oordop Posted 19 januari 2006 Report Share Posted 19 januari 2006 Als we het hebben over de afstand van een luidspreker tot bijv. de achterwand,is dat dan gemeten vanaf de kast of vanaf het front? Groetjes Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2006 Report Share Posted 19 januari 2006 Als we het hebben over de afstand van een luidspreker tot bijv. de achterwand,is dat dan gemeten vanaf de kast of vanaf het front?Groetjes Rob Dat mag je helemaal zelf uitmaken... Op DEZE site pakken ze het front. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 19 januari 2006 Report Share Posted 19 januari 2006 De plek waar de drivers zitten lijkt me logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2006 Report Share Posted 19 januari 2006 De plek waar de drivers zitten lijkt me logisch. ...en/of de plek van de baspoort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pinobot Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Altijd het front. Baspoort lijkt me onlogisch vanwege de lage afstemming, je praat dan over meters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 In de meeste gevallen bedoelen ze dan vanaf de achterkant van de luidsprekerkast! (ikzelf in ieder geval wel/ook) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 De plek waar de drivers zitten lijkt me logisch. ...en/of de plek van de baspoort... Klopt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Wat is het nou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Beste Jelte, Volgens mij kun je het beste zelf bepalen of je van de voor- of achterzijde gaat meten. Nadat je je keuze hebt gemaakt, wordt deze je uitgangspunt om te meten en te schuiven. Met bovenstaande heb ik dan wel aangenomen dat je wilt gaan schuiven met je luidsprekers, om een voor jouw goed geluidsbeeld te krijgen. groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Beste Jelte, Volgens mij kun je het beste zelf bepalen of je van de voor- of achterzijde gaat meten. Nadat je je keuze hebt gemaakt, wordt deze je uitgangspunt om te meten en te schuiven. Met bovenstaande heb ik dan wel aangenomen dat je wilt gaan schuiven met je luidsprekers, om een voor jouw goed geluidsbeeld te krijgen. groet, Jkr Zelf bepalen is leuk, maar hear op het forum wordt flink wat afgel*ld over de positionering van de luidsprekers. Daarbij wordt dan vaak het advies gegeven "zet je luidsprekers minstens x cm van de achterwand". Ook in recensies kom je dit vaak tegen. Ik wil wel weten wat er dan bedoeld wordt. Mijn ALR Jordan Take 6 staan op 70 cm van de achterwand, van de achterkant af gerekend. Op mijn Diamond III's staat dat ze op niet meer dan 6" van de achterwand geplaatst zouden moeten worden. Hier geldt volgens mij ook: van de achterwand gerekend. Rekenen vanaf de baffle ben ik nog nooit tegengekomen maar als er spraakverwarring is wil ik het graag weten. Ik werk bij een standaardisatie-instelling, vandaar misschien. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Beste Jelte, Volgens mij kun je het beste zelf bepalen of je van de voor- of achterzijde gaat meten. Nadat je je keuze hebt gemaakt, wordt deze je uitgangspunt om te meten en te schuiven. Met bovenstaande heb ik dan wel aangenomen dat je wilt gaan schuiven met je luidsprekers, om een voor jouw goed geluidsbeeld te krijgen. groet, Jkr Zelf bepalen is leuk, maar hear op het forum wordt flink wat afgel*ld over de positionering van de luidsprekers. Daarbij wordt dan vaak het advies gegeven "zet je luidsprekers minstens x cm van de achterwand". Ook in recensies kom je dit vaak tegen. Ik wil wel weten wat er dan bedoeld wordt. Mijn ALR Jordan Take 6 staan op 70 cm van de achterwand, van de achterkant af gerekend. Op mijn Diamond III's staat dat ze op niet meer dan 6" van de achterwand geplaatst zouden moeten worden. Hier geldt volgens mij ook: van de achterwand gerekend. Rekenen vanaf de baffle ben ik nog nooit tegengekomen maar als er spraakverwarring is wil ik het graag weten. Ik werk bij een standaardisatie-instelling, vandaar misschien. Jelte Voor zover ik weet is de opgegeven afstand tot aan de muur altijd vanaf de voorkant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2006 Report Share Posted 20 januari 2006 Beste Jelte, Volgens mij kun je het beste zelf bepalen of je van de voor- of achterzijde gaat meten. Nadat je je keuze hebt gemaakt, wordt deze je uitgangspunt om te meten en te schuiven. Met bovenstaande heb ik dan wel aangenomen dat je wilt gaan schuiven met je luidsprekers, om een voor jouw goed geluidsbeeld te krijgen. groet, Jkr Zelf bepalen is leuk, maar hear op het forum wordt flink wat afgel*ld over de positionering van de luidsprekers. Daarbij wordt dan vaak het advies gegeven "zet je luidsprekers minstens x cm van de achterwand". Ook in recensies kom je dit vaak tegen. Ik wil wel weten wat er dan bedoeld wordt. Mijn ALR Jordan Take 6 staan op 70 cm van de achterwand, van de achterkant af gerekend. Op mijn Diamond III's staat dat ze op niet meer dan 6" van de achterwand geplaatst zouden moeten worden. Hier geldt volgens mij ook: van de achterwand gerekend. Rekenen vanaf de baffle ben ik nog nooit tegengekomen maar als er spraakverwarring is wil ik het graag weten. Ik werk bij een standaardisatie-instelling, vandaar misschien. Jelte Voor zover ik weet is de opgegeven afstand tot aan de muur altijd vanaf de voorkant. Ik vind de voorkant ook het meest logisch. De speakers van ome Henk b.v. zijn zo'n 80 cm diep, terwijl m'n Kappa 9ns niet dieper dan 20 cm waren. Het gaat tenslotte toch over het punt waar het geluid geproduceerd wordt en wanneer het goed is, is dit niet de kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Voor- of achterkant boeit me niet zo, hangt toch van je luisterruimte af, en ook de zijkant. Ik weet wel dat ik de speakers veel dichter naar de achterwand kon zetten nadat ik de baspoort van de achter- naar de voorkant verplaatst had. Eerst moest dat zeker wel 1 meter tot de achterkant zijn, anders dreunde het teveel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Wat is het nou? Vanaf het zwaartepunt Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Voor- of achterkant boeit me niet zo, hangt toch van je luisterruimte af, en ook de zijkant.Ik weet wel dat ik de speakers veel dichter naar de achterwand kon zetten nadat ik de baspoort van de achter- naar de voorkant verplaatst had. Eerst moest dat zeker wel 1 meter tot de achterkant zijn, anders dreunde het teveel. Precies..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 De speakers van ome Henk b.v. zijn zo'n 80 cm diep... Niet overdrijven Hans Ze zijn slechts 66 cm. diep PS. Op de website van Usher staat 89 cm., maar dat is de diepte van de base. In mijn folder staat 60 cm. maar dat is op het minst diepe stuk. Maar daar komt de schuine opstelling nog bij.... Muren lopen n.l. meestal wel (ongeveer) recht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 Daar ik mn speakers niet ver van de muur kan zetten, heb ik de baspoort aan de achterkant afgeblokt. Resultaat minder galm en mooier mid en hoog. Het is aangenamer luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 De speakers van ome Henk b.v. zijn zo'n 80 cm diep... Niet overdrijven Hans Ze zijn slechts 66 cm. diep PS. Op de website van Usher staat 89 cm., maar dat is de diepte van de base. In mijn folder staat 60 cm. maar dat is op het minst diepe stuk. Maar daar komt de schuine opstelling nog bij.... Muren lopen n.l. meestal wel (ongeveer) recht. De volledige diepte (wat begint bij de voorzijde van de base en stopt bij de achterzijde (aan de bovenkant) van de speaker) is zo'n 95 cm. Dabedoelik.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bentodicarmo Posted 30 januari 2006 Report Share Posted 30 januari 2006 Ik wil niet vervelend zijn, maar als je je speaker nou een klein beetje "toe in" (naar binnen draaien van de speakers) geeft, hoe meet je dan ? De korste afstand tussen de drivers en de muur? Of een lijn die loodrecht op de baffle staat? Kom op jongens! Het leuke van audio is toch juist het experimenteren met de klank? Ofwel schuiven met die speakers! En net zolang tot je het beste geluid hebt. En dan voor de grap nieuwe gordijnen of een nieuwe bank kopen, nog een keer! Kort gezegd komt het volgens mij hierop neer: hoe dichter bij de muur hoe meer bas, hoe verder van achterwanden, hoe groter en autonomer het beeld. Speakers dichter bij elkaar, coherenter geluid, speakers verder uitelkaar, breder, maar losser geluid. Vervolgens kun je met de hoek (toe in) ook nog het beeld beinvloeden. Ofwel 3 variabelen en dus oneindig veel schuifplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts