Jump to content

Theta-Wadia 12 versus Sony CDP X707 ES

WanFie
 Share

Recommended Posts

Alles boven de 1 kHz is hoog.... :)

Verbaast me niks :D

Er zijn n.l. niet zo veel instrumenten die boven de 1 kHz hun grondtonen hebben liggen.

En als ze er al liggen, zijn 't echt de hogere tonen van dat instrument.

frequentiebereik.jpg

:)

Ga jij maar lekker naar grondtonen zitten luisteren. En o ja, het is een logaritmische schaal, vergis je niet. Ik pak die boventonen graag mee. Bij de viool weet ik het zeker.

Groet,

Jacco

Er zijn n.l. niet zo veel instrumenten die boven de 1 kHz hun grondtonen hebben liggen.

frequentiebereik.jpg

De hoogste toon op een piano ligt toch ergens bij 4700 Hz? En transi

frequentiebereik.jpg

De hoogste toon op een piano ligt toch ergens bij 4700 Hz? En transi

Het ging niet over de vraag wat nu precies mooi is.

De vraag was wat is hoog... ;)

Ik zou ook nog graag horen zoals vroeger. Vergeet niet dat ik 10, 20 of 30 jaar geleden zo oud was dan jullie nu. Ik weet nog heel goed hoe de boventonen van een trangel klinken.

Maar of het nu echt mis.... ???

Ik weet wel dat ik nu meer verschil in geluidskwaliteit hoor dan vroeger. Dit zal wel met de correctiefactor van de hersenen te maken hebben.

Het ging niet over de vraag wat nu precies mooi is.

De vraag was wat is hoog... ;)

Ik zou ook nog graag horen zoals vroeger. Vergeet niet dat ik 10, 20 of 30 jaar geleden zo oud was dan jullie nu. Ik weet nog heel goed hoe de boventonen van een trangel klinken.

Maar of het nu echt mis.... ???

Ik weet wel dat ik nu meer verschil in geluidskewaliteit hoor dan vroeger. Dit zal wel met de correctiefactor van de hersenen te maken hebben.

Nou, wij schelen 25 jaar Hans.

Dat je nu meer verschil hoort in kwaliteit dan vroeger, geloof ik direct. Maar dat staat niet in relatie tot de definitie "hoe hoog is hoog". Maar blijf jezelf trouw en hou jezelf altijd een spiegel voor. Het oude vlees moet eerst op, en zo is het. Het nadeel is dat het nieuwe vlees vaak onervaren is. Alleen met een open discussie is er een oplossing.

groet,

Jacco

De hoogste toon op een piano ligt toch ergens bij 4700 Hz?

Volgens de hierboven grafiek zelfs rond 5200 Hz.

Groet,

Jacco

Laten we het maar houden op 4186 Hz. Wel leuk om te zien dat ook in dit plaatje bijna niets onder de 32 Hz zit (lage C). En dan zo vaak horen hoe belangrijk het is om je bas tot 20 Hz te laten doorlopen.

Groet,

Jacco

Laten we het maar houden op 4186 Hz. Wel leuk om te zien dat ook in dit plaatje bijna niets onder de 32 Hz zit (lage C). En dan zo vaak horen hoe belangrijk het is om je bas tot 20 Hz te laten doorlopen.

Beste,

Oh maar er is zeker veel informatie tussen 20 en 40Hz. de grondtonen van de instrumenten zelf reiken misschien niet zo ver, maar allerlei rumble van interactie van instrument en acoustiek.

Erik Kleinsmit zei toen ie bij mij was ook terecht, dat je in een kerk altijd een gevoel van leven hebt door alle laag frequentie galmen en geluiden in zo'n ruimte. Dat draagt mee aan realiteitesbeleving als je dat in het echt ook hebt. Daarbij zijn er ook nog verschil tonen. Een lage B van een basgitaar en een kickdrum reiken samen ook tot de 20Hz.

Er is altijd heel veel informatie in het laag tussen 20 en 40Hz. Dat kun je je ook meten btw.

Groeten,

Bas

Groet,

Jacco

Beste,

Oh maar er is zeker veel informatie tussen 20 en 40Hz. de grondtonen van de instrumenten zelf reiken misschien niet zo ver, maar allerlei rumble van interactie van instrument en acoustiek.

Erik Kleinsmit zei toen ie bij mij was ook terecht, dat je in een kerk altijd een gevoel van leven hebt door alle laag frequentie galmen en geluiden in zo'n ruimte. Dat draagt mee aan realiteitesbeleving als je dat in het echt ook hebt. Daarbij zijn er ook nog verschil tonen. Een lage B van een basgitaar en een kickdrum reiken samen ook tot de 20Hz.

Er is altijd heel veel informatie in het laag tussen 20 en 40Hz. Dat kun je je ook meten btw.

Groeten,

Bas

precies Bas! :)

ik heb opnames van de grote kerk in Dordrecht waar je bij stille passages op de UC kunt zien dat er een soort rumble in de atmosfeer van de kerk zit die tussen 20hz en 100hz 'ruist' .

dit beleef je ook wanneer je in de kerk zit,

het is een soort laagfrequente ruis

ik noem het de atmosfeer die er hangt.

dat mijn set dit ook in de kamer laat horen/voelen ervaar ik als aangenaam. :)

Groet,

Jacco

Beste,

Groeten,

Bas

precies Bas! :)

ik heb opnames van de grote kerk in Dordrecht waar je bij stille passages op de UC kunt zien dat er een soort rumble in de atmosfeer van de kerk zit die tussen 20hz en 100hz 'ruist' .

dit beleef je ook wanneer je in de kerk zit,

het is een soort laagfrequente ruis

ik noem het de atmosfeer die er hangt.

dat mijn set dit ook in de kamer laat horen/voelen ervaar ik als aangenaam. :)

Microfoons registreren ook vloertrillingen door verkeer en drukverschillen die worden veroorzaakt door wind om het gebouw.

ik bedoel ander laagfrequent geluid,

is heel goed te horen op een cd van Cor Ardesch op het orgel van de grote kerk in Dordrecht.

een opname die snachts gedaan is in bijna absolute stilte.

toch hoor/voel je een bepaalde atmosfeer in de kerk veroorzaakt door de windmotor van het orgel in combinatie met de enorme akoestiek (6 seconden nagalm)

ik denk zelfs dat als de windmotor uit staat dat je nog een soort van gevoel hebt dat je in iets groots staat.

• 4 weeks later...

Lekker recht is dat, is dit nou 'fabrieksdoof' als het middengebied verminderd is :unsure:

Als links nog wel redelijk recht loopt dan kun je lachen als je met een hoofdtelefoon een sweep beluistert, dan hoor je het (mono) geluid van links naar rechts gaan :rolleyes:

Hoe heb je dit vastgesteld trouwens, ik ben wel benieuwd :)

Andr