dick jansen Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Waarde vrienden, Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen . Nu geeft dat wonder ook de luchtvochtigheid aan, zowel buiten als binnen. Combinerend en deducerend zat ik te bedenken dat de vochtigheid binnen toch ook invloed moet hebben op de staat en de prestaties van de conussen in mijn onvolprezen Elacjes. Ze zijn tenslotte vervaardigd van een soort papier of karton. Ik bedoel, sta ik op dan is de vochtigheid rond 70%, na een dag ferm stoken is deze gedaald tot rond 45%. Bij benadering dan. Maar toch een fors verschil. Zouden verschillen in geluidsbeeld die wij (menen te) horen, althans ten dele, veroorzaakt kunnen worden door deze schommelingen in vochtigheid en de invloed daarvan op de luidsprekers? Is dit een zinnige vraag, of getuigt deze van rijpheid tot opneming in een instituut in een bosrijke en rustige omgeving Met opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Waarde vrienden, Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen . Nu geeft dat wonder ook de luchtvochtigheid aan, zowel buiten als binnen. Combinerend en deducerend zat ik te bedenken dat de vochtigheid binnen toch ook invloed moet hebben op de staat en de prestaties van de conussen in mijn onvolprezen Elacjes. Ze zijn tenslotte vervaardigd van een soort papier of karton. Ik bedoel, sta ik op dan is de vochtigheid rond 70%, na een dag ferm stoken is deze gedaald tot rond 45%. Bij benadering dan. Maar toch een fors verschil. Zouden verschillen in geluidsbeeld die wij (menen te) horen, althans ten dele, veroorzaakt kunnen worden door deze schommelingen in vochtigheid en de invloed daarvan op de luidsprekers? Is dit een zinnige vraag, of getuigt deze van rijpheid tot opneming in een instituut in een bosrijke en rustige omgeving Met opgewekte groet, Verschil maakt het , maar hoor jij het ook? Pas op!Voor dat je er erg in hebt ga je als audiofiel door het leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 De verschillen in het geluidsbeeld hangen bij mij af van: mijn stemming, het tijdstip van de dag, de plek waar ik zit of sta, de toestand van mijn oren enz. Kortom, er zijn zoveel variabelen die van invloed kunnen zijn dat dit ook best mee kan spelen. Gelukkig maakt dit weinig uit als ik naar muziek luister: het gevoel dat je daarbij krijgt overstemt alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Dat is wel een lastig probleem Dick. Gelukkig is daar een eenvoudige oplossing voor: De batterijtjes uit die meter halen! Als het water uit je speakers loopt is het te vochtig bij je en daar heb je dan zo'n meter niet bij nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Waarde vrienden, Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Je moet natuurlijk niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Je moet natuurlijk niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Je moet natuurlijk niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Nope, Die waren zelfs zorgvuldig tochtdicht gemaakt. Maar zo'n verdamper had een vervelend neveneffect: De mineralen en zouten die altijd in kraanwater zitten slaan overal neer als een wit laagje. Op een gegeven moment kreeg ook de CD speler de hik en moest ik het lensje schoonmaken. Gedemineraliseerd water was ook geen oplossing, is toch niet zo gedemineraliseerd als het lijkt. Exit luchtbevochtiger Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Waarde vrienden, Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen . Nu geeft dat wonder ook de luchtvochtigheid aan, zowel buiten als binnen. Combinerend en deducerend zat ik te bedenken dat de vochtigheid binnen toch ook invloed moet hebben op de staat en de prestaties van de conussen in mijn onvolprezen Elacjes. Ze zijn tenslotte vervaardigd van een soort papier of karton. Ik bedoel, sta ik op dan is de vochtigheid rond 70%, na een dag ferm stoken is deze gedaald tot rond 45%. Bij benadering dan. Maar toch een fors verschil. Zouden verschillen in geluidsbeeld die wij (menen te) horen, althans ten dele, veroorzaakt kunnen worden door deze schommelingen in vochtigheid en de invloed daarvan op de luidsprekers? Is dit een zinnige vraag, of getuigt deze van rijpheid tot opneming in een instituut in een bosrijke en rustige omgeving Met opgewekte groet, Het zal zeker schelen. Die man van Nord Ost smeert ook altijd zo'n goedje op de conussen van de speakers. Ik denk nu dat het dus gewoon gedestileerd water is.... Iedereen hoorde het verschil (behalve ik ). Het zal dus wel werken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 5 januari 2006 Author Report Share Posted 5 januari 2006 Stelletje kwajongens, jullie nemen opa in de maling h Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Stelletje kwajongens, jullie nemen opa in de maling h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Stelletje kwajongens, jullie nemen opa in de maling h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dick jansen Posted 5 januari 2006 Author Report Share Posted 5 januari 2006 Nou, excuses dan maar. Hopelijk heeft het niet te veel van jullie kostbare tijd gevergd om een gevat antwoord te bedenken Met iets minder opgewekte groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Waarde vrienden, Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen . Nu geeft dat wonder ook de luchtvochtigheid aan, zowel buiten als binnen. Combinerend en deducerend zat ik te bedenken dat de vochtigheid binnen toch ook invloed moet hebben op de staat en de prestaties van de conussen in mijn onvolprezen Elacjes. Ze zijn tenslotte vervaardigd van een soort papier of karton. Ik bedoel, sta ik op dan is de vochtigheid rond 70%, na een dag ferm stoken is deze gedaald tot rond 45%. Bij benadering dan. Maar toch een fors verschil. Zouden verschillen in geluidsbeeld die wij (menen te) horen, althans ten dele, veroorzaakt kunnen worden door deze schommelingen in vochtigheid en de invloed daarvan op de luidsprekers? Is dit een zinnige vraag, of getuigt deze van rijpheid tot opneming in een instituut in een bosrijke en rustige omgeving Met opgewekte groet, beste Dick, een luidspreker is geen orgel, en een orgel geen luidspreker, een orgel heeft last van luchtvochtigheid schommelingen, een luidspreker dus niet. toch kun je wel verschillen horen , loop op een zomer avond eens met je lief naar een meertje, jij gaat aan de ene kant staan , zij aan de andere kant. je kunt nu met elkaar praten en elkaar duidelijk verstaan. doe het 'sochtends nog eens, dan word het moeilijker, dus als het vochtiger word versta je de zanger of zangeres beter. denk ik ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Ik vind het wel een goed punt! Ik moet ineens denken aan lichtnetvervuiling: als er beweerd wordt dat het geluid 's avonds veel beter is, en men dat toeschrijft aan minder vervuiling van andere stroomgebruikers dan overdag. Het zou idd ook kunnen liggen aan dat je conussen na een dag stoken gewoon wat droger zijn. P.S. Bij mij is de luchtvochtigheid binnen nu 39%. Wat het buiten is weet ik niet, want in die vliegende storm laatst is de buitensensor verdwenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Met iets minder opgewekte groet, Wat nu weer Dick? Zo ken ik je niet en de antwoorden die gegeven zijn moeten toch juist een opluchting voor je zijn? We lachen je niet uit hoor (althans ik niet), alleen maar toe. Domme vragen bestaan helemaal niet. Misschien kan een boswandilngetje je goed doen maar mijdt daarbij zorgvuldig zekere opvangcentra c.q. opbergcentra die daar wel eens zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 De verschillen in het geluidsbeeld hangen bij mij af van: mijn stemming, het tijdstip van de dag, de plek waar ik zit of sta, de toestand van mijn oren enz. Mee eens, een behaaglijk klimaat in de luisterruimte is een van de belangrijkste 'tweaks'. Een goede luchtvochtigheid hoort daar ook bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 P.S. Bij mij is de luchtvochtigheid binnen nu 39%. Wat het buiten is weet ik niet, want in die vliegende storm laatst is de buitensensor verdwenen Het wordt tijd voor een luchtbevochtiger. 39% is erg droog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 P.S. Bij mij is de luchtvochtigheid binnen nu 39%. Wat het buiten is weet ik niet, want in die vliegende storm laatst is de buitensensor verdwenen Het wordt tijd voor een luchtbevochtiger. 39% is erg droog. Een paar grote planten doen het beter ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Jongens, heren, opa's, ga zo door. Dit soort topics tussendoor zijn echt geweldig Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Zijn het nou de konussen die anders klinken, verandert de gevoeligheid van ons gehoor of is het de lucht die "anders klinkt" bij veranderende luchtvochtigheid. Die konussen zijn toch zeker wel gecoat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 P.S. Bij mij is de luchtvochtigheid binnen nu 39%. Wat het buiten is weet ik niet, want in die vliegende storm laatst is de buitensensor verdwenen Het wordt tijd voor een luchtbevochtiger. 39% is erg droog. Een paar grote planten doen het beter ... Ja, maar dan heeft Dick ook dit nodig: Nu snap ik waarom gieters groen zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 P.S. Bij mij is de luchtvochtigheid binnen nu 39%. Wat het buiten is weet ik niet, want in die vliegende storm laatst is de buitensensor verdwenen Het wordt tijd voor een luchtbevochtiger. 39% is erg droog. Een paar grote planten doen het beter ... Ja, maar dan heeft Dick ook dit nodig: Nu snap ik waarom gieters groen zijn Om de scherpe randjes er af te halen ... ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 5 januari 2006 Report Share Posted 5 januari 2006 Stelletje kwajongens, jullie nemen opa in de maling h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts