niels007 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 plaatjes voor de duidelijkheid: In bovenstaand plaatje zijn beide fragmenten op de zelfde schaal 'getekend'. Hierboven zie je het ingezoomde resultaat. Een verschil van 30dB! En het erge is dat er dus maar weinig mensen het origineel van de phil collins mp3 kunnen onderscheiden. Zouden we dan toch geen supergehoor hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 plaatjes voor de duidelijkheid: Hierboven zie je het ingezoomde resultaat. Een verschil van 30dB! En het erge is dat er dus maar weinig mensen het origineel van de phil collins mp3 kunnen onderscheiden. Zouden we dan toch geen supergehoor hebben? Leuke plaatjes, ik wist niet dat er bij de omzetting naar MP3 z Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Ik hoor idd hier en daar wel wat ruis meer (met name fragment 5). De verschil fragmenten komen me echter bekend voor, het lijkt een beetje op de rf ruis die ik ook krijg als ik mijn pc met niet al te beste geluidskaart, heel hard "niks" over de stereo speel. Maar goed, ben benieuwd hoe de fragmenten onstaan zijn (en ik heb het geduld om op nog wat meer reacties te wachten ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Ik waag me niet aan een uitspraak op m'n peecee spiekertjes Om zomaar een testje te branden vind ik te ver gaan... Een testje branden is dus precies wat ik nu aan het doen ben want ik wantrouw mijn geluidskaart een beetje. Jammer dat je die CD niet brandt, ik weet zeker dat je vreemd zult opkijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hi, Ik wou dat ik kon meedoen, maar ik ben hondsverkouden. Dat heeft geen zin dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Hi, Ik wou dat ik kon meedoen, maar ik ben hondsverkouden. Dat heeft geen zin dus. Groet, Jacco Beterschap! Heb zojuist de fragmenten vanaf CD beluisterd. Ik meen verschil te horen bij het vijfde fragment en ik vermoed dat dat komt omdat ik weet wat ik met die fragmenten gedaan heb (ik heb er niks bijzonders mee uitgehaald maar dat komt later). Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Een CDR schijfje kost maar een paar dubbeltjes Henk! En Ravon, misschien moet je de cd speler op random en repeat zetten, het displaytje afdekken en dan gaan luisteren, dan weet je zeker dat je niet weet naar welk fragment je aan het luisteren ben. Ik heb de vioolstukjes nog niet uitvoerig beluisterd maar gezien het resultaat met MP3 30dB 'erger' is vrees ik dat ik de viooltjes niet kan onderscheiden Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Een CDR schijfje kost maar een paar dubbeltjes Henk! So what Het wordt tijd voor betere luidsprekers naast de PC, Henk Jij reageert tenminste nog. Het grootste deel van de passanten hoort geen verschil en denkt waarschijnlijk dat ik ze in de maling neem en gaat er snel weer van tussen. Of ze hebben tijd nodig om goed te luisteren Ik wacht af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Ik heb nu gemeten wat je gedaan hebt Ravon, en ik hoor er geen snars van. Ik zie het duidelijk, maar m'n oren zien het niet.. Ik zal het niet verklappen. Als er iemand is die het goed heeft dan zou ik helemaal gek worden. Ik denk dat wat je gedaan hebt hoorbaar is, maar niet als het bij een verschil van pak en beet 50dB (of nog meer). Als ik een viool hoor en er heeft iemand iets mee gedaan wat rond de -50dB gebeurd hoor ik nogsteeds die viool.. En ben ik de viool. Eigenlijk is het nog erger. Het origineel komt tot gemiddeld ongeveer -20 of -22 decibel dus het verschil is dan 'maar' 30dB, maar ook dat is zo ontzettend veel dat een een -30dB signaaltje compleet wegvalt als tegelijkertijd een 0dB signaal wordt afgespeeld. Het leuke van deze zaken is dat de 'meetgekken' nu aantonen dat je iets wel kunt meten en niet kunt horen, iets wat toch een ietwat zure appel moet zijn voor enkele gelovigen? Edit: Nu moeten de meetgekken het nog een keer zo doen dat we verschil meten en blind kunnen horen (??).. Maar dan zullen de gelovigen dit waarschijnlijk ook kunnen en wordt daarmee duidelijk dat we allemaal toch ongeveer even goede of slechte oren hebben.. Edit: 4 en 5 zijn duidelijk hoorbaar, ik ging er al van uit dat na het meten ik het niet zou horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Het leuke van deze zaken is dat de 'meetgekken' nu aantonen dat je iets wel kunt meten en niet kunt horen, iets wat toch een ietwat zure appel moet zijn voor enkele gelovigen? Ik verwacht dat er mensen zijn die het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Het wordt tijd voor betere luidsprekers naast de PC, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 beste Ravon, denk jij dat ik bij het horen van een stukje orkest muziek ga zitten luisteren of er verschillen zijn? ik heb track 1 afgespeeld en dat vond ik zo mooi dat ik het nog een keer afspeelde en daarna heb ik track 1 weer afgespeeld, en daarna weer, sjonge wat een mooi muziek, wanneer zet je de hele track online? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 beste Ravon, denk jij dat ik bij het horen van een stukje orkest muziek ga zitten luisteren of er verschillen zijn? Ja, want daarvoor is dit draadje bestemd. ik heb track 1 afgespeelden dat vond ik zo mooi dat ik het nog een keer afspeelde en daarna heb ik track 1 weer afgespeeld, en daarna weer, sjonge wat een mooi muziek, wanneer zet je de hele track online? De tracks 2 t/m 5 zijn bijna identiek. Misschien kun je bepalen welke van de vijf jouw voorkeur heeft De muziek is prachtig maar de opname die ik heb is niet mooi. Het is een vioolconcert van Vivaldi in G-dur, opus 3, no. 3 largo. Als je serieus belangstelling hebt wil ik het hele stuk (1 min 55) wel op mijn server zetten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Tijd voor een klein testje. Ik heb hier vijf geluidsfragmenten van hetzelfde stukje muziek, luister er eens naar (niet vals spelen! ) en schrijf hear je bevindingen op. fragment 1 fragment 2 fragment 3 fragment 4 fragment 5 Nou, ik heb er toch een testje aan gewaagd. Nummer 1 en 5 zijn elkaars grootste tegenstellingen. Viool 1 neemt veel ruis mee en klinkt open en viool 5 is het dofste. Ik heb de indruk dat er een volgorde in hoogte is, viool 1 het helderst (of de meeste ruis in het hoog toegevoegd) en dan viool 2 iets doffer, viool 3 weer iets doffer enz. Hoewel, ik tussen viool 2 en 3 moeilijk een onderscheid kan maken. Ik neem aan dat iedereen het verschil tussen viool 1 en 5 hoort? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Tijd voor een klein testje. Ik heb hier vijf geluidsfragmenten van hetzelfde stukje muziek, luister er eens naar (niet vals spelen! ) en schrijf hear je bevindingen op. fragment 1 fragment 2 fragment 3 fragment 4 fragment 5 Nou, ik heb er toch een testje aan gewaagd. Nummer 1 en 5 zijn elkaars grootste tegenstellingen. Viool 1 neemt veel ruis mee en klinkt open en viool 5 is het dofste. Ik heb de indruk dat er een volgorde in hoogte is, viool 1 het helderst (of de meeste ruis in het hoog toegevoegd) en dan viool 2 iets doffer, viool 3 weer iets doffer enz. Hoewel, ik tussen viool 2 en 3 moeilijk een onderscheid kan maken. Ik neem aan dat iedereen het verschil tussen viool 1 en 5 hoort? Groet, Jacco Als ik met een koptelefoon (nou ja, van de MP3 speler van m'n zoon) luister en ik concentreer me op de hoge uithalen van de viool, dan hoor ik wel de verschillen tussen 1 en 4 en 1 en 5, maar 2 en 3 zijn voor mij identiek aan 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Joepiedepoepie! Wanneer maak je het verschil bekend? Ik laat de eer aan jou. Ik heb het net gedaan (voor mezelf). Misschien moeten er nog meer mensen reageren? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) edit: ik heb dit bestand van mijn server gehaald ivm ruimtegebrek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Joepiedepoepie! Wanneer maak je het verschil bekend? Ik laat de eer aan jou. Ik heb het net gedaan (voor mezelf). Misschien moeten er nog meer mensen reageren? Groet, Jacco Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reactie van nog een paar mensen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Joepiedepoepie! Wanneer maak je het verschil bekend? Ik laat de eer aan jou. Ik heb het net gedaan (voor mezelf). Misschien moeten er nog meer mensen reageren? Groet, Jacco Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reactie van nog een paar mensen.... Begrijp ik. Misschien moet je de test herhalen met een stukje muziek met veel meer hoog-info. Lijkt me spannend. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Tjonge, die was in 19 sec binnen bij mij Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Joepiedepoepie! Wanneer maak je het verschil bekend? Ik laat de eer aan jou. Ik heb het net gedaan (voor mezelf). Misschien moeten er nog meer mensen reageren? Groet, Jacco Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reactie van nog een paar mensen.... Begrijp ik. Misschien moet je de test herhalen met een stukje muziek met veel meer hoog-info. Lijkt me spannend. Groet, Jacco Kort gezegd ben ik op zoek naar scherpe randjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Waarom klinkt die viool zo 'blazerig' ('t is net of ik een blaasinstrument hoor, i.p.v. een strijkinstrument) Of ligt dat aan de opname/Sennheiser Of zijn mijn oren 'gewoon' wat winderig Blazerig? Die kende ik nog niet Misschien tocht het in die Sennheiser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts