Silversurfer Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Hallo, Ik heb kort geleden een Kenwood Kt-7020 tuner op de kop getikt (samen met bijbehorende CD-speler en versterker) Probleem is nu dat hij kleine afwijking heeft in de afstemming. De zenders zitten 50KHz naast de juiste frequentie. Mijn vraag is nu of dit te verhelpen is. Ik heb de technische handleiding van de tuner in bezit, maar daar word ik niet echt wijzer van voor wat betreft het afstellen van de zenders t.o.v. frequenties Voor alle duidelijkheid: er is gehoormatig niet meer ruis of vervorming t.o.v. m'n andere tuners, dus zo'n ramp is het niet maar het staat zo lullig vind ik. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Hallo, Ik heb kort geleden een Kenwood Kt-7020 tuner op de kop getikt (samen met bijbehorende CD-speler en versterker) Probleem is nu dat hij kleine afwijking heeft in de afstemming. De zenders zitten 50KHz naast de juiste frequentie. Mijn vraag is nu of dit te verhelpen is. Ik heb de technische handleiding van de tuner in bezit, maar daar word ik niet echt wijzer van voor wat betreft het afstellen van de zenders t.o.v. frequenties Voor alle duidelijkheid: er is gehoormatig niet meer ruis of vervorming t.o.v. m'n andere tuners, dus zo'n ramp is het niet maar het staat zo lullig vind ik. gr., Jeroen Tubejack zal daar vast wel een antwoord op hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbie b Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Hallo, Ik heb kort geleden een Kenwood Kt-7020 tuner op de kop getikt (samen met bijbehorende CD-speler en versterker) Probleem is nu dat hij kleine afwijking heeft in de afstemming. De zenders zitten 50KHz naast de juiste frequentie. Mijn vraag is nu of dit te verhelpen is. Ik heb de technische handleiding van de tuner in bezit, maar daar word ik niet echt wijzer van voor wat betreft het afstellen van de zenders t.o.v. frequenties Voor alle duidelijkheid: er is gehoormatig niet meer ruis of vervorming t.o.v. m'n andere tuners, dus zo'n ramp is het niet maar het staat zo lullig vind ik. gr., Jeroen beste Jeroen, het is een bekend probleem bij wat oudere niet 100% digitale tuners. Het verlopen van de alignment, zeg maar de uitlijning van het ontvangstgedeelte van de tuner. Als je een FM-signaalgenerator hebt, een setje niet magnetische schroevendraaiers, en een frequentieteller dan kun je dit probleem verhelpen binnen 0,01 kHz. Mocht je dit niet hebben dan kun je dit via een zwakkere bekende radio zender ook doen. Stem af op het bekende station waarvan je zeker weet op welke frequentie die uitzendt. Stel dus niet af op de beste ontvangst maar op de exacte frequentie. Dan staat er in de manual en beschrijving voor het afregelen van de front-end. Hierin staan een aantal variabele condensatoren/spoelen in beschreven voor het afregelen. Draai nu voorzichtig een voor een aan deze condensotoren en spoelen tot dat de ontvangst beter wordt. Hierbij moet je wel een beetje weten wat je doet. Over het algemeen zijn de verstellingen maar een fractie van een draaiing dus pas op. Op deze wijze heb ik mijn ONKYO T9090 ook weer op de juiste afstelling gekregen Mijn Kenwood KT3300D heeft het nog niet nodig, succes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 17 januari 2006 Author Report Share Posted 17 januari 2006 beste Jeroen, het is een bekend probleem bij wat oudere niet 100% digitale tuners. Het verlopen van de alignment, zeg maar de uitlijning van het ontvangstgedeelte van de tuner. Als je een FM-signaalgenerator hebt, een setje niet magnetische schroevendraaiers, en een frequentieteller dan kun je dit probleem verhelpen binnen 0,01 kHz. Mocht je dit niet hebben dan kun je dit via een zwakkere bekende radio zender ook doen. Stem af op het bekende station waarvan je zeker weet op welke frequentie die uitzendt. Stel dus niet af op de beste ontvangst maar op de exacte frequentie. Dan staat er in de manual en beschrijving voor het afregelen van de front-end. Hierin staan een aantal variabele condensatoren/spoelen in beschreven voor het afregelen. Draai nu voorzichtig een voor een aan deze condensotoren en spoelen tot dat de ontvangst beter wordt. Hierbij moet je wel een beetje weten wat je doet. Over het algemeen zijn de verstellingen maar een fractie van een draaiing dus pas op. Op deze wijze heb ik mijn ONKYO T9090 ook weer op de juiste afstelling gekregen Mijn Kenwood KT3300D heeft het nog niet nodig, succes Rob Thanks Rob, Ik heb geen FM signaalgenerator of frequentieteller, kan er eventueel wel aankomen heb in de stad een 2e hands electronicaboer zitten met alles maar dan ook werkelijk alles op dat gebied in huis. Ik probeer het eerst eens op het gehoor, kijken of dat lukt. zoniet dan is een reisje naar Quackelstein voor een FM generator nodig, moet toch nog een keer een oscillioscoop hebben dus kan die er gelijk bij. B.t.w. Mijn KT-3300D en de andere KT's die ik heb, hebben ook nog geen afstelling nodig. Zelfs m'n KT-1100SD uit '85 staat nog precies goed afgesteld... gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 januari 2006 Report Share Posted 17 januari 2006 Prima uitgelegd Robbie! Meestal helpt het, als je de laatste timmer gezien vanaf de antenne een haartje.... milimeter draaid, meer niet! Dat is de oscilator die 10.7mhz hoger of lager draaidt en meestal via een mosfet zorgt voor het middenfrequentsignaal van 10,7mhz Kenwood tuners zijn over het algemeen van zeer goed kwaliteit Maar heel soms lukt het niet en worden allerlei signalen appart van elkaar gegenereerd, of is een een vage PLL schakeling waar je niks kan afregelen. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 nog een Kenwood-fan zie ik. kan je ook leuk upgraden met een handvol condensatortjes. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 nog een Kenwood-fan zie ik. kan je ook leuk upgraden met een handvol condensatortjes. groet Hoe weet jij dat nu weer? Eerst moet hij het fatsoenlijk doen, opwaarderen kan altijd nog. Stuur het schema maar, als je zover bent. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 18 januari 2006 Author Report Share Posted 18 januari 2006 Prima uitgelegd Robbie! Meestal helpt het, als je de laatste timmer gezien vanaf de antenne een haartje.... milimeter draaid, meer niet! Dat is de oscilator die 10.7mhz hoger of lager draaidt en meestal via een mosfet zorgt voor het middenfrequentsignaal van 10,7mhz Kenwood tuners zijn over het algemeen van zeer goed kwaliteit Maar heel soms lukt het niet en worden allerlei signalen appart van elkaar gegenereerd, of is een een vage PLL schakeling waar je niks kan afregelen. Vriendelijke groet, Jack Hoi Jack, Ik moest ergens een spoel in het PLL circuit hebben en niet bij de spoelen van het front-end. Hij staat nu, volgens m'n oren althans, op de juiste plek. Wel merkte ik dat sommige van die spoelen van het front-end kwetsbaar zijn, toen ik er eentje wilde verdraaien bleek de bovenrand van de ferrietkern al afgebrokkeld te zijn. Kan dit kwaad of is dit geen probleem? Voor de rest is de KT-7020 een fijne tuner met een mooi geluid. 's Kijken of er nog wat te verbeteren valt, andere opamp's in het audio deel of zo. M'n KT-3300D doet het nog net wat beter, maar dat mag ook wel, die was twee keer zo duur. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 18 januari 2006 Author Report Share Posted 18 januari 2006 nog een Kenwood-fan zie ik. kan je ook leuk upgraden met een handvol condensatortjes. groet Yep, Kenwoodfan in hart en nieren, hoewel ik wel vreemd ga hoor. M'n versterker is momenteel van Rotel voorts heb ik ook een Sony SACD speler en een Dual draaitafel. SACD heeft Kenwood nooit gehad en een fatsoenlijk betaalbare Kenwood draaitafel ben ik nog niet tegen gekomen...ja, wel voor de hoofdprijs (d.w.z. meer dan de nieuwwaarde van 15 jaar geleden ) In m'n profiel zie je wat ik allemaal gebruik en in reserve heb staan. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 jaaa leuk. ik heb een KT1100sd die ik met wat hulp van Tubejack een upgrade heb gegeven. toppie. heb er een keer een Revox B760 bij gehad, en die is snel weer verkocht. je kan er nog een boel meer muziek uithalen dan standaard. ook de simpele dingen als kast dempen, trafo op rubber etc. werken goed. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 ach ja dan ben ik blij met de toendertijd door audioscrit afgestelde luxman T88 V Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 ja heeft toch wat he dat oude spul. ik heb mijn kinders een antieke marantz receiver gegeven, met van die blauwe schaalverlichting. die wilde ik namelijk zelf vroeger zo graag hebben, maar toen was ie nogal duur. nou heb ik m alsnog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Ik moest ergens een spoel in het PLL circuit hebben en niet bij de spoelen van het front-end. Hij staat nu, volgens m'n oren althans, op de juiste plek.Wel merkte ik dat sommige van die spoelen van het front-end kwetsbaar zijn, toen ik er eentje wilde verdraaien bleek de bovenrand van de ferrietkern al afgebrokkeld te zijn. Kan dit kwaad of is dit geen probleem? Fijn dat je het in ieder geval kon afregelen. Ik had laatst een Sony ST-730ES er daar kon het niet. Van afbrokkelende ferritkerntjes hebben meer merken en tuners last, het lijkt wel of het door je jaren heen poreus wordt Een klein stukje afgebokkeld lijkt me niet zo erg. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 januari 2006 Report Share Posted 18 januari 2006 Ferriet is sowieso erg poreus. Het brokkelt heel snel af. Ik heb wel eens van Ferroxcube een paar samples besteld en ook die brokkelden vrij makkelijk af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 21 januari 2006 Author Report Share Posted 21 januari 2006 Hoe weet jij dat nu weer? Eerst moet hij het fatsoenlijk doen, opwaarderen kan altijd nog. Stuur het schema maar, als je zover bent. Groet, Jack Jack, 'k Heb 't schema op m'n site geplempt. Vier delen in TIF formaat. Niet schrikken, het is het schema van de KT-990D, maar onder de motorkap is dat exact dezelfde tuner. Opslaan om de files te bekijken, IE en Firefox hebben moeite met dit formaat. gr., Jeroen http://www.xs4all.nl/~lozanne1/KT990D-SM-1.tif http://www.xs4all.nl/~lozanne1/KT990D-SM-2.tif http://www.xs4all.nl/~lozanne1/KT990D-SM-3.tif http://www.xs4all.nl/~lozanne1/KT990D-SM-4.tif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Hallo Jeroen, Bij de L+R uitgang valt het snelst winst te halen. Ik zou eerst C155, C156, C157 en C158 vervangen door een mooie audioelco b.v. een Elna Simic II. In een later stadium zou ik eens proberen die hele muting trap over te slaan en alle overbodige onderdelen overbruggen B.v. C155 uit en alleen het 3K6 weerstandje laten zitten de rest over bruggen (wel loshalen natuurlijk) en rechtstreeks de uitgangstulp in Zelfde natuurlijk met C156. Je kunt ook stap 2 meteen proberen, neem dan een foliecondensator Elke MKP is beter dan welke elco dan ook. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 23 januari 2006 Author Report Share Posted 23 januari 2006 Hallo Jeroen, Bij de L+R uitgang valt het snelst winst te halen. Ik zou eerst C155, C156, C157 en C158 vervangen door een mooie audioelco b.v. een Elna Simic II. In een later stadium zou ik eens proberen die hele muting trap over te slaan en alle overbodige onderdelen overbruggen B.v. C155 uit en alleen het 3K6 weerstandje laten zitten de rest over bruggen (wel loshalen natuurlijk) en rechtstreeks de uitgangstulp in Zelfde natuurlijk met C156. Je kunt ook stap 2 meteen proberen, neem dan een foliecondensator Elke MKP is beter dan welke elco dan ook. Succes, Jack Thanks Jack, Kun je zomaar die elco's eruit laten? 'k Loop overigens al een tijdje met het idee om eens in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 B.v. C155 uit en alleen het 3K6 weerstandje laten zitten de rest overbruggen (wel loshalen natuurlijk) en rechtstreeks de uitgangstulp in Zelfde natuurlijk met C156. Kun je zomaar die elco's eruit laten? 'k Loop overigens al een tijdje met het idee om eens in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 25 januari 2006 Author Report Share Posted 25 januari 2006 Jack, Weet je toevallig ook een lokatie in de buurt van Rotterdam waar men Elna Silmic kan verkrijgen? M'n vaste electronica boer heeft ze niet en op internet kan ik maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 >>>> www.deaudiofabriek.nl de 4560 zit naar ik meen zelfs in de Kenwood LT-02 (zie www.fmtunerinfo.com) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 Jack, Die ze verkoopt ,"Audio-cube.nl" gr., Jeroen Jeroen, Daar heb ik ze vandaan. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silversurfer Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Jack, Die ze verkoopt ,"Audio-cube.nl" gr., Jeroen Jeroen, Daar heb ik ze vandaan. Groet, Jack Heb ze zojuist besteld bij Audio-Cube, ben benieuwd. Kan ik, om het mutingcircuit te omzeilen ook gewoon Q51 en 52 eruit halen, lijkt mij wel, toch? Dat geld voor die opamps was ik toch al niet kwijt, heb diverse opamps als sample besteld bij AD, TI en LT en zoals Rob als vermeldde, als de 4560 al in een top tuner als de L-02T zit hoef ik ze zeker niet te vervangen in een "gewone" KT-7020. gr., Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts