dekkersj Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ok, mijn voorkeur (in kwaliteit oplopend) D,A,C,E,B. Nu ga ik die andere twee eens proberen. groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Tsja, ben ik de enige die zich hear bloot geeft Ik ga nu naar huis, ben net klaar met nakijken van 8 journaals van studenten SLECHTE werktijden maar goed. Thuis gooi ik het op de stax. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Als ik zo altijd zou moeten luisteren was er voor mij snel de lol af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ik heb even naar m'n PC speakertjes geluisterd (el cheapo) en hoorde geen verschil. Om dit soort dingen te gaan branden gaat mij te ver. Waarschijnlijk hoor ik de verschillen toch niet. Althans de frequenties boven de 10 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Tsja, ben ik de enige die zich hear bloot geeft Ik ga de test ook zo doen. Groet, Jacco Voor de lol F en G ook even realtime spectrum bekijken.... Die tonen kan ik toch niet horen . Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ik heb even naar m'n PC speakertjes geluisterd (el cheapo) en hoorde geen verschil. Om dit soort dingen te gaan branden gaat mij te ver. Waarschijnlijk hoor ik de verschillen toch niet. Althans de frequenties boven de 10 kHz. Jammer Hans. Je mist een leuk spelletje. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Tsja, ben ik de enige die zich hear bloot geeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Tsja, ben ik de enige die zich hear bloot geeft Ik ga de test ook zo doen. Groet, Jacco Voor de lol F en G ook even realtime spectrum bekijken.... Die tonen kan ik toch niet horen . Groet, Jacco Zouden de scherpe randjes daar niet gezocht moeten worden? Nee, ik denk het niet. Daar zijn ze veel te hoogfrequent voor. Ik heb mijn score eens nagekeken en ik moet concluderen dat ik inderdaad vanaf 17 kHz niet meer kan horen, zoals eerder gemeld. De uitkomst verbaasd mij dan ook niet, ik ben tevreden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Als we dan toch bezig zijn, heb ik er ook nog 4. Misschien komt het scherpe randje om den hoek kijken: sample1 sample2 sample3 sample4 Is wel wat stevigere muziek dan voorheen... Groet, Jacco Wat is dit moeilijk Ik kan eigenlijk geen verschil horen. De eerste indruk was 1324 (oplopend), op een bepaald moment na flink concentreren op de hi-hat dacht ik dat alle vier de fragmenten hetzelfde zijn. Een blik op de spectra is behoorlijk ontnuchterend... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Tsja, ben ik de enige die zich hear bloot geeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Haha, weet je ook gelijk waarom vinyl nog zo populair is...Leuk spelletje. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Haha, weet je ook gelijk waarom vinyl nog zo populair is...Leuk spelletje. Groet, Jacco De CD wordt NU gefikt. Over 2 minuten in de CD speler. Opdatum: OP 1X speed gefikt en met de stax beluisterd; hard gezet. Bij de vier tracks van Jacco kan ik geen verschil horen. Er zijn wel grote verschillen bij de samples van Ravon; ik ben nu alleen vergeten in welke volgorde ik ze op de CD heb gebrand; er zijn 2 in bandbreedte duidelijk beperkte versies die anders klinken (vind de een niet beter dan de ander) verder zijn er 4 goede versies bij die ik alle 4 eigenlijk wel goed vind. Wat wel slecht is dat er met een klavecimbel barokmuziek wordt gespeeld in de 440 Hz stemming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Bij de vier tracks van Jacco kan ik geen verschil horen. Jammer. Je zou van de vier toch twee verschillen moeten kunnen horen. Twee zijn volgens mij identiek, hoewel ze dat technisch niet zijn maar dat kunnen wij waarschijnlijk niet horen. Misschien eens met een koptelefoon luisteren? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Misschien eens met een koptelefoon luisteren? Zei ik dat niet al? Ik heb net hiermee geluisterd; oftewel de stax. EDIT: N Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 (edited) Misschien eens met een koptelefoon luisteren? Zei ik dat niet al? Ik heb net hiermee geluisterd; oftewel de stax. Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik zat even niet op te letten. Misschien een afspraak bij de huisarts om je oren te laten uitspuiten of een relaxvakantie op de Bahama's? Niet lullig bedoeld. In ieder geval bedankt voor je inzet. Groet, Jacco Edited 11 januari 2006 by dekkersj Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Misschien een afspraak bij de huisarts om je oren te laten uitspuiten of een relaxvakantie op de Bahama's? Ik heb door de assistente van de huisarts al een keer mijn linkeroor laten uitspuiten omdat ik er niets maar dan ook niets meer door hoorde. Er kwam een grote prop uit. Mijn oren doen trouwens ook niet veel boven de 17k. Zitten nu juist daar de verschillen in jouw opnames? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Jacco maakt het te moeilijk! 1 en 2 zijn voor mij gelijk en dat zijn 3 en 4 ook.. Zeker ook iets gedaan na de 16khz bij 1 en 2? 3 en 4 zijn doffer. Is dat Tool trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Klinken doffe (of verdofte) opnamen via slechte (PC)luidsprekertjes misschien minder slecht dan minder doffe (of verdofte) opnamen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Misschien een afspraak bij de huisarts om je oren te laten uitspuiten of een relaxvakantie op de Bahama's? Ik heb door de assistente van de huisarts al een keer mijn linkeroor laten uitspuiten omdat ik er niets maar dan ook niets meer door hoorde. Er kwam een grote prop uit. Mijn oren doen trouwens ook niet veel boven de 17k. Zitten nu juist daar de verschillen in jouw opnames? Ik bewonder je eerlijkheid. Dit vergeet ik niet snel. Nee, het cruciale punt zit op 12.5 kHz. Het kardinale verschil in de 4 samples zit in de afsnijfrequentie van 12.5 kHz. Hoewel sample 1 en 2 van elkaar verschillen dat de een wel correct gedithered is vanaf 32 bits en sample 2 niet. Hetzelfde verschil zit in sample 3 en 4. Niet dat het om hoorbare verschillen gaat, maar het was een technische test. Tussen sample 1 en 2 horen dus geen verschillen te zitten en tussen sample 3 en 4 ook niet... Waarvan akte, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Jacco maakt het te moeilijk! 1 en 2 zijn voor mij gelijk en dat zijn 3 en 4 ook.. Zeker ook iets gedaan na de 16khz bij 1 en 2? 3 en 4 zijn doffer. Is dat Tool trouwens? Nee, niet Tool, maar bijna. A Perfect Circle. Toch zijn dit de verschillen die in studio's heersen. Als je veel bewerkingen moet doen met de audiosamples kan het wel iets gaan uitmaken. Maar een handjevol bewerkingen achter elkaar is nauwelijks te onderscheiden. Het cd formaat is nog lang niet opgegeven! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Ook een leuke test is dit eens met MP3 te doen.. dus rippen in wav, comprimeren naar een paar kwaliteiten mp3, dan weer terug naar wav, de eerste 0.025 seconden weghalen omdat misschien iemand met een zwitsers stel oren die stilte eruit haalt.. en dan proberen maar (wel LAME 'high quality' gebruiken dan..) Ik heb helaas geen server space om te misbruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Klinken doffe (of verdofte) opnamen via slechte (PC)luidsprekertjes misschien minder slecht dan minder doffe (of verdofte) opnamen? Misschien als die PC-luidsprekertjes er lief uitzien? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Ook een leuke test is dit eens met MP3 te doen.. dus rippen in wav, comprimeren naar een paar kwaliteiten mp3, dan weer terug naar wav, de eerste 0.025 seconden weghalen omdat misschien iemand met een zwitsers stel oren die stilte eruit haalt.. en dan proberen maar (wel LAME 'high quality' gebruiken dan..) Ik heb helaas geen server space om te misbruiken. Dit heb ik ooit eens bij een proefkonijn geprobeerd. Met leuke uitkomsten. Het was dan met 1 mp3 kwaliteit en het heeft mij ontnuchterd qua vooroordelen mbt mp3... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Zo tegen bedtijd wordt ik creatief maar soundforge laat het niet toe. Zou je 15 of 14 bit van 16 bit kunnen onderscheiden? en 36 van 40 van 44 khz? Edit: dit is erg! 8 bit kan wel. 8bit 44khz stereo dat A Perfect Circle stukje (1) maakt duidelijk minder verschil dan dat 3 en 4 met 1 hebben! 8 bit = een Y as van 255 stapjes? 16 bit = 65000 (en nog een paar) stapjes? Dit draadje wordt langzamerhand een echte eye.. ... ear opener Edit2: 8 bit is dus 256 maal minder 'resolutie' dan 16 bit. Er is meer ruis hoorbaar, dat zal vast behoorlijk duidelijk zijn bij rustige passages maar het blijft schrikbarend hoe weinig verschil het maakt! Verlagen we de samplerate dan verdwijnen scherpe randjes een klein beetje als de 30khz bereikt is. Misschien hoor ik een iets kleiner verschil ook maar dan haal ik het er zeker niet meteen uit. Even de theorie voor zover ik die begrijp. Digitale audio is als het ware een heel groot vel ruitjespapier. Vertikaal zijn er een aantal stapjes (aantal bits) en horizontaal zijn er per seconde een aantal stapjes. Resolutie is net als bij beeldschermen uit te drukken als het opperlak wat dit beslaat (X * Y) CD audio: 16 bit, 44khz = 65536 x 44100 = 2890137600 'nog lang niet slecht audio (hoorbaar maar niet schokwekkend) 8 bit 30khz = 256 x 30000 = 7680000 Een verschil in resolutie van factor 376.32x en een subjectieve kwaliteitsvermindering van, noem eens wat, 20% maximaal. Heerlijk dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Zo tegen bedtijd wordt ik creatief maar soundforge laat het niet toe. Zou je 15 of 14 bit van 16 bit kunnen onderscheiden? en 36 van 40 van 44 khz? Grappige vraag. Soundforge heb ik nooit vertrouwd, maar ieder zijn voorkeur. 14 bits begint in de buurt te komen van wat wij als op koolstof gebaseerde levensvormen kunnen onderscheiden, beschouwd over een totaalplaatje van 20 kHz. Als je wat inzoomt in de frequentieband kunnen we meer waarnemen, maar in de muziek komt dat niet voor. Als luisteraar van een orkest fortissimo (?) heb je genoeg aan 80 dB en dan zijn 14 bits dus net genoeg. De bandbreedte wordt al moeilijk bij 16 kHz, dus voor de meeste mensen is 32 kHz fs genoeg. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts