Tijn Posted 21 januari 2006 Report Share Posted 21 januari 2006 Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Electrocompaniet AW100 eindversterker. Het apparaat levert 2x100 watt in 8 ohm en ik meende de eerste 50 watt in klasse A . De klank is zeer aangenaam en typeert zich echt als een Klasse A versterker. Wat ik echter gewend ben van bijvoorbeeld mijn Musical Fidelity versterkers, is dat ze enorm veel warmte ontwikkelen. De Electrocompaniet niet!! Deze blijft gewoon koel! Ik twijfel er gewoon bijna aan dat deze in Klasse A werkt. Zelfs in de gebruiksaanwijzing staat dat je moet zorgen voor voldoende ruimte rondom de versterker vanwege de hitte die ontwikkeld wordt. Zou het zo kunnen zijn dat de bias instelling verandert is door de jaren heen? Of is dit gewoon het ( goede ) ontwerp van Electrocompaniet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelvdk Posted 21 januari 2006 Report Share Posted 21 januari 2006 hi, Heb em zelf ook gehad, en bijv icm magnepan, werdt ie ook niet echt warm. Later een paar thiels 3.6 eraan, en toen werdt ie wat warmer (moelijkere belasting). dus hangt mede af vd speakers die eraan hangen. Mooie EV dat zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 21 januari 2006 Author Report Share Posted 21 januari 2006 Ging het goed met de Thiels? Op dit moment stuurt ie een paar Castles aan, 87db ook niet erg makkelijk. Alhoewel de impedantiecurve blijft aardig stabiel rond 8 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 januari 2006 Report Share Posted 21 januari 2006 Een zuivere klasse A versterker wordt juist minder warm als ie hard moet werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 22 januari 2006 Author Report Share Posted 22 januari 2006 Ja klopt. Maar ook als ik de versterker gewoon een tijd aan heb staan, zonder dat ie hoeft te 'werken' bijft ie gewoon koel. Daarom dacht ik dat het misschien toch te maken zou hebben met de bias instelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Hebben sommige El*iet geen geforceerde koeling? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 22 januari 2006 Author Report Share Posted 22 januari 2006 Ik ken het principe niet van geforceerde koeling. Zou je dat uit kunnen leggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 een ventilatortje die over een koelprofiel (met fets of transiostors) blaast Hier bv op een geintegreerde amp http://www.electrocompaniet.no/images/test...2_01/page3.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 22 januari 2006 Author Report Share Posted 22 januari 2006 ow ja op die fiets:) nee ik heb de kap eraf gehad en geen ventilators ontdekt:)dus blijft nog steeds een mystery haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 ow ja op die fiets:) nee ik heb de kap eraf gehad en geen ventilators ontdekt:)dus blijft nog steeds een mystery haha Dan lijkt het me erg duidelijk dat ie zeker niet in klasse A speelt. Zelfs met bias control wordt ie tenminste een beetje warm, omdat er toch altijd nog een wattje of 10 (of meer) in klasse A staat te draaien. Hoe goed een (passieve) koeling ook is, warmte voel je altijd, en 50 watt klasse A wordt hoe dan ook zelfs meer dan "warm". Maar je komt het pas echt zeker te weten door te meten hoeveel stroom ie verbruikt in stand-by mode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 25 januari 2006 Author Report Share Posted 25 januari 2006 ik heb deze kwestie voorgelegd aan iemand van Electrocompaniet zelf en die zei het volgende : Hi! The Class A designation on the front does not refer to the operating principle of the amplifier. Rather it refers to beeing a very good amplifier. The amplifier is operating in class AB with high bias. It should at least get a little bit hot, but not as hot as class A amplifiers. Kind Regards Geir Svihus Electrocompaniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 Lekker loze kreet dus... Pfff... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Er zit helaas niet overal in wat opschriften doen vermoeden. Een Icoon zou beter moeten weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 ik heb deze kwestie voorgelegd aan iemand van Electrocompaniet zelf en die zei het volgende :Hi! The Class A designation on the front does not refer to the operating principle of the amplifier. Rather it refers to beeing a very good amplifier. The amplifier is operating in class AB with high bias. It should at least get a little bit hot, but not as hot as class A amplifiers. Kind Regards Geir Svihus Electrocompaniet Tja Tijn, Da's misschien een beetje 'n teleurstelling, niet? Met die persoon van EC heeft, naar mijn bescheiden mening, wel gelijk; * het is geen "echte" Class A versterker (mijn voormalige AW 100 DMB en huidige ECP-1 ook niet) * het zijn wel heel fijne versterkers! Accepteer het nu maar en probeer toch nog van je spulletjes te genieten. Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Erjee, Ik geniet ook absoluut wel! Ik had ook wel zo'n vermoeden gezien mijn eerdere ervaringen met Klasse A versterkers. Zo zie ik ook wel voordelen. Een langere levensduur en minder stroomverbruik Het is wel jammer dat wanneer een apparaat een deel in Klasse is geschakeld er wordt gesuggereerd volledig klasse A te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi Tijn, Tuurlijk is het waar dat als er Klasse A op staat dat je hoopt dat het er ook in zit. Maar je gaf in het begin al aan dat de versterker lekker klinkt! Dat is het belangrijkste. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Helemaal mee eens Henrie. Met de Japanse versterker, bedoel ik Bijvoorbeeld Technics, die het Class AA principe hanteert. Heeft niks te maken met een Klasse A instelling, maar staat natuurlijk wel leuk op het front. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts