Jump to content

Hoor jij verschil?

ravon
 Share

Recommended Posts

Ha, ik zie dat je de verleiding niet kon weerstaan :D. Ik zal precies

uitleggen wat ik gedaan heb.

Fragment 1 is een stukje van een vioolconcert. Een slechte

opname van een mooi stukje muziek.

Fragment 2 is hetzelfde als 1 met als enige verschil dat het door

een laagdoorlaatfilter gehaald is. Alles boven 16 kHz is weg.

Fragment 3 is hetzelfde als 1 met als enige verschil dat het door

een laagdoorlaatfilter gehaald is. Alles boven 12.5 kHz is weg.

Fragment 4 is hetzelfde als 1 met als enige verschil dat het door

een laagdoorlaatfilter gehaald is. Alles boven 8 kHz is weg.

Fragment 5 is hetzelfde als 1 met als enige verschil dat het door

een laagdoorlaatfilter gehaald is. Alles boven 6 kHz is weg.

Hieronder zie je de FFT's van fragment 1 en de stukken van het

signaal die er bij 2 t/m 5 afgefilterd zijn (dat zijn de verschilsignalen).

De horizontale as heb ik met opzet lineair gemaakt. Mijn excuses

voor de grote plaatjes, ik moest het even met een screendump doen.

fragment1.JPG

verschillen.JPG

Ik had ook wat plaatjes voorbereid, maar nog niet gepubliceerd. Ik vind wel dat je een voor de hand liggende volgorde hebt gekozen. Maar goed, viool 1 was het origineel en als ik de transfer bepaal naar 2, 3, 4 en 5:

2over1.png

3over1.png

4over1.png

5over1.png

Ziezo. Wel een aardig goed filter gebruikt.

Groet,

Jacco

Maar zijn er al mensen die blind steeds weer 2 en 3 eruit pikken? Ik draai nog over de pc / geluidskaart en koptelefoon maar ik vrees dat de cd speler geen ear opener zal zijn.

Ik weet het niet. De mannen met de gouden oortjes melden zich vanzelf. Of niet :D

Ik ben benieuwd! (serieus benieuwd!) :)

Tevens maak ik me zorgen. Dit luisteren deed me terugdenken aan een paar slecht opgenomen bootlegs van Marillion waar op 1 of andere manier een 15khz piep in aanwezig is. Ik herinner me daar enorm aan te ergeren een jaar of 5 geleden. Ik hoop dat ik toen nog mijn oude schelle tweeters had maar zo niet dan is mijn gehoor wel wat achteruit gegaan.. Ik hoor het zeker nog maar niet zo luid meer.

Als ik zo altijd zou moeten luisteren was er voor mij snel de lol af :P  :D  ;)

Dat geldt voor mij ook. Daarom heb ik ook nooit de behoefte om cd met lp te vergelijken :rolleyes:

Ik waardeer het enorm dat jullie toch de moeite hebben genomen en ik ben een beetje teleurgesteld in andere forumdeelnemers. Waar is Hans van Liempd? Normaal zit hij letterlijk haantje de voorste als het om luisteren gaat en nu is hij nergens te bekennen.

Als ik zo altijd zou moeten luisteren was er voor mij snel de lol af :P  :D  ;)

Dat geldt voor mij ook. Daarom heb ik ook nooit de behoefte om cd met lp te vergelijken :rolleyes:

Ik waardeer het enorm dat jullie toch de moeite hebben genomen en ik ben een beetje teleurgesteld in andere forumdeelnemers. Waar is Hans van Liempd? Normaal zit hij letterlijk haantje de voorste als het om luisteren gaat en nu is hij nergens te bekennen.

Goede vraag.

groet,

Jacco

Ik heb zojuist die CD teruggevonden waarvan ik een paar jaar terug dat stuk van Vivaldi heb geript. Die opname is echt waardeloos, het geruis en de rumble in de fragmenten komt regelrecht van de CD. Kan het zijn dat ik te hard geript heb? ;)

Kan het zijn dat ik te hard geript heb?

Hoe bedoel je dat? Ben je er te ruig mee omgesprongen :huh::D

Zonder gekheid, maar volgens mij is dit niet het gevolg van klippen oid. 'T is gewoon een klote opname <_<

Wat verwacht je, zou het luisterresultaat met een goede opname anders zijn?

Normaliter geldt: hoe minder afleiding des te beter de concentratie is. Daarnaast is hetgene wat eruit gefilterd is ook een stuk zachter, dus dat bemoeilijkt 'de zaak' ook.

Wellicht is deze opname beter  :rolleyes:

origineel

Salvatore Accardo-Vivaldi-The four seasons-04-Allegro non molto

Dat zou best kunnen.

De link is niet correct.

Kan het zijn dat ik te hard geript heb?

Hoe bedoel je dat? Ben je er te ruig mee omgesprongen :huh::D

Zonder gekheid, maar volgens mij is dit niet het gevolg van klippen oid. 'T is gewoon een klote opname <_<

Wat verwacht je, zou het luisterresultaat met een goede opname anders zijn?

Ik zou het niet weten. Zoals je hebt gelezen is het niet mijn hobby om verschillen waar te nemen :rolleyes:

Maar toch...

Normaliter geldt: hoe minder afleiding des te beter de concentratie is. Daarnaast is hetgene wat eruit gefilterd is ook een stuk zachter, dus dat bemoeilijkt 'de zaak' ook.

Wellicht is deze opname beter :rolleyes:

origineel

Salvatore Accardo-Vivaldi-The four seasons-04-Allegro non molto

De link is niet correct

Nu wel :D

:blink::blink::blink: Die was op campusnet binnen 3 seconden binnen 3.5 MB/s :blink::blink: Wat betalen jullie toch voor dit soort webservers??

:blink:  :blink:  :blink: Die was op campusnet binnen 3 seconden binnen 3.5 MB/s :blink:  :blink: Wat betalen jullie toch voor dit soort webservers??

Dat was gewoon van een homepage, niets bijzonders hoor ^_^

Ik had 10 sec nodig :(

Andr

Tijd voor een gelijkaardig testje maar dan met het kwalitatief veel betere stukje muziek van Henk. Daar zit veel meer relevant hoog in. De fragmenten zijn in stereo, waardoor ze wel iets groter uitvallen. Gezien de absurde downloadsnelheden hear mag dat geen belemmering vormen. Voor de snelheidsduivels: mijn ftp uploadsnelheid is op dit moment 443 kBps en ik betaal voor 256 :D Wat wel een belemmering vormt is mijn serverruimte dus ik heb het ruizige stuk van Vivaldi verwijderd.

De opdracht is simpel: Zet de vijf fragmenten op volgorde van klankkwaliteit.

A

B

C

D

E

van slecht naar goed..

D, A, C... en dan .. ummm..

Toen werd het lastig. Dus we halen maar weer Soundforge van stal, niet om het te verklappen maar om van bewijsstukken B en E steeds exact hetzelfde kleine stukje te selecteren (van een paar tiende) en dat te loopen. Het wordt een soort Vivaldi House, maar het komt erop neer dat je dan een paar keer per seconde stukje B hoort tot je klikt, en dan hoor je stukje E.. dan weer B..

Ik denk dat het een top 40 hit kan worden die 'beat' maar ik hoor tussen E en B geen verschil. Het zal 'm wel weer in het hoog zitten en ik merk dat mijn luidsprekers wat hoger doorlopen dan mijn koptelefoon lijkt te doen.

Genereer ik echter een zuivere sinus van 17 or 18khz dan hoor ik via de luidsprekers meer dan alleen maar de bedoelde toon. De geluidskaart en wieweet zelfs de 6 meter interlink!? gooit roet in het eten..

N