Jump to content

Vocht in je conus

dick jansen
 Share

Recommended Posts

Waarde vrienden,

Zoals bij ieder mens dat met zijn tijd meegaat, hangt ook bij mij in de salon een digitaal weerstation aan de muur. Slaat nergens op, je kunt evengoed je kop buiten het raam steken om te weten wat voor weer het is, maar als gezegd, je wilt meedoen :unsure: .

Nu geeft dat wonder ook de luchtvochtigheid aan, zowel buiten als binnen.

Combinerend en deducerend zat ik te bedenken dat de vochtigheid binnen toch ook invloed moet hebben op de staat en de prestaties van de conussen in mijn onvolprezen Elacjes. Ze zijn tenslotte vervaardigd van een soort papier of karton.

Ik bedoel, sta ik op dan is de vochtigheid rond 70%, na een dag ferm stoken is deze gedaald tot rond 45%. Bij benadering dan. Maar toch een fors verschil.

Zouden verschillen in geluidsbeeld die wij (menen te) horen, althans ten dele, veroorzaakt kunnen worden door deze schommelingen in vochtigheid en de invloed daarvan op de luidsprekers?

Is dit een zinnige vraag, of getuigt deze van rijpheid tot opneming in een instituut in een bosrijke en rustige omgeving :unsure::unsure::unsure:

Met opgewekte groet,

hoi!

Jammer dat sommigen hier zo laconiek over doen....

En ook jammer dat ik mijn "bijbel" niet bij de hand heb...

Maar goed in mijn "bijbel"(het yamaha book of sound reinforcement) staat ook iets over luchtvochtigheid...

Helaas kan ik daar nu niet uit citeren ...

maar wel vanaf een website.. en daar stond dit...

<knip>

Geluidsversterking in de open lucht is niet gemakkelijk. Wind(!), luchtvochtigheid en temperatuur hebben veel invloed op geluid

</knip>

Dit valt natuurlijk wel weer te verklaren met een stukje natuurkunde...

Hoe warmer, hoe groter de ruimte tussen de diverse "lucht" moleculen....

en wat daar al dan niet uit mag voortvloeien....

Bij pa line array systemen (van bijvoorbeel meyersound) zitten line array processors met atmosfeer correctie...

kan je de temperatuur en luchtvochtigheid instellen en dan rekent het apparaat de correctie voor je uit....

dus, de luchtvochtigheid maakt wel degelijk uit... maar ik denk dat dat in je luisterruimte niet merkbaar is......