Jump to content

musical fidelity x-psu (clone)

henk hifi
 Share

Recommended Posts

:confused: Geachte medegebruikers,ik heb een mf x 24k dac met een gewone voeding,heeft er toevalig iemand een met de x psu voeding en maakt het verschil in geluid,nu is deze voeding moeilijk aan te komen en kost hij ook nog rond de 150 euro,nu heb ik op audiofreaks gelezen dat iemand zelf deze voeding gemaakt heeft voor 50 euro,op rock-grotto.co.uk staat deze voeding beschreven,heeft toevalig iemand van jullie deze voeding ook gemaakt of kan iemand deze voeding maken,ps geeft een betere voeding inderdaad een verbetering in het geluid.

Beste Henk.

De X-PSU bestaat gewoon uit een trafo van 12VAC. Neem er eentje die meer stroom kan leveren dan de standaard "adapter" die erbij zit en je hebt een betere PSU voor je DAC.

Het is dus eigenlijk een kwestie van een zwaardere trafo gebruiken. Dat kun je zel;f toch ook wel in een kastje bouwen. Zo moeilijk is dat echt niet. Er zijn voorbeelden genoeg op het internet te vinden.

Ik heb de standaard "adapter" ook door een zwaardere trafo vervangen (voor de X-Can V2) en ja, dat maakt verschil. Wat nog meer uitmaakt zijn die bagger Jamicon elco's uit die dingen halen en daar goeie voor gebruiken.

Hoi sodeju,welke zwaardere trafo heb jij gebruikt,en kan ik zo maar klakeloos elke zwaardere 12v trafo aansluiten zonder dat er iets mis gaat,en ik heb iemand gevonden die voor mij betere(sic safco)elco's in mijn dac zet, :huh: dus ik mag een beter geluid verwachten met een zwaardere voeding,ps waar moet ik op letten als ik een zwaardere voeding aanschaf.

Sodeju,praten we nu over een kant en klare trafo of eentje die nog gebouwd moet worden,ik ben zelf niet thuis in de elektronica dus ik weet niet of ik er zelf een kan bouwen,ik weet er zijn genoeg voorbeelden(rock-grotto.co.uk)maar om met 220 te gaan klooien terwijl ik dat nog nooit gedaan heb :o en waarom moet ik een blok trafo verder van de dac zetten.

Sodeju,praten we nu over een kant en klare trafo of eentje die nog gebouwd moet worden,ik ben zelf niet thuis in de elektronica dus ik weet niet of ik er zelf een kan bouwen,ik weet er zijn genoeg voorbeelden(rock-grotto.co.uk)maar om met 220 te gaan klooien terwijl ik dat nog nooit gedaan heb :o en waarom moet ik een blok trafo verder van de dac zetten.

hoi henk...

ik heb net een linkje geplaatst in je ander topic...

maar goed..

hier dan ook maar eens...

klik

veel elctronica kennis heb je hier niet voor nodig....

(btw... ik heb een blok trafo van 60Va gebruikt, die had ik over van mijn halogeen spotjes......)

een blok trafo moet je verder weg zetten omdat hij een groter "strooiveld" (storingsveld) heeft dan een ringkern....

*stom* ik zie nu pas dat het dezelfde link is.......

Een trafo aansluiten is niet lastig. Je sluit aan 1 kant de 230V aan (met een zekering ertussen). Die kant is meestal duidelijk aangegeven. En aan de andere kant van de trafo komt je kant en klare 12V eruit. Het is gewoon een kwestie van draadjes aansluiten. Het is echt niet moeilijk.

:rolleyes: Jongens bedankt voor jullie tips,als het niet zo moeilijk is moet ik het zelf ook kunnen,maar zijn er toevalig mensen die ook ervaring hebben met de mf x24k dac +de x-psu voeding,wat is het verschil in geluid en is het een groot verschil,of zijn er mensen die een gemodificeerde x 24k dac hebben.

:rolleyes: Jongens bedankt voor jullie tips,als het niet zo moeilijk is moet ik het zelf ook kunnen,maar zijn er toevalig mensen die ook ervaring hebben met de mf x24k dac +de x-psu voeding,wat is het verschil in geluid en is het een groot verschil,of zijn er mensen die een gemodificeerde x 24k dac hebben.

Hallo Henk,

Ik heb ook een (ongemodificeerde) X-24K DAC. Ik heb hem eigenlijk enkel nog met de X-PSU gebruikt. Ik had de X_PSU al staan om de X-Pre, de X-Tone en de X-10D te voeden. Ik heb bij de X-Pre wel verbetering gehoord, toen ik de X-PSU net had. Als je meer gebruikers ervaringen wilt lezen, moet je eens op audioreview.com kijken, daar staan voldoende ervaringen.

Succes, groeten

Alex

;) Bedankt Alex voor de tip.Ps hoe bevalt de x-24k dac.

Hij bevalt mij heel goed. Ik gebruik hem nu enkel nog achter mijn DVD speler. Ik haal bij de DVD speler het digitale signaal weg, de DAC zet het om naar analoog geluid, naar de voorverstreker. Dit is een hele verbetering. Ik weet niet of hij achter mijn Cd speker verbetering zal brengen, dat is een MF X-Ray. Die heeft ook een goede DAC. Iemand daar ideeen over?

Groeten

Alex

Je kan natuurlijk ook gewoon een x-psu aanschaffen. Bij zwaard-hifi in rotterdam staat Musical Fidelity X-PSU powersupply van 375,- voor 225,-

Groet,

Henk

Ik heb hem 1 1/2 jaar terug gekocht, 2e hands voor 110 Euro. Ik zou gewoon regelmatig op Ebay en marktplaats kijken.

Alex

Je kan natuurlijk ook gewoon een x-psu aanschaffen. Bij zwaard-hifi in rotterdam staat Musical Fidelity X-PSU powersupply van 375,- voor 225,-

Groet,

Henk

Ik heb hem 1 1/2 jaar terug gekocht, 2e hands voor 110 Euro. Ik zou gewoon regelmatig op Ebay en marktplaats kijken.

Alex

Of toch maar zelf maken.........

Het grote voordeel is dat je de ringkern lekker kan overdimensioneren. In de x-psu zit een zeer bescheiden ringkern qua capaciteit.

groet,

Henk

Vandaag zelf - hoewel ik absoluut geen doe het zelver ben - ook even een nieuwe voeding gemaakt voor mijn MF X-CAN. Een ringkerntrafo van Velleman 12V / 50VA aangeschaft bij Radio Technica in Nijmegen (