Jump to content

toprecensent

joopus
 Share

Recommended Posts

Kan iemand me dit uitleggen: Music Emotion, 2005, nr. 4, blz. 60 : Recensie Bryston B100 SST versterker.

De B100 klinkt neutraal, maar dan weer met een enigszins 'witte' toon. In vergelijking met buizenapparatuur klinkt de Bryston-elektronica een streepje 'droger', [...]

Ik geniet eigenlijk altijd erg van recensies. Maar soms is het woordgebruik niet echt duidelijk, dat zal dan ook met mijn hifi ervaring te maken hebben en haar terminologie. Misschien dat deze recensent, Ruud Jonker, zijn vocabulaire gebruikt uit de wijnwereld :D Hij heeft vast een geheime voorkeur voor een droge witte wijn :P Maar wie kan mij de witte toon en het droge geluid uitleggen?

Misschien bedoelt ie dat die Bryston als witte ruis klinkt? ;)

Wat er met witte toon bedoelt wordt is me een raadsel, maar een "droog" geluid is toch niet zo vreemd, is toch wel iets bij voor te stellen?

Mijn cd speler klinkt droog, nogal afgemeten, hard...digitaal, er zit geen "glijmiddel" om de instrumenten, het vloeit niet zo lekker als bijv. analoge weergave van een platenspeler of beter: tape weergave.

Als ik een analogie moet maken: droog geluid is vergelijkbaar met hard water (met veel kalk), waar een analoog geluid van platenspeler en tapedeck zachter, meer olieachtig is.

Het voordeel van een droog geluid is dat er met minimale middelen (klein budget: goedkope cd speler) veel timbre en plasticiteit gesuggereerd wordt: (contrabassen grommen, de electrische bas plukt en een hese zanger raspt zijn keel), goedkope platenspelers kunnen dit niet, het geluid is daar te ongedefinieerd voor, te "soft".

Dat is opmerkelijk te noemen, ik ben geen audiofiel en toch begrijp ik heel goed wat er met "droog" bedoelt wordt, dat het me vervolgens niet lukt het te omschrijven is een tweede.

Het komt mij zo voor dat het in audiofiel land tegenwoordig bon ton is om de meest rudimentere termen - klank omschrijvingen als "droog", "warm" etc. tot nul te relativeren en te ontkennen...???

Hoe zit dit?

Ik ben het met Nout eens begrippen als droog, warm, diepte, focus en dergelijke zeggen me wel wat. Probleem met recescenten is dat ze vaak in superlatieven willen spreken waardoor ze (en zeker de volgende keer) vastlopen en zich eigenlijk alleen maar belachelijk maken.

Groet,

Carl

Mee eens Carl,

Met droog kun je idd ook kaal bedoelen. Maar wat is dat dan? Een bas zonder vervorming of een geluid zonder galm?

Maar bij een witte toon? Wat moet ik mij daarbij dan voorstellen? Iets van een toon in een witte trouwjurk als symbool van haar maagdelijkheid?

;)

Guest Kraus vonBentinck

een term is alleen maar bruikbaar als je ook het omgekeerde kunt beschrijven. Weet je niet wat dag is dan kun je ook het begrip nacht niet thuisbrengen.

Een droog geluid (het geluid waarmee een tak knapt) bestaat wel maar een nat geluid volgens mij niet ;)

kent iemand dit plaatje nog?

hier vind je toch termen die wel erg goed nruikbaar zijn in het subjectieve domein

goodsound%202a.GIF

een term is alleen maar bruikbaar als je ook het omgekeerde kunt beschrijven. Weet je niet wat dag is dan kun je ook het begrip nacht niet thuisbrengen.

Een droog geluid (het geluid waarmee een tak knapt) bestaat wel maar een nat geluid volgens mij niet ;)

Wie zegt dat?

Het is dat het het woord ondroog niet bestaat (zoals de tegenhanger van "gelukkig" "ongelukkig is"), maar je kunt gemakkelijk niet-droog als omgekeerde nemen.

Overigens wordt de Engelse term "wet" wel gebruikt als tegenhanger van "dry" in klankomschrijvingen, en het feit dat in de Engelse taal ook "droog" wordt gebruikt zegt mij al genoeg over het bestaansrecht.

Guest Kraus vonBentinck

Full Mellow weak uniform thin nasal precise well-defined harsh open

Strong rich smeared clear bright pinched solid boomy hollow cutting dull

Honky hard natural soft/smooth mushy heavy transparent subsonic

Present distant peaky strained fuzzy muddy

Tight loud warm unclear

dit zijn de termen uit een Engels audophile glossary; je leest zo op het plaatje van links naar rechts en van de bovenste rij naar beneden.

de termen wet and dry komen er niet in voor; ook in het Nederlands kennen wij het begrip droog geluid wel maar volgens mij ook niet in het audiofiele woordenboek ( voor zover dat bestaat)

Ja, klopt Kraus,

Droog geluid is een begrip voor geluid zonder reflecties en/of galm. Zoals in een dode kamer of buiten in de sneeuw of mist.

Recencenten nemen daar een loopje mee en hebben het ook over droge bassen, een droog midden en weet ik al niet. Nogal grutjes, ik wil helemaal niet dat mijn speakers galm e.d. toevoegen.

;)

Het ligt er maar aan wat je als referentie gebruikt.

Stereophile, een Amerikaans blad heeft het begrip "dry" wel in haar Audio glossary staan

http://www.stereophile.com/reference/50/index3.html

dry 1) Describing the texture of reproduced sound: very fine-grained, chalky. 2) Describing an acoustical space: deficient in reverberation or having a very short reverberation time. 3) Describing bass quality: lean, overdamped.

"wet" niet, maar zij hebben kennelijk niet de overtuiging dat een bruikbare term per definitie een tegenhanger nodig heeft.

(...)

(...)

Beste Kraus,

Dat is juist, hiervoor wordt meestal de term "zompig" gebruikt. Althans in de literatuur.

Zou een recensent deze term echter gebruiken in zijn eindoordeel over een luidspreker, dan is het niet denkbeeldig dat de redactie uit commerci