rienberends Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Wat is jullie voorkeur wat betreft ls aansluitingen en dan met name aan de versterkerkant. :spades, tulp/ banana of kale draad? Ik had tulp, maar die vlogen bij elke beweging uit de versterker . Ik heb nu milty gold connection tulppluggen die je met een klein schroevendraaiertje als een plugje dat uitzet in de verst. ls uitg. kan draaien. Daarin heb ik kale draad oftewel bare wire geschroefd.Zit en klinkt solide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daffy Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Hallo Rien Het kaal aansluiten van luisprekerkabel geniet bij mij de voorkeur omdat er zo min mogelijk contactovergangen in de signaalweg dienen te zitten. Alleen als de vorm van de luidsprekerbekabeling dit niet of moeilijk toelaat zou ik pas gaan denken aan connectoren. meestal bestaan connectoren uit een messing legering (als dit al zo is) met mindere electrische eigenschappen dan de goedkoopste luidsprekerbekabeling. dus je investeert in een goede luidsprekerbekabeling omdat dit zo lekker klinkt en doet dit weer voor een gedeelte teniet door met connectoren te gaan werken. in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopen en deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden en aansluiten. m.vr.grtjzz Daffy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Rodium spades. (bv Furutech of Cardas). Als het even kan ook Rodium klemmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 9 januari 2006 Report Share Posted 9 januari 2006 Ik zou kiezen voor een paar degelijke luidspreker klemmen (bv. wbt) op de versterker waarop je alles kunt aansluiten en dan beginnen met blanke draad. Er zijn klemmen waarop je zowel blanke draad, spades en banaanpluggen kunt gebruiken. Ga je dan nl. naar een merk speaker kabel kijken, passen deze er ook nog op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Blanke draad. En de blanke gedeelten insmeren met zuurvrije vaseline (te koop in o.a. de apotheek). Heb je geen last meer van corrosie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Als je meet aan de kale draad, en daarna aan dezelfde draad, maar dan met zeg maar, echt goeie spades en/of banaanstekers, en de meetwaarden zijn exact hetzelfde, zou ik niet weten waarom je de kabels kaal aan zou sluiten. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk en beter kan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Blanke draad. En de blanke gedeelten insmeren met zuurvrije vaseline (te koop in o.a. de apotheek). Heb je geen last meer van corrosie. Misschien een domme vraag, maar isoleert die vaseline niet ook enigzins? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ik gebruik momenteel WBT bananen aan de amp omdat ik bi-wire en omdat er geen grote gaten aan de amp-terminals zijn (zou ik eens moeten upgraden ). Die WBT's zijn toch overal positief onthaald en je kan zeer practisch de banaan vastklemmen met een "draaiwiel". Voor de rest werk ik ook liefst met bare-wire, zijn behandeld met een soort Hi-clean (ruikt zelfde, voelt zelfde ), industri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Blanke draad. En de blanke gedeelten insmeren met zuurvrije vaseline (te koop in o.a. de apotheek). Heb je geen last meer van corrosie. Misschien een domme vraag, maar isoleert die vaseline niet ook enigzins? Ja idd, Als je blanke draad onder de klemmen schroeft dan oxideren de vrije delen wel maar niet de delen die contact maken als je ze goed vast schroeft. Dat is nl gasdicht en daar kan verder geen zuurstof bij. Belangrijker is om als je de draden stript om daar verder niet meer met je vingers aan te zitten. Het zuurlaagje wat altijd een beetje op je vingers zit is een veel grotere boosdoener op termijn. Vind WBT wel duur maar ook wel erg goed. De look-a-likes die veel goedkoper zijn en verguld zijn ipv rhodium plating zijn wmb net zo goed overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Scholtz Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Als je er plaats voor hebt speakon aansluitingen. Zitten stevig vast met hoge contactdruk en kan behoorlijke kabeldikte aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 10 januari 2006 Author Report Share Posted 10 januari 2006 Blanke draad. En de blanke gedeelten insmeren met zuurvrije vaseline (te koop in o.a. de apotheek). Heb je geen last meer van corrosie. Misschien een domme vraag, maar isoleert die vaseline niet ook enigzins? Ja idd, Als je blanke draad onder de klemmen schroeft dan oxideren de vrije delen wel maar niet de delen die contact maken als je ze goed vast schroeft. Dat is nl gasdicht en daar kan verder geen zuurstof bij. Belangrijker is om als je de draden stript om daar verder niet meer met je vingers aan te zitten. Het zuurlaagje wat altijd een beetje op je vingers zit is een veel grotere boosdoener op termijn. Vind WBT wel duur maar ook wel erg goed. De look-a-likes die veel goedkoper zijn en verguld zijn ipv rhodium plating zijn wmb net zo goed overigens. Wat is ong de prijs van die WBTs ? Die Milty Gold Connection zijn ong. 60 euro de 4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ze zitten al standaard op mijn speakers, ik dacht dat WBT's iets van dezelfde prijs zijn. Maar Bas is er dacht ik dealer van en weet ie het misschien exacter. Ze staan ook in de prijslijst van Speaker en Co: ftp://ftp.futuretrain.nl/speakerenco/folder2005reduced.pdf Maar welke wat is en of ze per paar gaan weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Ik weet het ook niet meer, ik heb de prijs uit mijn geheugen verdrongen! RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Midline WBT spades zijn idd rond 15 euro per stuk. Als je niet perse de plastic omhulsel hoeft (safety line) dan is Furutech iets goedkoper http://www.audio-cube.nl/furutech/FP-201.htm resp 9 of 13 euro voor goud of rhodium (op koper) WBT bevat voorzever ik weet geen rhodium, maar zijn goud of koper of platina (!) op zilver. Die laatste kosten circa 33 euro/per stuk. Neutrik Speakon is idd veel goedkoper (paar euro). Op een van mijn zelfbouw amps komen speakons. Vind wel het verzilverde materiaal best wel wat oxidatie vertoond (maar je kunt ze ieder jaar gewoon vervangen voor dat geld) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 januari 2006 Report Share Posted 10 januari 2006 Wat is jullie voorkeur wat betreft ls aansluitingen en dan met name aan de versterkerkant. :spades, tulp/ banana of kale draad? Ik had tulp, maar die vlogen bij elke beweging uit de versterker . Ik heb nu milty gold connection tulppluggen die je met een klein schroevendraaiertje als een plugje dat uitzet in de verst. ls uitg. kan draaien. Daarin heb ik kale draad oftewel bare wire geschroefd.Zit en klinkt solide. Eigenlijk kun je het best je speakerkabels rechtsreeks op je scheidingsfilter solderen. Omdat dit niet practisch is, vindt ik vergulde klemmende verbindingen (bananen, pennen of vorken het best. Deze moeten dan wel aan de kabel gesoldeerd worden. Die mini schroefje van b.v. WBT banaanpluggen vindt ik helemaal niks. Door de goud op goud verbinding heb je n.l. de laagste overgangsweerstand. De rest n.l. gesoldeerd. En dat stukje koper, brons of messing wat voor de stekkers gebruikt wordt, is zo klein dat dit volgens mij minder invloed heeft dan de overgangsweerstand van koper met het goud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopenen deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden en aansluiten. Wat ik gedaan heb is om slechte corrosie te voorkomen is de uiteinden van luidsprekersnoer afsluiten met zilversoldeer. Zilver oxideert ook op den duur ( de zwarte aanslag) maar deze oxidatielaag is gewoon goed geleidend in tegenstelling tot koperoxide. Naar mijn inzicht is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopenen deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Wat je gedaan hebt is waarschijnlijk met zilverhoudend TIN gesoldeerd. Dit helpt absoluut niet tegen corrosie. Bovendien is tincorrosie een slechte geleider. De tip om de uiteinden te solderen met heb ik gekregen van iemand die er veel verstand van heeft. Dus ik blijf er vanuit gaan dat dit een goede oplossing is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Wat je gedaan hebt is waarschijnlijk met zilverhoudend TIN gesoldeerd. Dit helpt absoluut niet tegen corrosie. Bovendien is tincorrosie een slechte geleider. De tip om de uiteinden te solderen met heb ik gekregen van iemand die er veel verstand van heeft. Dus ik blijf er vanuit gaan dat dit een goede oplossing is. Het is beter dan de koperen uiteinden. Nog beter is m.i. de krimphulzen van WBT te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 11 januari 2006 Author Report Share Posted 11 januari 2006 in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopenen deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 Dan moet ie maar es gaan METEN Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 ... na een paar weken zijn je uiteinden al groen ... Je moet er ook niet overheen pissen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rienberends Posted 11 januari 2006 Author Report Share Posted 11 januari 2006 Dan moet ie maar es gaan METEN Altijd dat gemeet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopenen deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 11 januari 2006 Report Share Posted 11 januari 2006 in mijn opinie is het dus beter om je luidsprekerbekabeling ietsjes langer te kopenen deze 1 keer per jaar i.v.m. corrosie weer een stukje opnieuw aan te snijden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts