EdNL Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Hoi, Ik ben een relatieve leek op het gebied van speakers (kan wel solderen enzo, maar gewoon weinig ervaring met speakers) Een van de 2 Made-By-Bose 4-weg luidsprekers kapt er recent regelmatig mee. Dan komt er alleen nog wat zacht geruis uit en/of wat gekraak. Aan de achterkant heb ik 'm opengegooid en dan zie ik een condensator en wat draden. Soms rammel ik daar wat aan en dan doet ie het weer even. Maar soms lijkt het niet te helpen en begint ie na een tijdje gewoon weer, om daarna weer na een tijdje er weer mee te kappen. Waar kan dit aan liggen? Iemand een idee? Het is een 4-weg luidspreker met zo'n ingebouwde lamp als overload beveiliging. Eentje voor de tweeters, eentje voor het hele systeem. Het geluid bevalt mij erg goed en ik zou het zonde vinden als hij kapot zou zijn. Alvast bedankt voor de tips! Foto's: - Gedetailleerde highres foto's van de speaker en de achterkant Groeten, Ed Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Ik zou eens beginnen om met een soldeerbout alle verbindingen opnieuw te solderen, kijk naar eventuele draadbreuken ed. Ps. het kan ook geen kwaad om eens naar een paar leuke tweedehands luidsprekers te kijken, Bose maakt niet bepaald de beste luidsprekers IMHO, je beschrijving van het filter doet me een beetje huiveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Dat er 4 units in zitten wil nog niet gelijk zeggen dat het een 4-weg systeem is. Als die elko achterin het enige onderdeel van het "filter" is, dan is het een 2-weg systeem en ook nog eens geen geweldig. Zo te zien zijn het Svenska of Studiocraft speakers. Die kwamen ook altijd met dat plaatje "Made By Bose". Wil je ze echt houden (afrader) dan kun je de bedrading compleet vervangen. Wie weet, klinkt ie daarna ook nog wat beter (waarschijnlijk wel) en dan weet je ook zeker dat de solderingen goed gedaan zijn. Kijk dan ook gelijk ff of die elko geen breuk heeft. Daar lijkt het nl wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdNL Posted 3 januari 2006 Author Report Share Posted 3 januari 2006 Hoi, Ik heb die speakers een paar jaartjes terug voor 150 gulden gekocht. Vond dat wel een aardige deal voor de geluidskwaliteit. Wat voor tips hebben jullie eventueel voor een set gebruikte luidsprekers van zeg 200 euro samen? Ik ga in ieder geval de bedrading checken en de elco vervangen. Bedankt voor de tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Arne heeft een setje B&W DM610 te koop voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Kijk eens op marktplaats ofzo. Ik heb voor de gein ff gekeken, maar er zit voor dat geld ook erg veel bagger tussen. Als ik iets voor dat geld zou kopen kwam ik dit tegen op marktplaats.nl :Zoek op: dm 610 (spatie ook doen anders vind je'm niet) B&W DM 610's (ik ben verknocht aan B&W) . Nog niet echt het beste wat B&W kan bieden maar zeker een enorme stap voorwaarts t.o.v je MBBose luidsprekers en waar voor je geld IMHO. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 3 januari 2006 Report Share Posted 3 januari 2006 Arne heeft een setje B&W DM610 te koop voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Hoi, Ik ben een relatieve leek op het gebied van speakers (kan wel solderen enzo, maar gewoon weinig ervaring met speakers) Een van de 2 Made-By-Bose 4-weg luidsprekers kapt er recent regelmatig mee. Dan komt er alleen nog wat zacht geruis uit en/of wat gekraak. Aan de achterkant heb ik 'm opengegooid en dan zie ik een condensator en wat draden. Soms rammel ik daar wat aan en dan doet ie het weer even. Maar soms lijkt het niet te helpen en begint ie na een tijdje gewoon weer, om daarna weer na een tijdje er weer mee te kappen. Waar kan dit aan liggen? Iemand een idee? Het is een 4-weg luidspreker met zo'n ingebouwde lamp als overload beveiliging. Eentje voor de tweeters, eentje voor het hele systeem. Het geluid bevalt mij erg goed en ik zou het zonde vinden als hij kapot zou zijn. Alvast bedankt voor de tips! Foto's: - Gedetailleerde highres foto's van de speaker en de achterkant Groeten, Ed Hoi allemaal. Ik heb ondertussen ook al een aantal Bose type-speakers "ontmanteld" en het is echt wel bagger hoor: kijk nou die 4 of 5 speakers gescheiden met 1 condensator, zo heb ik al een hoop Bose gezien: 25 cm woofers full range aansturen en de tweeter en mid alleen een 1ste orde laag af filter(TJE). En een gloeilamp als zekering . En dan die kasten veel te groot en veel te leeg, dat resoneert allemaal mee. Als je Bose luidsprekers schuimranden hebben kan je ze ook ondertussen weggooien, het valt uit elkaar weet je... Zeker even slecht als die "uit de achterkant van een bestelwagen verkochtte zwendel-speakers" van een paar jaar terug. Ik zou toch eerder voor een bekend merk met positief imago gaan: Ouwe Celestions, Infinity's, B&W, Yamaha... Luidsprekers tweedehands aanschaffen en dan nog zo goedkoop mogelijk is wel riskant: wat is er met de speakers gebeurt? Filter? ...? Altijd even kijken of alle speakers nog origineel zijn, of toch minstens links en rechts dezelfde units Ik zou eens in een kringwinkel kijken... ik zag er onlangs een paar AR3a's voor 30 euri, maar ze waren al verkocht... Succes met je zoektocht, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Bevestigt maar weer eens waar Bose voor staat. Het is regelrechte kermis rommel waar ze absurde prijzen voor durven te vragen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 januari 2006 Report Share Posted 4 januari 2006 Hoi, Ik ben een relatieve leek op het gebied van speakers (kan wel solderen enzo, maar gewoon weinig ervaring met speakers) Ocherm, je bent vast ook vrij nieuw Hear, ach ach ach, zo een vraag stellen over Bose... Toen ik het topic begon te lezen kreeg ik ook weer inpsiratie voor wat Bose-bashing, maar als ik de reacties lees krijg ik alleen maar medelijden met de topicstarter Je moet ergens mee beginnen toch? OTOH zien het er wel vreselijke dingen uit zeg, nogal een typisch jaren tachtig-produkt lijkt mij, met die 'meer is beter'-look Welkom op het forum iig! (Mocht dit van toepassing zijn) En oja: n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 speakers gescheiden met 1 condensator, zo heb ik al een hoop PP gezien: 30 cm woofers full range aansturen en de tweeter en mid alleen een 1ste orde laag af filter(TJE). (kleine aanpassing in quote) Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdNL Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 Hoi, Even een update. Ik moet de Bose nog steeds repareren. Ik denk dat het probleem in de lamp-beveiliging zit. Als ik de condensator/elco doorverbind ('m uit het circuit haal), dan werkt het nog steeds niet. Op de schaarse momenten dat de speaker het nog wel doet, en ik verbind dan de condensator door, dan merk je dat er geen filter meer is en elke driver dezelfde input krijgt. Ik ga gewoon de bedrading aanpassen zodat de lampen buiten spel gezet worden.. In de tussentijd heb ik een vette set speakers gevonden: Een setje Tannoy 800A (actieve speakers, dus mijn brakke versterker heb ik gelijk ook niet meer nodig) Studio Monitors voor 250 euro samen. Volgens mij is dat wel een goede deal, zelfs al leek zijnde :-) Uiteindelijk repareer ik de Boses en gebruik ze dan gewoon als achter-speakers in een surround setje. Klinkt in ieder geval beter dan die troepspeakers die ze bij dvd home cinema setjes meeleveren ;-) Bedankt voor jullie hulp, tips, en jullie aansporing (lees: Bose-bashing) om naar wat anders op zoek te gaan, want de Tannoy's zijn echt een compleet andere klasse! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Nou stoppen met die Bose, anders wordt ik boos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Bedankt voor jullie hulp, tips, en jullie aansporing (lees: Bose-bashing) om naar wat anders op zoek te gaan, want de Tannoy's zijn echt een compleet andere klasse! Goed zo, je leert snel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 speakers gescheiden met 1 condensator, zo heb ik al een hoop PP gezien: 30 cm woofers full range aansturen en de tweeter en mid alleen een 1ste orde laag af filter(TJE). (kleine aanpassing in quote) Maar als je echt goeie units gebruikt (die dan meestal nog moeten gemod of getweakt worden) en met een frequentiecurve die echt mooi recht gaat tot een gelijkmatige afvalling, is het mogelijk om de tweeter daar mooi te laten "inkomen". Maar volgens mij vereist dit ofwel een miraculeuze meevaller of een hele hoop research en luister- en meetwerk! Er zijn wss wel fabrikanten die zulke units kunnen leveren. De meeste luidsprekerunits hebben nu eenmaal hier en daar dipjes en hobbels in het weergavespectrum, het nut van een steil filter is net die "wobbels" er netjes af te snijden en het "beste stuk" te houden. Uitgebeende kalfsfilet, ahw mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts