Jump to content

Afspelen muziek vanaf notebook op mijn set

Zee
 Share

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een device dat het mogelijk maakt om muziek vanaf mijn notebook af te spelen via mijn set.

Nu zijn hier natuurlijk allerlei oplossingen voor, maar ik stel de volgende eisen:

- Notebook is wireless verbonden, dus geen draden vanuit de notebook naar de set.

- Liefst koppel ik het device digitaal aan op mijn Benchmark DAC (Coax, Xlr of Optisch).

- Zo hoog mogelijke geluidskwaliteit, geen resampling etc.

- Het device is via ethernet of Wifi verbonden met mijn ADSL router. (liefst Wifi, dit scheel lastige kabels trekken).

- device kan alle bestandsformaten spelen zoals mp3, wma etc. en kan zowel met iTunes als Media Player worden gebruikt.

- ik wil geen aparte server(hw/sw) installeren.

- de notebook blijft bij voorkeur via de (Draytek) ADSL router verbonden met het netwerk en dus niet via de wireless verbinding van het gezochte device.

Voor de duidelijkheid hier even een plaatje van de situatie zoals ik mij die wens:

Stereoschema.jpg

Voor de duidelijkheid: ik ben dus op zoek naar het in het schema rood gekleurde device.

Een device als een Apple Airport express voldoet bijvoorbeeld niet omdat dit alleen vanuit iTunes kan spelen. Bovendien kan ik die Aiport niet via mijn ADSL wifi router (Draytek Vigor 2600VG) benaderen (dit werkt alleen via andere Apple airports).

Wie o wie heeft er een tips welke hard- en software ik zou kunnen gebruiken ???

Volgens mij moet dit de oplossing zijn voor je probleem. Ik heb dit bij een vriend gezien en had deze wel op een niet high end set aangesloten.

Philips WAS 700 deze heeft een schijf van 40gb een andere optie is Wireless Streamium Sla5500 Retail

zie voor info www.philips.nl

Volgens mij moet dit de oplossing zijn voor je probleem. Ik heb dit bij een vriend gezien en had deze wel op een niet high end set aangesloten.

Philips WAS 700 deze heeft een schijf van 40gb een andere optie is Wireless Streamium Sla5500 Retail

zie voor info www.philips.nl

deze systemen werken toch wat anders:

- in het geval van de was 700 staat de muziek dus op de HD van dit apparaat. Dat is niet wat ik wil, want bij mij staat de muziek gewoon op de HD van de notebook.

- in het geval van de sla5500 richt je de PC in als een soort van server. Bediening (zoals het kiezen van een track etc) doe je dan via de afstandsbediening van dit apparaat. Ik wil gewoon de bediening doen met iTunes/Media player etc.

beide apparaten hebben bovendien alleen analoog uit zodat ik nie gebruik kan maken van mijn losse dac (waarvan ik maar even aanneem dat deze veel beter klinkt dan de dac die in zo'n device is ingebouwd.

Ik ben op zoek naar een device dat het mogelijk maakt om muziek vanaf mijn notebook af te spelen via mijn set.

Nu zijn hier natuurlijk allerlei oplossingen voor, maar ik stel de volgende eisen:

- Notebook is wireless verbonden, dus geen draden vanuit de notebook naar de set.

- Liefst koppel ik het device digitaal aan op mijn Benchmark DAC (Coax, Xlr of Optisch).

- Zo hoog mogelijke geluidskwaliteit, geen resampling etc.

- Het device is via ethernet of Wifi verbonden met mijn ADSL router. (liefst Wifi, dit scheel lastige kabels trekken).

- device kan alle bestandsformaten spelen zoals mp3, wma etc. en kan zowel met iTunes als Media Player worden gebruikt.

- ik wil geen aparte server(hw/sw) installeren.

- de notebook blijft bij voorkeur via de (Draytek) ADSL router verbonden met het netwerk en dus niet via de wireless verbinding van het gezochte device.

Voor de duidelijkheid hier even een plaatje van de situatie zoals ik mij die wens:

Stereoschema.jpg

Voor de duidelijkheid: ik ben dus op zoek naar het in het schema rood gekleurde device.

Een device als een Apple Airport express voldoet bijvoorbeeld niet omdat dit alleen vanuit iTunes kan spelen. Bovendien kan ik die Aiport niet via mijn ADSL wifi router (Draytek Vigor 2600VG)  benaderen (dit werkt alleen via andere Apple airports).

Wie o wie heeft er een tips welke hard- en software ik zou kunnen gebruiken ???

Is dit wat je bedoeld?

Er moet wel een server geinstalleerd worden maar je heb met UTP of wireless door je hele huis toegang tot je muziek bestanden! Je sluit de box gewoon aan op je installatie!

succes

Geert

Is denk ik lastig om apple lossless en andere lossless formaten tegelijkertijd via een apparaat te kunnen afspelen.

Je hebt bv een squeezebox die je pc als audio dataserver gebruikt, maar die doet dus geen apple lossless, maar wel weer wma/aac ed.

Eric