rienberends Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Laatst een vriend uit Duitsland op bezoek gehad die in een Hamburgse studio werkt en soms voor de Duitse tv. Vol trots laat ik hem een opname horen met veel bas. zijn commentaar: leuk , maar zo hebben ze het waarschijnlijk oorspronkelijk niet bedoeld. Dat laat jouw inst. zo horen. Daar zit je dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Balen h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Laatst een vriend uit Duitsland op bezoek gehad die in een Hamburgse studio werkt en soms voor de Duitse tv. Vol trots laat ik hem een opname horen met veel bas. zijn commentaar: leuk , maar zo hebben ze het waarschijnlijk oorspronkelijk niet bedoeld. Dat laat jouw inst. zo horen. Daar zit je dan. Beste Rien, Waarschijnlijk horen ze direct de kamer invloeden etc. Als je veel in studio's komt, en je ben het zeer rechte en droge laag daar gewend, vind je bijna al het huiskamer laag helemaal ruk Bovenstaande klinkt extreem en misschien raar, maar zo is het wel. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 31 december 2005 Author Report Share Posted 31 december 2005 Je zou eigenlijk de musicus/musici zelf moeten laten beslissen: Via welke set vind/vinden je/jullie dat de muziek die je/jullie ingespeeld hebben klinkt zoals jullie denken dat het moet klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Het valt me ook vaak op dat het laag bij veel sets vaak van zo'n "zingend" laag is. Het blijft soms net iets te lang (en nadrukkelijk) aanwezig. Als je dat niet hebt, mis je het en heb je hel wel, dan is het soms net iets te veel. Er is blijkbaar een verschil hoe studiomensen en "normaal sterfelijke" mensen muziek luisteren/willen horen Je zou eigenlijk de musicus/musici zelf moeten laten beslissen: Via welke set vind/vinden je/jullie dat de muziek die je/jullie ingespeeld hebben klinkt zoals jullie denken dat het moet klinken Dat wil je ook niet. Een musicus luistert ook anders. Die focust zich op zijn instrument en wil dat erbovenuit horen. Ik ken bovendien weinig musici die een iets met een audioinstallatieweergave hebben. Het val me zelfs op dat deze personen met grote regelmaat thuis eoa low budget midiprul met wekkerradiosound hebben als afspeelapparatuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 31 december 2005 Report Share Posted 31 december 2005 Beste, Het klinkt zo cliche, maar als de ruimte (vooral de ruimte!!) recht en droog is, de set zelf ook, dan laat het het laag horen zoals bedoeld. Het lang nagalmen van laag door de ruimte is nooit bedoeld!. Zelfs al zetten ze er in de studio dikke compressors of lange delay's achter dan nog klinkt het in zekere zin gecontroleerd. De keerzijde is, het merendeel van de audiofielen zal een "huiskamer klank" preferen boven een studio klank. Ik daarintegen ben helemaal voor de studio klank. Echter in veel mensen gehoord als "saai". Termeer dat veel audiofielen mijn set saai vinden klinken Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Dat "oude laag" had natuurlijk ook wel wat. Ik zou mijn Pioneer SA 500A met Marantz boxen op een Dual 1219 met Audio Technica nog wel eens willen horen. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 ag ik geniet nog steeds met het vette laag wat de luxman in combi met de magnat all ribbon 3 a produceren met loudness of only low boost on h Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Ik denk dat de m/v achter de knoppen toch meer invloed heeft dan dat ik hier lees. Al dan niet sterk beinvloed door de artiest. Zo ook de klank van de diverse studio. Hoe komt het toch dat ik spul uit de oceanway studios ,klankmatig, mooier vind dan uit al die andere fabrieken. Dus om nou te spreken van "de studio klank" zoals Bas doet lijkt me een beetje kort door de bocht. Ook hier zijn de verschillen enorm. En dan hebben we het nog niet eens over de mastering. Ook hier geld vak man/vrouw of niet. En ja ik kom zo 1 keer per jaar wel eens in een studio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Tja, en zo had je in het analoge tapetijdperk ook nog zoiets als de "Amerikaanse school" en de "Engelse school". De Amerikanen bleven altijd netjes onder de headroom van de tape en de Engelsen stuurden de tape lekker ver de haedroom in als "klankverrijking" Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 1 januari 2006 Author Report Share Posted 1 januari 2006 Ik denk dat de m/v achter de knoppen toch meer invloed heeft dan dat ik hier lees. Al dan niet sterk beinvloed door de artiest. Zo ook de klank van de diverse studio. Hoe komt het toch dat ik spul uit de oceanway studios ,klankmatig, mooier vind dan uit al die andere fabrieken. Dus om nou te spreken van "de studio klank" zoals Bas doet lijkt me een beetje kort door de bocht. Ook hier zijn de verschillen enorm. En dan hebben we het nog niet eens over de mastering. Ook hier geld vak man/vrouw of niet. En ja ik kom zo 1 keer per jaar wel eens in een studio. Dat bedoelde ik met mijn vraag. Wat wil de producer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Dat bedoelde ik met mijn vraag. Wat wil de producer? In eerste instantie zijn investering terugzien met winst. Bij de producer moet je ook niet aankloppen als je kwalitiet wil. De producer is een investeerder die "geld wil maken". De editter is mer de klankbepaler en die maakt of breekt een opname. Als hij de vrijheid krijgt (van de producer ) en het is een kundig persoon, zal het een goedklinkend resultaat geven. In het andere geval heb je pech. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 (edited) Toch is "dik" laag wel het korekte in jou ruimte. probeer maar eens om iemand met een Accoustiche Bas of cello bij je thuis te krijgen. Een hele dikke resonantie vet, dik, nix strak. Ik heb nu ook een paar studio's gezien een bas word vaak in eigen gedemte hokje opgenomen. Wil je een beetje horen wat er gebeurd in het laag, zal je het daar wel een beetje in ballans moeten brengen. producers willen verkopen of de artiest het er nou mee eens is of niet. Edited 1 januari 2006 by pietje bell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now