Jump to content

Dure netkabels onzin?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Al die kilometers kabel die vanaf de centrale naar jouw huis lopen, zijn allemaal onafgeschermd en een heel groot deel daarvan (het hoogspanningsgedeelte) hang aan van die masten. Open en bloot in de lucht, zelfs ongeisoleerd. En dan staan er ook nog eens de wereld aan GSM-masten op die hoogspanningsmasten...

Het middenspanningsgedeelte ligt onder de grond, maar het laagspanningsgedeelte ligt deels bovengronds, door jouw huis, onafgeschermd (tenzij je het vanaf de meterkast hebt afgeschermd) en kan dus ongestoord storingen opvangen. Die storingen zijn er overal, niet alleen achter je audioset. Dus die worden ook overal opgevangen, niet alleen waar het uit de muur komt. Dus dan heeft het afschermen van die laatste paar meter niet zoveel zin meer. Als je echt last hebt van netvervuiling (want dat kan natuurlijk best), dan is een netfilter de oplossing, niet een paar exotische kabels...

Je vergelijking met een beeldbuis waar je een beetje sneeuw op ziet, gaat volgens mij niet op. Die sneeuw zie je inderdaad meteen en daar wordt het beeld niet duidelijker op. Maar ruis of vervorming of iets dergelijks hoor ik doorgaans niet door m'n muziek heen. Of het moet op de cd staan (slechte opname dus). Dus dan gaat het volgens mij ook niet opvallen als je die ruis (die er natuurlijk wel is; alleen niet hoorbaar) gaat wegvallen...

Goed, een ander voorbeeld waar schijnbaar hele andere normen gelden en waar schijnbaar de gemoederen altijd wat minder hoog oplopen; coax kabel. Daar lijkt men het er gek genoeg wel altijd over eens te zijn dat de duurdere coalxkabels beter zijn.

Coax kabel van de Gamma (toevallig het goedkoopste wat er te vinden was hier)geeft een aanzienlijk slechter beeld dan het helaas drie keer zo dure witte coax snoer bij mijn hifi-zaak om de hoek (de nog veel duurdere VdH heb ik nooit geprobeerd). Wellicht is die toch wat beter afgeschermd en heeft een wat dikkere kern, maargoed, over een lengte van twee of drie meter zou dat niets moeten uitmaken volgens ditzelfde argument, omdat hetzelfde kabelsignaal over tig kilometer, voor het mijn huis binnenkomt, is getransporteerd.

Toch is mijn beeld AANZIENLIJK beter dan met die goedkope gamma-troep. Of is dit ook psychologisch bepaald, "beelden" we het hier in huis allemaal maar in?

natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit van kabels, zoals je al aangeeft is dit met een coaxkabeltje zeer duidelijk zichtbaar te maken.

wat echter het beeld zo vreselijk vertroebeld is de marketingstrategie van " audiofiele " kabelleveranciers, op de voeten gevolgd door de tijdschriften waarin ronkende recensies ook al weinig helderheid verschaffen.

de meeste leveranciers produceren zelf niets, kopen in en misschien een enkele keer laten ze iets op eigen specificatie maken, moeten er wel heel erg veel kilometers van worden verkocht.

het is dus de moeite om eens rond te kijken, bijvoorbeeld in de professionele audio en videowereld naar de kabels die daar worden gebruikt.

bijvoorbeeld neem een merk als monster, dit voert een aantal kabels in beide segmenten, audiofiel en pro-audio, het prijsverschil - zelfde kabel dus - is schokkend te noemen.

daar staat dan tegenover dat confectionering, verpakking, distributie en marketing een veelvoud aan kosten oplevert tov de pro lijn, een deel van de hogere prijs is zo te verklaren.

overigens zijn die kilometers coax voor jouw huis echt van een goede kwaliteit, maak je daar maar geen zorgen over, nu wordt het spannend ook een hoogwaardig verlengstukje te vinden tegen een acceptabele prijs.

:)

Als je echt puristisch wil bezig zijn over zuivere stroom...

Gooi je apparaat dan open, verwijder de voeding en hang overal zware gelijkstroombatterijen aan met de juiste spanning en capaciteit.

De rommel uit het stopkontakt is toch niet zuiver te krijgen.

Henri

[...]

Toch is mijn beeld AANZIENLIJK beter dan met die goedkope gamma-troep. Of is dit ook psychologisch bepaald, "beelden" we het hier in huis allemaal maar in?

Beste Arjen,

Die coax van de Gamma is vaak een 65 Ohm coax kabel met slechte afscherming. van de Praxis trouwens ook. Bij beeld (video, ofwel het gele rca stekkertje) is de frequentie ook veel hoger. Ook de fasereinheid is erg van belang, we hebben het dan over een bandbreedte van ruim 5 MHz content. Bij audio is dat 20 kHz.

Een tijd geleden ben ik een rca interlink vergelijk begonnen voor audiofrequenties, omdat ik getriggerd werd door een video verbinding met een naamloze stereo audio rca kabel. Ik had ff niets anders en ik wilde even een dvd-beeld op een klein tv-tje toveren. Het beeld bleek echter beter te zijn dan hetgeen de ingebouwde tuner afgeeft.

Groet,

Jacco

Al die kilometers kabel die vanaf de centrale naar jouw huis lopen, zijn allemaal onafgeschermd en een heel groot deel daarvan (het hoogspanningsgedeelte) hang aan van die masten. Open en bloot in de lucht, zelfs ongeisoleerd. En dan staan er ook nog eens de wereld aan GSM-masten op die hoogspanningsmasten...

Het middenspanningsgedeelte ligt onder de grond, maar het laagspanningsgedeelte ligt deels bovengronds, door jouw huis, onafgeschermd (tenzij je het vanaf de meterkast hebt afgeschermd) en kan dus ongestoord storingen opvangen. Die storingen zijn er overal, niet alleen achter je audioset. Dus die worden ook overal opgevangen, niet alleen waar het uit de muur komt. Dus dan heeft het afschermen van die laatste paar meter niet zoveel zin meer. Als je echt last hebt van netvervuiling (want dat kan natuurlijk best), dan is een netfilter de oplossing, niet een paar exotische kabels...

Je vergelijking met een beeldbuis waar je een beetje sneeuw op ziet, gaat volgens mij niet op. Die sneeuw zie je inderdaad meteen en daar wordt het beeld niet duidelijker op. Maar ruis of vervorming of iets dergelijks hoor ik doorgaans niet door m'n muziek heen. Of het moet op de cd staan (slechte opname dus). Dus dan gaat het volgens mij ook niet opvallen als je die ruis (die er natuurlijk wel is; alleen niet hoorbaar) gaat wegvallen...

Goed, een ander voorbeeld waar schijnbaar hele andere normen gelden en waar schijnbaar de gemoederen altijd wat minder hoog oplopen; coax kabel. Daar lijkt men het er gek genoeg wel altijd over eens te zijn dat de duurdere coalxkabels beter zijn.

Coax kabel van de Gamma (toevallig het goedkoopste wat er te vinden was hier)geeft een aanzienlijk slechter beeld dan het helaas drie keer zo dure witte coax snoer bij mijn hifi-zaak om de hoek (de nog veel duurdere VdH heb ik nooit geprobeerd). Wellicht is die toch wat beter afgeschermd en heeft een wat dikkere kern, maargoed, over een lengte van twee of drie meter zou dat niets moeten uitmaken volgens ditzelfde argument, omdat hetzelfde kabelsignaal over tig kilometer, voor het mijn huis binnenkomt, is getransporteerd.

Een slechte coax-kabel (bijvoorbeeld die van de Gamma inderdaad) kan inderdaad een hoop verklooien. Het moet een 75Ohm kabel zijn en als ie dat niet is (en dat is ie kennelijk niet; zie reactie van jacco) dan krijg je problemen. Wat precies, dat weet ik zo 1, 2, 3 niet, want ik ben niet zo thuis op het gebied van hoogfrequent...

Ik heb ook niet gezegd dat een kabel het signaal niet slechter kan maken, want dat kan natuurlijk wel. Ik zeg alleen wel dat een kabel een signaal niet beter kan maken. En ik zeg daarom ook dat een standaard netsnoer net zo goed werkt als een duur high-end netsnoer met dikke afscherming, want een standaard netsnoer maakt het signaal niet slechter. Die afscherming heeft geen zin, want eventuele storingen die door het net worden opgevangen, die komen er in die kilometers daarvoor al wel op. Daar helpt zo'n afscherming niet tegen. Coax is van begin tot eind afgeschermd en dus kan door een slecht stuk in de kabel (de laatste meters Gamma-kabel bijvoorbeeld) het signaal verneukt worden. Bovendien praat je bij coax-kabels over een veel kleiner signaal (a/v-signaal) dan bij netkabels. Eventuele storingen hebben dus een grotere invloed.

Overigens kan ik wel een reden bedenken waarom je een netkabel zou afschermen: een netkabel zendt zelf nog wel wat rotzooi uit en in de buurt liggende interlinks zouden dat kunnen opvangen. Nou lijkt het mij logischer (en voldoende) om dan die interlinks te gaan afschermen, maar goed, je zou in dat geval ook de netkabel kunnen afschermen...

Even de discussie een andere wending geven......

Heeft een powergenerator, bv van PS Audio wel zin in jullie ogen? De kritieken zijn meestal behoorlijk positief.

Zelf heb ik wel interesse om eens een PS Audio P500 of P1000 te proberen.

mm volgens mij moet je niet alleen je net kabel aan passen

maar een net filter plaatsen zodat alle troep weg gefiterd wordt anders heeft een net kabel geen zin

Volgens mij niet...

( :D )

Volgens mij wel... :D

Een kabel werkt namelijk niet als filter (tenzij je een heel slechte kabel hebt natuurlijk)...

Overigens kan ik wel een reden bedenken waarom je een netkabel zou afschermen: een netkabel zendt zelf nog wel wat rotzooi uit en in de buurt liggende interlinks zouden dat kunnen opvangen. Nou lijkt het mij logischer (en voldoende) om dan die interlinks te gaan afschermen, maar goed, je zou in dat geval ook de netkabel kunnen afschermen...

Heb je wel eens een interlink zonder afscherming gebruikt????

Zo'n afscherming heeft best wel invloed op de klank....

Dusss... ;)

Misschien werkt die afscherming wel andersom, dat de kabel geen negatieve invloeden heeft op de signaal kabels in de omgeving?

Zo'n afscherming werkt natuurlijk 2 kanten op. Het houdt invloeden uit de omgeving buiten de kabel en het zorgt ook dat de invloed van de kabel op de omgeving minder wordt. Dus daarom dat ik ook zei dat ik me kan voorstellen dat je een netkabel gaat afschermen op het moment dat je onafgeschermde interlinks hebt. Maar ik zou dan voor een voor mij wat logischere oplossing gaan: de interlinks afschermen. De netkabels zijn immers niet de enige stoorzenders rond die interlink. Je moet m.i. altijd de kabel met het meest gevoelige signaal eerst afschermen (in dit geval de interlink dus). Is dat nog niet genoeg, dan kun je altijd nog netsnoeren die in de buurt liggen afschermen...

Heb je wel eens een interlink zonder afscherming gebruikt????

Zo'n afscherming heeft best wel invloed op de klank....

Dusss... ;)

Daarom zou ik dus ook altijd een interlink afschermen. Of bedoel je dat de afscherming een negatieve invloed heeft op de klank? In dat geval kun je nog altijd gaan twisten of vlechten. Houdt ook stoorzenders buiten de deur...

:D Een kabeldiscussie wordt altijd angry.gif. De ene zegt angry.gif, en de andere komt er gelijk met :mad2: achteraan.

Daarom zou ik dus ook altijd een interlink afschermen.

Dit is het begin van de glijdende schaal. Je wilt een probleem oplossen waarvan je niet eens weet of het uberhaupt wel aanwezig is.

een dunne onafgeschermde voedingskabel liet mijn CD speler v

Daarom zou ik dus ook altijd een interlink afschermen.

Dit is het begin van de glijdende schaal. Je wilt een probleem oplossen waarvan je niet eens weet of het uberhaupt wel aanwezig is.

Ja, dat is wel een beetje zo. Maar zelfs el cheapo interlinks worden meestal afgeschermd. Meestal werkt de afscherming dan ook als retour voor het signaal...