Jump to content

Dure netkabels onzin?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Maar zelfs el cheapo interlinks worden meestal afgeschermd. Meestal werkt de afscherming dan ook als retour voor het signaal...

Not. Dat is geen afscherming.

Afscherming is toch aan 1 kant aan massa verbonden?

Is bij een coax-kabel toch ook niet zo?

Idd, in feite is het een halve afscherming, maar zelfs dat niet. Een afscherming werkt alleen (volluit) als er een scherm om alle signaaldragers zit en dat scherm dient dan enkelzijdig aan GND te hangen. Een terugvoerlijn op zich is geen afscherming, ook al heeft ie potentiaal 0.

Wat een afscherming doet kun je zelf makkelijk uitproberen. Koop een paar meter microfoonkabel (dus geen instrumentkabel) en maak er 3 interlinks van. Een afgeschermt, met het vlechtwerk enkelzijdig aan GND, 1 volledig aangesloten (vlechtwerk aan beide zijden aangesloten) en de derde zonder vlechtwerk aangesloten. Als je goed luistert zou je verschil tussen de kabels moeten kunnen horen.

@S39 en andere kabelwarsliggers,

please don't interfere.

Idd, in feite is het een halve afscherming, maar zelfs dat niet. Een afscherming werkt alleen (volluit) als er een scherm om alle signaaldragers zit en dat scherm dient dan enkelzijdig aan GND te hangen. Een terugvoerlijn op zich is geen afscherming, ook al heeft ie potentiaal 0.

Wat een afscherming doet kun je zelf makkelijk uitproberen. Koop een paar meter microfoonkabel (dus geen instrumentkabel) en maak er 3 interlinks van. Een afgeschermt, met het vlechtwerk enkelzijdig aan GND, 1 volledig aangesloten (vlechtwerk aan beide zijden aangesloten) en de derde zonder vlechtwerk aangesloten. Als je goed luistert zou je verschil tussen de kabels moeten kunnen horen.

@S39 en andere kabelwarsliggers,

please don't interfere.

Ik heb net ff een diktaat erbij gepakt en daarin staat ongeveer het volgende:

• Als je de afscherming nergens aan aarde legt, heb je niks aan die afscherming.
  • Als je de afscherming aan 1 kant aan aarde legt, heb je een afscherming die tegen capacitieve overspraak afschermt.
  • Als je de afscherming aan 2 kanten aan aarde legt, heb je een afscherming die tegen inductieve overspraak afschermt.
  • Overspraak bestaat altijd uit zowel capacitieve als inductieve overspraak.
  • Capacitieve overspraak neemt toe naarmate het circuit hoogohmiger is.
  • Inductieve overspraak neemt toe naarmate het circuit laagohmiger is.

Ik concludeer hieruit dat bij 'hoogohmige circuits' capacitieve overspraak de overhand heeft en dat je dan dus het beste aan 1 kant de afscherming aan aarde kunt leggen. Voor 'laagohmige circuits' geldt dan dat inductieve overspraak de overhand heeft en dat je dan dus het beste aan 2 kanten de afscherming aan aarde kunt leggen. Of is het zo dat capacitieve overspraak ook wordt tegengegaan als je de afscherming op 2 plekken aan aarde legt (mijn gevoel zegt van wel; ik kan dat zo snel niet vinden in het diktaat)? Ik dat geval zou je dus eigenlijk altijd de afscherming op 2 plaatsen met aarde moeten verbinden, zodat het dus zowel tegen capacitieve als tegen inductieve overspraak werkt...

Btw. Ik vraag me nu wel nog af wanneer een circuit als hoogohmig wordt gezien en wanneer als laagohmig, want dat zijn nogal wazige begrippen.

boeiend dit te lezen.

gezien wat ik op internet las (verdorie ik moet die site weer terug zien te vinden ...) ga ik een netkabel vlechten met massief draad, zonder afscherming.

eerst even installatiedraad (je moet toch wat) daarna dunner. eens zien wat op bronnen (CD en tuner) beter klinkt.

ik heb inderdaad het gevoel dat de afscherming op de voedingskabels me gehoorsmatig niet bevalt. het verschil dat ik hoor lijkt daar mee te maken te hebben. daarom lekker even experimenteren.

groet

en dan komt ook nog de vraag wat erger is: de blijkbaar door meer mensen waargenomen nadelen van afscherming of de dingen die afscherming beoogt te voorkomen ...

lekker overzichtelijk vraagstuk :D

wordt toch weer gewoon luisteren

Hallo Sodejuu,

Toch werkt de mantel van een coax wel degelijk als een (statische) afscherming, ook al wordt die als retour gebruikt. Komt omdat de impedantie daar erg laag is omdat ie aan massa ligt. Storingen kunnen dan makelijk naar massa en leveren nauwelijks een stoorspanning op. De kern zit meestal veel hoogohmiger aangesloten. Bij een sturende bron kan dat wel tot 1 Kohm oplopen en bij buizen nog hoger en dan leveren storingen daar een veel hogere stoorspanning. De mantel houdt ook daar dan wel degelijk storingen tegen.

;)

Als je goed luistert zou je verschil tussen de kabels moeten kunnen horen.

Je bedoelt:

"Ik heb op die manier drie zelfgemaakte kabels getest en ik hoor verschil"

Overigens maak ik bijna al mijn audio- en meetkabeltjes zelf en ik gebruik daarvoor bij voorkeur industri

Coax komt er bij mij niet in, dat pikt onderweg teveel rommel op.

Voor lange kabels kan ik me dat wel voorstellen. Maar voor die korte stukjes bij je set?

Weet ik niet. Bij mijn werk heb ik in het verleden behoorlijk last gehad van storing op lange en korte coax kabels, dat spul vind ik voor industrieel werk met kleine signalen inferieur. En als ik het betere alternatief toch op een haspel heb staan, waarom dan thuis nog coax gebruiken? De coax die ik bij mijn CD speler kreeg (een oranje vd Hul) gaat er binnenkort ook uit.

Mijn klasse D versterker strooit natuurlijk wel het nodige in het rond. Daarom gebruik ik dezelfde kabel sinds kort ook voor mijn luidsprekers.

(...)

De mens legt het uiteindelijk altijd af tegen de techniek (...)

Dit kan slechts een technicus, zonder droge ogen, beweren :o:o:o:o

Met opgewekte groet,

Ik ben geen technicus.

Er is wel ruimte voor nuance. Ik vermoed dat alleen prestaties op creatief gebied voorlopig iets menselijks zullen blijven ook al zal het een kwestie van tijd zijn voor computers creatief lijken.

Tja, maar als je de pijltjesrobot vol met alcohol giet laat ie het mooi afweten :lol:

Pijltjes gooien is een kwestie van ballistiek, ja kunst.

De beste hardloper legt het af tegen een Formule 1 renwagen. Maar een robot zo'n ding laten besturen? (Dat is pas echt een regeltechnisch probleem.) Die legt het toch wel af tegen een coureur van vlees en bloed.

:rolleyes:

(...)

Ik ben geen technicus.

Er is wel ruimte voor nuance. Ik vermoed dat alleen prestaties op creatief gebied voorlopig iets menselijks zullen blijven ook al zal het een kwestie van tijd zijn voor computers creatief lijken.

Dat zeg ik ook niet :D

Computers worden niet autonoom creatief. Zie jij een computer een encycliek schrijven, om iets actueels te noemen :o

Met opgewekte groet,

(...)

Kijk eens goed naar moderne gevechts- en verkeersvliegtuigen. Die worden door de computer gevlogen omdat de mens dat niet kan. Het is eveneens een kwestie van tijd voordat piloten op de grond blijven. (...)

Die bleven vorige week al op de grond bij die aanval in Pakistan. Predator met geleide raketten, geheel en al vanachter het beeldscherm bestuurd.

In de burgerluchtvaart zal het om emotionele redenen nog wel even duren.

Met opgewekte groet,

(...)

Ik ben geen technicus.

Dat zeg ik ook niet :D

Computers worden niet autonoom creatief. Zie jij een computer een encycliek schrijven, om iets actueels te noemen :o

Met opgewekte groet,

Beste Dick,

De computers die dat kunnen schrijven bestaan nog niet, ze zijn niet krachtig genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Maar ik zit nog steeds te wachten op mijn magnetisch veld...

Groet,

Jacco

(...)

Hoe creatief is die encycliek nu eigenlijk?

(...)

Niet erg, maar dat beweer ik ook niet. Ik doel op de eventuele creativiteit van een computer, niet op die van Ratzinger.

Volgens mij kun je beter meten dan lezen :P:P:P:P:P:P:P

Met opgewekte groet,