Ren Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Er wordt vaak geadviseerd om je draaitafel op een rack te zetten dat aan de muur is bevestigt om ongewenste trillingen te voorkomen, in mijn geval is dat not done. Heeft het niet hetzelfde effect als ik hem ontkoppel via feet of silence of discs of silence van Solid Tech? Groet Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 De meeste dempers zijn vrij slap. Dat betekent dat je draaitafel makkelijk gaat staan schudden (wanneer je naar je draaitafel loopt b.v.) Wanneer je rack op een tegelvloer staat niet natuurlijk. Bij een niet gelijmde houten parketvloer of houten draagvloer moet je wel opletten. Je rack aan de muur hangen betekend niet dat je draaitafel minder trillingen te verduren krijgt. Integendeel. Een wand is vaak slapper dan de vloer. Ik heb een loeizwaar houten rack gemaakt. Hierop rubber demper. Daarop weer een granieten tegel. Hierop masterbase-achtig spul en daarop de draaitafel. Het rack staat overigens ook op rubber (wasmachine) dempers) doordat alles zo zwaar is, staat m'n draaitafel superstabiel. (de opstelling klopt niet precies meer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 nu nog op alle kasten een gewicht leggen en dan nog eens luisteren (geen ventilatie-gaten afdekken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 12 januari 2006 Report Share Posted 12 januari 2006 Beste, Is er geen verschil in wat voor draaitafel je bezit, mij is eens verteld dat ik mijn rega (p25) niet op een zwaar meubel moet plaatsen. Dit omdat hij juist gebruik moet maken van trillingen !?? Hans, Als ik zo brutaal mag zijn, van welk hout heb jij je rack gemaakt ? Mijn rack moet ik helaas modificeren omdat door de warmte er een plank is gaan scheuren. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Het zal wel schelen. Dit soort accesoires zoek ik altijd bij de dhz-zaak oid, en mijn laatste ontdekking (daar is ie weer... ) zijn tegeldragers van gemalen autoband. Maar even ter illustratie voor jouw situatie (dat rijmt naar het schijnt) : Ik dacht dat ik een flinke basis had voor mijn DT. Een zandbak van 8 cm diep, met daarop een marmeren plaat. V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Beste, Is er geen verschil in wat voor draaitafel je bezit, mij is eens verteld dat ik mijn rega (p25) niet op een zwaar meubel moet plaatsen. Dit omdat hij juist gebruik moet maken van trillingen !?? Hans, Als ik zo brutaal mag zijn, van welk hout heb jij je rack gemaakt ? Mijn rack moet ik helaas modificeren omdat door de warmte er een plank is gaan scheuren. Groet, Jkr Het hout heet Tabaca. Ik heb dat ca. 30 jaar geleden gekocht en er een salontafel van gemaakt. Dit hout was gedroogd, maar heeft een vrij warrige structuur waardoor scheuren minder voorkomt. @ Buizenbart, Graniet is een aardige optie. Onder mijn draaitafel heb ik ook graniet liggen. Hardsteen of leisteen is volgens mij vanwege de betere interne demping wel beter. Waarom een draaitafel niet op een massief rack mag staan ontgaat mij volledig. Hebben ze de resonantie van het plateau nodig om het ding te laten klinken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ren Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Beste mensen, Ik begrijp uit jullie verhaal dat een stabiele ondergrond dus beter is als een verende. Hardsteenplaten heb ik ruim voldoende dus zal ik maar eens op zoek gaan naar gemalen autobanden . Groet Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik gebruik naar volle tevredenheid (ondertussen ook denkend aan mijn portemonnee) een aquariumstand van gelaste metalen "L" stukken met een frame-breedte van 5cm en een hoogte van 50cm (weegt ong. 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 en binnenkort wil ik eens gaan experrymenteren met "eeltschuurblokjes" om de "Symposium-line" (zie Hifi +) na te bouwen mvg: RastaPHil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 en binnenkort wil ik eens gaan experrymenteren met "eeltschuurblokjes" om de "Symposium-line" (zie Hifi +) na te bouwen mvg: RastaPHil ipv eeltschuurblokjes kan je misschien ook wel Ytong (cellenbeton) blokken gebruiken..... ow en over dat kwarts zand..... http://www.rpsgroep.nl/content.asp?content...&siteID=43&fl=1 maar ik neem aan dat je het niet gaat malen ... ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 ow en over dat kwarts zand..... http://www.rpsgroep.nl/content.asp?content...&siteID=43&fl=1 's Zomers niet meer naar het strand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik gebruik zilverzand, haal je gewoon bij de Doehetzellevert, of de tuinhandel. Zou kwartszand beter zijn dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik gebruik zilverzand, haal je gewoon bij de Doehetzellevert, of de tuinhandel. Zou kwartszand beter zijn dan? is dat niet gewoon hetzelfde???????? is allemaal rivierzand als je het mij vraagt......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Vogelzand is ook kwartszand. Bekijk het maar eens onder een microscoop; de juwelen schitteren je tegemoet. De eigenschappen van zand zijn voor een groot deel afhankelijk van de korrelvorm en gradatie. Zijn de korrels rond en is het zand eenkorrelig zal het bijvoorbeeld niet te verdichten zijn. een voorbeeld is duinzand of zand van het strand, de korrels zijn mooi afgerond door de voortdurende beweging in water en in de wind. Dit zand is niet geschikt voor de aanleg van een oprit, de stenen schuiven alle kanten op. Heb je vers gebroken korrels en is de gradatie mooi verdeeld over een breed gebied zullen de korrels mooi inelkaar haken, bijvoorbeeld het zand dat gebruikt wordt in zandbakken heeft die eigenschap. Welk zand het best geschikt is om te dempen weet ik niet, het rondkorrelige zal misschien beter ontkoppelen omdat het geen kompacte massa vormt. Ook voor het dempen van luidsprekers zou ik voor deze variant gaan. Let er wel op dat zand uit de duinen of zee wat zout kan bevatten, dit trekt vocht aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik gebruik naar volle tevredenheid (ondertussen ook denkend aan mijn portemonnee) een aquariumstand van gelaste metalen "L" stukken met een frame-breedte van 5cm en een hoogte van 50cm (weegt ong. 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Vogelzand is ook kwartszand. Bekijk het maar eens onder een microscoop; de juwelen schitteren je tegemoet. De eigenschappen van zand zijn voor een groot deel afhankelijk van de korrelvorm en gradatie. Zijn de korrels rond en is het zand eenkorrelig zal het bijvoorbeeld niet te verdichten zijn. een voorbeeld is duinzand of zand van het strand, de korrels zijn mooi afgerond door de voortdurende beweging in water en in de wind. Dit zand is niet geschikt voor de aanleg van een oprit, de stenen schuiven alle kanten op. Heb je vers gebroken korrels en is de gradatie mooi verdeeld over een breed gebied zullen de korrels mooi inelkaar haken, bijvoorbeeld het zand dat gebruikt wordt in zandbakken heeft die eigenschap. Welk zand het best geschikt is om te dempen weet ik niet, het rondkorrelige zal misschien beter ontkoppelen omdat het geen kompacte massa vormt. Ook voor het dempen van luidsprekers zou ik voor deze variant gaan. Let er wel op dat zand uit de duinen of zee wat zout kan bevatten, dit trekt vocht aan. dat vogelzand heb ik trouwens in mijn rack gegoten...... met als gevolg dat het alleen nog "arbo verantwoord" te verplaatsen is met twee man.... spul is ook nog eens mooi droog.... dat kan je van dat metsel zand enzo niet zeggen.... en dat lijkt me toch wel een vereiste............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Je kan je zand natuurlijk eerst voordrogen in de oven Ja natuurlijk kan ik ook voor gewoon zand gaan, ik had deze term uit een Engels Hifi blad enneuh, misschien noemen de Engelsen wel alle soorten zand: "Quartz-sand". Mijn vorige zandbak was toch wel wat stoffig geworden ... kuche kuche van de bassen waarschijnlijk mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Gewoon naar de dierenwinkel en daar vogeltjeszand kopen. Dit wordt ook in kleine zakken verkocht, kost weinig en is krukdroog. Hier (in Nederland) kun je in alle bouwmarkten allerlei soorten zand kopen in zakken van 25 kg. Dit is wel nat. Het grofste is brekerzand, bedoeld om de bestrating mee "aan te gieten". Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 zilverzand kun je bij de bouwmarkten ook kopen in doosverpakkingen van 5kg dan is het wel droog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik heb ook wel eens gedacht aan kleine zandzakjes onder de granieten plaat. Heeft iemand daar misschien ervaring mee..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Ervaring niet nee, maar het idee doet me wel wat denken aan die opblaasbare luchtkussens die verkocht worden voor onder disco-bar PU's. Ik ben trouwens ook van plan om in een nieuw zuilluidspreker project waar ik aan bezig ben, zakjes zand in te leggen, vanonder, want ik kan geen compartimenten meer in die kast inbouwen, ze is dicht langs alle kanten. Maar zand en ook lood is de beste demping. mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Ervaring niet nee, maar het idee doet me wel wat denken aan die opblaasbare luchtkussens die verkocht worden voor onder disco-bar PU's. Ik ben trouwens ook van plan om in een nieuw zuilluidspreker project waar ik aan bezig ben, zakjes zand in te leggen, vanonder, want ik kan geen compartimenten meer in die kast inbouwen, ze is dicht langs alle kanten. Maar zand en ook lood is de beste demping. mvg RastaPhil die luchtkussentjes heb ik eens op tnt een projectje van gezien.... met een halfopgeblazen autopet (hoe schrijf je dat is van voor mijn tijd) bandje ofzo... stonden ook van die zandbakken op........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 dat vogelzand heb ik trouwens in mijn rack gegoten...... met als gevolg dat het alleen nog "arbo verantwoord" te verplaatsen is met twee man.... spul is ook nog eens mooi droog.... dat kan je van dat metsel zand enzo niet zeggen.... en dat lijkt me toch wel een vereiste............ Ja, dat krijg je dan wel met zo'n audiofiel verantwoord meubel, je moet v Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Iets heel anders dan zand nu: in de Hifi+ van verleden maand stonden een aantal "ontkoppeling-schabben" ter recentie: Stilpoint, Symposium en Kinabalu. Ik zou willen beginnen experimenteren met A: eeltschuurblokjes, en B: van dat "bloemschikkers-schuim", te monteren tussen respectievelijk aluminium platen en of een sandwich van aluminium of koper en MDF of zo. Volgens mijn is dat het mysterieuze ontkoppelmiddel dat in de Symposium en Symposium Ultra panelen wordt toegepast... mvg RastaPhil Trouwens dat van dat drogen van zand in de oven is geen grap, het komt uit een (Engels) Hifi tijdschrift... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Cryogeen behandeld super-silver zand van Kharma!!! Per 110gr in een houten koffertje! Nu met goudpartikels!!! (omdat dat zowat het duurste is dat ik kan bedenken, en iedereeen al zit te lachen met Siltech ) RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts