Jump to content

SACD.... zou het nog iets kunnen worden.??

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Marantz brengt nog nieuwe SACD spelers uit. Volgens mij is dat de enige.

De anderen doen SACD er wel bij, maar verkopen eigenlijk gewoon DVD spelers met SACD.

Toch zou dat jammer zijn.... :(

Nu m'n set eindelijk bijna "af" is heb ik vanmiddag nog 'n paar SACD's gedraaid. De SACD speler was een beetje op de achtergrond geraakt door de Sony CD speler. De noodzaak was er niet om de SACD 1000 aan te zetten voor de CD's dus ik liet dat maar even zo.

Tot vanmiddag dus.... Wauw... wat klinkt dat goed. Transparant, dynamisch en natuurlijk. Het laag is wel iets minder dan dat van de Sony, maar dat neem ik graag voor lief.

Komende tijd toch nog eens gaan zoeken naar wat SACD schijven....

(

Tja Hans, helaas....

Ik heb ook tijden een SACD-speler overwogen, maar vooralsnog vind ik het aanbod aan software veel te klein. Nog steeds komt de meeste muziek die ik goed vind niet uit op SACD.

Ik ben geen doemdenker, maar volgens mij gaat binnenkort echt wel de stekker eruit.

vg Dennis.

Marantz brengt nog nieuwe SACD spelers uit. Volgens mij is dat de enige.

Denon heeft enkele maanden geleden ook 3 nieuwe CD/SACD spelers uitgebracht , heb de DCD-2000AE , McIntosh heeft ook een nieuwe uit , De MCD201 , Gary Audio heeft net de CD306 SACD uit .

Als je van klassiek houd is er software genoeg maar voor de rest is de keuze erg belabberd...

Bij SACD steken de mensen, vaak, meer tijd en kwaliteit in de opname en daarna volgende studio bewerkingen. Daarom kan het net lijken of SACD beter is dan CD terwijl men een CD versie van dezelfde opname niet van SACD echt kan onderscheiden. Dat zou wel interessant zijn, een stukje SACD terugbrengen naar 16bit 44khz en dan eens vergelijken.

Ik denk vaak dat vinyl, cd, sacd, dvda vaak *allemaal* niet tot hun recht komen door matig opname en nabewerk personeel.

Ik vraag het mij ook wel eens af wat er met sacd gaat gebeuren. Zal het jammer vinden als het gaat stoppen. Heb zelf een sony 777es bovenlader sacd speler. Heb ook nog niet zoveel titels maar het klinkt geweldig. Vooral the darks ide of the moon van Pink Floyd. Anderzijds heb ik deze speler om zijn loopwerk gekocht, wetende dat dit een leven (menselijk) lang mee gaat en dus in de toekomst met een losse dac weer up to date gemaakt kan worden.

Er zijn toch nog genoeg mekren die met sacd spelers uit komen. Accuphase doet het ook nog steeds, luxman, sony, marantz, shanling, denon en dan benik er nog een flink aantal vergeten. Dood is het nog niet, maar wel al flink grieperig. :(

Andre.

Oja, ik moet er niet aan denken dat mp3 de standaard gaat worden. Waar gaan we dan in godsnaam naar toe met onze hifi gedachte? :angry:

Ik zie het somber in voor de betere hifi in de toekomst

voorheen kon je een muziek collectie beginnen, en als je een beter geluid wilde dan verving je een apparaat.

Met het huidige MP3 moet je niet alleen je apparatuur vervangen maar ook nog eens je software.

Hoeveel mensen willen dat?

met sombere groet,

Frits

[...]

Tot vanmiddag dus.... Wauw... wat klinkt dat goed.

[...]

Tja, ik ben bijna "verplicht" om te reageren.

In het verleden heb ik mij weleens laten leiden door reclamemensen en dan vooral in mijn foute statement dat sacd in principe beter is dan dvd-a. Dit was meer ingegeven door het effect dat 6 kanaals sacd op mij had. Later, met beide benen op de grond is de technische volgorde cd - sacd - dvd-a. Ofwel 16 bits - 20.6 bits - 24 bits, hoewel er nog veel meer over te vertellen is.

Twee weken terug nog een "heftige" discussie gehad met een sa-research man op het lab. Het leeft kennelijk nog steeds dat stereo sacd (veel) beter is dan stereo-cd. Nou ja, op een heel klein gebiedje rond het meest hoorbare deel van de gehoorcurve na, is dat niet van elkaar te onderscheiden. Je moet dan denken aan het gebied van net iets kunnen detecteren tot gevaarlijk hoog niveau. Dat past kennelijk niet in 92 dB dynamisch bereik, properly dithered of course...

6 kanaals sacd is een heel ander verhaal. Dit formaat wordt ook nog eens gebeten door de "eis" dat er 5 identieke speakers gebruikt zouden moeten worden en ook dito amps. Dat wordt een duur grapje! Maar zeer zeker de moeite waard, stereo is voorbij...

Het aanbod? Laag? Is hoe je het bekijkt. Feit is dat op iedere sacd ook een gewone cd past, dus ik moet constateren dat de meerprijs van een sa schijf niet opweegt tegen het anti-kopieerverhaal. Dus met dat kopieren van cd's zit het wel snor, dit in tegenstelling tot wat sommige maatschappijen (Buma ed) beweren.

Persoonlijk vind ik dat het aanbod klein moet blijven, dit om de strontvliegen buiten de deur te houden. Dat zijn van gevaarlijke lieden die, met hun zogenaamd goede digitale "technieken", een hele opname om zeep helpen. Het erge is, is dat zij dat niet weten...

Groet,

Jacco

Voor de SACD afficionados :

Philips komt (volgens welingelichte kringen) binnen afzienbare tijd op de markt met:

SACD software op het prijsniveau van de ordinaire Cd.

??

Wellicht dat sacd's niet overal even duur zijn, maar ik betaal meestal 18 a 20 euri en dat kost een gemiddelde cd ook wel hoor. Het zit wat mij betreft al in dezelfde prijsklasse. Vinyl is vaak duurder ;) .

Groet,

Jacco

[...]

[...]

Tja, ik ben bijna "verplicht" om te reageren.

In het verleden heb ik mij weleens laten leiden door reclamemensen en dan vooral in mijn foute statement dat sacd in principe beter is dan dvd-a. Dit was meer ingegeven door het effect dat 6 kanaals sacd op mij had. Later, met beide benen op de grond is de technische volgorde cd - sacd - dvd-a. Ofwel 16 bits - 20.6 bits - 24 bits, hoewel er nog veel meer over te vertellen is.

Twee weken terug nog een "heftige" discussie gehad met een sa-research man op het lab. Het leeft kennelijk nog steeds dat stereo sacd (veel) beter is dan stereo-cd. Nou ja, op een heel klein gebiedje rond het meest hoorbare deel van de gehoorcurve na, is dat niet van elkaar te onderscheiden. Je moet dan denken aan het gebied van net iets kunnen detecteren tot gevaarlijk hoog niveau. Dat past kennelijk niet in 92 dB dynamisch bereik, properly dithered of course...

6 kanaals sacd is een heel ander verhaal. Dit formaat wordt ook nog eens gebeten door de "eis" dat er 5 identieke speakers gebruikt zouden moeten worden en ook dito amps. Dat wordt een duur grapje! Maar zeer zeker de moeite waard, stereo is voorbij...

Het aanbod? Laag? Is hoe je het bekijkt. Feit is dat op iedere sacd ook een gewone cd past, dus ik moet constateren dat de meerprijs van een sa schijf niet opweegt tegen het anti-kopieerverhaal. Dus met dat kopieren van cd's zit het wel snor, dit in tegenstelling tot wat sommige maatschappijen (Buma ed) beweren.

Persoonlijk vind ik dat het aanbod klein moet blijven, dit om de strontvliegen buiten de deur te houden. Dat zijn van gevaarlijke lieden die, met hun zogenaamd goede digitale "technieken", een hele opname om zeep helpen. Het erge is, is dat zij dat niet weten...

Groet,

Jacco

Ik draai dus SACD stereo en hoor wel degelijk verschil.

Hoe de DVD-a klinkt wil ik eigenlijk niet weten. Ik heb n.l. geen zin om net als bij DVD allerlei menuutjes door te meoetn voordat "het" eigenlijk eens wil gaan spelen.

Een goede SACDopname en een goede plaatopname liggen erg dicht bij elkaar.

Een slechte SACD opname (Boudewijn de Groot b.v.) Klinkt als een matige CD opname.

:)

[...]

[...]

Later, met beide benen op de grond is de technische volgorde cd - sacd - dvd-a. Ofwel 16 bits - 20.6 bits - 24 bits, hoewel er nog veel meer over te vertellen is.

Groet,

Jacco

Ik vind HDCD beter dan SACD hoewel dit maar 20 bit is. :)

[...]

[...]

Later, met beide benen op de grond is de technische volgorde cd - sacd - dvd-a. Ofwel 16 bits - 20.6 bits - 24 bits, hoewel er nog veel meer over te vertellen is.

Groet,

Jacco

Ik vind HDCD beter dan SACD hoewel dit maar 20 bit is. :)

Niet mee eens. Ik hoor die eigenschap (HDCD) echt niet terug.

Ik heb opname zonder HDCD die aanzienlijk beter klinken dan m

Recentelijk heb ik redelijk serieus kunnen luisteren naar een nieuwe generatie CD-speler van Bluenote. Onvoorstelbaar, wat een stap voorwaarts in digitale geluidsweergave!

Als dat de toekomst is, dan zie ik die lachend tegemoet! :)

9f438cf0.jpg

Is dit nu niet hinken op twee gedachten? :o

Ik heb helaas nog nooit echt de kwaliteit van SACD's kunnen ervaren. Ben wel in bezit van 5 SACD's. B):P

En ik heb de laatste weken wel genoeg gelezen van reviews over SACD-spelers. Vooral over de Sony's.

Zal wel ooit eens een goede SACD-speler willen hebben, als vervanger voor mijn cd-speler en externe dac. Sony of Van Medevoort of zo. :rolleyes:

Aangezien de SACD-speler gewoon beter moet zijn dan een CD-speler, lijkt mij.

Zal ook wel erg zonde zijn, als SACD het niet zou redden, dankzij de downloadbare muziek. :(

MP3's zijn helaas ook veel toegankelijker dan SACD's of gewone CD's.

Wat ik op highfidelitydics.nl wel zie zijn er toch redelijk wat SACD's te koop. Er komen ook steeds wel weer nieuwe binnen.

Het zal denk ik toch niet zo heel snel afgelopen zijn. :unsure: Zolang de SACD maar bekender wordt. ;)

Op een site waar ik wel eens wat bestel is er toch een aardige keuze:

67 products for HDCD

188 products for XRCD

1692 products for SACD

326 products for DVD-Audio

81 products for DualDisc

1962 products for Standard Vinyl

1564 products for 180g Vinyl

231 products for 200g Vinyl

163 products for 45 RPM Vinyl

Het zal denk ik toch niet zo heel snel afgelopen zijn. :unsure: Zolang de SACD maar bekender wordt. ;)

Zolang het grote publiek er geen zin in heeft zal het nooit wat worden. En waarom zouden ze ook, voor hen is CD goed genoeg. SACD is gewoon een dood geboren kindje waar zowel Sony als Philips zelf allang niet meer in geloven als iets om geld mee te verdienen. Sony probeert het tegen beter weten in nog wel maar echt opschieten doet het na al die jaren nog steeds niet en zal het ook niet gaan doen.

Betamax en het V2000 van Plipsie was destijds kwalitatief superieur aan VHS, maar het grote publiek vond VHS goed genoeg en Betamax en V2000 legden het loodje.

;)