RastaPhil Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 hoi iedereen! Even een vraagje. Wat zijn Hi en wat zijn Low Compliance elementen? Het zit nl. zo: de veren van mijn thorens TD 125/SME 3009II zitten bijna op de bodem (vooral nu met die SorboGel mat) en ik zou er eventueel nieuwe willen bestellen of toch minstens de huidige eens "checken en afstellen", kan ik ondertussen ook nog een aantal andere tweaks uitvoeren... Ik kan in de plaats een Thorens TD 160 MKIIb/SME 3009 Improved (fixed headshell) zetten, maar over deze arm las ik dat hij wegens zijn licht gewicht (9.5gr) niet geschikt is voor "hi-compliance elementen", dus niet voor Denon DL reeks. Momenteel zit er een Denon DL 110 in. Die zou ik willen vervangen door de Decca uit de combinatie die nu getweakt gaat worden. Een Decca London ffss heeft als compliantie meetwaarde: lat: 12x10 (tot de min zesde) (sorry, vind ik niet op't klavier ) en die andere waarde is: 5x10tot de min zesde VRAAG: is de Decca geschikt om een tijdje in de 160 met de Improved te wonen? Ik heb eventueel ook nog een TD 125 met Thorens TP14 arm... Alvast bedankt voor de toelichtingen, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Compliantie kun je wellicht het best vertalen met beweegelijkheid van de naald. Elementen met een hoge compliantie 'zien' het liefst een lichte arm. Enige comlicerende factor daarbij is dat de compliantie vrijwel altijd statisch wordt gespecificeerd, terwijl juist de dynamische compliantie bepalend is. Onder dynamische omstandigheden kan zo'n flexibele jongen wel eens een behoorlijk stijfkop blijken te zijn. Andersom komt trouwens ook voor: laag compliante elementen die het in een lichte arm heel goed blijken te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Compliantie is meegaandheid oftewel slapheid; het omgekeerde van stijfheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Laag-compliante elementen, zoals Ortofon SPU en Decca "London", worden meestal in armen met een vrij grote massa toegepast. Bijvoorbeeld in de langere armen die voor zgn. "transcriptor turntables" waren ontworpen, zoals de SME 3012 (vaak in combinatie met Garrard 301, 401 of Thorens TD125, TD126 draaitafels). Je kunt (al dan niet tijdelijk) de massa van een lichtere arm vergroten door een loodplaatje tussen element en kop te monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Bedankt, zoals steeds roept een vraag meer vragen op, maar ik zal eens kijken wat er mee aan kan. Mijn platendraaier-rack (poten van een aquarium-frame ) moet ook nog eens "gesteld" worden, en mijn SorboGel Recordmat moet gerestaureerd (ik heb het "vlies" eraf gehad en nu zit er lucht tussen ). Een goede tip trouwens, die mat: een enorme verbetering qua definitie, fijnresolutie, stage... van de muziek was mijn deel met het opleggen van zulk een mat! Een echte aanrader! http://www.audioadvisor.com/store/producta...-1&ImageIndex=1 $99 Gelukkig vond ik de mijne op een ouwe Thorens die enkele jaren geleden bij het grofvuil stond! mvg RastaPhil eerst het rack schikken en terug opbouwen, dan kiezen welke PU in de plaats, elementjes uitproberen... ik zou ook een betere kabel willen, maar eerst eens even van binnen kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 hoi iedereen! Even een vraagje. Wat zijn Hi en wat zijn Low Compliance elementen? Het zit nl. zo: de veren van mijn thorens TD 125/SME 3009II zitten bijna op de bodem (vooral nu met die SorboGel mat) en ik zou er eventueel nieuwe willen bestellen of toch minstens de huidige eens "checken en afstellen", kan ik ondertussen ook nog een aantal andere tweaks uitvoeren... Ik kan in de plaats een Thorens TD 160 MKIIb/SME 3009 Improved (fixed headshell) zetten, maar over deze arm las ik dat hij wegens zijn licht gewicht (9.5gr) niet geschikt is voor "hi-compliance elementen", dus niet voor Denon DL reeks. Momenteel zit er een Denon DL 110 in. Die zou ik willen vervangen door de Decca uit de combinatie die nu getweakt gaat worden. Een Decca London ffss heeft als compliantie meetwaarde: lat: 12x10 (tot de min zesde) (sorry, vind ik niet op't klavier ) en die andere waarde is: 5x10tot de min zesde VRAAG: is de Decca geschikt om een tijdje in de 160 met de Improved te wonen? Ik heb eventueel ook nog een TD 125 met Thorens TP14 arm... Alvast bedankt voor de toelichtingen, RastaPhil Ik snap dat niet met die veren. Volgens mij kunnen ze niet slap worden. De veerkarakteristiek zal mi. onmogelijk kunnen veranderen bij een lage belasting. Dus gewoon de moeren opnieuw instellen. En geen nieuwe veren. Mochten ze toch slapper zijn geworden, nou, beter dan stugger! Je schrijft`hi/compliance/ elementen`. Dat moet zijn `low compliance`. Maar niet elk element uit de dl- reeks is low/ compliant. Zeker niet. Wel de 110 en de 160. Gezien de cijfers van de decca is dat ook een low-compliance. Mits er dynamische compliantie bij 10Hz wordt gespecificeerd. De effectieve massa van de TP 14 zou ik ergens op Vinyl Lebt moeten opzoeken. Of bij TAD. Nee hier staat het... http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html#AS Of eigenlijk niet.. k. A. moet haast wel betekenen... keine Ahnung. Oftewel kweenie... Tp 14 lijkt me niet licht, dus wel geschikt voor MC/ s met lagere complianties. Is in ieder geval geen arm waar ze allemaal over roepen. Het is er echt eentje met TD150/ stijl. Dat is een leuke speler, maar de armen uit dat tijdperk van Thorens daar is niet iedereen wild over... Maar waarom zoek je niet gewoon een geschikt element voor die fixed headshell= Dan begin je iig beter dan met die TP 14, lijkt me. Effectieve massa van die F. Headshell -SME is mi. 6,5 gram. Of mijn ouwe geheugen laat me in de steek.. Dus onder voorbehoud heeh... Klopt toch... 6,5 gr. Zie http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm Je kunt de match dus zelf berekenen.. de rf moet mi hoger zijn dan 10Hz. Iets in de richting van minstens 20cu kan best goed gaan. Maar dus ook weer niet te hoog. Bijv. Denon DL 305 geef ik een goeie kans. Die is zeker niet laagcompliant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 januari 2006 Author Report Share Posted 11 januari 2006 OK, ik heb die theorie opgeslagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Of eigenlijk niet.. k. A. moet haast wel betekenen... keine Ahnung. Oftewel kweenie... Keine Angabe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Of eigenlijk niet.. k. A. moet haast wel betekenen... keine Ahnung. Oftewel kweenie... Keine Angabe Bedankt voor de aanvulling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 11 januari 2006 Author Report Share Posted 11 januari 2006 Ik denk dat ik het ondertussen begrepen heb: high mass armen gaan goed samen met low compliance elementen en low mass armen gaan goed samen met high compliance elementen, kwestie van de resonantiefrequentie op een "ideale" frequentie te krijgen... Dus die SME 3009 II is een middelzware arm (hi-mass) daar past die Decca (low compliance = 10) wel op. De SME 3009 Improved is een low mass arm (6.5gr), past die Decca minder op. Ik ga de Denon DL110 eens opzoeken... bedankt, beste vrienden luistervinken. mvg, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Ga dan voor de DL160. Die is zijn meerprijs t.o.v. de DL110 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 12 januari 2006 Author Report Share Posted 12 januari 2006 Jamaar ik bedoel: ik heb THUIS nog een Denon DL110 (helaas) die ik ooit eens gekocht heb... mss niet echt de beste keuze maar ik wist toen niet beter! Ik heb thuis OOK nog liggen: Audio Technica AT20ss, Philips 412IIIs, AKG ED10XSTUDIO (of zoiets), en dan natuurlijk die Decca London ffss (maar dat is een heel andere klasse... a different league... mvg, RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Nou, niet zo negatief. Die denon 110 is niet ineens slecht hoor, integendeel. Dat blijft gewoon een heel plezierig element om mee te spelen. De DL160 geeft alleen veel meer verfijning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 (...) De SME 3009 Improved is een low mass arm (6.5gr) (...) Beste RastaPhil, Zal wel kloppen, hoor, volgens de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 (...) De SME 3009 Improved is een low mass arm (6.5gr) (...) Beste RastaPhil, Zal wel kloppen, hoor, volgens de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Correctie. Dom foutje gemaakt bij wegen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 (...) De SME 3009 Improved is een low mass arm (6.5gr) (...) Beste RastaPhil, Zal wel kloppen, hoor, volgens de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
berend Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 (...) De SME 3009 Improved is een low mass arm (6.5gr) (...) Beste RastaPhil, Zal wel kloppen, hoor, volgens de offici Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 13 januari 2006 Report Share Posted 13 januari 2006 Correctie. Dom foutje gemaakt bij wegen van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 (...) maak eens een schetsje.A.u.b. Beste Scat-Man, Dat zou ik graag voor je doen. Maar je moet dan zo'n schetsje digitaliseren en op een site zetten, nietwaar? Helaas h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 (...) Maar een arm een zwaarder contragewicht geven leidt alleen maar tot een lagere effectieve massa. Het betreft hier niet een normaal balansprobleem, waar de coordinaten van zwaartepunten tellen in de enkele macht maar het probleem strekt zich uit tot het domein van het zgn. massatraagheidsmoment, waarin de zwaartepuntscoordinaten in de 2e macht invloed hebben. Daardoor heeft de kortere zwaartepuntscoordinaat van het zwaardere contragewicht meer invloed dan de massa ervan zelf. Dus voila... in totaal meer massa maar u hoeft toch maar minder in beweging te brengen. Heel merkwaardig. Klopt. Beste Headshell, Juist ja... bedankt! Ik meen hieruit te begrijpen dat het minder gevaarlijk is voor de naaldophanging als het contragewicht zwaarder is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 (...) maak eens een schetsje.A.u.b. Beste Scat-Man, Dat zou ik graag voor je doen. Maar je moet dan zo'n schetsje digitaliseren en op een site zetten, nietwaar? Helaas h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 (...) Maar een arm een zwaarder contragewicht geven leidt alleen maar tot een lagere effectieve massa. Het betreft hier niet een normaal balansprobleem, waar de coordinaten van zwaartepunten tellen in de enkele macht maar het probleem strekt zich uit tot het domein van het zgn. massatraagheidsmoment, waarin de zwaartepuntscoordinaten in de 2e macht invloed hebben. Daardoor heeft de kortere zwaartepuntscoordinaat van het zwaardere contragewicht meer invloed dan de massa ervan zelf. Dus voila... in totaal meer massa maar u hoeft toch maar minder in beweging te brengen. Heel merkwaardig. Klopt. Beste Headshell, Juist ja... bedankt! Ik meen hieruit te begrijpen dat het minder gevaarlijk is voor de naaldophanging als het contragewicht zwaarder is Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 binnenkort: arm-modificaties in speksteen! Vooral niet stoppen hear!!! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 (...) Maar een arm een zwaarder contragewicht geven leidt alleen maar tot een lagere effectieve massa. Het betreft hier niet een normaal balansprobleem, waar de coordinaten van zwaartepunten tellen in de enkele macht maar het probleem strekt zich uit tot het domein van het zgn. massatraagheidsmoment, waarin de zwaartepuntscoordinaten in de 2e macht invloed hebben. Daardoor heeft de kortere zwaartepuntscoordinaat van het zwaardere contragewicht meer invloed dan de massa ervan zelf. Dus voila... in totaal meer massa maar u hoeft toch maar minder in beweging te brengen. Heel merkwaardig. Klopt. Beste Headshell, Juist ja... bedankt! Ik meen hieruit te begrijpen dat het minder gevaarlijk is voor de naaldophanging als het contragewicht zwaarder is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts