Jump to content

Wat wil je horen ?

rienberends
 Share

Recommended Posts

Laatst een vriend uit Duitsland op bezoek gehad die in een Hamburgse studio werkt en soms voor de Duitse tv. Vol trots laat ik hem een opname horen met veel bas. zijn commentaar: leuk , maar zo hebben ze het waarschijnlijk oorspronkelijk niet bedoeld. Dat laat jouw inst. zo horen. Daar zit je dan.

Laatst een vriend uit Duitsland op bezoek gehad die in een Hamburgse studio werkt en soms voor de Duitse tv. Vol trots laat ik hem een opname horen met veel bas. zijn commentaar: leuk , maar zo hebben ze het waarschijnlijk oorspronkelijk niet bedoeld. Dat laat jouw inst. zo horen. Daar zit je dan.

Beste Rien,

Waarschijnlijk horen ze direct de kamer invloeden etc. Als je veel in studio's komt, en je ben het zeer rechte en droge laag daar gewend, vind je bijna al het huiskamer laag helemaal ruk ;)

Bovenstaande klinkt extreem en misschien raar, maar zo is het wel.

Groeten,

Bas

Het valt me ook vaak op dat het laag bij veel sets vaak van zo'n "zingend" laag is. Het blijft soms net iets te lang (en nadrukkelijk) aanwezig. Als je dat niet hebt, mis je het en heb je hel wel, dan is het soms net iets te veel.

Er is blijkbaar een verschil hoe studiomensen en "normaal sterfelijke" mensen muziek luisteren/willen horen :rolleyes:;)

Je zou eigenlijk de musicus/musici zelf moeten laten beslissen: Via welke set vind/vinden je/jullie dat de muziek die je/jullie ingespeeld hebben klinkt zoals jullie denken dat het moet klinken

Dat wil je ook niet. Een musicus luistert ook anders. Die focust zich op zijn instrument en wil dat erbovenuit horen. Ik ken bovendien weinig musici die een iets met een audioinstallatieweergave hebben. Het val me zelfs op dat deze personen met grote regelmaat thuis eoa low budget midiprul met wekkerradiosound hebben als afspeelapparatuur :blink:

Beste,

Het klinkt zo cliche, maar als de ruimte (vooral de ruimte!!) recht en droog is, de set zelf ook, dan laat het het laag horen zoals bedoeld. Het lang nagalmen van laag door de ruimte is nooit bedoeld!. Zelfs al zetten ze er in de studio dikke compressors of lange delay's achter dan nog klinkt het in zekere zin gecontroleerd.

De keerzijde is, het merendeel van de audiofielen zal een "huiskamer klank" preferen boven een studio klank. Ik daarintegen ben helemaal voor de studio klank. Echter in veel mensen gehoord als "saai". Termeer dat veel audiofielen mijn set saai vinden klinken :D

Groeten,

Bas

Dat "oude laag" had natuurlijk ook wel wat. Ik zou mijn Pioneer SA 500A met Marantz boxen op een Dual 1219 met Audio Technica nog wel eens willen horen.

Carl

Ik denk dat de m/v achter de knoppen toch meer invloed heeft dan dat ik hier lees. Al dan niet sterk beinvloed door de artiest.

Zo ook de klank van de diverse studio.

Hoe komt het toch dat ik spul uit de oceanway studios ,klankmatig, mooier vind dan uit al die andere fabrieken.

Dus om nou te spreken van "de studio klank" zoals Bas doet lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ook hier zijn de verschillen enorm.

En dan hebben we het nog niet eens over de mastering.

Ook hier geld vak man/vrouw of niet.

En ja ik kom zo 1 keer per jaar wel eens in een studio.

Tja, en zo had je in het analoge tapetijdperk ook nog zoiets als de "Amerikaanse school" en de "Engelse school". De Amerikanen bleven altijd netjes onder de headroom van de tape en de Engelsen stuurden de tape lekker ver de haedroom in als "klankverrijking"

;)

Ik denk dat de m/v achter de knoppen toch meer invloed heeft dan dat ik hier lees. Al dan niet sterk beinvloed door de artiest.

Zo ook de klank van de diverse studio.

Hoe komt het toch dat ik spul uit de oceanway studios ,klankmatig, mooier vind dan uit al die andere fabrieken.

Dus om nou te spreken van "de studio klank" zoals Bas doet lijkt me een beetje kort door de bocht.

Ook hier zijn de verschillen enorm.

En dan hebben we het nog niet eens over de mastering.

Ook hier geld vak man/vrouw of niet.

En ja ik kom zo 1 keer per jaar wel eens in een studio.

Dat bedoelde ik met mijn vraag. Wat wil de producer?

Dat bedoelde ik met mijn vraag. Wat wil de producer?

In eerste instantie zijn investering terugzien met winst. Bij de producer moet je ook niet aankloppen als je kwalitiet wil. De producer is een investeerder die "geld wil maken". De editter is mer de klankbepaler en die maakt of breekt een opname. Als hij de vrijheid krijgt (van de producer :rolleyes: ) en het is een kundig persoon, zal het een goedklinkend resultaat geven. In het andere geval heb je pech. :(

Toch is "dik" laag wel het korekte in jou ruimte.

probeer maar eens om iemand met een Accoustiche Bas of cello bij je thuis te krijgen.

Een hele dikke resonantie vet, dik, nix strak.

Ik heb nu ook een paar studio's gezien een bas word vaak in eigen gedemte hokje opgenomen.

Wil je een beetje horen wat er gebeurd in het laag, zal je het daar wel een beetje in ballans moeten brengen.

producers willen verkopen of de artiest het er nou mee eens is of niet.

Edited by pietje bell