ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Haha, scherpe randjes zul je niet vinden. Voor zover ik het fenomeen "scherpe randjes" heb begrepen moet er toch heel wat hoog-info aanwezig zijn. In jouw violen zit dat zeker niet. Misschien moet je oneven harmonischen toevoegen, en dan lekker veel ook. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Waarom klinkt die viool zo 'blazerig' ('t is net of ik een blaasinstrument hoor, i.p.v. een strijkinstrument) Of ligt dat aan de opname/Sennheiser Of zijn mijn oren 'gewoon' wat winderig Klinkt het demootje van ravon zo wat minder blazerig? Hear dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Haha, scherpe randjes zul je niet vinden. Voor zover ik het fenomeen "scherpe randjes" heb begrepen moet er toch heel wat hoog-info aanwezig zijn. In jouw violen zit dat zeker niet. Misschien moet je oneven harmonischen toevoegen, en dan lekker veel ook. Groet, Jacco Ik ben benieuwd wat ik wel vind. Heb zojuist mijn meisje laten luisteren. Zij beweert dat in fragment 1 de viool dichterbij staat dan in fragment 5. Ze waardeert het eerste fragment het minst. Te scherp. Dat kan aan mijn breedband luidsprekers liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Haha, scherpe randjes zul je niet vinden. Voor zover ik het fenomeen "scherpe randjes" heb begrepen moet er toch heel wat hoog-info aanwezig zijn. In jouw violen zit dat zeker niet. Misschien moet je oneven harmonischen toevoegen, en dan lekker veel ook. Groet, Jacco Ik ben benieuwd wat ik wel vind. Heb zojuist mijn meisje laten luisteren. Zij beweert dat in fragment 1 de viool dichterbij staat dan in fragment 5. Ze waardeert het eerste fragment het minst. Te scherp. Dat kan aan mijn breedband luidsprekers liggen. Ik vind fragment 1 het mooist. Maar ik ben benieuwd wat de mening van anderen is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Klinkt het demootje van ravon zo wat minder blazerig? Hear dus. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Mooi stukje muziek. Alleen jammer van de enorme hoeveelheid ruissss. Verder is ie mooi gevoelig en ietwat naar links getrokken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Mooi stukje muziek. Alleen jammer van de enorme hoeveelheid ruissss. Verder is ie mooi gevoelig en ietwat naar links getrokken. Groet, Jacco Ja, dit is klassiek wat ik mooi vind. Helaas is het een waardeloze opname. Volgende keer nemen we een stuk met veel hoog, wat leuke transi Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Wat een jos van een server is dat zeg ik had hem met 450 kB/s binnen in <50 seconden en het blijkt dat dit nog de bottleneck van mijn eigen verbinding is als ik die post van SpeedyAndre lees. Ik kon hoe ik mijn best ook deed geen verschil horen (hoofdtelefoon). Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Wat een jos van een server is dat zeg ik had hem met 450 kB/s binnen in <50 seconden en het blijkt dat dit nog de bottleneck van mijn eigen verbinding is als ik die post van SpeedyAndre lees. Ik kon hoe ik mijn best ook deed geen verschil horen (hoofdtelefoon). Wat bedoel je? Verschil met wat? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Nou, ik zal ook maar eens ff mijn mening geven. geluisterd heb ik via de PC (Guillemot 4.1 luidsprekerset op een AC97 soundgedeelte van een Gigabyte ma-plank. Niet geweldig dus). Ruis hoor ik dan niet, omdat mijn PC-fans 51dB aan kabaal eruit gooien. Echt eerlijk is het dan niet. Ik zal dus niks over ruis zeggen Ik meende veschil te horen tussen 1 en 2. Bij frangment 1 meende ik ergens een "fluittoon" waar te nemen, maar die was er naderhand toch niet. Tussen 2 en 3 hoor ik echt geen verschil. 1 schijnt ook niet echt hoorbaar te verschillen. 4 Is minimaal minder en 5 is ietsie doffer. Via de hoofdtelefoon (Denon HD750 en AKG K501) is het wel duidelijk hoorbaar. Toen heb ik de MF X-Can V2 erbij genomen als hoofdtelefoonversterker en toen kwam ook die "fluittoon" weer terug bij track 1, alleen dat deze toen "omgevormd" was naar een iets vollere vioolklank, ook tov track 2 en 3, al is het echt minimaal en ben ik nu bek af van het concentreren op de verschillen . Als ik zo altijd zou moeten luisteren was er voor mij snel de lol af Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Wat een jos van een server is dat zeg ik had hem met 450 kB/s binnen in <50 seconden en het blijkt dat dit nog de bottleneck van mijn eigen verbinding is als ik die post van SpeedyAndre lees. Ik kon hoe ik mijn best ook deed geen verschil horen (hoofdtelefoon). Wat bedoel je? Verschil met wat? Groet, Jacco Verschil tussen die vijf fragmenten aan het begin van deze thread. Let wel: zet je WINAMP eens op shuffle en kijk niet naar je scherm. Als je telkens 1 eruit pikt (die je tenslotte het mooist vind) dan klopt het dat je die inderdaad het mooist vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Author Report Share Posted 9 januari 2006 Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Wat een jos van een server is dat zeg ik had hem met 450 kB/s binnen in <50 seconden en het blijkt dat dit nog de bottleneck van mijn eigen verbinding is als ik die post van SpeedyAndre lees. Ik kon hoe ik mijn best ook deed geen verschil horen (hoofdtelefoon). Misschien heb ik overdreven met "mijn" server Ik heb twee domeinen geregistreerd bij Vuurwerk Internet, da's een onderdeel van Versatel. Je hebt dat bestand van mijn "gewone" serverruimte gehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Je hebt dat bestand van mijn "gewone" serverruimte gehaald. Ik zal het morgen is eens op de UT op een supersnelle bak aan campusnet-UT (snelste netwerk ever) testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 (edited) Voor de liefhebbers: Vivaldi - Konzert fur violne und streicher G-Dur Op. 3 No 3 Largo.WAV (filesize 20455388 bytes) Wat een jos van een server is dat zeg ik had hem met 450 kB/s binnen in <50 seconden en het blijkt dat dit nog de bottleneck van mijn eigen verbinding is als ik die post van SpeedyAndre lees. Ik kon hoe ik mijn best ook deed geen verschil horen (hoofdtelefoon). Wat bedoel je? Verschil met wat? Groet, Jacco Verschil tussen die vijf fragmenten aan het begin van deze thread. Dove kwartel. Tussen 1 en 5 zit een wereld van verschil! (en ik gebruik geen Winamp, maar Foobar2000 met SPL TubeVitalizer Impulse Tight BassLCFilter als convolutie) Groet, Jacco Edited 9 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Dove kwartel. Dat klopt helemaal. Het is een gevolg van dat ik niet kan luisteren naar zo'n mooie frasering op viool zonder ruis e.d. te vergeten. Ongetwijfeld dat het verschil ontzettend groot is. EDIT: hey, ik hoor zowaar (meen ik) een verschil; alsof de 1e versie blijkbaar wat meer hoog bevat. Muzikaal gezien niet relevant voor hoe de violist speelt; dus dat soort dingen vallen me normaal nooit op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Dove kwartel. Dat klopt helemaal. Het is een gevolg van dat ik niet kan luisteren naar zo'n mooie frasering op viool zonder ruis e.d. te vergeten. Ongetwijfeld dat het verschil ontzettend groot is. EDIT: dit is dus niet ironisch o.i.d. ik kan echt geen ruis horen als ik focus op bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Om precies te zijn: 6 kHz. Dat is het verschil. Groet, Jacco Exact tegelijkertijd mijn edit gepost en jij dit; in hoeverre denk je dat dit verschil van muzikaal belang is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 (edited) Om precies te zijn: 6 kHz. Dat is het verschil. Groet, Jacco Exact tegelijkertijd mijn edit gepost en jij dit; in hoeverre denk je dat dit verschil van muzikaal belang is? Dat hangt er van af hoeveel je nog kunt horen. Er zijn mensen die boven de 10 kHz niets meer horen, nou ik vind dat doodzonde. Om heel eerlijk te zijn, dat fragment 5 klonk voor mij ronduit but. Al vanaf de eerste keer. De fragmenten 1,2 en 3 lagen vrij dicht bij elkaar. Maar kom op zeg, dat verschil in fragment 1 en 5, is toch wel heel duidelijk. Merk op dat ik op het moment verkouden ben en alles ronduit k@t klinkt... Groet, Jacco Edited 10 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Maar kom op zeg, dat verschil in fragment 1 en 5, is toch wel heel duidelijk. Ik hoor het nu ook duidelijk (tussen 1 en 5). Mijn strekking van zonet is dat ik er niet op mezelf op zou komen dat er blijkbaar (signaaltechnisch gezien) zo'n enorm verschil tussen deze twee versies zit, gewoonweg omdat ik niet minder geniet van het stuk muziek; ik spoor mezelf niet aan op dit soort verschillen te letten. E.e.a. heeft er dan wel mee te maken dat ik specifiek deze opname nooit erder gehoord heb. Ik vraag me af hoe zoiets het zou doen in een DBT. Verschil hoort wellicht iedereen, maar zou ook iedereen de 1e als beste kiezen? Stel dat de violist ineens minder mooi ging spelen dan zou ik hier heel zeker van zijn maar een bandbreedteverschil.... Beterschap toegewenst overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Bijvoorbeeld het verschil tussen de fragmenten (mono) en de volledige opname (stereo) vond ik veel significanter; de stereoplaatsing zorgt ervoor dat je muzikale lijnen van verschillende instrumenten beter uit elkaar kunt houden. Wat mij betreft dan liever halve bandbreedte o.i.d. dan mono. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Maar kom op zeg, dat verschil in fragment 1 en 5, is toch wel heel duidelijk. Ik hoor het nu ook duidelijk (tussen 1 en 5). Mijn strekking van zonet is dat ik er niet op mezelf op zou komen dat er blijkbaar (signaaltechnisch gezien) zo'n enorm verschil tussen deze twee versies zit, gewoonweg omdat ik niet minder geniet van het stuk muziek; ik spoor mezelf niet aan op dit soort verschillen te letten. E.e.a. heeft er dan wel mee te maken dat ik specifiek deze opname nooit erder gehoord heb. Ik vraag me af hoe zoiets het zou doen in een DBT. Verschil hoort wellicht iedereen, maar zou ook iedereen de 1e als beste kiezen? Stel dat de violist ineens minder mooi ging spelen dan zou ik hier heel zeker van zijn maar een bandbreedteverschil.... Beterschap toegewenst overigens. Ja bedankt. Misschien moet ik eea toelichten mbt die kleine bandbreedte. Ik luister altijd eerst naar het geluid en laat me minder verleiden door de geest van de muziek. Als een set hoog mist, erger ik me subiet. Op mijn afstudeeradres kreeg ik ooit een breedbander te horen die echt goed scheen te zijn. Nou, ik vond het drie keer ruk, veel te weinig hoog (beknepen) en ik vertelde dat aan mijn begeleider die ze aan mij wou schenken. Hij keek me raar aan toen ik hem vertelde dat ik het gevoel had door een brievenbus te luisteren. AB testen zoals deze zijn bij uitstek geschikt om verschillen aan te geven. Niet makkelijk, zeer arbeidsintensief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Bijvoorbeeld het verschil tussen de fragmenten (mono) en de volledige opname (stereo) vond ik veel significanter; de stereoplaatsing zorgt ervoor dat je muzikale lijnen van verschillende instrumenten beter uit elkaar kunt houden. Wat mij betreft dan liever halve bandbreedte o.i.d. dan mono. Ja, mono was voor mij ook ff slikken. Toch is dat jaren en jaren de referentie geweest. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Misschien heb ik overdreven met "mijn" server Ik heb twee domeinen geregistreerd bij Vuurwerk Internet, da's een onderdeel van Versatel. Je hebt dat bestand van mijn "gewone" serverruimte gehaald. Dat verklaart dat ik het met mijn Versatel verbinding zo snel kon binnen halen Ik ga de bestanden eens op cdrw zetten, hopelijk leest m'n cdspeler dat, cdr is geen probleem (maar wel zonde) Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 het verschil tussen 1 en 4 en 1 en 5 is behoorlijk groot, die haal ik er blind uit (letterlijk de ogen dicht en de speler op random ) Nummer 2 en 3 haal ik er niet uit: dat zou gokken zijn. Hoewel 4 en 5 ook een groter verschil in decibellen overlaat na aftrek van het origineel is het vooral de frequentie waar ze stoppen. 5 stopt al na 6khz, vandaar het haast AM radio achtige geluid. 4 stopt na 8khz, 3 na 12,5khz, 2 na 16khz. Er is niet al te veel signaal in het origineel aanwezig na 12.5khz. Zodra we bij 12.5khz aankomen zit het signaal op -110dB. Bij 16khz is dat -114decibel. Deze waarden moeten eigenlijk genormaliseerd worden omdat het aanwezige plafond geen 0dB is maar ongeveer -20 tussen de twee luidere stukken in. Even goed nog een verschil van 90 en 94dB wat ik erg knap zou vinden als iemand dat er blind uit haalt.. Of niet: Wat zijn deze getallen bij nummer 5? In het origineel is zit het niveau op 6khz op toch al -97dB! Dat is wel interessant.. Kennelijk bepalen de hogere tonen, ook al is hun aandeel relatief klein in dB toch behoorlijk de klankkleur, maar al dit meten gaat m'n pet zo langzamerhand te boven Dat de spectrum plots uberhaupt zulke lage decibel waarden hebben, zou dat liggen aan dat de viool natuurlijk een bepaald bereik aan frequenties omvat die bij elkaar opgeteld een luider signaal geven dan 1 frequentie op zich? Dat klinkt wel logisch.. In dat geval zou je niet kunnen spreken van een verschil van 77dB bij 6khz en 90dB bij 12.5. De hoogste piek in de spectrum plot ligt op -50dB. Het lijkt mij, maar dat is met gepaste voorzichtigheid, dat je dan moet spreken van een verschil bij 6kHz niet van 77dB (97 -20) maar 47dB (97-50), wat evengoed nog best veel is, om de gevoeligheid van het oor voor het gebied rond 6khz daarmee voorzichtig te onderstrepen.. Hier is het origineel: en hier nummer 2: en nummer 5: En het is al LANG bedtijd.. N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts