ajb Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Ik ben dankzij een draadje hier op de site van zeroimpedance terechtgekomen en dat heeft best wel mijn aandacht getrokken. Is er hier iemand die deze trafo's heeft uitgeprobeerd? Of zijn er alternatieven die hetzelfde doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 "BEST TWEAK EVER"... "Best investment in my system"... "better than Prozac"... Hoewel ik met dat laatste geen ervaring heb, beloofd het nogal wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 ajb, welk probleem wil je op deze manier oplossen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 welk probleem wil je op deze manier oplossen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnejan Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Het zou inderdaad interessant zijn om eens te lezen over de ervaringen met die autoformers, zeker in combinatie met speakers met een lagere impendantie dan 8 ohm. McIntosh versterkers zijn standaard al voorzien van zo'n autoformer. Aangezien McIntosh toch hele plezierige versterkers bouwt, is het toch op z'n minst het bestuderen c.q. proberen waard. Alleen 950 dollar voor twee trafo-tjes in een doosje!?.... Dat moet toch voordeliger kunnen! Mij weerhoudt het er in ieder geval wel van het eens te proberen. Met vriendelijke groet, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 welk probleem wil je op deze manier oplossen? Wat is er zo grappig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 welk probleem wil je op deze manier oplossen? Wat is er zo grappig? Het zoeken naar een probleem voor een nieuwe oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 welk probleem wil je op deze manier oplossen? Wat is er zo grappig? Het zoeken naar een probleem voor een nieuwe oplossing. OK, 'k zie em. Andersom, was wel serieus bedoelt. Heb een tijd met ESL 63 gespeeld, die lopen tegen kortsluiting aan. Daar kan ik me voorstellen dat alle beetjes helpen. Aan de andere kant, New Audio Frontiers heeft monitoren met gegarandeerd minimum impedantie 6 Ohm en dan hebbie zo'n ding niet nodig, lijkt me. Dus vandaar de vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ajb Posted 5 januari 2006 Author Report Share Posted 5 januari 2006 Het is niet echt een probleem. Ik heb gekozen voor mijn speakers en een versterker die wat minder wattjes levert. De speakers kennen wel een dip in de impedantie richting de 3 ohm, voor de rest is het verloop redelijk normaal. Verder ben ik gewoon nieuwsgierig en de prijs is wat mij betreft ook wat aan de hoge kant. Ik ben geen techneut, maar zou het dan niet werken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zoiets heeft alleen zin als je versterker de speakers niet kan trekken ivm een te lage impedantie. En als je al een versterker hebt met niet zoveel wattjes zorgt zo'n trafo ervoor dat er nog minder wattjes in je speaker terecht komen. Zo'n trafo zorgt ervoor dat de versterker een hogere speakerimpedantie ziet. En het is ook een geven dat versterkers minder vervormen bij een hogere speakerimpedantie. Maar of dat gehoormatig echt zoveel uitmaakt bij een goede moderne versterker ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ajb Posted 5 januari 2006 Author Report Share Posted 5 januari 2006 Echt piepjong is mijn versterker niet meer, maar voldoet nog meer dan prima. De buizen zijn nog steeds goed. Bedankt voor je uitleg in ieder geval. Ik snap dan niet waar het vermogen van de versterker dan blijft. Werkt de trafo dan als een soort spons? Ik weet het niet echt hoe je het zou moeten benoemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zo'n trafo zorgt er niet zozeer voor dat er vermogen verdwijnt maar dat de spanning op de speakers lager wordt en daardoor zachter gaan klinken. Het netto resultaat is dat je versterker minder vermogen kan leveren dan zonder zo'n trafo. De max uitsturing blijft gelijk voordat ie vast gaat lopen (clippen). Maar als je een buizenamp hebt, zitten daar dan niet verschillende uitgangen op? Zoals 4 ohm - 8 ohm - 16 ohm? Vaak loont het om 8 ohm speakers met een impedantiedip op de 4 ohm aansluiting aan te sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ajb Posted 5 januari 2006 Author Report Share Posted 5 januari 2006 Nee, er zitten geen verschillende uitgangen op. Het is een Miracle Ita45 en die heeft maar 1 paar uitgangen, dus geen keuze... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Het is inderdaad verrekte veel geld. Maar zoiets is vanuit technisch oogpunt zeker niet stom. Eerder slim. De meeste versterkers kunnen veel meer spanning leveren dan wat we nodig hebben. Verder vindt bijna iedereen dat hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter. Zo'n trafo zorgt daarvoor! voorbeeld: Stel je hebt een versterker die 100 Watt aan 8 Ohm kan leveren (dat is 28 Volt en 3,5 Ampere) en 160 Watt aan 4 Ohm (25 Volt en 6,3 Ampere) (mijn Meridian 556). Maar meestal kom ik niet verder dan een paar Volt, dus die slechts 25 Volt is meer dan voldoende. Als ik nu een 2:1 trafo gebruik dan reduceert die 28 Volt tot 14 Volt, nog steeds meer dan voldoende. Maar de maximale stroom die de versterker met trafo kan leveren is ineens verdubbeld. Een luidspreker van 2 Ohm wordt nu als een 8 Ohm gezien door de versterker. Lekker makkelijk. En bij deze 2:1 verhouding wordt ruis ook nog eens 6 dB verlaagd. Zo'n product hoort zeker NIET in de hocus pocus categorie (zoals kabels, sorry). Ik word af en toe zo moe van mensen die lacherig doen over dit soort zaken terwijl ze geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Dit gaat niet over de laatste 0.1 dB uit een set halen. Dit gaat over vele dB's! Ik heb trouwens zo'n trafo nog nooit geprobeerd. Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Het is inderdaad verrekte veel geld.Maar zoiets is vanuit technisch oogpunt zeker niet stom. Eerder slim. De meeste versterkers kunnen veel meer spanning leveren dan wat we nodig hebben. Verder vindt bijna iedereen dat hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter. Zo'n trafo zorgt daarvoor! voorbeeld: Stel je hebt een versterker die 100 Watt aan 8 Ohm kan leveren (dat is 28 Volt en 3,5 Ampere) en 160 Watt aan 4 Ohm (25 Volt en 6,3 Ampere) (mijn Meridian 556). Maar meestal kom ik niet verder dan een paar Volt, dus die slechts 25 Volt is meer dan voldoende. Als ik nu een 2:1 trafo gebruik dan reduceert die 28 Volt tot 14 Volt, nog steeds meer dan voldoende. Maar de maximale stroom die de versterker met trafo kan leveren is ineens verdubbeld. Een luidspreker van 2 Ohm wordt nu als een 8 Ohm gezien door de versterker. Lekker makkelijk. En bij deze 2:1 verhouding wordt ruis ook nog eens 6 dB verlaagd. Zo'n product hoort zeker NIET in de hocus pocus categorie (zoals kabels, sorry). Ik word af en toe zo moe van mensen die lacherig doen over dit soort zaken terwijl ze geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Dit gaat niet over de laatste 0.1 dB uit een set halen. Dit gaat over vele dB's! Ik heb trouwens zo'n trafo nog nooit geprobeerd. Groeten, Hans Je hebt helemaal gelijk, technisch werkt zo'n trafo best. Je versterker wordt er als het ware stabieler van. Maar de prijs die ze ervoor schijnen te vragen ($950) is natuurlijk wel redelijk belachelijk... Vandaar dat het wat weerstand opwerpt denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Het is inderdaad verrekte veel geld.Maar zoiets is vanuit technisch oogpunt zeker niet stom. Eerder slim. De meeste versterkers kunnen veel meer spanning leveren dan wat we nodig hebben. Verder vindt bijna iedereen dat hoe meer stroom een versterker kan leveren, hoe beter. Zo'n trafo zorgt daarvoor! voorbeeld: Stel je hebt een versterker die 100 Watt aan 8 Ohm kan leveren (dat is 28 Volt en 3,5 Ampere) en 160 Watt aan 4 Ohm (25 Volt en 6,3 Ampere) (mijn Meridian 556). Maar meestal kom ik niet verder dan een paar Volt, dus die slechts 25 Volt is meer dan voldoende. Als ik nu een 2:1 trafo gebruik dan reduceert die 28 Volt tot 14 Volt, nog steeds meer dan voldoende. Maar de maximale stroom die de versterker met trafo kan leveren is ineens verdubbeld. Een luidspreker van 2 Ohm wordt nu als een 8 Ohm gezien door de versterker. Lekker makkelijk. En bij deze 2:1 verhouding wordt ruis ook nog eens 6 dB verlaagd. Zo'n product hoort zeker NIET in de hocus pocus categorie (zoals kabels, sorry). Ik word af en toe zo moe van mensen die lacherig doen over dit soort zaken terwijl ze geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Dit gaat niet over de laatste 0.1 dB uit een set halen. Dit gaat over vele dB's! Ik heb trouwens zo'n trafo nog nooit geprobeerd. Groeten, Hans Je hebt helemaal gelijk, technisch werkt zo'n trafo best. Je versterker wordt er als het ware stabieler van. Maar de prijs die ze ervoor schijnen te vragen ($950) is natuurlijk wel redelijk belachelijk... Vandaar dat het wat weerstand opwerpt denk ik... Maar een transformator die aardig wat vermogen over een grote bandbreedte en zonder veeel vervorming kan overbrengen is niet goedkoop. Wat kosten transformatoren van Van der Veen ook alweer? Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zo'n trafo heeft ook een onnodige interne weerstand. Vaarwel mooie dempingsfactor in het laag. Zeker bij lastige woofers kan het dus ook een verslechtering geven! Zo te zien zitten er ringkerntrafo's in. Die zijn erg gevoelig voor een beetje DC offsetspanning daar waar een gewone speaker er niet wakker van ligt. Bovendien als de Ri van de trafo laag is dan trekt ie ook de bias van je versterker scheef bij een geringe offset aan de uitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zo'n trafo heeft ook een onnodige inerne weerstand. Vaarwel mooie dempingsfactor in het laag. Zeker bij lastige woofers kan het dus ook een verslechtering geven! Helemaal gelijk heb je. Maar met trafo kan je nog steeds meer stroom leveren. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zo te zien zitten er ringkerntrafo's in. Die zijn erg gevoelig voor een beetje DC offsetspanning daar waar een gewone speaker er niet wakker van ligt. Een luchtspleet? Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Heb je gelijk ook veel meer draad op de trafo nodig waardoor de Ri nog veel meer toeneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Andersom, was wel serieus bedoelt. Heb een tijd met ESL 63 gespeeld, die lopen tegen kortsluiting aan. Is er toch wel iets ernstig mis geweest met jouw ESL 63's. Bij een normaal exemplaar is de dip 4 Ohm op 10 kHz. Elke fatsoenlijke versterker heeft daar geen moeite mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Ik word af en toe zo moe van mensen die lacherig doen over dit soort zaken terwijl ze geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Dit gaat niet over de laatste 0.1 dB uit een set halen. Dit gaat over vele dB's! Jij wordt vast en zeker ook heel snel moe als je jezelf hoort praten Zelfs heel goede en dure trafo's vervormen en zoals Pjotr reeds fijntjes opmerkte heeft zo'n trafo een flinke ohmse weerstand waardoor je demping vermindert. Da's leuk als je luidsprekers hebt die een flinke demping prettig vinden. Het kreng vormt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Dat is niet helemaal waar Ravon. Versterkers kunnen over het algemeen beter spanning leveren dan stroom en met een lagere vervorming. En dat is waar zo'n trafo voor zorgt: Dat de versterker juist minder stroom hoeft te leveren bij gelijk speakervolume. Maar nogmaals of je dat bij een goede versterker ook hoort ........? Zie wel eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En als je versterker te krap is kun je beter omzien naar een grotere dan voor dat geld zo'n trafo kopen naar mijn mening. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Dat is niet helemaal waar Ravon. Versterkers kunnen over het algemeen beter spanning leveren dan stroom en met een lagere vervorming. En dat is waar zo'n trafo voor zorgt: Dat de versterker juist minder stroom hoeft te leveren bij gelijk speakervolume. Maar nogmaals of je dat bij een goede versterker ook hoort ........? Zie wel eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En als je versterker te krap is kun je beter omzien naar een grotere dan voor dat geld zo'n trafo kopen naar mijn mening. Als ik op een 4 ohm luidspreker met die trafo ertussen een gelijk volume wil halen als zonder trafo, dan moet die versterker toch twee keer zoveel spanning leveren? Of zie ik dat niet helemaal goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Dat is niet helemaal waar Ravon. Versterkers kunnen over het algemeen beter spanning leveren dan stroom en met een lagere vervorming. En dat is waar zo'n trafo voor zorgt: Dat de versterker juist minder stroom hoeft te leveren bij gelijk speakervolume. Maar nogmaals of je dat bij een goede versterker ook hoort ........? Zie wel eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En als je versterker te krap is kun je beter omzien naar een grotere dan voor dat geld zo'n trafo kopen naar mijn mening. Als ik op een 4 ohm luidspreker met die trafo ertussen een gelijk volume wil halen als zonder trafo, dan moet die versterker toch twee keer zoveel spanning leveren? Of zie ik dat niet helemaal goed? Als het een 2:1 trafo is, dan klopt dat ja. En daarbij maakt het volgens mij niet uit of de belasting 4 Ohm is of 8 Ohm o.i.d... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts