Franklin Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hallo allemaal, Ik wil een poging wagen om de Millon - Cobra 3 speaker te klonen en als er meerdere belangstellenden zijn, zou het fantastisch zijn. Ik denk dat we samen tot een goed en acceptabel resultaat kunnen komen. Millon is een Nederlands merk, waarvan de meeste dealers in het noorden zitten. De website van de fabrikant is te vinden op: http://www.millon.nl Er is aardig wat informatie te destileren vanaf de website en als je tussen de regels leest, dan kom je tot aardige conclusies. De informatie die ik tot nu toe heb kunnen vergaren is het volgende: De tweeter is van het merk Peerless en naar alle waarschijnlijkheid het type: DT 100 26 72 SF FF 8/6 Ohm (order nr.: 811830). De woofers zijn van TVM Acoustics (voorheen Tesla) en afgaand op de foto van de Cobra 3, kom ik op het type ARX-130-73/6 uit met een frequentiebereik van 70 - 5000 Hz. Ik kan op dit moment niet zeggen of dit ook het juiste type is, omdat de speaker als basreflex systeem aan de onderkant tot 30 Hz kan weergeven, wat tot bijzonder is voor zo'n slanke speaker. Als iemand met meer bouwervaring hierover wat kan zeggen, graag. Website TVM Acoustics: http://www.tvm-valmez.cz Voor wat betreft de kastconstructie, zullen we moeten bekijken wat de de beste/eenvoudigste en goedkoopste oplossing is qua materiaal en bouw. Over de Cobra 3 zijn er geen testen in Hifi bladen of op het internet te vinden. Bezitters van dit type zijn echter lovend. De Cobra 3 wordt door de fabrikant ook op marktplaats.nl te koop aangeboden en dat zou een signaal kunnen zijn dat het niet zo goed gaat met het bedrijf. De Nederlandse vertegenwoordiger die op de website vermeld staat, blijkt in geen enkele relatie te staan tot Millon. Vreemd! Desondanks kan dit een leuk project worden, temeer daar de speakers qua vorm en kwaliteit in menig huishouden de acceptatiegraad drastisch verhogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Ben ik een roepende in de woestijn, zit ik op het verkeerde forum of is iedereen vertrokken hier?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Ben ik een roepende in de woestijn, zit ik op het verkeerde forum of is iedereen vertrokken hier?? Of niemand kan je er verder mee helpen, of je hebt niks gevraagd dus krijg je geen antwoord, of je moet even geduld hebben want het is een forum en geen babbelbox, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Of niemand kan je er verder mee helpen, of je hebt niks gevraagd dus krijg je geen antwoord, of je moet even geduld hebben want het is een forum en geen babbelbox, enz. Ik ga ervan uit dat jij en anderen op dit forum kunnen lezen. En op belerende reacties zit ik helemaal niet te wachten. Franklin Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Of niemand kan je er verder mee helpen, of je hebt niks gevraagd dus krijg je geen antwoord, of je moet even geduld hebben want het is een forum en geen babbelbox, enz. Ik ga ervan uit dat jij en anderen op dit forum kunnen lezen. En op belerende reacties zit ik helemaal niet te wachten. Franklin Je wilde info, dan krijg je info.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Hoi Franklin Ik denk dat het niet zulke aansprekende luidsprekers zijn om te klonen, simpele goedkope drivers, smal zuiltje, kortom veel werk voor een waarschijnlijk niet erg mooi resultaat. (puur afgaande op de eenvoudige herkomst van de mid bass drivers en hoe hard deze waarschijnlijk kunnen spelen in die zuiltjes). Er zijn kant en klaar zelfbouw speakers die een stuk beter klinken. Durf ik zo wel te beweren. Groeten Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 13 januari 2006 Author Report Share Posted 13 januari 2006 Roland, In de eerste plaats dank voor je reactie. Wel bevreemd het mij dat de bezitters van de Cobra 3, die nu te koop staan erg lovend zijn over de geluidskwaliteit van de speakers. Iets dat je wilt verkopen ga je natuurlijk niet afkraken, dus dat kan ermee te maken hebben. De normale nieuwprijs is 1999 Euro en ze zijn als demo-model en 2e-hands voor 999 te koop. Gezien de prijs van de drivers vraag ik me dan af wat die hoge prijs rechtvaardigd. Daarnaast is er van dit type nergens een test te vinden en de fabrikant (Millon) heeft ook niet de behoefte om de speakers aan te bieden voor een test of recensie. Vreemde zaak. Gezien de belangstelling, of beter gezegd het gebrek daaraan, overweeg ik ook af te zien van het nabouwen. Ik heb inmiddels ook diverse andere, zeer goed klinkende, zelfbouw speakers gezien die ik overweeg. Heb je overigens de Millon Cobra 3 eens beluisterd? Groet, Franklin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Gezien de prijs van de drivers vraag ik me dan af wat die hoge prijs rechtvaardigd. Over dat regeltje zou ik eens heel diep nadenken als ik jou was. Uiteraard even los van het feit dat je ze graag wil clonen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Hoi Franklin Ik heb de cobra 3 nooit gehoord. Die tvm mid heb ik wel eens gehoord, die is erg goed, ik zou hem zelf alleen niet als bassspeaker gebruiken. Die hoge prijs is helemaal niet zo raar, de afwerking van die cobra luidsprekers ziet er erg goed uit en de ronde achterkant is ook niet echt goedkoop te produceren. De gebruikte speakers zijn zeker niet slecht en voor dat geld zelfs een erg mooie keus, het is alleen geen topklasse spul. Ik begrijp ook niet zo goed waarom je nu eigenlijk net deze speaker wilt klonen? Groeten Roland Ps ik vindt klonen ook nogal flauw...verzin zelf liever iets... helemaal als het je om een hoog prijskaartje van kant en klaar en de vermeende cheapness van de units gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Qua luidsprekerbezetting en vormgeving heeft hij ook wel wat (veel zelfs) van de PMT van Audio&Techniek. recensie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Roland: Ik heb inmiddels afgezien van het klonen van de Cobra 3 omdat er veel zelfbouw alternatieven blijken te zijn die net zo goed en misschien wel beter presteren en ook nog eens minder kosten. De keuze om deze speaker te klonen had voornamelijk te maken met de vormgeving, meetgegevens en de specificaties. Zegt natuurlijk nog niets over hoe ze werkelijk klinken. Maar belangrijk vind ik ook de ervaring die je opdoet bij het nabouwen van een bepaald ontwerp. De speakers zullen ongetwijfeld mooi afgewerkt zijn en er gaat natuurlijk veel tijd zitten in het ontwikkelen van een speaker. Voor de nieuwprijs kun je 2e-hands b.v. een Infinity Sigma kopen en heb je, als je ze kunt hebben qua ruimte, prima speakers. Richard: De recensie heb ik inmiddels gelezen en er worden inderdaad ook TVM (Tesla) drivers gebruikt. De RMT (grote broer) is qua frequentiebereik nog interessanter en is heel mooi vormgegeven door Ribot Audio (http://www.ribot.nl/) met als naam R-tube. Ben benieuwd hoe ze klinken? Iemand ze al eens beluisterd? Groet, Franklin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 haha Zelf iets verzinnen is best moeilijk, nog een fabrikant van hetzelfde ontwerp: hawk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Niet helemaal juist. Ribot Audio is de vertegenwoordiger van Hawk in Nederland. Ze hebben de ontwerpen een moderner uiterlijk gegeven. Niet iedere hobbyist, zoals ik, heeft voldoende kennis, vaardigheden, software en meetapparatuur om zelf speakers te ontwerpen. Nabouwen kan een aanloop zijn naar een beter begrip van wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen en bouwen van een speaker, zoals ik eerder al aangaf. Heb jij voorbeelden van je eigen ontwerpen? Niet flauw bedoeld, maar omdat je er telkens weer de nadruk op legt. Franklin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Hoi Franklin Goed ribot audio en hawk zijn hetzelfde maar die millon lijkt er wel erg veel op. Ik moet eigenlijk voornamelijk lachen omdat het een ontwerp is uit 1982....verder is het helemaal niet flauw bedoeld, er is alleen in die 23 jaar wel het een en ander aan nieuwe luidspreker drivers op de markt gekomen. Van een luidspreker firma mag je toch wel een eigen ontwerp verwachten? Ik heb zelf onder andere een kleine transmissielijn ontworpen met een visaton w100s en audax 10mm tweetertje. Een transmissielijn met een tesla 17 cm bass en een kt 19 f, twee drieweg systemen en nog wat losse dingen voor op podium en voor surround. Natuurlijk is het lastig om uit het niets en zonder meetapparatuur een luidspreker te ontwerpen, maar vergeet niet dat je voor een fatsoenlijke clone ook meetapparatuur nodig hebt, als je het filter niet kent. Nog sterker een clone bouwen zonder het filter te kennen van het origineel staat ongeveer gelijk aan het zelf ontwerpen van een luidspreker. Je kan dan beter beginnen met een woofer en tweeter die over een heel groot bereik een vlak verloop hebben, maak je het jezelf een stuk makkelijker mee om tot een mooi resultaat te komen. (ervan uitgaande dat je zelf een filter moet gaan ontwikkelen voor de te klonen luidspreker) Op zelfbouw audio is veel informatie te vinden over zelf luidsprekers bouwen. Groeten Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Als ik je goed begrijp is het Millon ontwerp een afgeleide van het Hawk ontwerp. Het heeft er inderdaad veel van weg. Misschien een andere tweeter; de bouwbeschrijving van de RMT (2003) geeft aan dat Hawk een Scan Speak D2905/9700 gebruikt voor het hoog, midden ARN100-60/8 VTM (Tesla) en voor het laag een Seas W14AL die volgens mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland# Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Hoi Audiotester werkt makkelijk, en is niet al te duur met de demo versie kan je al vrij rap meten zonder al te veel moeite. audiotester Groet Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franklin Posted 18 januari 2006 Author Report Share Posted 18 januari 2006 Ga het proberen. Bedankt voor de link. Groeten, Franklin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts