Jump to content

Dure netkabels onzin?

Robbert
 Share

Recommended Posts

[...]

waar het eigenlijk om gaat is dat de fase en de nul draad elkaar kruisen waardoor het ontstane emc veld zich gedeeltelijk vereffend en dus minder word.

Daardoor "zend" de kabel minder rotzooi uit en is ook ongevoeliger voor het ontvangen hiervan.

[...]

Beste Daffy,

Misschien heb jij een gevoel voor getallen wat betreft de grootte van het elektrisch en het magnetisch veld? Ik heb momenteel andere dingen op mijn bord om uit te zoeken.

Groet,

Jacco

Tevens heb ik nog  aan beide zijden een ferrietring/clamp geplaatst.

m.vr.grtjzz Daffy ;)

Nou haal die ferrietringen eens eraf en luister dan nog eens :rolleyes:

Hallo Sodejuu

Ik heb de ferrietringen juist geplaatst na een expiriment met of zonder.

naar mijn ervaring werd het hoog wat schoner zonder verlies aan detail en openheid.

m.vr grtjzz daffy ;)

Ik zou ze zo dik maken als mogelijk. Heb je in ieder geval een optisch voordeel. ;)

Veel aparte aders, weinig skineffect. De lengte ervan moet een lengte hebben waarbij de lokale storingen het minst worden opgepikt. Of dat deze het minst uitstraalt. Oh, dat gaat weer in tegen het maximaliseren van de dikte van de ader. Je maakt een discone antenne (zeer breedbandige antenne) als je hem dikker en dikker maakt. Hmm, het optimum zal wel ergens tussenin zijn... :(

Groet,

Jacco

En moet een goede netkabel dan net zo dik zijn als b.v. de v.d. Hul Mainstream?

Maakt dat nog wat uit? (Volgens een dealer in mijn omgeving bestaat er geen betere netkabel dan de Mainstream. Maar hij is dan ok dealer ervan ;)

Hallo robbert

er word in de verkoopverhalen voor netkabels veel geleutert over hoeveel ampere ze wel niet kunnen hebben etc.

maar uiteindelijk komt alles uit een stopcontact wat aangesloten zit met 2,5 mm2 installatiedraad achter een 16A zekering

Dus zeg ik dan met m'n boerenverstand dat veel meer dan 2,5 mm2 weinig zin zal hebben wat betreft het vervoeren van stroom :rolleyes:

formaat brandweerslang :D lijkt mij dus overbodig.

m.vr grtjzz Daffy ;)

ps. een groot gedeelte van de diameter van de maistream word ook bepaald door het isolatiemateriaal wat erg dik is (hulliflex....? :D )

En moet een goede netkabel dan net zo dik zijn als b.v. de v.d. Hul Mainstream?

Maakt dat nog wat uit? (Volgens een dealer in mijn omgeving bestaat er geen betere netkabel dan de Mainstream. Maar hij is dan ok dealer ervan ;)

Hallo robbert

er word in de verkoopverhalen voor netkabels veel geleutert over hoeveel ampere ze wel niet kunnen hebben etc.

maar uiteindelijk komt alles uit een stopcontact wat aangesloten zit met 2,5 mm2 installatiedraad.

Dus zeg ik dan met m'n boerenverstand dat veel meer dan 2,5 mm2 weinig zin zal hebben wat betreft het vervoeren van stroom :rolleyes:

formaat brandweerslang :D lijkt mij dus overbodig.

m.vr grtjzz Daffy ;)

Bovendien kan de gemiddelde zekering of automaat in de meterkast ook niet veel meer dan 16A aan...

Btw. Ik zou niet zomaar elke willekeurige kabel gebruiken als (onderdeel van een) netkabel. Het gaat wel om 230V immers, en niet elke isolatie(dikte) is daarvoor geschikt...

Hallo allemaal

Gewoon O.f.c. multicore installatiedraad gebruiken te verkrijgen bij het plaatselijke installatiebedrijf of de electricien (meestal niet verkrijgbaar bij de gamma etc.) in diverse diameters eventueel nog verder af te werken met teflontape of een kunstof sleeving.

kom maar op met die kema test. :D

grtjzz daffy ;)