ravon Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Hier is nog een stukje, waarbij er een verschil tijdens het stuk voorkomt, en misschien wel meer dan 1.... Ik hoor het niet en als ik het realtime spectrum zie is dat begrijpelijk. Heel sneaky gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Ik ga 't nog niet verklappen, behalve dat het geen kleine lullige dingetjes zijn! Ik hoor wel e.e.a., en dat zullen denk ik wel meer luisteraars doen maar mijn vraag is: - hoevaak verandert het geluid? - wat denk je dat er verandert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Hai Ravon, Ik had me niet gerealiseerd dat je het ook kon downloaden. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Hai Ravon, Ik had me niet gerealiseerd dat je het ook kon downloaden. Carl Hoe zou het anders moeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Ik denk dat het bestandje automatisch geopend werd door media player of iets dergelijks... Ik wil het graag verklappen maar het lijkt dat iedereen is afgehaakt qua luisteren? Dit is juist zo meetbaar, hoorbaar (tot op zekere hoogte) en heel interessant om een beeld te krijgen van ons echte gehoor en niet wat we denken te horen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Ik denk dat het bestandje automatisch geopend werd door media player of iets dergelijks... Ik wil het graag verklappen maar het lijkt dat iedereen is afgehaakt qua luisteren? Dit is juist zo meetbaar, hoorbaar (tot op zekere hoogte) en heel interessant om een beeld te krijgen van ons echte gehoor en niet wat we denken te horen.. ik zal het nog een keer beluisteren en kijken of ik het dan goed hoor.of willen mijn oren dit dan horen? ik raak eigenlijk een beetje in de war,is mijn set niet goed of luister ik niet goed genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 of, en dat is denk ik een meer voor de hand liggende optie, we hebben niet zulke geniale oren als we soms wel willen geloven. Wat deze tests tot dusver aantonen is dat zelfs als we de kwaliteit van CD audio flink omlaag schroeven, het nog onmogelijk, of zeker niet makkelijk is het verschil waar te nemen. Daar kan je dan toch niet omheen. Ik had het ook niet verwacht! Er is 1 groot voordeel, misschien dat er een aantal mensen is die zich nu meer op de plaatjes richt en niet meer zoveel met al dat high end geneuzel wat ze niet horen maar, vaak, vooral denken te horen. Volgende stap, maar dat is lastiger in uitvoering, is verschillende luisterruimtes 'opnemen'. Enkele typen en afmetingen huiskamer versus een gecontroleerde studio waar ze er echt over nagedacht hebben. I have a dream.. dat iedereen dan massaal aan de dropveter gaat! Niels (maar bovenal is dit erg leuk en leerzaam) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Ik denk dat het bestandje automatisch geopend werd door media player of iets dergelijks... Ik wil het graag verklappen maar het lijkt dat iedereen is afgehaakt qua luisteren? Dit is juist zo meetbaar, hoorbaar (tot op zekere hoogte) en heel interessant om een beeld te krijgen van ons echte gehoor en niet wat we denken te horen.. Ja, de spanningsboog is kort hear en dat is jammer want jouw fragment is leuk bedacht. Ik ga op zoek naar scherpe randjes, die wil ik eerst horen en dan meten. Ik dacht ze te kunnen vinden in het hoogfrequente gebied. Als ik en anderen daar niets horen dan zitten de randjes daar ook niet. Probleem is dat ik niet weet hoe een scherp randje klinkt. Ik heb Norah Jones beluisterd en dat stuk van Jacco maar ik hoor niks bijzonders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
piet van soest Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 of, en dat is denk ik een meer voor de hand liggende optie, we hebben niet zulke geniale oren als we soms wel willen geloven. Wat deze tests tot dusver aantonen is dat zelfs als we de kwaliteit van CD audio flink omlaag schroeven, het nog onmogelijk, of zeker niet makkelijk is het verschil waar te nemen. Daar kan je dan toch niet omheen. Ik had het ook niet verwacht! Er is 1 groot voordeel, misschien dat er een aantal mensen is die zich nu meer op de plaatjes richt en niet meer zoveel met al dat high end geneuzel wat ze niet horen maar, vaak, vooral denken te horen. Volgende stap, maar dat is lastiger in uitvoering, is verschillende luisterruimtes 'opnemen'. Enkele typen en afmetingen huiskamer versus een gecontroleerde studio waar ze er echt over nagedacht hebben. I have a dream.. dat iedereen dan massaal aan de dropveter gaat! Niels (maar bovenal is dit erg leuk en leerzaam) (thats right) thx piet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Scherpe randjes en s-jes heb ik ooit wel eens 'half' onderzocht. Dat zat meer rond de 10khz of nog lager en was te wijten aan - mijn oude tweeters - kwaliteit van koptelefoon - de opname Dat laatste concludeer ik wat voorbarig, in de niet helemaal stellige overtuiging dat mijn huidige tweeters behoorlijk rustig klinken en de koptelefoon ook aardig onder controle is... Het is eigenlijk net wat je zegt.. Inmiddels heb ik eigenlijk geen last meer van scherpe randjes, al zitten sommige opnames tegen het schelle aan. Jeff Buckley met Grace behoort daar ook toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Ik wil het graag verklappen maar het lijkt dat iedereen is afgehaakt qua luisteren? Ja. Ik ben afgehaakt. Na een paar keer werd mijn tegenzin in dit soort dingen n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Beste niels007, Ben net klaar met luisteren naar je Jeff Buckley sample en er is een hoop aan de hand. Ik heb nog niet naar het spectrum gekeken, maar dit valt mij op: * in seconde 2 een a twee hoge snerptonen, kan ook in de opname zitten * in seconde 6 gaat het mis: het geluid stort in. De hihat krijgt iets mp3-achtigs en de de stem is enigszins hol om later weer wat te herstellen. Door het holle van de stem krijg ik een scherp-randje-gevoel over me. Meer heb ik in het korte tijdsbestek niet kunnen vaststellen, maar dat er iets bij 6 seconde gebeurt is mij duidelijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 De groeiende tegenzin begrijp ik niet. Goed, het is niet zo leuk als het luisteren naar een goed stuk muziek.. Er is dus geen behoefte om een realistisch beeld te krijgen van de kwaliteit van je oren. Spijtig, al had ik niet verwacht dat deze openbaring iets met de 'gelovigen' zou doen. Ik heb er heel veel van geleerd en ben er op een bepaalde manier van geschrokken. Ik schatte mijn gehoor te hoog in en toch hoor ik bij de meer realistische 5% Hear.. Jacco, luister en huiver. In stukjes van exact 2.5 seconde verandert het stuk van 8kbit 44khz 16, 37 8,30 (dat is wat je zegt bij seconde 6, dit loopt van 5 tot 7.5s) 16,44 8,37 16,30 De 8kbit 30khz is duidelijk te horen. Als je let op de open hihat hoor ik wel dat deze niet mooi constant klinkt. Misschien haal ik er nog 1 of 2 overgangen uit, maar dat is moeilijk wanneer je al weet wat er gebeurd is.. Ik heb meer het idee dat de snelheid van het stuk niet constant is. Het lijkt wel of hij trager begint dan eindigt. Volgens mij is dat niet zo omdat het origineel uitgeknipt stukje met 15.000s net zo lang is als dit aan elkaar genaaide stukje. Er kruipt dus al een onwaar gevoel binnen.. Ik heb een rotel versterker van nieuw 400 euro. Ik vrees dat dat weggegooid geld was! (niet echt hoor, mooi degelijk ding, jaren plezier...) N Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Na het zien van een frequentie response grafiekje van mijn geluidskaart werd duidelijk dat het ding boven 16khz eigenlijk niets meer doet. Misschien is dat maar goed ook want ik heb een cdtje gebrand met 20 seconden 15, 16, 17,18,19 en 20khz sinusjes en stuk voor stuk zijn het prima martelwerktuigen. Naast biologische en chemische wapens mogen we spreken van audiofiele wapens. Vooral 17, 18 en 19khz zijn heel erg naar (en ik hoor ze dus wel!). Om 20khz te horen moet ik de volumeknop iets verder open draaien maar dan is het nog iets waar je in 20 seconden al behoorlijk zat van bent. In mijn speakers zitten vrij kleine 20mm dome tweeters die naar verluid een -10db bij 30khz hebben en volgens de specificaties nog geen enkel verval vertonen bij 20khz. Je merkt wel dat ze bundelen bij hogere frequenties. De tonen zijn niet overal evengoed hoorbaar. Mijn koptelefoon laat het na 17khz ook afweten trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 13 januari 2006 Author Report Share Posted 13 januari 2006 Als ik alles onder de 10 kHz eraf filter, dan pas hoor ik kleine verschillen in het restsignaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts