Jump to content

Quad 11L en 12L

Puur
 Share

Recommended Posts

Ik weet niet of het mag, maar hieronder een recensie van Armand van Ommeren over de Quad 11L en 12L luidsprekers.

Armand pakt ons bij de hand en neemt ons mee door het simpele audioland. De 11L die hij bespreekt vond ik op de VAD van 2 jaar geleden bijzonder goed op McIntosh, het beste geluid van de show en veel beter dan de ESL op Quad.

Veel leesplezier en kijk ook eens op www.audio-muziek.nl

Terugdenkend aan de Kef Cresta uit eind jaren zestig roepen deze Quads heel wat herinneringen op, maar is niet de doorbraak die de Cresta toen was. De Kef Cresta was het product van een gedreven mens die heel goed snapte waar het muzikaal om ging en dat deskundig invulde. Ik heb het over Raymond Cooke, oprichter/eigenaar van KEF. Zijn collega Peter Walker, oprichter/eigenaar van Quad was minstens even gedreven en deed hetzelfde met elektrostaten. Beiden hadden respect voor elkaar omdat ze met verschillende middelen en uitgangspunten met hetzelfde bezig waren. Raymond vertrouwde me bij de introductie van de Kef 103/3 ook toe dat, wat iemand ook mag beweren, de Quad ESL toch het grote voorbeeld voor elke luidsprekerbouwer is. Deze beide luidsprekers van Quad hebben wel iets van die erfenis, maar dragen ook een stuk marketing met zich mee. Onontkoombaar blijkbaar in deze dagen. Kom ik nog op terug.

Tweeweg

Spreken we over conusluidsprekers, gewone conventionele luidsprekers dus, dan is het tweewegsysteem nog altijd het aangewezen systeem. Een tweewegsysteem is het ideale compromis tussen een aantal problemen: intermodulatievervorming en kleuring in de overgangsgebieden.

Intermodulatie

Een gemakkelijk te begrijpen fenomeen: wanneer het gehele muzikale spectrum weergegeven wordt door

De 11L die hij bespreekt vond ik op de VAD van 2 jaar geleden bijzonder goed op McIntosh, het beste geluid van de show en veel beter dan de ESL op Quad.

Oeff, ...dat zegt niet zoveel goed over de rest van de VAD van 2 jaar geleden :unsure:

Ik heb de 11L een keer bij een kennis beluisterd en 'n keer in m'n eigen set thuis,

samen met diezelfde kennis.

We vonden 't beiden maar 'n middelmatig klinkende speaker.

(hij had ze een week op proef)

Op zich wel jammer, want ze zien er prachtig uit, met een ongekend mooie afwerking in die prijsklasse. :)

Ik vond ze (veel) te terughoudend, soft, saai, en niet open genoeg.

Groeten,

Alco

• 3 weeks later...
Volgens mij is McIntosh ook een heel goede versterker.  Dat kon de 11L goed laten horen.

dat is hij zeker -_--_- ahuummmm.

maar ik heb deze combi ook op de vad gehoord.het was trouwens de laatste vad 2005.vorig jaar speelde mc intosh met de kef 207 in surround met achter de 203's en ik vind de combi quad,mc intosh niet geweldig maar smaken verschillen :D

gr piet.

Maargoed je weet inmiddels nu voor wat voor soort klank ik ga, en dat is alles behalve indrukwekkend (voor de massa).

Straks geef je nog de voorkeur aan de oude LP's ipv de supergeclockte CD... :D

Beste Puur,

Ik geef ook de keur aan analoog. In alle opzichten. Lange leve de tijd van de analoge mastertapes in de studio's. Ik hou helemaal niet van de pro-tools klank en de techniek erachter.

Echter ik heb leren leven met cd als enige bron. Des te meer reden het zo goed mogelijk proberen te krijgen.

Ik ben het dus veelal met de analoog liefhebbers eens. Met buizenliefhebbers echter niet. :D

Groeten,

Bas

• 1 year later...
Guest Rein!

Deze luidsprekers zijn bij de besten die je voor dit geld kunt kopen. Kunnen tot ongekende hoogten mee. Mission is ook een zeer goed merk voor dit budget.