Jump to content

Hoofdtelefoon vs. luidsprekers

Erjee
 Share

Recommended Posts

Wat is beter?

A: Een paar luidsprekers zoeken en plaatsen in een kamer die al dan niet een goede akoestiek heeft?

of

B: De best klinkende hoofdtelefoon nemen die je budget toe laat?

Met een hoofdtelefoon heb je niet de "problemen" van kamerakoestiek, speakers in woonkamers waar veel levenspartners toch vaak moeite mee hebben, veroorzaak je geen geluidsoverlast...

Met luidsprekers kun je een veel realistischer, want fysiekere muziekbeleving verkrijgen. Je voelt de lucht immers over je hele lijf (ook op niet absurd luid niveau), het is veel gemakkelijker om de presentatie "echt" v

Hallo Erjee,

Met dit dilemma heb ik ongeveer een jaar geleden gespeeld. mijn vriendin houd niet zo erg van mijn muziek en heb dus een eigen set angeschaft. Mijn luisterkamer is 3 x 5 meter, dus moet je keuzes gaan maken.

Ik heb toen gekozen voor een Marantz SA8400 vM, en Musical Fidelity hoofdtelefoonversterker met losse voeding. En de Sennheiser HD600

Hier ben ik zeer tevreden mee. Ik moet wel zeggen dat ik hier en daar soms verlang naar luidsprekers. Dus op dat vlak ben ik ook zoekende..

Overweeg je de aanschaf van een hoofdtelefoon Erjee, op een idee gebracht door het recente Stax-topic?

Een Stax is zeker een goed alternatief. Alleen is het net als bij de zo geroemde Ultracurve van Behringer. Op papier klinkt het geweldig. Maar alleen door zelf te luisteren kun je echt ervaren hoe het klinkt. En bepalen of het je smaak is of niet. Zitten er geen Stax-dealers bij jou in de buurt?

het overgrote deel van de muziek wordt afgemixt op 2 luidsprekers i.p.v. een hoofdtelefoon...

Beste Erjee,

Eea wordt meestal op monitors afgemixt en dat zijn geen luidsprekers zoals je die kent in de audiofiele wereld. Die staan relatief kort bij de afmixert en mijns inziens is een koptelefoon dan ook te prefereren. Dat "ruimtelijke" dat vaak gezocht wordt, is meestal het gevolg van de diffuse weergave thuis. Reflecties enzo. Er zijn natuurlijk opnamen die anders worden gedaan, waarbij het gebruik van speakers weer beter is. Meestal niet, althans als je zo dicht mogelijk bij het origineel wil komen. Maar ja, dat wil de high-end georienteerde audiofiel meestal niet...

Groet,

Jacco

Een alternatief dat (voor een deel) de beleving van luidsprekers biedt is de AKG K1000 hoofdtelefoon. De luidsprekers van deze hoofdtelefoon zijn zodanig te richten dat de ruimtelijke beleving optimaal is. Een groot voordeel bij langdurig luisteren is dat dit type het oor niet omsluit. Ze hangen voor je oren. Ik heb de Stax beluisterd en vastgesteld dat al na korte tijd m'n oren beginnen te gloeien en dat de druk op m'n hoofd niet aangenaam is.

De K1000 moet op de uitgang van een versterker aangesloten worden. De Musical Fidelity XCan kan net voldoende power geven. Het zit niet zo zeer in het vermogen, maar in de hogere spanning die nodig is om de K1000 lekker te laten klinken.

Bij de importeur van de XCan (Viertron) wordt onderzocht of de Xcan aangepast kan worden.

Overigens doet de V3 versie van de XCan het beter dan de V2. Voor de liefhebbers heb ik nog een V2 in de aanbieding.

Groet,

Henk

Ik heb niet zoveel met die oorwarmers. Ze zijn vaak zwaar en klemmen je hoofd plat. Bovendien zit "het orkesje" in je hoofd.

De beste vindt ik nog de Beijers en Sennheysers. Die zijn tenminste licht en klemmen niet zo hard. Bovendien hebben ze open systemen waardoor het laag je trommelvliezen niet teistert.

Wanneer je met kunsthoofdstereo aan de gang gaat, ligt het anders (wat dat orkesje betreft). Er zijn extreem mooie presentatie mogelijk. met een stereo koptelefoon hoor je dan werkelijk een volledig 3D geluid (m

Overweeg je de aanschaf van een hoofdtelefoon Erjee, op een idee gebracht door het recente Stax-topic?

Een Stax is zeker een goed alternatief. Alleen is het net als bij de zo geroemde Ultracurve van Behringer. Op papier klinkt het geweldig. Maar alleen door zelf te luisteren kun je echt ervaren hoe het klinkt. En bepalen of het je smaak is of niet. Zitten er geen Stax-dealers bij jou in de buurt?

Inderdaad, Manus! :)

Zoals misschien inmiddels bekend schuw ik alternatieven niet.

Een hoog(st)waardige hoofdtelefoon zou als alternatief moeten gaan dienen op mijn akoestische speelkamer, boven.

Van Stax lees ik (bijna) altijd geweldige berichten.

En om me altijd op te sluiten in m'n luisterkamer om m'n muziekjes te luisteren is ook niet altijd even gezellig.

In Roermond en Eindhoven zitten een paar dealers die Stax verkopen.

Die wil ik inderdaad eens gaan beluisteren.

ps.: goeie reacties tot nu toe. Blijven posten, zou ik zeggen!

Met :) groet,

Erjee.

Ik heb niet zoveel met die oorwarmers. Ze zijn vaak zwaar en klemmen je hoofd plat. Bovendien zit "het orkesje" in je hoofd.

Dat bedoel ik. Geen last van met de K1000.

Wow. Dan zou ik ook eens kijken (luisteren om te testen zal heel moeilijk worden) naar in-ear type. Er zijn zeer goede uitvoeringen van Etymotic en Shure. Met de eerst genoemde heb ik zeer goede ervaringen

Groet,

Henk

Wow. Dan zou ik ook eens kijken (luisteren om te testen zal heel moeilijk worden) naar in-ear type. Er zijn zeer goede uitvoeringen van Etymotic en Shure. Met de eerst genoemde heb ik zeer goede ervaringen. Groet, Henk

Hoi Henk,

Met de Turbosound in-ear knoptelefoons heb ik ronduit dramatische ervaringen.

2 collega's hebben die (op mijn adies nota bena :( ) gekocht.

Volgens de ronkende foldertekst zitten de meegeleverde siliconenpasvormen perfect in 98% van alle oren.

Wat een pech als je net tot de 2% van de wereldbevolking lijkt te horen met afwijkende oren...

Ik heb een test van de Shure's gelezen en die schijnen inderdaad erg goed te zijn. Maar het uitproberen van In Ear knoptelefoons zal altijd wel problematisch blijven uit hygienisch oogpunt. En om zo'n Shure op de gok te kopen; daar zijn ze me te duur voor.

Maar toch erg bedankt voor je post!

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Volgens de ronkende foldertekst zitten de meegeleverde siliconenpasvormen perfect in 98% van alle oren.

Bij de Etymotic worden schuimachtige dingen geleverd. Je moet deze eerst tussen je vingers rollen en ze zetten vervolgens in je oorgang uit. Perfecte pasvorm dus. Ze zijn vooral bedoeld voor isolatie van omgevingsgeluiden. Het is een uitkomst voor lange vliegreizen om geen last te hebben van al dat lawaai om je heen. Wat blijft is, dat sommigen niets in hun oor kunnen verdragen.

Voor mij zijn de Etymotics de NPU's als je mobiel bent. Als ik thuis ongestoord wil luisteren is het de K1000 van AKG.

Groet,

Henk

Inderdaad, Manus! :)

Een hoog(st)waardige hoofdtelefoon zou als alternatief moeten gaan dienen op mijn akoestische speelkamer, boven.

Van Stax lees ik (bijna) altijd geweldige berichten.

En om me altijd op te sluiten in m'n luisterkamer om m'n muziekjes te luisteren is ook niet altijd even gezellig.

In Roermond en Eindhoven zitten een paar dealers die Stax verkopen.

Die wil ik inderdaad eens gaan beluisteren.

ps.: goeie reacties tot nu toe. Blijven posten, zou ik zeggen!

Met :) groet,

Erjee.

Groot voordeel van de hoofdtelefoon Erjee, is dat er geen akoestische maatregelen, van Ultracurve tot Michael Green roomtuning nodig zijn. :D

Het is al eerder aangehaald. Het verschil tussen een hoofdtelefoon en een speaker is de ruimte. Door de fysieke ruimte van je kamer "zie" je de muzikanten voor je en bij een hoofdtelefoon staat dat geluid op je oren. Ik heb een voorkeur om ze in de huiskamer voor me te hebben. Daarnaast heeft nagenoeg iedere speaker meer impact, en zeker de fullrange exemplaren. Overige verschillen zijn er eigenlijk niet en zijn meestal terug te voeren op kwaliteitsverschillen van de hoofdtelefoon, de hoofdtelefoonversterker of het gebruik van niet goed combinerende kabels. Het vaak gehoorde "meer detail" met een hoofdtelefoon is bijvoorbeeld wat mij betreft regelrechte onzin.

Ik gebruik zelf naar grote tevredenheid een sennheiser HD 650.

De beste vindt ik nog de Beijers en Sennheysers. Die zijn tenminste licht en klemmen niet zo hard. Bovendien hebben ze open systemen waardoor het laag je trommelvliezen niet teistert.

Kennelijk heb jij nog nooit een Stax Lambda Pro op je knetter gehad Hans :D Die ervaring had je bij mij kunnen opdoen ;)

O jawel. De man waarbij ik m'n Sony kocht had zo'n ding. Hij klonk voor een koptelefoon voortreffelijk, maar ik vond hem wel erg zwaar.

:)

Zijn er mensen die gebruik maken van "crossfeed"?

Dit is een methode om het geluid van je hoofdtelefoon naar voren te projecteren zodat je meer het idee hebt van speakers. Het zit niet zo "in je hoofd" zeg maar.

Ik weet dat dit voorkomt op de duurdere hoodftelefoon versterkers van Headroom.

Het schijnt ook zelf te maken te zijn met behulp van een paar condensatoren?

Hi Paulebappie,

Thanks voor deze tip! :)

Maar... holy smoke, wat zijn die dingen duur!!!

Jammer dat ze niet in Nederland zijn uit te proberen.

En om "op de gok" 500 euro uit te geven voor een Desk top model... daarvoor ben ik helaas niet rijk genoeg. :rolleyes:

Een Sennheisser HD650 + Desktop Amp kosten samen hetzelfde als een Stax Basic. De laatste is uit te proberen, de Headroom combi's niet...

Keuzes, keuzes, keuzes...

Kennelijk heb jij nog nooit een Stax Lambda Pro op je knetter gehad Hans :D Die ervaring had je bij mij kunnen opdoen ;)

O jawel. De man waarbij ik m'n Sony kocht had zo'n ding. Hij klonk voor een koptelefoon voortreffelijk, maar ik vond hem wel erg zwaar.

Welk type Stax was dat Hans :unsure:

Dat weet ik niet precies, maar het zag er ongeveer hetzelfde uit dan jouw Stax. Vrij grote rechthoekige oorschelpen en aangesloten op een appart "kasje".

Ik denk dan meer aan de plastic open telefoons. Hier kom je op 130 gr. uit.

Zo'n ding met zo'n schuimpje tegen je oor zeg maar.

Die dingen zitten mij voor geen meter. Bij m'n HD 433 (115 gr.) wordt een constante druk uitgeoefend op m'n kraakbeen en daar wordt ik na een tijdje niet vrolijk van :(

Daarom ben ik ook op zoek naar een vervanger voor m'n PC hoofdweergever :rolleyes: Heb je belangstelling voor m'n HD 433 Hans? :D

Ik heb zoiets al, maar dan in een draadloze versie. Ik gebruik 'm nooit. <_<

Hoi Erjee,

Ik heb vorige week toevallig twee koptelefoons geprobeerd. De Sennheiser HD650 en de Grado SR325i. De Grado is erg helder en de Sennheiser is een stuk donkerder en warmer. Zal aan je smaak liggen wat je mooier vind.

Verder vind ik goede hoofdtelefoons die ik zelf gehoord heb:

Sony MDR-CD1700 (niet meer te koop)

Grado RS-2

Stax (meerdere modellen op beurs)

AKG 501

Voor hoofdtelefoonversterkers is de X-Can V3 de standaard keus. Maar misschien kan je met een zelfgemaakte mooiere resultaten halen. Moet je het wel kunnen maken..of laten maken!