Beatpower Posted 2 januari 2006 Report Share Posted 2 januari 2006 Thuis heb ik een bijzondere 15" speaker staan, hij weegt maarlieft 20kg. Merk: Thor - made in Germany Ik wil daar een mooi kastje voor bouwen... maarja, ik heb geen parameters . Dus bij deze de vraag: heeft iemand ooit gehoord van dit merk en dit type speaker. Graag hoor ik waar een kast voor een speaker als dit aan moet voldoen. Zie hier fotos en verzamelde informatie over deze speaker... Fotos Thor woofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Lol, dit is een goede applicatie http://cgi.ebay.com/Hsu-Research-Subwoofer...1QQcmdZViewItem Vergeet niet om ook de vragen te lezen Q: I am looking for something to blow the cornholio out of my portfolio that is located in my bungholio. Will Thorholio blow the cornholio out of my portfolio that is located in my bungholio? Nov-10-05 A: Absolutely. This thing will crack your foundation, peel the paint off your house, and measure on the Richter scale. Teh portfolio has little chance of staying where you put it. Teh sub-bass frequencies will dislodge it, and the cornholio will fly from that portfolio! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatpower Posted 4 januari 2006 Author Report Share Posted 4 januari 2006 haha zo is ut! Hier ben ik veel mee opgeschoten, dank je....uhum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Zo te zien zit er afscherming om de magneet, kan die er niet af? Misschien kan je dan het type- of serienummer zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatpower Posted 4 januari 2006 Author Report Share Posted 4 januari 2006 Zo te zien zit er afscherming om de magneet, kan die er niet af? Misschien kan je dan het type- of serienummer zien. Helaas kan ik niets losmaken, en het enigste dat zichtbaar is is het logo achter op het frame. Mijn vraag heb ik ook op dit forum gesteld en op de link die boven aan is vermeld:Zelfbouw forum kijk maar eens wat hun er van zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Ja dat lijkt wel realistisch die uitleg op zelfbouw... Maar die "Thor" speaker uit de USA (die ronde) met HSU speakers, heeft wel de zelfde conus-opbouw, maar de magneetstructuur is helemaal anders en in de USA Thor zitten twee HSU speakers om de baskast te vormen. RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Lol, dit is een goede applicatie http://cgi.ebay.com/Hsu-Research-Subwoofer...1QQcmdZViewItem Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatpower Posted 6 januari 2006 Author Report Share Posted 6 januari 2006 Het merk is niet Thor maar Thorolf. op een Duist hi-fi forum heb ik al een beetje info gevonden.. Ik heb daar gelezen dat de woofer mischien wle tot 10 hz kan!!~ check hier wat ze op het zelfbouw forum zeggen/ weten : forum zelfbouwaudio.nl Hebbe jullie ooit van het merk Thorolf gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatpower Posted 6 januari 2006 Author Report Share Posted 6 januari 2006 Op dat zelfbouw forum heeft iemand mij deze info gegeven: Hierbij de data: Thorolf werd destijds door Monacor vertegenwoordigd, jouw driver is de Thorolf THO-3842 en is bedoeld als PA-Hoorn driver. Zandgiet aluminium korf, carbon fiber spreekspoeldrager, 4" spreekspoel, dubbele centrering (waarvan dus 1 aan de voorzijde). PE = 500 watt RMS SPL = 114dB Bl = 51,4 Rdc = 6,3ohm Le = 0,8mH fs = 35Hz Sd = 840cm2 Rms = 0,043 Qms = 3,28 Qes = 0,09 Qts = 0,09 poolplaat dikte = 10mm wikkelhoogte = 22mm aanbevolen kast inhoud = 250 liter Vas wordt niet gegeven maar als ik het terugreken uit de andere parameters zou het 319 liter moeten zijn. Bovendien moet je alle parameters met een korreltje zout nemen, Bl zou volgens berekeningen 31,45 moeten zijn en niet 51,4 zoals zij aangeven. En de SPL kan geen 114dB zijn maar 104dB (zal wel een typo zijn in de datasheet). Tevens geven ze Mms ook niet op maar ik kom uit op 64,24 gram. Positief is de enorm hoge acceleratie factor van 490, negatief is de extreem lage Qts waardoor hij eigenlijk alleen in een hoorn optimaal presteert. Wil je hem voor hifi gebruiken dan zou je hem in een circa 100 liter kastje kunnen stoppen afgestemd op 35Hz, dat geeft een -3dB punt van 337Hz (geen typo) - maar dat is -3dB t.o.v. 104dB. Als je het uiteindelijke rendement target op 90dB door hem al bij 60Hz flink weg te kappen dan resulteert dit in een -3dB punt van circa 32Hz. Met wat actieve correctie kun je nog lager komen. Maar omdat ik nieuw ben in de speakerbouw, zeggen mij die getalletjes en dergelijke mij niets, ik zou de thiele- small parameters in kunnen voegen in een speaker ontwerp programmatje.... maar dan.... Ik wil de woofer waarschijnlijk gebruiken voor mijn PA set, dan is een hoorngeladen woofer wel een uitkomst. Een baskast voor in de auto is ook leuk. De kast zelf bouwen moet wel lukken maar het rekenwerk en het ontwerp maken lukt mij zeker niet zo snel... Kan iemand mij bij deze helpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beatpower Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Als ik de woofer redelijk hard heb staan(in free air), dan ratelt/krast of trilt er iets in de woofer... Hij loopt niet aan, want als ik hem met de hand beweeg dan voel ik dat hij niet schuurt. Zou het kunnen zijn dat het gewoon de ophanging is die die stug is geworden omdat hij lang heeft stilgestaan? Zou het kunnen stoppen als ik hem gewoon een tijdje laat spelen en de ophanging en membraam weer flexibel wordt? Of is het de clipping die je hoort van de versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Oppassen voor je eindtrappen met zulke wackie (of van onduidelijke origine)speakers: ik ben al een paar (budget)amps kwijtgeraakt door een geblokkeerde speaker aan te sluiten!!! RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts