Jurgenvanes Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Hoi, Wie weet of heeft een oplossing of idee voor het volgende: Ik heb een nieuwe stand voor onder mijn Monitor Audio's GR10, de Partington Heavi. Een robuste stand, waarbij alle kolommen af fabriek zijn gevuld met een mengsel van vanalles en nogwat, waardoor het gewicht op ongeveer 25kg p/s komt. De topplaat is zo 'mooi' afgewerkt dat het net lijkt of mijn GR10's op de schaatsbaan staan, zo glad. Welk materiaal kan ik het beste tussen de speaker en de stand plaatsen, zodat de speaker stevig op zijn 'voetje' staat, iets wat stropt, iets van anitslip, etc? Plakken is not done en het moet dun zijn. alvast bedankt, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Blu Tack Het lijkt erop dat blue tac op een of andere manier geplakt wordt, is het wel zo dat speaker en stand zonder enige problemen van elkaar te scheiden zijn als dit ertussen zit? Waar is Blue tac eventueel verkrijgbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Bij de masterluidsprekers zit een soort van loodbitumen op de stand geplakt. Wanneer de luidspreker hier op staat, komt hij na 'n dag ook behoorlijk vast te zitten. Met een tikje is de luidspreker weer los. Het spul lijkt veel op dat van 3M. Dit had ik indertijd tussen m'n piedpipers en de natuurstenen tegel. dat kwam ook mooi vast te staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Je kunt bij de doe-het-zelluvert een zakje met schijfjes halen die je op je stand plakt, van die rondjes die je ook onder stoelen e.d. plakt, viltachtig spul. Anders zou je een stuk rubber in model kunnen knippen. Als de speakers zwaar genoeg zijn zullen ze echt niet zo snel gaan schuiven trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Blu Tack Het lijkt erop dat blue tac op een of andere manier geplakt wordt, is het wel zo dat speaker en stand zonder enige problemen van elkaar te scheiden zijn als dit ertussen zit? Waar is Blue tac eventueel verkrijgbaar? Het is een plakkende gum, die kneedbaar blijft. Het wordt gebruikt om o.a. foto's op de muur te plakken (herbruikbaar), dus zou het te koop moeten zijn bij een posterwinkel, een fotozaak of een winkel in kantoorbenodigdheden. Hear kun je het ook on-line kopen. Blue Tac! Helemaal mee eens. Speaker lekker vast aan de stand en het is er ook weer af te halen zonder schade/krassen etc. Mooi strak laag waardoor je meer details kan horen van het midden/hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Pritt Buddies zijn hetzelfde, maar dan in het wit. Verkrijgbaar bij elke boekhandel/schijfwarenzaak Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Tegeldragers van gemalen autoband? (Zie mijn topic 'Tweak-aanbieding van de week' ) Ik heb nu naar recept van Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Na een bezoekje bij Gamma, hier om de hoek, heb ik voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 14 januari 2006 Author Report Share Posted 14 januari 2006 Tegeldragers van gemalen autoband? (Zie mijn topic 'Tweak-aanbieding van de week' ) Ik heb nu naar recept van Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Pritt Buddies zijn hetzelfde, maar dan in het wit. Verkrijgbaar bij elke boekhandel/schijfwarenzaak Inderdaad, Pritt Buddies! Goed en goedkoop. Je kunt je speaker met stand en al optillen als er Pritt Buddie tussen de monitor en de stand zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Mooi strak laag waardoor je meer details kan horen van het midden/hoog. Ik heb ook jarenlang Blu-Tack gebruikt. Het zorgt inderdaad voor 'n muurvaste verbinding, en is toch makkelijk weer te verwijderen. Klankmatig is 't in sommige gevallen negatief uitpakken voor de laagweergave. Mijn speakers (en enkele anderen waarbij ik 't zelfde effect bemerkte) klinken losser/opener en met een strakker laag wanneer er tussen de stand en speaker 4 kleine kegeltjes/spikes zitten! Door de blu-tack werd 't laag wat slomer, en bleef 't geluid ook meer aan de speakers 'vastgeplakt'. Maar praktisch gezien is Blu-Tack een ideale en goedkope oplossing. (ook als je bijv kids hebt) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Tegeldragers van gemalen autoband? (Zie mijn topic 'Tweak-aanbieding van de week' ) Ik heb nu naar recept van Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Pritt Buddies zijn hetzelfde, maar dan in het wit. Verkrijgbaar bij elke boekhandel/schijfwarenzaak Inderdaad, Pritt Buddies! Goed en goedkoop. Je kunt je speaker met stand en al optillen als er Pritt Buddie tussen de monitor en de stand zit. Da's nou net niet de bedoeling. De speaker moet er wel af te halen zijn! Schuiven doen ze nu met de viltjes niet meer, ze staan vast op de plaats, ze wiebelen alleen meer. Ik heb ook nog ergens halfronde, hard rubberen kegeltjes. Mischien hebben deze hetzelfde antislip-effect maar wiebelen ze minder omdat ze harder zijn. Ik houd jullie op de hoogte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Pritt Buddies zijn hetzelfde, maar dan in het wit. Verkrijgbaar bij elke boekhandel/schijfwarenzaak Inderdaad, Pritt Buddies! Goed en goedkoop. Je kunt je speaker met stand en al optillen als er Pritt Buddie tussen de monitor en de stand zit. Da's nou net niet de bedoeling. De speaker moet er wel af te halen zijn! Schuiven doen ze nu met de viltjes niet meer, ze staan vast op de plaats, ze wiebelen alleen meer. Ik heb ook nog ergens halfronde, hard rubberen kegeltjes. Mischien hebben deze hetzelfde antislip-effect maar wiebelen ze minder omdat ze harder zijn. Ik houd jullie op de hoogte. Een stand van 25kg krijg je er echt niet mee opgetild. Misschien dat die low weight Vivanco's die ik gebruik er mee op te tillen zijn, maar binnen een paar seconden valt die er ook onder uit. Pritt buddies zijn gemaakt om posters mee tegen de muur te hangen en is makkelijk verwijderbaar. Blue Tack is van hetzelfde laken een pak. Het plak iig net goed genoeg om de speaker stevig op de stand te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik heb zelf goede ervaringen met: Wellicht te dik als oplossing voor Jurgenvanes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Ik heb zelf goede ervaringen met: Wellicht te dik als oplossing voor Jurgenvanes kegels, spikes, oid zouden zeker kunnen, deze zijn inderdaad wel wat dikker, maar mogen gezien worden. Matjes en viltjes mogen niet te dik zijn, dat vind ik niet mooi. Zijn deze vibrapods niet te zacht? Ze lijken me althans vrij zacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ze zijn zacht, maar door het zware gewicht van de speakers staat het toch stevig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Ik zou toch ook even Blu tack proberen. Het kost haast niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Deze rubberen tegel heb ik ook bij de Gamma gezien, ik vond deze echter te dik om tussen de stand en de speaker te gebruiken. De antislipviltjes zijn dun en onopvalend. Hellaas zijn ze net niet dun genoeg om wiebelen te voorkomen Als je er maar drie gebruikt staat het altijd stabiel..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Het nadeel van Blu-Tack en aanverwanten vind ik dat je soms vlekken krijgt die niet of slecht te verwijderen zijn. Wat ik in dit geval zou proberen zijn van die zelfklevende rondjes die gebruikt worden om bijv. een kastdeurtje te dempen. Zacht, een paar millimeter in doorsnee en iets van twee of drie milimeter hoog en transparant. Zijn ook nog een sheel stroef.... Kosten niks voor heel wat in een pakje, bij de doe-het-zelf in een blister, net als de viltrondjes. Matthias. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Voordeel van een goedje als bleu-tac is dat het plastisch is als je er langzaam aan trekt, maar stug bij snelle bewegingen. Het vervormt onder het gewicht van de luidsprekers zodat het contact/koppeling met de stand optimaal is. Doordat het stug is bij snelle bewegingen zullen trillingen van de kast worden doorgegeven aan de stand, die is gevuld met zand wat deze trillingen optimaal dempt. Met viltjes of siliconen dopjes ontkoppel je de luidspreker van de stand, dit kan een voordeel zijn, maar de massa van de stand helpt dan niet mee met het dempen van trillingen. Maar waarom geen vloerstaande luidspreker? Heb je in ieder geval een kopzorg minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Wat te denken van een paar bierviltjes? Ah ik weet het! Sillecone isolatie plaatjes die ze gebruiken voor transitoren! Die zijn flinter dun en heel stroef! Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 16 januari 2006 Author Report Share Posted 16 januari 2006 Voordeel van een goedje als bleu-tac is dat het plastisch is als je er langzaam aan trekt, maar stug bij snelle bewegingen. Het vervormt onder het gewicht van de luidsprekers zodat het contact/koppeling met de stand optimaal is. Doordat het stug is bij snelle bewegingen zullen trillingen van de kast worden doorgegeven aan de stand, die is gevuld met zand wat deze trillingen optimaal dempt. Met viltjes of siliconen dopjes ontkoppel je de luidspreker van de stand, dit kan een voordeel zijn, maar de massa van de stand helpt dan niet mee met het dempen van trillingen. Maar waarom geen vloerstaande luidspreker? Heb je in ieder geval een kopzorg minder. Waarom geen vloerstaander, het geluid van een goede monitor spreekt mij erg aan. Ik heb altijd vloerstaanders gehad en me nooit de moeite genomen om naar een goed monitor te luisteren met het idee dat dit gewoon niets kon zijn. Het sterk kun je je vergissen!!! Het geluid van een monitor is me de kopzorgen waard Koppelen en ontkoppelen that is the question. Alco gaf al aan dat met het koppelen van de speaker aan de stand het geluid wellicht niet los komt van speaker. Met het ontkoppelen kan de speaker zijn trillingen niet kwijt. Nu is de GR10 met zijn bijna 10kg een redelijk zware speaker welke van zichzelf al goed trillingen dempt. Al met al een questie van experimenteren en waarbij ik jullie hulp en advies hear erg op prijs stel. Die zelfklevende rondjes zijn het proberen waard. De siliconen isolatieplaatjes die ken ik niet. Van een mede forumlid krijg ik iets thuisgestuurd wat wellicht ook een goede oplossing kan zijn. Ik houd jullie op de hoogte. Als ik voor een vloerstaander zou gaan, wordt het een vloerstaande mointor, iets in de trand van de Sonus faber Concerto domus met al mijn plannen was dit geen ree Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Een goedkoop alternatief is transparante anti-slip nopjes van Tesa: Voor 'n paar euro bij elke doetetzelvert te koop Heb ze ook op 'n paar oude Target stands geplakt. (zelfklevend, en makkelijk weer te verwijderen) De speakers staan dan stevig op de stand en zullen niet gauw gaan glijden, aangezien de kleine nopjes (lijkt erg op 'n contaclens ) erg stroef zijn. Et voila Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jurgenvanes Posted 19 januari 2006 Author Report Share Posted 19 januari 2006 Hoi, De oplossing is gevonden! Mede foromlid C J heeft mij 8 transparante kunststof/rubber achtige schijfjes van 24mm ddorsnede x 3,5mm dik doen toekomen (overigens niet in de winkel te koop). Deze schijfjes hebben een goed antislipeffect (gelijkwaardig aan de speciale antislip viltjes van Tesa). De speakers staan als een huis, ze schuiven niet meer, wiebelen niet meer en het ziet er goed uit. De speaker blijft ook ontkoppeld van de stand. De Tesa antislipviltjes die ik ertussen had waren iets dikker en zachter, waardoor de speakers bleven wiebelen. Dit werd overigens wel minder na een paar dagen, ze werden wat platter, maar het wiebelen bleef toch een beetje. Nu staan ze echt goed vast zonder dat er enige vorm van plak aan te pas komt (geen plakviltjes, Blue tac of Pritt buddies) en dat geniet toch zeker mijn voorkeur. Het is een blijvertje Ipv 4 schijfjes per speaker heb ik 3 schijfjes gebruikt, 4 schijfjes per speaker bleek inderdaad ook minder stabiel. Nogmaals bedankt C J! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts