Jump to content

Top Installatie

Haudio
 Share

Recommended Posts

Tja, ik heb nog niet heel veel elementen geluisterd. Wel (erg) veel muziek. Als Chris de Goldring saai vind (wat ik erg met hem eens ben) denk eens aan de volgende (wel zelf gehoord)...

-EMT TU-2

-ZYX RS100/RS20

-Shelter 501

Iemand commentaar/ ideeen?

Als ik kijk naar de set van Chris valt er veel meer uit te halen dan de Transrotor, SME, Array en de Goldring, zonder dat hij daarvoor meteen diep in zijn buidel hoeft te tasten.

Suggestie;

Array phonotrap is een mooie trap maar zoals eerder aangehaald, net zo neutraal

als de Zwitsere bank. Kan voor verscheidene mensen (inclusief mijn persoon) saai klinken.

Voor minder geld qua phonotrap zijn er denk ik mooie combinaties maken

met een beter element dan de Goldring Eroica LX.

Sodejuu gaf aan dat hij in de beginfase, net als ik, ook niet echt enthousisast was over de Goldring Eroica LX. Maar goed in zijn prijsklasse is het best wel een goed element.

De Array verdient zeker beter, maar ik denk om binnen een bepaald budget te blijven, dat bijv. Een Lyra Argo of zelfs een Helikon, of andere (top) elementen heel goed te combineren zijn met phonotrappen die beduidend muzikaler en meer swing hebben dan de Array en tenslotte ook goedkoper zijn.

Denk bijv. aan een paar produkten die door Haudio worden geleverd of een Ear 834P met optionele 3xSiemens 12AX7/ ECC83 buizen (daar heb ik mijn Array phono voor weggedaan), Roksan, etc.

Met de Benz Ruby 3 en een SME 3500 heb ik overigens zelf goede ervaringen mee.

Als ik kijk naar de set van Chris valt er veel meer uit te halen dan de Transrotor, SME, Array en de Goldring.

Vraagje Haudio;

"De Cdspeler Copland CDA 822 klinkt beter"

Jij geeft aan dat de CD speler van Chris beter klinkt dan zijn platenspeler.

In welke context moet je dat plaatsen?

Waarom probeert hij eerst niet wat andere phonotrapjes en dat als basis te gebruiken voor eventueel een ander element. By the way ik weet uberhaupt niet of hij wel of niet tevreden is over de Array phono.

gr.

Tony

Array phonotrap is een mooie trap maar zoals eerder aangehaald, net zo neutraal

als de Zwitsere bank. Kan voor verscheidene mensen (inclusief mijn persoon) saai klinken.

Voor minder geld qua phonotrap zijn er denk ik mooie combinaties maken

met een beter element dan de Goldring Eroica LX.

Ik ben dus niet zo'n voorstander van Phonotrappen die er vanalles bijmaken.

Het is denk ik toch al moeilijk genoeg om een set natuurgetrouw te laten klinken.

laat die vette jus van de Phonotrap dus maar weg.

Ook denk ik dat een Phonotrap meer "doet" dan wat je zou verwachten. Evenals een voorversterker trouwens.

De ketting is nou eenmaal zo sterk als z'n zwakste schakel. Wat verpruts is krijg je later nooit meer in orde.

Ik vind de Benz elementen (voor wat ik gehoord heb) erg mooi (snel en dynamisch). Die Kolibri overigens ook. Maar ik dacht dat die wat te duur was...

:)

Beste Allemaal,

Op dit moment gaat het erom dat Chris bij zijn topinstallatie een nieuw element wil hebben. ''punt''.

Verder dient er rekening te worden gehouden dat Chris bv een Krel versterker heeft, dat betekent dat een Zyx element afvalt want hij wil wel een glashelder geluid , maar geen glashard geluid.

Dus de kombinatie van het totaal moet kloppen en het element moet passen bij zijn huidige installatie. wat er in toekomst gebeurt is een ander verhaal.

Chris is geen fictief persoon , dus het verhaal is echt.

Ook aan de diverse reacties te zien, is het niet gemakkelijk om overal rekening mee te houden, maar moet wel.

Dus om te adviseren moet je overal rekening mee houden.

Persoonlijk blijf ik bij de keus van een Lyra Argo.

MvG,

Haudio

PS Chris is niet in de gelegenheid om zo maar even langs te komen , om naar div elementen te luisteren.

Dus het advies moet in 1 keer goed zijn .

Guest Kraus vonBentinck
PS Chris is niet in de gelegenheid om zo maar even langs te komen , om naar div elementen te luisteren.

Dus het advies moet in 1 keer goed zijn .

Wat een luxe paard, die Chris; zoveel geld uitgeven en niet een dagje ervoor uit trekken? Het element monteert hij zelf?

Maar ik weet het goed gemaakt; je stelt Chris de Argo ter beschikking en als het dan na een tijdje niet bevalt dan neem ik hem voor een zacht prijsje zo over :cool2::D:unsure::o:P

Guest Kraus vonBentinck

Nee, helemaal niet maar in mijn 2e armpje zou ik nog best zo'n lyra lusten ipv van de Grado Platinum wood.

Ook dat is trouwens helemaal geen slecht element en in de Morch 1-punter levert die Grado spectaculair goede meetwaarden.

Mogelijk is de Argo voor de M

Guest Kraus vonBentinck

de grado tast moeiteloos de 300Hz +18db testtrack van de HifiNews LP af; daarbij komt er een zeer fraai golfje op de PC tevoorschijn en is er geen enkele kanaalongelijkheid en geeft mijn vector audioscope (fase) een flinterdunne en kaarsrechte lijn aan.

In de Morch is het instellen van de Grado een klusje dat je bij wijze van spreken voor je plezier wel elke dag zou willen doen, gewoon voor het lekker. :D

Mooiste is dat bij deze 1-punter er aan de achterzijde op een mooi laag (beter voor het zwaartepunt) asje aan de achterzijde altijd 1 of meerdere contragewichtjes geschoven moeten worden. Het grootste gewicht, dat minimaal vereist is zit liefst zo dicht mogelijk bij de as en heeft een excentrische boring met een klemmende ring aan de binnenzijde. Hierdoor kun je het gewicht niet alleen meer of minder naar achter plaatsen ( tracking force) maar ook naar links of naar rechts verstellen. Hiermee kun je hypernauwkeurig het zenith instellen ( van groot belang bij een 1-punter natuurlijk) en dat levert, als het element verder goed is, die spectaculair mooie waarden.

Het is leuk om te zien dat zo'n element in de draaiende aanloopgroef zakt, even wiebelt en vervolgens de volgende dertig minuten rotstvast het spoor aanhoudt.

Omdat je de arm zo goed kunt instellen(ook de VTA gaat heel gemakkelijk) is de plaatsing van de arm veel minder kritisch dan bijv een SME, waar je aan het zenith niets kunt veranderen. Ook de overhang gaat heel eenvoudig. Echt een mooi armpje, zo'n M

Guest Kraus vonBentinck

Een hadcock vind ik persoonlijk nog iets mooier om te zien.

Dit zijn niet voor niets "the poor man's SME's" al doet die bijnaam eigenlijk geen recht aan de prestaties van deze mooie armen. Wonderlijk dat ze toch niet zo populair zijn.

Wel is het zo dat ze qua stijfheid het tegen een SME en Graham moeten afleggen.

Ik vond een Jan Allaerts beter presteren in de SME en mijn Ebony heb ik nooit in de M

Een Sonneteer Sedley, typische Rinsma combi met de Hadcock en Grado.

Over Chris, volgens mij kun je nagenoeg alles met de Array. Daar hoef je het dus niet te zoeken. Mijn ervaring is dat LP's nooit saai klinken. Als dat het geval is dan is het loopwerk niet goed of er is een mismatch tussen element en arm. Misschien moet de Krell ook wel de deur uit, dat zijn soms ook maar saaie versterkers. :)

Guest Kraus vonBentinck

'T is wat; straks is die Chris met zijn pracht installatie alles kwijt en zit-ie alleen nog met een Goldring element ;)

enne..... saai is dat niet hetzelfde als duurzaam?

Groots & meeslepend, dat duurt altijd maar kort.

Zeer onlangs nog eens Krell beluisterd, geef mij maar saai dan.

de grado tast moeiteloos de 300Hz +18db testtrack van de HifiNews LP af; daarbij komt er een zeer fraai golfje op de PC tevoorschijn en is er geen enkele kanaalongelijkheid en geeft mijn vector audioscope (fase) een flinterdunne en kaarsrechte lijn aan.

Dat zegt mij niet zoveel in vergelijking met mijn eigen speler. Haudio heeft mij het een en ander laten zien nadat hij mijn element had afgesteld. Ik kan me alleen nog herinneren dat het eerste deukje in de sinus pas bij 110 mu optrad, ik weet niet meer bij welke frequentie dat was.

Zo'n test LP lijkt me een leuk ding om in mijn bezit te hebben. Waar koop ik die dingen?

Guest Kraus vonBentinck

In die Test LP's is een levendige tweedehands handel waardoor je er altijd te veel voor betaalt. Haudio heeft een hele mooie collectie maar die zijn niet te koop natuurlijk.

Een nieuwe die nog te koop is is de HiFINews Test LP; die kost

Dat de Cd-speler beter klinkt dan de platenspeler, kan

ligt op waarschijnlijk aan de Array Phono Pre(klinkt erg mat en zeker niet

dynamisch). Dus mijn antwoord is kijk naar een andere phonotrap

Jempie

Wat een zeldzame onzin.... :huh:

I.d.d. onzin, array is erg dynamisch, zeer neutraal, open en boevnal muzikaal..hij versloeg (bijna) mijn sonneteer sedley ;) Ik zeg bijna, want de sonneteer kost 1000,- en de array 2000,- en hij was niet een keer zo goed... :D

Maar ik was zeker onder de indruk van de array...evenals de prima luna prologue 2 waarop hij aangesloten was, maar dat is erg off topic :)

Grt Frans

Jempie

I.d.d. onzin, array is erg dynamisch, zeer neutraal, open en boevnal muzikaal..hij versloeg (bijna) mijn sonneteer sedley ;) Ik zeg bijna, want de sonneteer kost 1000,- en de array 2000,- en hij was niet een keer zo goed... :D

Maar ik was zeker onder de indruk van de array...evenals de prima luna prologue 2 waarop hij aangesloten was, maar dat is erg off topic :)

Grt Frans

Tja... het blijft natuurlijk altijd baas boven baas. :blink:

Of zou het gewoon smaak of misaanpassing zijn... :confused:

Ik weet het niet.... :huh:

Jempie

Grt Frans

Tja... het blijft natuurlijk altijd baas boven baas. :blink:

Of zou het gewoon smaak of misaanpassing zijn... :confused:

Ik weet het niet.... :huh:

Het is zeker smaakgebonden, maar ik ben juist iemand die zoekt naar een open en dynamisch geluid. Als de Array een mat, muf ding zou zijn was mij dat zeker opgevallen. Hij speelde overigens in combi met een Ace M. op een gemodde thorens TD160 met Decca arm.

Grt Frans