Jump to content

Demontage Audiostatic ES-100


Dexter23
 Share

Recommended Posts

Ik heb een stel Audiostatic ES-100 luidsprekers die een erg laag rendement hebben. Ze hebben dus een nieuwe coating nodig. Het complete membraan vervangen is misschien nog wel beter, maar dat kost ook meer moeite en vaardigheden. Daarom wil ik het membraan schoonmaken en van een nieuwe coating voorzien. Het uit elkaar halen van de luidsprekers lijkt me nog het moeilijkst, en ik weet nog niet precies hoe. Ik heb bedacht wat er in grote lijnen moeten gebeuren:

 

- draadstator lossolderen

- bovenkant luidspreker inbus losmaken

- statorhouders losbreken (hoe?)

- draadstator verwijderen door het naarboven eruit te

schuiven

- membraan schoonmaken met glassex, maar de

koolstofrand laten zitten

- luidspreker afplakken met tape en papier zodat

alleen het oppervlak waar de EC-coating op moet bloot

ligt

- EC-coating met een airbrush aanbrengen, kruislings

- Met een multimeter de oppervlakteweerstand meten via

2 muntjes op 1 cm afstand

- draadstator weer vastlijmen enz.

 

Ik laat dus het membraan in de luidspreker zitten, maar haal aan 1 kant de draadstator weg om bij het membraan te kunnen komen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat het uberhaupt zo lukken?

Link to comment
Share on other sites

Opzich is het niet heel moeilijk wat ik wil doen. Stator verwijderen, membraan schoonmaken, en coaten...

Het enige probleem dat ik nu van te voren zie is hoe ik de stator het beste kan verwijderen. En misschien zijn er nog andere zaken waar ik tegenaan zal lopen die mensen met ervaring wel zien.

Link to comment
Share on other sites

Het enige probleem dat ik nu van te voren zie is hoe ik de stator het beste kan verwijderen.

Dat verwijderen zal het probleem niet zijn. Het moet ook weer goed terug geplaatst worden. Lijkt het je niet dat je de boel verzwakt als je het terugplaatst?

 

Maakt het ook uit dat de folie is getoteerd? Het lijkt me als je een geleidende laag op de folie aanbrengt dat er ter compensatie een hoogohmige weerstand tussen de hoogspanningsunit en het membraan moet komen om de boel veilig te houden. Ook zal het membraan minder stabiel worden omdat de lading wordt geconcentreerd naar dat punt wordt getrokken dat bij de uitslag het dichtst bij de stator staat.

 

Een gedoteerd membraan moet eigenlijk altijd onder spanning staan; het duurt tientallen uren voordat zo'n membraan is geladen. (bron: E. Fikier).

Link to comment
Share on other sites

Bij het terugplaatsen lijm ik de stator weer goed stevig vast, misschien moet ik de oude lijm nog een beetje wegschuren. Dan zou het wel goed vast moeten zitten.

Er is al een weerstand aanwezig voor een veilige hoogspanning, dus dat zit opzich wel goed

Wat is eigenlijk een gedoteerd membraan?

Link to comment
Share on other sites

Wat is eigenlijk een gedoteerd membraan?

een gedoteerd membraan is een elektrisch geleidend gemaakt kunststof membraan waarvan de geleiding niet afhangt van een opgebrachte laag (opgedampte metaallaag, grafiet of behangplaksel). De elektrische geleiding is zeer laag, vandaar dat hij constand aan moet staan.

 

Als je er een laag op aanbrangt met een hogere geleidbaarheid vraag ik me af of je daarmee het systeem niet verstoort. Misschien is een goede schoonmaakbeurd ook voldoende. Nicotineaanslag, vet en stof zorgen ook voor een gewichtstoename van een membraan en daarmee een verlaging van het rendement (het rendement van de ES100 is met 86 dB toch ook al niet echt hoog).

Link to comment
Share on other sites

Moet je zeker doen.

 

Ik heb net voor het kerstverlof, m'n 4 of 5 jaar oude zelfbouwpanelen omgebouwd en tegelijk de panelen geopend, gereinigd en opnieuw van een coating voorzien.

Dit is vooral de hoogweergave van 1 paneel ten goede gekomen(die om een of andere reden plots verminderd was tov het andere, maar ook een beetje het algemeen rendement.

Vermoedelijk had ik door vervuiling ergens een HSdrain, waardoor het paneel niet meer volledig opgeladen geraakte.

Jouw audiostatics heb ik nog niet open gezien. hiermee kan ik niet helpen dus.

 

Ikzelf heb gereinigd, ontvet met ammoniak :blink: smeerlapperij, dat kan ik je wel zeggen. Masker en voldoende geventileerde ruimte is dus een must.

Als je paneel open is, werk vooral zeer proper. Elk vetspoortje van je vingers op de stator kan een drain vormen en rendementsverlies veroorzaken. Goed ontvetten dus.

 

Nadien afgetaped en hercoat met een airbrushpistool.

De EC coating heb ik nog niet toegepast.

Ik gebruik altijd een mengsel van VELPONschoolijm, aangelengd met water en een paar druppels airbrushkleurverf. Die laatste geeft de coating wat kleur, zodanig dat je tijdens het werken een indicatie hebt van de gelijkmatigheid (en tis mooier :D .

 

Voordelen van deze coating : Hij heeft, eenmaal droog, een uitstekende hechting op het membraan, is hoogohmig,is NIET kleverig (voelt gewoon droog aan).

 

Nadeel : Hij is hygroscopisch: vb bij vriesweer buiten, wordt de lucht heel droog (algemene luchtvochtigheid zakt). Dan wordt de coating automatisch veel hoogohmiger en dat vertaalt zich in een trager opladen van het membraan.

Dus als het vriest komen de panelen pas na een aantal minuten op normaal rendement, in het begin spelen ze dus stiller.

Bij normaal weer (of normale luchtvochtigheid) spelen ze wel bijna direct op normaal niveau.

 

Verder ter info:

Bij een herstelling (nieuw membraan, coaten etc) van een quad ESL63 heb ik 2 komponenten PU lijm gebruikt om de stator en het nieuw gespannen membraan weer vast te zetten. ;)

 

 

Veel succes

Geert

Link to comment
Share on other sites

Het is gelukt! Ik ben 2 middagen bezig geweest en het resultaat is prima! Het rendement is omhoog gegaan en weer gelijk voor beide luidsprekers. En het hoog is ook weer helemaal terug.

Als ik dit voor een tweede keer zou moeten doen zou het in een paar uur gedaan zijn. Ik ben namelijk nog wel tegen een aantal zaken aangelopen die even lastig waren.

Ik moest een blokje pertinax aan de bovenkant verwijderen zodat de stator erlangs kan. En het uitschuiven van de stator ging lastiger dan ik had verwacht. Er is maar heel weinig ruimte en daardoor klemt het wat. Ik moest gewoon even wat kracht zetten, maar dat durfde ik niet gelijk. Maar het is dus allemaal prima gelukt :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb uiteindelijk geen airbrush gebruikt, maar een zachte kwast. Ik heb de ec-coating gebruikt die ik heb gevonden op ESL-club.

Het membraan heb ik gereinigd met spiritus en vervolgens met 96% alcohol. Gewoon met watjes en een doekje.

Ik heb wel gemerkt dat 1 van de luidsprekers nu een zachte 50 hz brom laat horen van de hoogspanning. Misschien is de coating daar iets te dik op gekomen, hoewel de weerstand nog wel een beetje toe zal gaan nemen. Ik ga als het over een week nog bromt een extra weerstand op de hoogspanning zetten. Maar heel erg storend is het niet omdat het op een halve meter afstand niet meer hoorbaar is.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...