Jump to content

diy lingo voor de lp12

bees
 Share

Recommended Posts

hoi!

Zoals ik al in een ander topic heb gemeld ben ik (alvast) opzoek naar het volgende doe het zelf project.

Nou leek het mij wel een uitdaging om een lingo supply te maken voor de lp12.

Wat weet ik van die lingo supply....

33.33 rpm is 50Hz..

45 rpm heb ik 67.5 Hz voor nodig...

In de echte lingo zit een netfilter, een ringkern, een aantal osicilators...

en een filter om de harmonischen van 50Hz en 67.5 Hz te filteren.....

Nou stuurt dat apparaat de motor aan van de lp12 die twee motor fasen heeft...

en die worden dan 90 graden gedraaid van elkaar aangestuurd...

Ik weet dat er ook kits zijn om een DC motor in je lp12 te zetten...

En ik weet ook dat een 2e hands lingo zo rond de 400/500 euro zit, helaas worden ze niet veel aangeboden....

Ik denk nu al dat dit een heel karwei gaat worden... maar lijkt mij echt kicken als ik in staat zou zijn zo'n ding te bouwen......

Een toongenerator met een klein versterkertje...??

Ik roep zo maar wat.... :huh:

He ja,

Je neemt een cd speler en je stopt er een cd in met 2 tracks. Een track met 50 Hz er op en die andere met 67.5 Hz. Correct gedithered natuurlijk. Kan niet mis gaan. Uitversterken en klaar!

Groet,

Jacco

Een toongenerator met een klein versterkertje...??

Ik roep zo maar wat.... :huh:

He ja,

Je neemt een cd speler en je stopt er een cd in met 2 tracks. Een track met 50 Hz er op en die andere met 67.5 Hz. Correct gedithered natuurlijk. Kan niet mis gaan. Uitversterken en klaar!

Groet,

Jacco

Zou ook kunnen. maar dan mag de speler niet stoppen. :rolleyes:

Ik denk trouwens dat die dure phono voedingen niet meer zijn dan versterkte toongeneratoren... :huh:

Een frequentieregelaar ontwerpen.

Je gaat de netspanning gelijkrichten en met behulp van een inverter ga je een nieuwe netspanning maken.

Ik heb vandaag eens in het "museum" (zolder van het magazijn op mijn werk) gekeken. Daar lag altijd een oude frequentie regelaar.... ding van 60 x 60 cm....

Helaas is die 2 maanden geleden bij het grof vuil gegaan...... :(

Ik kan natuurlijk eens informeren wat een "telemankement" frequentie regelaar kost, maar ik schat dat die meer kosten dan een lingo psu....

Inmiddels ben ik nog een beetje aan het denken......

Je gaat de netspanning gelijkrichten en met behulp van een inverter ga je een nieuwe netspanning maken.

Ik heb vandaag eens in het "museum" (zolder van het magazijn op mijn werk) gekeken. Daar lag altijd een oude frequentie regelaar.... ding van 60 x 60 cm....

Ik kan natuurlijk eens informeren wat een "telemankement" frequentie regelaar kost, maar ik schat dat die meer kosten dan een lingo psu....

Een frekwentieregelaar op basis van een toonfiets is niet nauwkeurig genoeg. Dan zit je in feite met de netfrekwentie toch een stuk stabieler.

Ik ben ooit begonnen aan een frekwentie-exacte 50Hz bron voor een low voltage AC motor, maar die heb ik nooit afgebouwd, omdat ik makkelijk een Valhalla in kon passen en mijn ontwerp een blokvorm genereerde. In hoeverre een blokgolf schadelijk is voor een AC motor weet ik eigenlijk niet (nog niet over nagedacht). Het pricipe daarvan was dat ik via een piccontroler een gecontroleerde kristaloscilator had gemaakt die ten alle tijde 50Hz bleef. Dat zou dus ook voor 2 frekwenties kunnen.. Dan weet je zeker dat je de exacte frekwentie hebt die bovendien superstabiel blijft. Volgens mij doen ze dat bij de Lingo niet veel anders. Dat hoeft ook niet echt duur te zijn. Ik vraag me dan ook af waarom zo'n Lingo zo ontzettend duur moet zijn.

Ik ben ooit begonnen aan een frekwentie-exacte 50Hz bron voor een low voltage AC motor, maar die heb ik nooit afgebouwd, omdat ik makkelijk een Valhalla in kon passen en mijn ontwerp een blokvorm genereerde. In hoeverre een blokgolf schadelijk is voor een AC motor weet ik eigenlijk niet (nog niet over nagedacht). Het pricipe daarvan was dat ik via een piccontroler een gecontroleerde kristaloscilator had gemaakt die ten alle tijde 50Hz bleef. Dat zou dus ook voor 2 frekwenties kunnen.. Dan weet je zeker dat je de exacte frekwentie hebt die bovendien superstabiel blijft. Volgens mij doen ze dat bij de Lingo niet veel anders. Dat hoeft ook niet echt duur te zijn. Ik vraag me dan ook af waarom zo'n Lingo zo ontzettend duur moet zijn.

Hallo Sodejuu,

Ben op dit moment met iets dergelijks bezig met een AVR microcontroller. Dat genereert twee 90 graden verschoven sinussen m.b.h. van DDS (Direct Digital Synthesisis) techniek. Daarmee heb je de nauwkeurigheid van een kristaloscillator EN de mogelijk de snelheid digitaal + en - 5% af te stellen in stapjes van 0,05%. Dat is behoorlijk nauwkeuriger dan de meeste draaitafels met synchroonmotor die iets van 1% zijn. En natuurlijk elektronisch omschakelbaar voor 33 en 45 rpm. Maar dit project zal door tijdgebrek nog wel een jaartje aanlopen (tenzij iemand met een grote zak geld komt en ik mijn baan kan opzeggen :lol: ).

Overigens gaat zoiets kwa componentenkosten al gauw naar de 200 - 400 eu lopen, dus of die Lingo werkelijk zo duur is ...

Blokgolven vinden synchroonmotortjes idd niet leuk en gaan daar behoorlijk van brommen. Zelfs de afgeplatte sinus van het lichtnet heeft enige invloed denk ik.

;)

Als je er een beetje mee bekend bent lijkt het me ideaal om hiervoor een microprocessor van MicroChip of Atmel ed. te gebruiken.

Je hebt dan de mogelijkheid een precieze regeling te realiseren en de processor kan je herprogrammeren als je bijv een actieve feedback/regeling voor je platenspeler zou willen maken of iets anders.

Kosten Microprocessor: zo'n 5 Euro

Verder heb je een stabiele spanning van 5 Volt (78L05 zo'n 2 euro)nodig, een kristal en een paar condensatoren. Verder een buffer om de schakeling met de buitenwereld te verbinden.

Het lastigste is dat je wel een beetje verstand moet hebben van programmeren, het liefst in assembler (is beter dan C of Basic voor tijdkritische toepassingen). En je moet een programmer hebben voor de desbetreffende microprocessor.

(ik had beter de hele thread kunnen lezen, Pjotr was me al voor met dit idee :rolleyes::D;) )

Ps. kijk eens op circuitsonline.nl, daar vind je erg veel informatie in het nederlands over microprocessors, inclusief een basiscursus PIC-programmeren (MicroChip Processoren).

Een kleine frequentieregelaar kost niet zo veel,

Kosten Microprocessor: zo'n 5 Euro

Verder heb je een stabiele spanning van 5 Volt (78L05 zo'n 2 euro)nodig, een kristal en een paar condensatoren. Verder een buffer om de schakeling met de buitenwereld te verbinden.

Hallo Djohn,

Maar daarmee ben je er nog lang niet. Er moet een fatsoenlijke voeding bij, 2 powertrappen naar de motor waar je wel wat meer dan 5V voor nodig hebt, printje ontwerpen en laten maken en een fatsoenlijk kastje er omheen. Dat tikt allemaal lekker door.

Btw PIC'jes kan ik niet meer zien. Wat een baggerdingen om te programmeren, althans in assembler.

;)

Btw PIC'jes kan ik niet meer zien. Wat een baggerdingen om te programmeren, althans in assembler.

;)

Ik ben er ook vol met goede moed aan begonnen, maar ben niet veel verder gekomen dan een aantal ledjes aansturen, toen was mijn concentratie en interesse op. :D

Verder klopt het dat je er nog niet bent met wat ik opnoemde aan componenten maar ik geloof wel dat het de voordeligste manier is om een betrouwbare regeling op te bouwen.

btw.. ben ik mij hier vreselijk uit de naad aan het knutselen om een goede phono amp te maken... bied een stadgenoot opeens een audio-research aan voor 850 euro........ *mopper*

Ach, dat knutselen doe je toch ook voor de lol en wat je zelf gemaakt hebt klinkt toch het beste :D En anders neem je die AR erbij, heb je een mooi vergelijk straks ...

;)

btw.. ben ik mij hier vreselijk uit de naad aan het knutselen om een goede phono amp te maken... bied een stadgenoot opeens een audio-research aan voor 850 euro........ *mopper*

Ach, dat knutselen doe je toch ook voor de lol en wat je zelf gemaakt hebt klinkt toch het beste :D En anders neem je die AR erbij, heb je een mooi vergelijk straks ...

;)

hmm kan ik die 850 beter besteden aan een lingo :P .......

wat voor motor zit er eigenlijk in zo'n lp12?

is dat een stappen motor??

enne wie kan wat meer info geven over zo'n Valhalla... wat doet dat ding eigenlijk???

Een frekwentieregelaar op basis van een toonfiets is niet nauwkeurig genoeg. Dan zit je in feite met de netfrekwentie toch een stuk stabieler.

ik kwam deze ic tegen op het net...

http://www.farnell.com/datasheets/58551.pdf

ding doet van alles...

blokgolven, zaagtanden, sinussen...

vanaf 0.001 tot 300Khz...

(en dat voor 25 euro...)

zou dat een goede basis zijn?

Dat is dus zo'n toonfiets IC. Niet bruikbaar dus. Dan kun je beter gewoon de netfrekwentie z'n gang laten gaan

verdorie en ik begon net enthousiast te worden:)

maar nog eens iets anders h