cgm Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Trouwens dat van dat drogen van zand in de oven is geen grap, het komt uit een (Engels) Hifi tijdschrift... Ik zou me kunnen voorstellen dat je het zand door verhitting ontdoet van allerlei beestjes en zo, als het ware steriel maakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Wat een (zand)bak ellende, als je zo naar muziek moet luisteren. Ben ik even blij met mijn super gemodde CD speler die de sterren van de hemel speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Trouwens dat van dat drogen van zand in de oven is geen grap, het komt uit een (Engels) Hifi tijdschrift... Ik zou me kunnen voorstellen dat je het zand door verhitting ontdoet van allerlei beestjes en zo, als het ware steriel maakt. op mijn werk gebruiken we een enorme droogtrommel om zand te drogen........ dus die over truc zal best goed werken:) dat bloemschikkers schuim..oasis/oase ofzo heet dat??? dat plet je volgens mij meteen als daar wat gewicht opstaat......... persoonlijk zou ik mijn geld inzetten op zo'n half opgeblazen bandje...... (of je neemt contact op met fokker in hoogeveen en vraagt om een stukje huid van een ariane raket....... want volgens mij is dat masterbase precies hetzelfde spul............. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 dat bloemschikkers schuim..oasis/oase ofzo heet dat??? dat plet je volgens mij meteen als daar wat gewicht opstaat......... persoonlijk zou ik mijn geld inzetten op zo'n half opgeblazen bandje...... Er is dus een verschil tussen ontkoppelen en koppelen. Met masterbaseachtige spullen koppel je. Oase is een zeer lage densiteit PUR schuim. Volgens mij heeft dat rampzalige acoestische eigenschappen en in bovendien zeer zwak. Aurios heeft ook hele mooie ontkoppelaars. Koastw Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 dat bloemschikkers schuim..oasis/oase ofzo heet dat??? dat plet je volgens mij meteen als daar wat gewicht opstaat......... persoonlijk zou ik mijn geld inzetten op zo'n half opgeblazen bandje...... Er is dus een verschil tussen ontkoppelen en koppelen. Met masterbaseachtige spullen koppel je. Oase is een zeer lage densiteit PUR schuim. Volgens mij heeft dat rampzalige acoestische eigenschappen en in bovendien zeer zwak. Aurios heeft ook hele mooie ontkoppelaars. Koastw Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Wat een (zand)bak ellende, als je zo naar muziek moet luisteren. Ben ik even blij met mijn super gemodde CD speler die de sterren van de hemel speelt. Helemaal geen ellende hoor! Even leuk knutselen, en dan de sterren van de hemel beluisteren. Je zou het ook eens moeten proberen, je hoeft er echt geen fancy bak voor te gebruiken, en ook al is je speler nog zo mooi gemod, dit is een mod die je niet als onzin af moet doen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Wat een (zand)bak ellende, als je zo naar muziek moet luisteren. Ben ik even blij met mijn super gemodde CD speler die de sterren van de hemel speelt. Helemaal geen ellende hoor! Even leuk knutselen, en dan de sterren van de hemel beluisteren. Je zou het ook eens moeten proberen, je hoeft er echt geen fancy bak voor te gebruiken, en ook al is je speler nog zo mooi gemod, dit is een mod die je niet als onzin af moet doen! Het leuke is dat wanneer het eindresultaat positief is, je een goede geld/ kwaliteit verhouding hebt. Zelf heb ik vogelkooizand gebruikt, een klein nadeel was een paar dagen een anijslucht in huis. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 rubber, masterbase, graniet, hout, zand, feets of silence, fietsbanden en anti-resonantie plateau's met fluisterstille compressors, om zo maar een en ander te noemen, hoeveel van dit soort ingrepen zou je achterwege kunnen laten als je eens begon met een platenspeler die al voorzien is van een ingebouwde ontkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 rubber, masterbase, graniet, hout, zand, feets of silence, fietsbanden en anti-resonantie plateau's met fluisterstille compressors, om zo maar een en ander te noemen, hoeveel van dit soort ingrepen zou je achterwege kunnen laten als je eens begon met een platenspeler die al voorzien is van een ingebouwde ontkoppeling. ... en die een kwartier lekker heen en weer schommelt als de hond een scheet laat . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Ja Ravon, mijn Thorens TD 125 is al ontkoppeld van "zijn eigen" (Belgisisme ) Maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 rubber, masterbase, graniet, hout, zand, feets of silence, fietsbanden en anti-resonantie plateau's met fluisterstille compressors, om zo maar een en ander te noemen, hoeveel van dit soort ingrepen zou je achterwege kunnen laten als je eens begon met een platenspeler die al voorzien is van een ingebouwde ontkoppeling. Precies.... Thorens, Linn... enz... Toch veranderd er wat wanneer je de draaitafel op een andere ondergrond zet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 rubber, masterbase, graniet, hout, zand, feets of silence, fietsbanden en anti-resonantie plateau's met fluisterstille compressors, om zo maar een en ander te noemen, hoeveel van dit soort ingrepen zou je achterwege kunnen laten als je eens begon met een platenspeler die al voorzien is van een ingebouwde ontkoppeling. ... en die een kwartier lekker heen en weer schommelt als de hond een scheet laat . absoluut stil van dit gebrek aan kennis/inzicht/voorstellingsvermogen.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 rubber, masterbase, graniet, hout, zand, feets of silence, fietsbanden en anti-resonantie plateau's met fluisterstille compressors, om zo maar een en ander te noemen, hoeveel van dit soort ingrepen zou je achterwege kunnen laten als je eens begon met een platenspeler die al voorzien is van een ingebouwde ontkoppeling. ... en die een kwartier lekker heen en weer schommelt als de hond een scheet laat . absoluut stil van dit gebrek aan kennis/inzicht/voorstellingsvermogen.................. Integendeel. Als er een platenspeler moet worden afgeveerd, dan kan dat het best gebeuren door een "harde" platenspeler op een gedempte laagafgestemde fundatie te plaatsen. Voor een platenspeler bestaat zo'n fundatie bijvoorbeeld uit een dik blok graniet van pakweg honderd kilo (mischien nog wel meer) ondersteund door veren met dempers. Laagafgestemd betekent dat de resonantiefrequentie van de opstelling laag gekozen wordt. Dit is een gebruikelijke manier van opstellen van gevoelige apparatuur in laboratoria en industrie. Dat kan apparatuur zijn in vergelijking waarmee een platenspeler een grofstoffelijk monster is. De inerte massa van het graniet komt niet van z'n plaats door kleine verstoringen en als dat gebeurt is de invloed minimaal. Dus als de hond een keer een ongelukje heeft zal dat jouw fijnbesnaarde oortjes niet belasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Allereerst moeten er geen trillingen aan de platenspeler worden doorgegeven via de plank of andere ondergrond waar de speler op staat: Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 ik loop inmiddels de hele dag al een beetje met dit idee rond.... alleen dan 4 stuks waar dan je draaitafel inhangt...... uiteraard niet zo'n shockmount... maar iets wat op zo'n manier geconstrueerd is........ is toch wel redelijk stug maar vangt toch ook goed trillingen op...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Beste Bees, Dat is net zoiets als eierdozen, schuim of noppenfolie. Je vermijdt er contacttrilling mee. Maar "airborne" trillingen niet! (Die voorkom je ook niet als je de platenspeler op een heel zware ondergrond zet, want ook bovenop een blok graniet kan een platenspeler best een dansje maken. Tenzij je hem vastschroeft, natuurlijk...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Beste Bees, Dat is net zoiets als eierdozen, schuim of noppenfolie. Je vermijdt er contacttrilling mee. Maar "airborne" trillingen niet! (Die voorkom je ook niet als je de platenspeler op een heel zware ondergrond zet, want ook bovenop een blok graniet kan een platenspeler best een dansje maken. Tenzij je hem vastschroeft, natuurlijk...) dat klopt... die "airborne" trillingen..... ik denk niet dat je speler zelf daar heel veel last van heeft waarschijnlijk eerder de arm en of element zelf...... en trouwens als je je speler zwaarder maakt verleg je alleen maar de resonantie frequentie........ in het beste geval zou je je tafel in een geluidsdichte kubus moeten plaatsen met heel veel dempings materiaal ook binnen in.... maar goed.... dat is en niet practisch en niet esthetisch verantwoord ..... voor mij zou zo'n schockmount oplossing nog wel eens een goed uitkomst zijn.... een houten (draag)vloer en een lp12 gaan niet echt goed samen......*wiebel schommel* en om nou onder mijn rack een pilaartje te metselen ...... van de grond tot onder de vloer....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Beste Bees, Heb jij toevallig onlangs gezien hoe de motor van jouw wasmachine is opgehangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Heel origineel hoor jongens! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Heel origineel hoor jongens! mvg RastaPhil Stiekjes.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Heel origineel hoor jongens! mvg RastaPhil Stiekjes.... maar het werkt wel goed tegen trillingen, rubber heeft zowel een verende als dempende werking. wat dat betreft zijn stalen veren in het nadeel, ondat die geen dempende werking hebben, of in elk geval een slechte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Stalen veren kun je dempen door er een vulling van siliconenrubber in aan te brengen. In de autotechniek worden dergelijke veerdempers "tijgerballen" genoemd. (Geen wonder dat de tijger een bedreigde diersoort is! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Beste Bees, Heb jij toevallig onlangs gezien hoe de motor van jouw wasmachine is opgehangen? euh nee.... maar die zal wel netzoals een automotor in een stel rubbers hangen????? leek mij ook al sterk dat ik zelf op zo'n *ahum* brilliant idee kwam ;-) edit: typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Beste Bees, 't Blijft briljant, hoor. Ook als iemand anders al op hetzelfde schitterende idee was gekomen... Bij veel draaitafels zijn het draaiplateau en de arm samen op een verend subschassis gemonteerd. Dat subchassis hangt meestal aan stalen veren, die gedempt zijn met schuimplastic of zo. Audiofielen gebruiken soms een zwaar aandrukgewicht om de grammofoonplaat stevig op het plateau te drukken... maar die veren van het subchassis zijn daar helemaal niet op berekend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts