Jump to content

Versteker???

speedy000
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb nu de dali 850 Accuracy en ze klinken goed toch heb ik het gevoel

dat mijn Yamaha Reciever dit niet trekt hij ljkt wel te zwak voor mijn Dali's

Ik ben opzoek naar een Voor + Eindvesterker of 2 monoblokken.

Of naar een goede geintregeerde Versterker.

Iemand een goed idee welk versterker het best zou passen bij mijn Dali's?

Ik zag wel een voor + eind combi op internet van NAD.

Maar wat denken jullie ik ben wel opzoek naar 2ehands omdat ik niet superdik met het geld zit

:(

Groetjes Marco

Wat is je budget 200-300 euro?

mijn budget is meer rond 500 euro ;)

Voor 500 euro kom je niet ver als je naar een voor- EN een krachtige eindversterking wilt, zelfs niet 2e hands. Aan monoblokken hoef je dan al helemaal niet te denken. Je zal dan op zoek moeten naar een krachtige ge

Hoi allemaal,

dank jullie wel voor de reacties

ik heb geen pre out op me reciever

het is trouwens een yamaha Rx350 stereo reciever

en of het gelluid me echt bevalt van yamaha?

nou kan niet oordelen mijn speakers voor de dali's waren een paar goedkope wharfedale's dus ik kan niet spreken over de kwaliteit van yamaha

ik had eigenlijk wle gedacht dat mijn reciever ze aankon maar helaas :confused::blink:

Wat is je budget 200-300 euro?

mijn budget is meer rond 500 euro ;)

Voor 500 euro kom je niet ver als je naar een voor- EN een krachtige eindversterking wilt, zelfs niet 2e hands. Aan monoblokken hoef je dan al helemaal niet te denken. Je zal dan op zoek moeten naar een krachtige ge

Hoi allemaal ik kwam net wat tegen op internet:

Marantz SM80 Eindversterker met de bijbehorende SC80 Preamp.

Ik zag ook dat deze eindbakken mono kunnen worden geschakelt.

dmv een schuif knopje en de luidspreker uitgangen.

dus dan zou ik er altijd nog een bij kunnen halen,want de preamp heeft ook 2 pre out's

En lijkt jullie dit wat?

Groeten Marco

Ps.Voor 450 euro kan ik hem overnemen van een vriend. B)

lijkt mij wel een goede deal.

maar als je dali's bi-wire/amp aan kunt sluiten, kun je beter gaan bi-ampen als je er nog een SM80 bij koopt, dan beide SM80 mono te gebruiken.

Ja dat was ik ook van plan maar die 2e Marantz Sm80 komt dan wel een andere keer

omdat ik maar 500 beschikbaar heb kan ik mooi die 50 euro bewaren voor een nieuwe

chinchkabel :D Maar dan ga ik idd nog een bijhalen om te biampen.

Moet je eigenlijk bij biampen ook de brugjes afhalen bij de aansluitklemmen van de speakers?of was dit alleen bij de bi-wiring?

Groeten,

Marco

Marantz ma500 is ook voor redelijke prijzen te koop op het net. Persoonlijk denk ik dat die nog net wat meer te bieden hebben dan de SC80 en SM80 ik heb die combi ooit gehoord en vond het niet echt geweldig. Maar zelf luisteren is wel zo belangrijk.

Andre

ohja nog een vraagje:

als ik wil gaan biampen moet de eindversterker

dan op mono werken of kan ik gewoon 2 eindversterks

pakken die bruggen niet ondersteunen?

zeg maar bijvoorbeeld yamaha b2

heeft 4 luidspreker uitgangen hoe doe ik dat dan?

Groeten

Ps ja ik ben nog een beginneling sorry :(

Bi-ampen:

Hiervoor heb je 2 eindversterkers nodig (en een speaker die bi-amping/bi-wiring aankan). Je moet de versterkers dan niet bruggen. Je sluit de rechter kanalen van de versterkers dan op de rechter speaker aan (bruggetje tussen hoog en laag op de speaker wel verwijderen!) en de linker kanalen sluit je op de linker speaker aan.

Bruggen:

Dit kan niet bij alle eindversterkers. Wat je met bruggen bereikt, is dat een stereoversterker zich gaat gedragen als monoversterker. De ene gebrugde versterker sluit je dan aan op de rechter speaker, de andere gebrugde versterker sluit je aan op de linker speaker.

Versterkers met 4 uitgangen hebben vaak maar 2 kanalen (tenzij specifiek vermeld wordt dat het een 4-kanaals versterker is). Hiermee kun je dus enkel bi-wiren. Niet bi-ampen, want daarvoor heb je 4 kanalen nodig, zoals bij 2 stereo-eindversterkers...

Bi-ampen:

Hiervoor heb je 2 eindversterkers nodig (en een speaker die bi-amping/bi-wiring aankan). Je moet de versterkers dan niet bruggen. Je sluit de rechter kanalen van de versterkers dan op de rechter speaker aan (bruggetje tussen hoog en laag op de speaker wel verwijderen!) en de linker kanalen sluit je op de linker speaker aan.

Bruggen:

Dit kan niet bij alle eindversterkers. Wat je met bruggen bereikt, is dat een stereoversterker zich gaat gedragen als monoversterker. De ene gebrugde versterker sluit je dan aan op de rechter speaker, de andere gebrugde versterker sluit je aan op de linker speaker.

Versterkers met 4 uitgangen hebben vaak maar 2 kanalen (tenzij specifiek vermeld wordt dat het een 4-kanaals versterker is). Hiermee kun je dus enkel bi-wiren. Niet bi-ampen, want daarvoor heb je 4 kanalen nodig, zoals bij 2 stereo-eindversterkers...

hm die yamaha b2 heeft dus dan 4 luidspreker uitgangen

en kan alleen 2 speakers tegelijk aan dus of a of b maar niet a en b

dus met die yamaha zou dat kunnen lukken?

Groetjes en dankje voor je reactie..

Bi-ampen:

Bruggen:

hm die yamaha b2 heeft dus dan 4 luidspreker uitgangen

en kan alleen 2 speakers tegelijk aan dus of a of b maar niet a en b

dus met die yamaha zou dat kunnen lukken?

Groetjes en dankje voor je reactie..

Die Yamaha kun je dus 2 paar speakers op aansluiten, en vervolgens OF naar de ene set luisteren, OF naar de andere. Je kunt er kennelijk NIET mee bi-wiren, laat staat bi-ampen. Bruggen zou ik niet weten, maar ik denk van niet...

Die klemmetjes op de speaker idd niet gebruiken bij bi-ampen of bi-wiren (dat is met 1 versterker maar met dubbele kabels naar je speaker). Als je toch voor de "traditionele" manier van aansluiten gaat, vervang dan iig de klemmetjes voor een stuk goede draad, dat scheelt echt enorm!

De discussie over wel of niet bi-ampen blijft er echter een zonder einde. Persoonlijk ben ik er niet zo voor, behalve met echt grote (lees dure) systemen.

Oja en over versterkers met 2 paar aansluitingen dit is meestel gewoon een parallel of serie schakeling van de uitgang (zoals hiervoor vermeld heeft de versterker maar 2 kanalen) en bi-wiren heeft alleen zin als de beide paren parallel geschakeld zijn, in serie wordt het fase probleem dat je probeert te voorkomen nl. alleen maar groter.

Om te kijken of het parallel of serie geschakeld is: sluit 1 paar luidsprekers aan op uitgang a. Activeer nu zowel uitgang a als b. Komt er nog steeds geluid uit de speakers dan zijn ze parallel geschakeld, zo niet dan zijn ze in serie geschakeld. Wil je met een serie geschakelde uitgang toch bi-wiren, sluit dan allebei de kabels op dezelfde uitgang aan.

Volg je het nog een beetje? Ik zou zeggen: 1 versterker -> 1 paar kabels + een goed stuk kabel tussen de hoge en lage tonen (ipv de klemmetjes)