WanFie Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Vanavond weer eens serieus wat vergeleken. Omdat de Wadia 12 DAC van een audiokennis kapot was staat dit ding samen met een Theta loopwerk effe bij mij. Een mooie kans dus om deze combinatie te vergelijken met m'n Sony 707. Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Dan ontkom ik er niet aan om een aantal audiofiele thermen te gebruiken zodat insiders (andere audiofielen) mij begrijpen. Eerst ging de CD van Winton Marsalis in de T/W combinatie... Het geluid klonk mij toch wel anders dan wat ik gewend ben. Meer transparantie in het hoog, maar tegelijk ook een dunner geluid. Eigenlijk is dit iets wat later de T/W combinatie toch wel kenmerkt. Het laag is krachtig en loopt diep door. Ook hier een erg open karrakter. Hierna dezelfde CD in de Sony. Er is een duidelijk verschil. Meer kast en minder snaar zou Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Hans, Je gaat op een brombeer lijken... "a small kid stands by the Lincoln tunnel, he is selling plastic roses for a buck" (Lou Reed) Cheer up man! Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2006 Author Report Share Posted 1 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 (edited) Ja, jij ja. Niet zo negatief. Maar eigenlijk is er maar 1 zin interessant in je verhaal: Alle apparaten meten n.l. binnen 1 dB recht tussen 20 Hz en 20 kHz.Hoeveel is dat precies? 1 db is namelijk heel eenvoudig te horen. 0.1 dB al bijna onhoorbaar, maar daar tussen ligt de waarheid. Groet, Jacco Edited 1 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2006 Author Report Share Posted 1 januari 2006 Ja, jij ja. Niet zo negatief. Maar eigenlijk is er maar 1 zin interessant in je verhaal: Alle apparaten meten n.l. binnen 1 dB recht tussen 20 Hz en 20 kHz.Hoeveel is dat precies? 1 db is namelijk heel eenvoudig te horen. 0.1 dB al bijna onhoorbaar, maar daar tussen ligt de waarheid. Groet, Jacco Dan moet je toch eens aan speakers gaan meten... Op mijn voorversterker zit een display met daarop de verzwakking in dB uitgedrukt. 1 dB... Dan moet je echt heel goed je best doen om verschil te horen. Waarschijnijk is het gemeten verschil tussen de CD-spelers overigens binnen de 0,1 dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 (edited) Hallo Hans, Dan moet je toch eens aan speakers gaan meten...Flauwe opmerking hoor. Ik ben gewend aan die afwijking. In een directe AB test hoor je verschillen van 0.5 dB zeker. Dat luistert vrij nauw. (woordgrapje) Waarschijnijk is het gemeten verschil tussen de CD-spelers overigens binnen de 0,1 dB.Dat betwijfel ik. Daar is een hele berg coefficienten voor nodig in het digitale filter. Misschien heeft de ene speler een laagdoorlaatfilter. Heb je dat nagemeten? Groet, Jacco Edited 1 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 januari 2006 Author Report Share Posted 1 januari 2006 Hallo Hans, Dan moet je toch eens aan speakers gaan meten...Flauwe opmerking hoor. Ik ben gewend aan die afwijking. In een directe AB test hoor je verschillen van 0.5 dB zeker. Dat luistert vrij nauw. (woordgrapje) Waarschijnijk is het gemeten verschil tussen de CD-spelers overigens binnen de 0,1 dB.Dat betwijfel ik. Daar zijn een hele berg coefficienten voor nodig in het digitale filter. Misschien heeft de ene speler een laagdoorlaatfilter. Heb je dat nagemeten? Groet, Jacco Ik heb niks gemeten, maar m'n broer wist me te vertellen dat er in de Wadia helemaal geen filter zit (behalve het digtale dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 1 januari 2006 Report Share Posted 1 januari 2006 Ik heb niks gemeten, maar m'n broer wist me te vertellen dat er in de Wadia helemaal geen filter zit (behalve het digtale dan). Nou ja, hoe het ook zij. Er zit een wezenlijk verschil tussen 1 dB en 0.1 dB. Er zijn grenzen aan het onderscheidend vermogen van het menselijk gehoor. Toch kan 0.5 dB een wereld van verschil zijn. Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen. Audiofiele verwoordingen laat ik over aan diegenen die daar goed in zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2006 Author Report Share Posted 2 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 "Omdat de Wadia 12 DAC van een audiokennis kapot was staat dit ding samen met een Theta loopwerk effe bij mij. Een mooie kans dus om deze combinatie te vergelijken met m'n Sony 707." Met bovenstaande zin open je zo'n beetje de recensie. Dan snap ik niet wat je vergeleken hebt! Je schrijft namelijk dat de Wadia DAC kapot was... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Dit uiteraard, ondanks het feit dat je geen verschillen tussen CD-spelers kunt horen... Hans, Je gaat op een brombeer lijken... "a small kid stands by the Lincoln tunnel, he is selling plastic roses for a buck" (Lou Reed) Cheer up man! Jacco Ik...??? Heb je die Smiley niet gezien dan.... ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 goed gedaan hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Recensies zijn meer "ter vermaeck" dan "ter leringhe", helemaal als ze zijn geschreven door audiofielen die beweren nog n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Nu zal dat "niets" wel meevallen. Bestaat er een equalizer die +60 dB bij 20 kHz doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Nu zal dat "niets" wel meevallen. Bestaat er een equalizer die +60 dB bij 20 kHz doet? Nee, maar ik neem die 60 dB niet serieus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Nu zal dat "niets" wel meevallen. Bestaat er een equalizer die +60 dB bij 20 kHz doet? Nee, maar ik neem die 60 dB niet serieus. Groet, Jacco Ik weet het niet, sommige mensen op dit forum zijn moeilijk nog serieus te nemen, maar ik ken iemand die echt stokdoof is voor alles boven 4500 Hz (heb ik zelf bij hem getest) en dat was nog wel ietsje slechter dan -60 dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Nu zal dat "niets" wel meevallen. Bestaat er een equalizer die +60 dB bij 20 kHz doet? Nee, maar ik neem die 60 dB niet serieus. Groet, Jacco Ik weet het niet, sommige mensen op dit forum zijn moeilijk nog serieus te nemen, maar ik ken iemand die echt stokdoof is voor alles boven 4500 Hz (heb ik zelf bij hem getest) en dat was nog wel ietsje slechter dan -60 dB. Ravon, Ik snap wat je bedoelt. Ware het niet dat de audiofielste systemen vaak de meest bandbreedte begrensde zijn. De mensch die audio liefheeft, wil zo min mogelijk horen. Althans, daar lijkt het op. Wie zijn wij om daar een oordeel over te vellen? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 januari 2006 Author Report Share Posted 2 januari 2006 Pffff. nou heeft mijn gehoor het weer gedaan. Kijk eens naar een frequentiekarakteristiek knip daar alles boven de 10 kHz en alles onder de 50 Hz eens vanaf.... Ik denk dat het stuk onder de 50 hz veel groter is dan het stuk boven de 10 kHz. Toch luistert 80% van de muziekliefhebbers naar luidsprekers die niet lager komen dan 50 Hz.... Missen die dan de essentie van de muziek....???? Daar komt bij dat er boven de 10 kHz vrijwel geen informatie is. Onder de 50 Hz wel.... Meten jullie maar lekker door, je snapt er werkelijk helemaal niks van.... (met dank aan Breem) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Daar komt bij dat er boven de 10 kHz vrijwel geen informatie is. Onder de 50 Hz wel.... Dat is het toppunt. Teken van stompzinnigheid of onwetendheid. Boven de 10 kHz zit een schat aan info. Kijk maar eens naar het frequentieplaatje van de "ssjh" van vrouwenstemmen en de ruimtelijkheid ervan. Precies, zo rond de 12 - 13 kHz. Dat is High-End, Hans. Hijgende vrouwen die mij kippenvel geven. Boven de 10 kHz, wel te verstaan. Ik heb een sacd van de 8ste van Mahler die barstensvol zit met die info, zie hear. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts