gruiter Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Beste, Naast mijn thuisset waarbij mijn draaitafel toch wel ene hele prominente plaats in neemt, ben ik ook een groot fan van de Apple iPod. Ik heb in mijn leven veel verschillende portable spelers gehad, maar daar was ik altijd snel op uitgekeken omdat ze toch niet zo praktisch leken te zijn als ik had gedacht. De iPod gebruik ik nu inmiddels al z'n 1,5 jaar bijna iedere dag om onderweg van muziek te genieten. Het is een onmisbaar item voor me geworden. De echte HiFi purist zal misschien zeggen dat de geluidskwaliteit beneden peil is, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb de standaard oordopjes al gelijk vervangen door Shure E3c's oordoppen. Daarnaast zijn de meeste audiobestanden op m'n Ipod van 320 kbps kwaliteit. Onderweg klinkt het gewoonweg super. Als ik nieuwe muziek heb gedownload (ter beoordeling of ik de CD of LP wil aanschaffen) sluit ik soms de iPod via een huis-tuin-en-keuken kabeltje aan op mijn thuisset, maar dan merk ik dat veel van het luisterplezier verloren gaat omdat het erg vlak klinkt t.o.v. mijn andere bronnen in de set. Nu liep ik tegen het volgende artikel aan: Het is een HiFi-link waarmee de iPod op de thuisset kan worden aangesloten. Op de website waar je dit product kunt bestellen claimt men dat dit apparaatje een superieur analoog audio signaal maakt zodat de muziek met maximale kwaliteit op de thuisset kan worden afgespeeld. Verder heeft dit apparaatje vergulde cinch aansluitingen, hetgeen betekent dat ik bijv. een Kimber PBJ die ik nog heb liggen erop kan aansluiten. Verder krijg je er een afstandsbediening bij. De klank haalt het natuurlijk absoluut niet bij m'n draaitafel of CD speler, maar het lijkt me op zich een heel leuk speeltje en voor de prijs zou ik het niet hoeven te laten (83,19 exc BTW), maar ik wil natuurlijk geen geld over de balk smijten als het niet nodig is. Ik vraag me daarom af of dit echt zoveel beter is dan bijv. een Universal dock (met een verloopstukje zou m'n Kimber PBJ er ook op passen). Wat is jullie mening/ervaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Eerste indruk? Bagger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioForce Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Niet zo negatief! Toch een heel slim stukje techniek? 83 euro is wel een beetje aan de dure kant voor dit kleine doosje, maar tis wel makkellijk naast je set te plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djohn Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Misschien is dit wat, lijkt me beter dan dat kastje. Link naar onderwerp. Is alleen wel een stuk duurder, maar misschien maken andere goede merken iets dergelijks tegen een wat schappelijkere prijs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 januari 2006 Author Report Share Posted 22 januari 2006 Waar het volgens jullie op neer komt is dat een goede interlink waarmee je de iPod aan de set aansluit al voldoende moet zijn. Uit verschillende verhalen die ik op het internet heb gelezen blijkt dat een interlink aan een Apple universal dock aangesloten een stuk beter klinkt dan wanneer de interlink aan de hoofdtelefoonuitgang wordt aangesloten. Klopt dit? Ik heb dus een Kimber PBJ over, wat ik een hele goede interlink vind voor z'n prijs. Als ik nu een verloopplug (van 2x cinch naar een mini-jack) zou aanschaffen (evt aangevuld met een Apple dock), ben ik dus eigenlijk klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 22 januari 2006 Report Share Posted 22 januari 2006 Een prachtige oplossing, lijkt me! Liever geen gedoe met koppelstukjes: wellicht kan je je Kimber-snoertje inruilen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 22 januari 2006 Author Report Share Posted 22 januari 2006 Het is wel een hele dure oplossing. Jammer: ik had gehoopt met een relatief kleine investering m'n iPod beter op m'n thuisset te laten kliken. Aangezien ik mijn geld liever besteed aan een 2e KS1030 voor aan mijn CD speler zie ik maar af van het plan om m'n ipod als mogelijke serieuze bron te gaan beschouwen. Ik blijf daarom lekker genieten van de iPod als portable speler, want daar is hij uiteindelijk ook voor bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Het is niet duidelijk of je het Apple Dock hebt? In de dockconnector zit een normale lijnuitgang. Die klinkt op zich mogelijk beter dan de koptelefoonuitgang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Monster iCable. 2,1meter voor 29 euro. Welicht is dat wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Het is wel een hele dure oplossing. Jammer: ik had gehoopt met een relatief kleine investering m'n iPod beter op m'n thuisset te laten kliken. Aangezien ik mijn geld liever besteed aan een 2e KS1030 voor aan mijn CD speler zie ik maar af van het plan om m'n ipod als mogelijke serieuze bron te gaan beschouwen. Ik blijf daarom lekker genieten van de iPod als portable speler, want daar is hij uiteindelijk ook voor bedoeld. Via Audioselectief heb ik een kabeltje in handen gekregen dat opvallend veel lijkt op die buitensporig kostbare crystal cable uit de posting van bellavista. Als je een beetje handig bent met de soldeerbout is het appeltje eitje. Klankmatig is het een perfecte oplossing. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Ik heb de standaard oordopjes al gelijk vervangen door Shure E3c's oordoppen. Beste, Ik heb een vraag mbt die nieuwe oordoppen van je....hoe ben je tot dat besluit gekomen om die doppen maar gelijk te vervangen? Zijn de bijgeleverde doppen zo minder dan?...of zijn die Shure's zo goed dat je die maar er gelijk aan gehangen hebt. Hoe ben je tot een kwaliteits vergelijking gekomen dan?.......en is het een goede match voor de specs van de ipod of is het overkill? Ik ben me nl aan het orienteren op een kwaliteits speler en speel al een tijdje met de gedachte om het een ipod te laten zijn....maar ik heb bv Bas,een control-freak bij uitstek,al vele malen met lof over zijn ipod zien schrijven maar nog niet over het vervangen van de oordopjes...of ik moet dat nu juist hebben gemist. Wat is dus jou ervaring met het geheel? Alvast mijn dank.... --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 23 januari 2006 Author Report Share Posted 23 januari 2006 Monster iCable. 2,1meter voor 29 euro. Welicht is dat wat? Ik heb ooit een variant op deze Monsterkabels gepobeerd. Ze klonken me veel te dof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 23 januari 2006 Author Report Share Posted 23 januari 2006 Ik heb de standaard oordopjes al gelijk vervangen door Shure E3c's oordoppen. Beste, Ik heb een vraag mbt die nieuwe oordoppen van je....hoe ben je tot dat besluit gekomen om die doppen maar gelijk te vervangen? Zijn de bijgeleverde doppen zo minder dan?...of zijn die Shure's zo goed dat je die maar er gelijk aan gehangen hebt. Hoe ben je tot een kwaliteits vergelijking gekomen dan?.......en is het een goede match voor de specs van de ipod of is het overkill? Ik ben me nl aan het orienteren op een kwaliteits speler en speel al een tijdje met de gedachte om het een ipod te laten zijn....maar ik heb bv Bas,een control-freak bij uitstek,al vele malen met lof over zijn ipod zien schrijven maar nog niet over het vervangen van de oordopjes...of ik moet dat nu juist hebben gemist. Wat is dus jou ervaring met het geheel? Alvast mijn dank.... --Hans. De klank met standaard oordoppen is vrij dun en zonder body. Ik vind ze persoonlijk niet goed genoeg. Op www.tweakers.com staat een hele draad over oordopjes die ik ter orientatie heb doorgelezen. Ik wilde het liefst goede oordoppen die de gehoorgang afsluiten zodat storende omgevingsgeluiden worden gedemp en ik het volume niet onnodig hard hoef te zetten. Daarnaast zocht ik een vol geluid zonder dat bassen worden aangedikt. Ik kwam op een aantal verschillende merken uit die aan mijn criteria voldeden (oa Shure dus). Het probleem met oordopjes is dat je ze ivm hygienische aspecten niet mag uitproberen en eventueel ruilen. De Shure E3C's zitten in een prijsklassen van 199 euro, hetgeen ik erg veel geld vond om op de gok te kopen. Gelukkig vond ik via ebay een verkoper die refurbished modellen aan de man brengt. De totale prijs zou dan op 100 euro uitkomen. Voor dat bedrag heb ik uiteindelijk de gok genomen (afgaande op alle positieve berichten). Ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van deze aankoop. Het is even wennen om ze goed in te brengen (je krijgt een aantal rubberen dopjes meegeleverd in verschillende maten), maar als ze eenmaal zitten klinken ze naar mij mening erg fraai. De iPod is kwalitatief een hele goede speler. Je moet wel zorgen voor muziek bestanden van een goede kwaliteit om het maximale uit de Shure's te halen (anders zijn ze inderdaad overkill). Als ik in de bus naar muziek luister, hoor ik praktisch alleen muziek en niet het geronk van de motor. Verder zijn ze erg solide gebouwd. Ik ben al menig keer ergens achter blijven hangen met de draad, maar zonder enige schade. Ik heb ze nu ruim een jaar en doen het nog steeds erg goed. Mochten ze ooit kapot gaan, dan koop ik ze zo weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 ik heb de nieuwe apple ipod craddle met remote in gebruik. Ik heb achter mijn ipod een behringer ultraflex pro ex 3200 gehangen en die doorgekoppeld op de aux ingang van mijn set. Kost ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 [.......] Beste Gruiter, Hartelijk dank voor je reactie..ben weer wat wijzer geworden. Trouwens..die 4 en die 5 van die serie,heb je daar wel eens naar gekeken of zijn die gewoon veel te duur. --Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 [.......] Beste Gruiter, Hartelijk dank voor je reactie..ben weer wat wijzer geworden. Trouwens..die 4 en die 5 van die serie,heb je daar wel eens naar gekeken of zijn die gewoon veel te duur. --Hans. Als je belangstelling hebt for de Shure, kan ik je adviseren om ook eens de moddelen van Etymotic te bekijken. Via Ebay worden ze regelmatig aangeboden. Er zitten twee soorten doppen bij: de siliconen plugs en het soort schuim dat het van buiten komende geluid buiten houdt. Het type ER4P is het meest geschikt voor iPOD-achtige spelers. Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 [.......] Beste Gruiter, Hartelijk dank voor je reactie..ben weer wat wijzer geworden. Trouwens..die 4 en die 5 van die serie,heb je daar wel eens naar gekeken of zijn die gewoon veel te duur. --Hans. Als je belangstelling hebt for de Shure, kan ik je adviseren om ook eens de moddelen van Etymotic te bekijken. Via Ebay worden ze regelmatig aangeboden. Er zitten twee soorten doppen bij: de siliconen plugs en het soort schuim dat het van buiten komende geluid buiten houdt. Het type ER4P is het meest geschikt voor iPOD-achtige spelers. Groet, Henk Dank je wel Henk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts