Jump to content

Primare I-21 & CD 21

Bartok
 Share

Recommended Posts

Ben bezig me te orienteren op een nieuwe versterker en cd-speler: Primare o.a dus (I-21 + CD 21).

Het moet voorlopig gaan draaien op ASW Genius 100.

Wie heeft ervaring met Primare of andere gelijksoortige en gelijkgeprijsde merken?

Ik speel nu al bijna een jaartje met mijn primare setje, bestaande uit de Pre30 voorversterker, de A30.2 eindversterker en de D30.2 CD speler (voorloper van de CD31).

Ik ben er zeeeeer tevreden over. Erg muzikaal, snel en precies. Een bijna holografisch beeld wordt neergezet. Alle onderdelen zijn aan elkaar geknoopt met kabeltjes van Harmonic Technology, die zeer fijn bij de set passen. (ook try and error, hoor, want Siltech en Nordost waren een behoorlijke mismatch...)

Oh ja. de muziek wordt uiteindelijk de kamer ingespeeld via de Symbols van Avalon.

Aanrader!

Er wordt door sommigen ook beweert dat de Primare wat kil en afstandelijk muziek maakt. Tikkeltje te analytisch. Zo zie je maar: iedereen z'n smaak. vertrouw alleen je eigen oren. Ga vooral zelf luisteren of het iets voor je is. Ik was in elk geval na lang zoeken, meteen verkocht!

a302front.jpg

pre30front.jpg

Tja, afstandelijk en analytisch is niet direct wat ik zoek, m'n T+A heeft dat ook wel min of meer. Niet bepaald onprettig, alleen klassieke muziek gedijt niet echt bij dit karakter en dat is ook een reden voor mij om naar niets anders te kijken/luisteren.

Ik heb inmmiddels mijn A30.1 weggedaan. Destijds heb ik hem vergeleken met vanalles en nog wat (Arcam, Meridian, Marantz, Musical Fidelity, etc.) en hij kwam er voor mijn gevoel steeds als beste uit. Analytisch apparaat naar mijn mening en vooral ook fantastisch gebouwd. Toch heb ik hem na twee jaar weggedaan en ben overgestapt naar een buizenversterker. Hoewel er analytisch luiterend niets op aan te merken viel, vond hem toch wat saai uiteindelijk. Mijn huidige Copland betrekt me a.h.w. meer bij de muziek. Maar ik ben het helemaal eens met ijengel: kwestie van smaak, dus zelf luiteren. Dan is primare een geweldige versterker om mee te starten. Met de CD spelers heb ik geen ervaring.

Mooi, ik ben weer wat verder. In ieder geval is het zo ('t blijft een kwestie van smaak natuurlijk) dat Primare mooi klinkende aparatuur maakt. Ik hoor veel over de versterker, maar weinig over de cd-speler. Bouwkwaliteit (voor mij heel belangrijk) en uiterlijk zijn dik in orde.

Ik blijf toch nog doorgaan: laatst een folder doorgebladerd van Audiolab (8000 serie), prachtig om te zien en wat ik nog kan herinneren ook goede recensies in Engeland en omstreken. Wie kent dit merk en zijn producten?

Mooi, ik ben weer wat verder. In ieder geval is het zo ('t blijft een kwestie van smaak natuurlijk) dat Primare mooi klinkende aparatuur maakt. Ik hoor veel over de versterker, maar weinig over de cd-speler. Bouwkwaliteit (voor mij heel belangrijk) en uiterlijk zijn dik in orde.

Ik blijf toch nog doorgaan: laatst een folder doorgebladerd van Audiolab (8000 serie), prachtig om te zien en wat ik nog kan herinneren ook goede recensies in Engeland en omstreken. Wie kent dit merk en zijn producten?

Audiolab heeft Tag mcLaren overgenomen. De audiotak tenminste... :)

Hoi bartok,

In mijn eiegenzoektocht naar een cd-speler heb ik ook een Primare uit de 20 serie beluisterd. Ik vond deze ten eertse nogal kritisch met de cd's die hij accepteerde en de cd's die hij weigerde :( Ik had een selectie van cd's bij waarvan ik wist dat mijn wijlen c541 van Nad ook af en toe moeite mee had en waar ik mij enorm aan kon storen. De Primare vond ik op dit gebied nog een graad erger :angry: Hij is zwaar en ziet er degelijk uit, de fragile plastic lade vond ik minder. Wat het kritisch omgaan met cd's over de bouwkwaliteit/loopwerk/software zegt weet ik niet, ik ben de volgende speler gaan proberen.

Ten tweede wat de klank betreft vond ik hem net iets te analitisch. Correctie, hij liet mijn set net iets te analitisch klinken. Mijn speaker/versterker combi neigt naar het analitische en met de Primare was er geen sprake meer van neigen. Uiteindelijk heb ik voor een Marantz CD17 mk3 gekozen.

Op HTForum zijn (relatief) veel gebruikers van Tag McLaren te vinden.

Enno :)

Mooi, ik ben weer wat verder. In ieder geval is het zo ('t blijft een kwestie van smaak natuurlijk) dat Primare mooi klinkende aparatuur maakt. Ik hoor veel over de versterker, maar weinig over de cd-speler.

De CD21 is een voor zijn prijs zeer behoorlijke speler. Gebouwd als een tank en zeer muzikaal. Mijn D30.2 (de voorloper van de CD31) is echter een flink stuk volwassener en dat merk je aan het detail, de rust en de gestyleerde weergave.

Maakt de CD21 muziek, dan maakt de D30.2 grootse muziek.

Als de keuze niet aan budget gebonden is zou ik zeker de huidige CD31 eens beluisteren. Of als je mazzel hebt kom je de D30.2 ook tweedehands nog wel eens tegen.

Bovendien zijn i.t.t. de CD21 zowel de D30.2 als de CD31 volledig gebalanceerd gebouwd en met een goede XLR interlink geeft dat weer een paar tikjes hoorbare winst.

CD31

cd31-front.jpg

D30.2

604pri.jpg

(het lijkt verdorie wel alsof ik hier zieltjes aan het winnen ben voor Primare :D )