Guest Martin van Es Posted 4 juni 2001 Report Share Posted 4 juni 2001 Hallo allemaal, (het is wel errug rustig op dit forum!) Weet iemand of ik bi-amping kan toe passen als mijn voorversterker maar 1 uitgang heeft naar een eindversterker? Kan je bijvoorbeeld "ongestraft" het signaal splitsen of zijn daar speciale kastjes voor? Is dit dan zowiezo iets waarmee je audioset een niveau hoger brengt of kan je beter een hele nieuwe set kopen? Groeten, Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
rik Posted 4 juni 2001 Report Share Posted 4 juni 2001 Bi-amping kun je all Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Martin van Es Posted 4 juni 2001 Report Share Posted 4 juni 2001 Rik, In ieder geval dank voor het reageren op mijn vraag. Ook al ben ik geen audio expert ik had al begrepen dat ik meerdere (lees 2) eindversterkers nodig heb. Die ben ik dan ook van plan om aan te schaffen. De vraag is dan ook eigenlijk of ik andere voorversterker nodig heb met twee uitgangen of mag ik (zoals hierboven wordt verteld) een y splitter gebruiken? Volgens mij gaat dat dan ten koste van het signaal en dus geluid. Of levert bi-amping zoveel winst op dat het het verlies van signaal ruimschoots goedmaakt? groeten, Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 4 juni 2001 Report Share Posted 4 juni 2001 Martin, Het signaal splitsen om vervolgens naar twee eindversterkers te gaan is niet zo'n probleem. Wel moet je zorgen voor een goede Y-cable zoals bijvoorbeeld die van Oehlbach. Ook zijn er eindversterkers waarvan de ingang is samen te schakelen. Oftwel beide kanalen geven dan het geluid van het linker of rechter kanaal weer. Dit is natuurlijk nog een stuk handiger. Mocht je nog naar eindversterkers op zoek zijn, ik heb eventueel nog twee Arcam 120.2 Eindversterkers staan die onder andere die mogelijkheid hebben van die ingang samen te schakelen. Ik heb ze zelf ook in een bi-amping opstelling gebruikt. Ik vond het geluidsmatig absoluut een verbetering. Jack van Dijk jdijk@xs4all.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mick Posted 14 juni 2001 Report Share Posted 14 juni 2001 Eindversterkers van Musical Fidelity (o.a. XA-200) kunnen met elkaar door gelust worden (daisy chain principe) daarmee kan je gewoon met 1 uitgang op je voorversterker door verbinden met de eindtrap die vervolgens daar vandaan verder kan verbinden naar de volgende. Succes mick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 14 juni 2001 Report Share Posted 14 juni 2001 Een Y kabel verzwakt het signaal (theoretisch) een klein beetje, maar dat geld voor bijde aangesloten eindversterkers, zodat ze bijde hetzelfde signaal aangeboden krijgen. Dit verzwakken is in de praktijk echter niet te merken en heeft ook geen gevolgen voor de kwaliteit van het geluid. Kortom, je kunt probleemloos opsplitsen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat verschillende versterkers, van verschillende typen en merken ook verschillende signaal wegen hebben. Hierdoor onstaan ten opzichte van de uitgangen van deze versterkers fse verschillen, omdat het signaal in de ene versterker door een ander of een extra filter gaat dan in de andere. Of de ene versterker heeft eind transistoren en de andere buizen. Kortom de signaal weg is niet gelijk en het signaal kan dus nooit 100% hetzelfde zijn aan de uitgangen van verschillende versterkers. Hierdoor ontstaat een fase verschil waar we eigenlijk niet mee te maken willen hebben. Denk dus goed na voordat je meer versterkers op dezelfde speaker gaat aansluiten. Mvg. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Corne Posted 15 juni 2001 Report Share Posted 15 juni 2001 Beste Martin, Voordat je twee versterkers gaat kopen, of een Y connector aangaat schaffen voor enkele guldens, ga dan eerst naar een betere winkel en vraag daar of je een setje kabels kan lenen (eventueel tegen betaling van borg)en beluister ze goed alvorens je overgaat tot koop. Zelf heb ik sonus faber met copland staan, maar als ik de speakers bi-wire, geeft dit weinig tot geen meerwaarde op de set. M.v.g. Corne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts