Jump to content

Draaitafel ontkoppelen?

Ren
 Share

Recommended Posts

Beste Bees,

't Blijft briljant, hoor. Ook als iemand anders al op hetzelfde schitterende idee was gekomen... ;)

Bij veel draaitafels zijn het draaiplateau en de arm samen op een verend subschassis gemonteerd. Dat subchassis hangt meestal aan stalen veren, die gedempt zijn met schuimplastic of zo.

Audiofielen gebruiken soms een zwaar aandrukgewicht om de grammofoonplaat stevig op het plateau te drukken... maar die veren van het subchassis zijn daar helemaal niet op berekend! :o

klopt!

mijn eerste echte draaitafel was een project debut...

zonder veren enzo... en daar heb ik een eigen ontworpen RSR* voor laten draaien.... koste "slechts" 100euro... om vervolgens twee dagen nadat ik dat ding thuis had... een lp12 te kopen..... waar die ring dus niet geschikt voor is ....

intussen ben ik nog wel een oplossing aan het zoeken om die lp12 goed te laten functioneren op een houtenvloer..... ik denk niet dat mijn huurbaas erg blij wordt als ik een paar keilbouten/chemische ankers in de muur plaats om een audio- rackje aan op te hangen...

maar zo'n ophangeing als die "stiekjes draaitafel" heeft is nog wel weer te maken.... zet ik daar de lp12 weer op.....

maar zo'n ophangeing als die "stiekjes draaitafel" heeft is nog wel weer te maken.... zet ik daar de lp12 weer op.....

Mmm, daar heb ik een beetje mijn twijfels bij. Je LP12 is een verend systeem met een bepaalde eigenresonantie, en dan ga je dat nog eens combineren met een extra verend systeem. Het zal best meevallen, maar je maakt er wel een complex systeem van wat met heel veel pech zou kunnen gaan oscilleren ofzo..

Ik ben geen expert in deze materie, en ik druk me wellicht onhandig en foutief uit, maar 'get the picture'? :rolleyes:

Mmm, daar heb ik een beetje mijn twijfels bij. Je LP12 is een verend systeem met een bepaalde eigenresonantie, en dan ga je dat nog eens combineren met een extra verend systeem. Het zal best meevallen, maar je maakt er wel een complex systeem van wat met heel veel pech zou kunnen gaan oscilleren ofzo..

Ik ben geen expert in deze materie, en ik druk me wellicht onhandig en foutief uit, maar 'get the picture'? :rolleyes:

Problemen verwacht ik als de resonantiefrequenties van de geveerde platenspeler en de laagafgestemde fundatie te dicht bij elkaar liggen. Dan vormen de twee trillingen een zweving.

Echte problemen ontstaan pas wanneer je over die vloer loopt. De hele boel komt dat in beweging en je naald vliegt uit de groef (zelf meegemaakt).

In dat geval dus een paar pluggen in de muur. Wanneer die verwijderbaar zijn zal je huisbaas niet wakker liggen van 'n paar gaatjes van b.v. 10 mm.

:)

Echte problemen ontstaan pas wanneer je over die vloer loopt. De hele boel komt dat in beweging en je naald vliegt uit de groef (zelf meegemaakt).

In dat geval dus een paar pluggen in de muur. Wanneer die verwijderbaar zijn zal je huisbaas niet wakker liggen van 'n paar gaatjes van b.v. 10 mm.

daar heb je wel gelijk in, en een beetje leuk rackje kan ik zelf ook wel lassen....

ff bietsen om een paar stukjes kokerprofiel bij de baas ;-)

heb ik ook meteen weer een schap vrij in het rack.....

kan daar mooi een DAC staan .......... B)

daar heb je wel gelijk in, en een beetje leuk rackje kan ik zelf ook wel lassen....

ff bietsen om een paar stukjes kokerprofiel bij de baas ;-)

heb ik ook meteen weer een schap vrij in het rack.....

kan daar mooi een DAC staan .......... B)

Is dit niet iets om te maken?

Frame_1a.jpg

Kijk maar eens op deze pagina's, het is (lijkt ;) ) in ieder geval een heel degelijk ding, wat voor een gewicht hij er allemaal op legt..... :blink:

En maak er dan meteen twee......... Ik moet nu namelijk schuivelend naar mijn kast toe, anders huppelt het element zo heen en weer :(

Gewoon rustig gaan zitten luisteren net als ik, geen probleem met mijn LB audio rack.. ;)

ik heb twee katten... en op de een of andere manier galoperen ze nogal ...

en dan begint mijn tafel te wiebelen.. en af en toe klinkt de zanger(es) dan nogal onvast...... :blink:

@ ren

Gewoon rustig gaan zitten luisteren net als ik, geen probleem met mijn LB audio rack.. ;)

ik heb twee katten... en op de een of andere manier galoperen ze nogal ...

en dan begint mijn tafel te wiebelen.. en af en toe klinkt de zanger(es) dan nogal onvast...... :blink:

@ ren

Stalen veren kun je dempen door er een vulling van siliconenrubber in aan te brengen.

In de autotechniek worden dergelijke veerdempers "tijgerballen" genoemd.

(Geen wonder dat de tijger een bedreigde diersoort is! ) :o

TIJGERBALLEN Spido ???

Dat klinkt kinky :cool2:

Stalen veren kun je dempen door er een vulling van siliconenrubber in aan te brengen.

In de autotechniek worden dergelijke veerdempers "tijgerballen" genoemd.

(Geen wonder dat de tijger een bedreigde diersoort is! ) :o

TIJGERBALLEN Spido ???

Dat klinkt kinky :cool2:

Tigerballen werden indertijd door de firma TIGER op de markt gebracht. Het waren rubberachtige ballen die je in de schroefveren van je auto kon proppen. Hierdoor onstond een extra demping door de wrijving tussen die ballen en de veren.

Volgens mij worden ze allang niet meer gemaakt.

(...) Dat klinkt kinky :cool2:

Tigerballen werden indertijd door de firma TIGER op de markt gebracht. Het waren rubberachtige ballen die je in de schroefveren van je auto kon proppen. Hierdoor onstond een extra demping door de wrijving tussen die ballen en de veren.

Volgens mij worden ze allang niet meer gemaakt.

Van het forum van de Mercedesclub:

rpHolewijn - 23-Jan-2005 16:47

Informatie over de ballen kun je krijgen onder te. nr. 071-5761338

(Eerder in de discussie over (al dan niet oppompbare) hulpvering, schokbrekers e.d. was al opgemerkt dat er nieuwe tijgerballen te koop zijn. Maar wellicht is dat dan New Old Stock.)