Jump to content

Geen Zee Te Hoog

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Een nauwkeurige routebeschrijving bracht mij vanavond foutloos bij de jaloersmakende voordeur van (de) Zee. Het zachte ruisen van de golven van de Noordzee, bijna pal onder het raam, drong (althans vanavond) echter niet de modern gemeubileerde luisterkamer van dit forumlid binnen zodat we ongestoord konden luisteren naar de mooie set van Zee.

Over de apparatuur hebben we het verder niet gehad maar er staan een paar schitterend mooie Avalon vloerstaanders, aangesloten op Krell monoblocks, elk op een naar schatting 10cm dikke granieten plaat. Een voorversterker was er vast en zeker ook en daarop een gemodificeerde Sony XA50ES cd-speler met een losse Benchmark DAC. Dit gedeelte van de set staat echter weggewerkt in een muurkast. Alleen luidsprekers en monoblocks zijn in het zicht. Een fraaie, discrete opstelling aan weerszijden van wat mij voorkwam als een antieke haard.

De luidsprekers staan heel mooi vrij opgesteld in de bijna vierkante kamer, ruim een meter van de achterwand en helemaal vrij van de zijwanden (>1 meter), zo

Mooie recensie. :)

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik erg allergie's geworden ben voor recensie's.

" Ik hoor de drummer meters naar achteren staan"

" Ik hoor hout in de instrumenten"

" Ik hoor meer snaar dan kast"

" "Je hoort zelfs het microfoonsnoer schuiven"

" Je hoort niet alleen gitaar, maar ook nagel"

"Je hoort bij deze set dat er een bartsje zit in de kap van de vleugel" "dat hoor ik niet op andere sets".

" Mijn voeten beginnen te tappen, ik kan niet stil blijven zitten"

"De set dwingt je tot bewegen en ADHD gedrag"

" Je hoort de zanger een halve meter voor de zangeres staan"

" het klinkt zoals de opnametechnicus bedoeld heeft"

" je kunt nu horen dat het een draadloze microfoon is" "Je hoort het gerispel van de zender"

"Op de Q-sound CD hoor ik zelfs een klein musje schuin achter de luidsprekers"

"Ik hoor nu zelfs het sneeuw schuiven onder de ijzers van de arreslee"

" Ik hoor nu zelfs geluid in de hoogte"

" Het geluid blijft tegen het plafond plakken" {echt waar, die heb ik gehoord. :D }

En dan te bedenken dat 95 procent van de CD's bagger is opgenomen en dat men helemaal niet weet wat de opnametechnicus bedoeld heeft. Als de opnametechnicus uberhaupt al wat bedoeld heeft. :D

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik liever de recensie van een beginnend audiofiel hoor, die alleen maar zegt dat zijn set zo 'lekker frisjes klinkt". :D

Van alle audiofiele recensie's val ik tegenwoordig in diepe slaap. het is allemaal zo

Als je er nou echt zo allergisch voor bent Edwin, laat dan eens zien hoe een recensie in Snoek-stijl eruit ziet :D

Dan kan je je eigen kritiek op recensenten onderbouwen door het goede voorbeeld te geven :rolleyes:

Ik vind het verhaal van Kraus verfrissend omdat hij over z'n gevoel bij de muziek praat en niet teveel over de tierelantijntjes die jij zo goed kan opdreunen :cool2:

Sterker nog, als ik zo onder de indruk van bepaalde speakers was geweest, dan had ik alle informatie die ik kon vinden vermeld, nu weten we zelfs niet om welk model Avalon het gaat :unsure:

Andr

Ik doe de groeten aan Kraus.

De groeten,

Sodejuu

:P;)

Zonder gekheid. Ik lees de recenties ook wel graag. Alleen als de alinea's erg lang zijn en er geen line-feeds in het stuk voorkomen, heb ik wat minder de neiging om te gaan lezen. Het "leesvoer" lijkt dan te veel. :rolleyes: Maar als het lekker weg leest, dan ben je daar ook zo doorheen. en als je dan ook nog eens zo schrijft zoals je in de normale omgang ook praat, vind ik het al helemaal fantastisch. Ik heb toch al een aantal keren met Kraus gepraat en ook dan is hij altijd even netjes en bloemerig aan het vertellen. Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met zijn vak, anders liepen de leerlingen gelijk het klaslokaal uit (geschiedenis is dan een perfect vak).

Ik ben onlangs bij SOTA Jerry op luisterbezoek geweest en hij is vorige week ook bij mij komen luisteren. Toch hebben we allebei geen recentie/review/ervaring geplaatst. Misschien omdat we daar beiden geen behoefte aan hebben, of om een dergelijke onnozele discussie zoals hierboven staat uit de weg te gaan. Wie het weet mag het zeggen :rolleyes:

Beste Kraus,

Het is leuk om te lezen en ik zie er ook geen recentie in, meer jouw persoonlijke ervaring en dat is veel leuker om te lezen en op eoa manier ook informatiever dan een recentie.

Bas schreef vroeger ook dergelijke stukjes op Hifi.nl zij het op een andere manier.

Ga zo door iig ...

;)

Als je er nou echt zo allergisch voor bent Edwin, laat dan eens zien hoe een recensie in Snoek-stijl eruit ziet

Nou, gewoon zo. :D

Het totale geluidsbeeld klinkt lekker open en gedetailleerd zonder scherpte.

Het laag klinkt strak en onder controle, zonder aangedikt laagmid.

Ik bespeurde nergens een kleuring of sausje in het geluid.

Stemmen en instrumenten klonken heel natuurlijk.

Ik had

Edwin ziet het liever zo:

"De bas ging hard joh, gewoon vet. Je wil niet weten hoe de ramen in me huis stonden te trillen. Je kon de cap van Ali B zo van z'n kuif rijten en die wijven van de clip van $0,50 duwden hun string zo in me gezicht. Wow, real man"

(zie elders in rubriek Audio)

:D;)

Als je er nou echt zo allergisch voor bent Edwin, laat dan eens zien hoe een recensie in Snoek-stijl eruit ziet

Ik had

Edwin ziet het liever zo:

"De bas ging hard joh, gewoon vet. Je wil niet weten hoe de ramen in me huis stonden te trillen. Je kon de cap van Ali B zo van z'n kuif rijten en die wijven van de clip van $0,50 duwden hun string zo in me gezicht. Wow, real man"

(zie elders in rubriek Audio)

:D;)

Inderdaad, Sodejuu, een prima recensie. :D

Zelfs het live-gevoel wordt uitstekend beschreven. :D En moet je kijken hoe beknopt, maar toch zeer duidelijk. :lol:

Groeten

Edwin

Ik had

Van al die audiofiele proza word je ook niks wijzer. Als je gaat luisteren dan klinkt het toch nooit zoals in de recensie.

Ik heb Kraus zijn verhaal ook niet als recentie gelezen, zie ook mijn eerdere post aan Kraus.

Maar het is wel leuk om te lezen hoe Kraus eea ervaart. Het is op zijn manier ook eigenlijk vrij direct geschreven.

Maar als het jouw smaak van proza niet is laat het dan verder.

Misschien staat er voor jou nog wel eens iemand op die een novelle over dikke elco's en vette koelribben in versterkers schrijft ... je weet het nooit.

;)

Van al die audiofiele proza word je ook niks wijzer. Als je gaat luisteren dan klinkt het toch nooit zoals in de recensie.

Ik heb Kraus zijn verhaal ook niet als recentie gelezen, zie ook mijn eerdere post aan Kraus.

Maar het is wel leuk om te lezen hoe Kraus eea ervaart. Het is op zijn manier ook eigenlijk vrij direct geschreven.

Maar als het jouw smaak van proza niet is laat het dan verder.

Misschien staat er voor jou nog wel eens iemand op die een novelle over dikke elco's en vette koelribben in versterkers schijft ... je weet het nooit.

;)

Iedereen mag natuurlijk zelf weten hoe hij schrijft. En het verhaal van Kraus is ook heel mooi om te lezen. Ik bedoelde het ook niet als aanval op Kraus, maar meer over de algemene stijl van het schrijven van een recensie. :)

Misschien staat er voor jou nog wel eens iemand op die een novelle over dikke elco's en vette koelribben in versterkers schijft  ... je weet het nooit.

Je beschrijft precies hoe ik een resencie graag wil lezen. :D

Veel plaatjes van opengewerkte versterkers, met ingezoomde plaatjes op onderdelen van de versterker. En een beknopte beschrijving hoe de techniek werkt

En dan in grote lijnen de klankbeschrijving van het apparaat. Ik koop ook meestal een audioblad om de plaatjes en de beknopte klankbeschrijving. :)

Whatt Hifi, kon dat heel mooi. Daar werd heel kort beschreven hoe bijv de versterker klonk, met de voors en tegens. Dat stond dan in een apart kader met een paar sterren. Helaas was Whatt Hifi ook niet onafhankelijk en kregen vele merken een positiefe recentie die in de praktijk vaak niet klopte. Maar de opzet vond ik uitstekend. je kon even heel snel lezen en je wist meteen in grote lijnen hoe het klonk.

Groeten

Edwin

Nog ff aan Edwin: als je hear je verhaal niet kwijt kan, waar dan wel?

Hoi Kraus

Nergens waarschijnlijk :D

Schrijf ook gerust verder en laat je niet tegenhouden door wie dan ook. Het verhaal is ook prachtig geschreven.

Het zegt ook meer over mij, die zich ergert aan de manier van recenseren. :D Het komt gewoon puur omdat ik niet meer tegen verhalen kan als 'plafondplakkend geluid' en geluid wat ver buiten de luidsprekers rijkt. Dat heb ik een beetje teveel gelezen.

Je hebt het echt mooi beschreven en het is ook geen aanval op jou. Ik had er eigenlijk een appart topic over moeten openen. Nu loop ik hear de boel te vergallen met mijn persoonlijke onvrede. En dat had ik niet moeten doen. :) Maarja, is een beetje het aard van het beestje, h