijn pet. Maar kun je in dit model ook een verschil aantonen waneer je het gewicht van het plateau aanzienlijk verhoogt naar 8, 12, of desnoods 24 kg. En de dragforce van 1 gram is dat een aanname of een gegeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Ja dat kan Kraus, zal even een plaatje bakken. Overigens maakt het verdubbelen van het gewicht niet eens zoveel uit. Voor de dragforce is die 1g idd een aanname die mij realistisch lijkt. Kan lager zijn maar net zo goed hoger. Het is overigens een verandering van 1g van de dragforce tgv vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 In dit model valt het vies tegen wat je met een zwaarder plateau bereikt. Is er ook een soort omslagpunt te berekenen ( ik wil je niet aan het werk zetten hoor ) waarop het plateau zo zwaar is dat dragforces onder bijv 2 gram geen invloed meer kunnen uitoefenen. Als ik kijk naar de verschillen die een verdubbeling van het gewicht van het plateau teweegbrengen dan valt me zo op het oog op dat die verschillen een soort lineair verloop hebben ( verdubbeling van het gewicht is halvering van de afwijking). Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een lineair verband niet klopt en dat er dus een factor in het model ontbreekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Hallo Kraus, Dit soort zaken hoeven helemaal niet lineair te zijn maar kunnen evengoed kwadratisch zijn of met de wortel gaan etc. De massatraagheid bv van het plateau gaat lineair met het gewicht omhoog maar kwadratisch met de diameter van de schijf. En zo gaat de resonantiefrequentie van het plateau-snaar systeem ook slechts met de wortel omhoog als je de massa verkleint en v.v. Om het slingeren bij hogere massa van het plateau te verminderen zou je eigenlijk ook de interne demping van het rubber snaartje moeten verhogen maar dat is een materiaal eigenschap die je niet eenvoudig verandert. Kan wel in dat model natuurlijk, want dat zijn slechts ingevulde cijfertjes. Een hogere massa heeft dan op dit effect niet zoveel invloed, het dempt natuurlijk wel beter motorvibraties die via de snaar naar het plateau gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Hallo Kraus, In dit plaatje heb ik tegelijkertijd de interne demping van de snaar met de wortel uit 2 verhoogd bij een verdubbeling van de massa: Je ziet dat de slingering nu korter duurt en nog duidelijker dat het effect van de massaverhoging met de wortel gaat en niet evenredig. Je moet dus de massa 4x zo hoog maken om het effect te verdubbelen. De aanpak van DPS zet wdb meer zoden aan de dijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts