Jump to content

Luisterruis.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Ik had even niets te doen en ik dacht, "waarom geen ruis maken die enkel en alleen frequentie componenten heeft (ver) boven de 20 kHz". Doel is simpel: wanneer gaat de audioketen dusdanig vervormen zodat je ruis begint te horen. Je hebt een geluidskaart nodig die het formaat aankan, dwz 16 bit/96 kHz. Ik heb er voor gekozen het niet in 24 bit te doen uit ruimtebesparing. De file zelf is gemaakt met een 32 bit resolutie en correct gedithered naar 16 bits.

Have fun! En hear kun je de file (8MB) vinden. Je kunt er ook een DVD-Video van maken en eea afspelen in je DVD spelert. En hear de DVD files, kun je direct op een DVD branden en klaar.

Groet,

Jacco

Om een beetje ruis te horen hoef ik geen bron op mijn versterker aan te sluiten. De volumeknop helemaal rechtsom draaien volstaat.

Hoe weet ik trouwens dat het mijn versterker is die ik hoor ruisen of dat het jouw signaal is?

Hoe weet ik trouwens dat het mijn versterker is die ik hoor ruisen of dat het jouw signaal is?

Dat signaal uit zetten misschien? Als je dan nog steeds hetzelfde hoort, hoor en hoorde je versterker, zo niet, dan hoorde je het signaal van Jacco. Of is dat signaal zo zwak dat je je volumeknop een heel eind moet open draaien? Ik heb 'm (nog) niet gedownload namelijk...

Dat signaal uit zetten misschien? Als je dan nog steeds hetzelfde hoort, hoor en hoorde je versterker, zo niet, dan hoorde je het signaal van Jacco. Of is dat signaal zo zwak dat je je volumeknop een heel eind moet open draaien? Ik heb 'm (nog) niet gedownload namelijk...

Maar ik hoor dan toch alleen een soort IM vervorming? Da's toch niet zoveel?

Ik heb trouwens alleen een 96 kHz geluidskaart in de Mac van m'n dochter. Even permissie vragen of ik nog

Maar ik hoor dan toch alleen een soort IM vervorming? Da's toch niet zoveel?

Ik heb geen idee wat je hoort... :D

Ik was trouwens ff vergeten dat het om ruis boven de 20kHz ging. Misschien gaat mijn verhaal dan niet meer op...

Geen idee trouwens of ik het uberhaupt kan afspelen, want ik weet niet wat m'n geluidskaart aankan. Ik heb een SoundBlaster Live 1024 geloof ik. Is die 16bit/96kHz (of meer)?

Dus als je twee volstrekt willekeurige en niet gecorreleerde reeksen bij elkaar optelt krijg je een nog willekeuriger reeks? Interssant ... :rolleyes:

Het klopt wel dat als je bij een 32 bits ruisignaal een 16 bits ruissignaal optelt en dat trunkeert naar 16 bits dat de ruisdensiteit in het laatste bit van het uiteindelijke signaal groter wordt. Maar ik zie nog steeds niet wat je daarvoor koopt ... en al helemaal niet voor een ruissignaal met een bandbreedte van 20 kHz tot 48 kHz.

Bij een muzieksignaal ligt dat anders omdat je daar met harmonische signalen te maken hebt. Dither haalt daar de quantiseringsvervorming weg maar dat berust eigenlijk op uitmiddelen van de gerandommiseerde vervorming over meerdere samples van die vervorming.

;)

Dus als je twee volstrekt willekeurige en niet gecorreleerde reeksen bij elkaar optelt krijg je een nog willekeuriger reeks? Interssant ...  :rolleyes:

Pjotr,

Aan de hand van deze uitspraak is het duidelijk dat je de essentie van het ditheren niet begrepen hebt. .....................

....................

....................

Tuurlijk Jacco,

Vind dit wel een beetje van negativisme getuigen. Die openingszin had ik beter niet kunnen schrijven nu je hem zo uit zijn verband trekt. Het was slechts een aanzetje.

Lees ook even de laatste alinea van mijn posting s.v.p. en gaat dat dan op voor ruis?

Je blijft overigens van quantiserinsruis spreken terwijl als je een vervormingsvrije en ruisvrije sinus quantiseert, je harmonischen gaat krijgen op hele veelvouden van de grondfrequentie tgv de niet lineairteit van de quantiser. Het is dus geen ruis maar vervorming. Tenzij je vervorming ook ruis vindt maar dan wordt het wel een beetje onoverzichtelijk.

;)

Ok zijn we het toch wel eens op dat uitmiddelen na dan. Maar ik benader het hear toch liever van de praktische kant dan van de theoretische kant. Per sample kun je er eigenlijk niets van zeggen, pas bij 2 samples en meer gaat het spannend worden.

Strikt genomen heb je met dat ditheren van ruis natuurlijk gelijk. Maar omdat je signaal al 100% ruis is (ook al is het bandgelimiteerd) wat ga je er dan in de praktijk van merken als je dat volgens de letter ook nog eens gaat ditheren? Dat was mijn punt.

;)