Jump to content

het prikt als ik aan mijn tv antenne aansluiting k

tube 300
 Share

Recommended Posts

hoi

ik had het al een paar keer gemerkt

als ik de muur aansluiting of de geweven mantel van de tv aansluiting vast pak voelde ik een lichte tinteling

vooral als ik dan ook nog tegen de verwarming aan kwam

ik lag er net met mijn hoofd tegen een kreeg een hoofdhuid massage :-)

even de multi meter gepakt en ja, er staat 58Volt tussen de mantel van de tv aansluiting en de verwarming

heeft er iemand hier een verklaring voor ????

hoi

als ik de muur aansluiting of de geweven mantel van de tv aansluiting vast pak voelde ik een lichte tinteling

even de multi meter gepakt en ja, er staat 58Volt tussen de mantel van de tv aansluiting en de verwarming

Geen verklaring, maar ik weet dat het vrij normaal is. Vroeger ook al eens meegemaakt.

Groet,

Jacco

Het kan een lekstroom zijn vanaf de straatversterker van de CAI. Bovendien zijn de CAI-aarde en je huis-aarde niet gelijk. Waarschijnlijk hangt je verwarming aan (huis)aarde en dan met het potentiaalverschil van de CAI-aarde krijg je wel een optater.

Ook berucht als "bromproducent" bij een (geaard) audiosysteem.

hoi Dick

:blink: je brengt me op een idee :P:P:P:D

Hoi Sodejuu bedoel je met dit brommen dan een audio systeem dat ook verbonden is met de CAI via tv of tuner?

of is alleen de aarde al genoeg ?

Hoi Seoman , een mantelstroom filter? ik vind er vast wel iets over op Google

ik zoek het op bedankt!

maar als het nou goed bevalt wat Dick voorstelde dan hoef ik er geen hoor :D

Robert,

Het is idd de brom als je de TV of tuner in de set hebt aangesloten. Of je zou een deel van je apparatuur via de CAI geaard hebben (onlogisch).

Een mantelstroomfilter is makkelijk zelf te maken. Daar hoef je echt geen 15 euro voor uit te geven. Bovendien werkt een mantelstroomfilter alleen als je de tuner op de CAI hebt aangesloten. Als er geen tuner (of TV) in de set zit, heb je niks aan een mantelstroomfilter.

oke Sodejuu

dan heb ik niets aan een mantel stroom filter

Ik heb net nog eens even aan die antenne aansluiting gevoeld maar het is ook goed te voelen als ik de verwarming niet aan raak.

Heb er wel 2 antenne versterkers voor staan zou dit er ook nog iets mee te maken kunnen hebben?

gr Robert

Hoi

Koppel de versterker eens los van de muur

en voel dan aan de versterkeruitgang

de antenneversterkers zijn soms de oorzaak !

Het 180 gr. omdraaien van de voedingssteker van je

antenneversterker kan dan een oplossing zijn.

M.v.g.

Het klinkt als inderdaad als een aarde-issue.

Wanneer ik mijn eigen TV loskoppel van alles behalve het niet-geaarde stopcontact, dan geeft deze ca. 100V lekspanning. Gelukkig is de stroomsterkte klein, maar bij aanraking van onbeschermde onderdelen kan je dat voelen als een schokje.

De tip is om de TV te aarden via een vakkundig aangelegd stopcontact met randaarde. Het is verstandig om dan de aarde via de kabel te onderbreken via een mantelstroomfilter.

Heb je de polariteit al uitgezocht? Een gratis(!) tweak t.a.v. beeld/geluidskwaliteit....

Succes! :)

(b.t.w. hier zijn toch vaker topics over geweest?)

Is een aardingsprobleempje... Casemakabel is hard geaard en derhalve dus 0V. Audioapparatuur en met name (oudere) TV's hebben een onkoppelingscondensator tussen de Fase, Nul en Aarde... Maarrr, omdat ze in negen van de tien gevallen ook zijn voorzien van een ongeaarde eurostekker zetten ze heel fijntjes 110V op de aarde van de kabelaansluiting.

De remedie is: ergens anders aarden indien mogelijk (zie bovenstaande post), en anders gewoon zorgen dat je de stekker van de TV er uit trekt als gaat knoeien met de kabelaansluiting...

Niks ernstig in ieder geval...

hoi

Gegroet,

De prik op de mantel van CAI herken ik ook. Echter aangezien ik geen aardelus heb, hoef ik eigenlijk geen mantelstroomfilter. Die heb ik wel. Onderzoek op internet geeft dat je met spoelen enz. dient te werken. Echter het eenvoudige filter van mij heeft slechts 3 weerstanden (of elco's (staat 102 op, kan het niet vinden op het web).

Enige idee wat het apparaatje doet? Gezien wat hij moet doen neem ik aan dat het elcootjes zijn (zal wel een eenvoudig filter zijn net als in baggerluidsprekers).

En dan, ik wil iets wat beschermd tegen blikseminslag, zowel voor antenne als CAI. Ik zie nergens zulke apparaatjes, voor 220V wel.

groeten, Fred