Jump to content

Speakers aangepast...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Maar goed dat mijn Infinity's in Denemarken zijn ontworpen en in Frankrijk zijn gebouwd.... :rolleyes:

Dan is het dus eigenlijk twee keer niks? :rolleyes:

Zo,ook al Denemarken expert? :o

Naar mijn gevoel staat dat land vol met vakantiehuisjes. :D

Geeft Infinity jou ook zo een vakantiehuisjes gevoel? :rolleyes:

Maar goed dat mijn Infinity's in Denemarken zijn ontworpen en in Frankrijk zijn gebouwd.... :rolleyes:

Dan is het dus eigenlijk twee keer niks? :rolleyes:

Zo,ook al Denemarken expert? :o

Ik weet er geen donder van, maar volg de redenatie van Hans.. ;):D

Ik weet er geen donder van, maar volg de redenatie van Hans.. ;)  :D

Ook mijn idee. In een kleine Engelse woonkamer voldoen de typisch Engelse versterkertjes met beperkt vermogen en simpele luidsprekertjes prima. In een gemiddelde Amerikaanse woonkamer heb je wel wat meer energie nodig om deze goed met geluid te vullen.

Het zijn natuurlijk maar algemeenheden; in Engeland staan ook enorme landhuizen met dito kamers en er zijn ook Amerikanen die in caravans wonen (al zijn dat doorgaans grote caravans).

Ik mag aannemen dat de stijfheid van een huis een groot aandeel van de akoestiek bepaald. Speakers worden m.i. hier op aangepast.

Je zou misschien kunnen aannemen dat een speaker van een "kleine" bouwer wordt aangepast aan zijn garage, maar verder..

Engelse huizen zijn vrij klein. Het is bekend dat de warme LP12 het goed doet/deed op de kleine luidsprekers gemaakt voor die huiskamers.

Voor de rest denk ik dat luidsprekers nogal van elkaar verschillen. Er zitten er altijd wel een paar bij die in jouw specifieke kamer passen. Gewoon proberen.

Carl

Engelse huizen zijn vrij klein. Het is bekend dat de warme LP12 het goed doet/deed op de kleine luidsprekers gemaakt voor die huiskamers.

Voor de rest denk ik dat luidsprekers nogal van elkaar verschillen. Er zitten er altijd wel een paar bij die in jouw specifieke kamer passen. Gewoon proberen.

Carl

Ik begrijp niet wat die LP12 er mee te doen heeft. Het gaat om luidsprekers....

Typerend voor Engelse speakers is wel dat ze weinig laag produceren. Hierdoor kun je ze makkelijker dicht bij 'n wand plaatsen.

:)

Ik denk niet dat het veel uitmaakt, luidsprekers worden meestal ontworpen voor de dode kamer. Natuurlijk heeft de ruimte waarin de luidspreker staat veel effect op het geluid maar ik denk niet dat het veel uitmaakt van land tot land, dingen die veel opvloed op het geluid (lage tonen) hebben zoals (dichte) deuren en ramen vind je overal in een grote verscheidenheid.

Toch zit er wel verschil in bv merikaanse en Britse speakers. Maar dat heeft meer met de smaak te maken van de mensen uit die streken in het algemeen. Amerikanen houden meer van een analytisch geluid en de Britten houden meer van een gezellig geluid.

Althans dat was een tiental jaren gelden zo. Nu is dat verschil een beetje vervaagd.

;)

Hoi,

Perssonlijk denk ik dat idd te maken heeft met wat de maker er mee wil bereiken. Dat amerkaanse woonakmers groter zijn.... kijk eens naar wat ze daar veel verkopen. Kijk ook eens naar amerikaans versterkers, Mark Levinson vaak ettelijke honderden watts (in klasse A) per kanaal, Pass Labs ook niet zuinig met zijn vermogen, Classe is ook niet een zwakkeling te noemen. Luidsprekers als Wilson audio en martin logan liegen er ook niet om. De prijs ook niet trouwens.

Engelse luidsprekers niet veel laag? B&W matrix 801??? kan ik geen stakker noemen. Maar denk wel dat de engelse meer op het muzikale zitten, gezelliger is ook een goed woord. Amerikaans, moet groot krachtig en snel zijn, hmmm, niet altijd mijn ding.

Heb zelf onderstaand set ((japans en engels)ja heeft ook veel power) in een houten (scandinavisch) huis. Gaat prima.

Andre

Heb zelf onderstaand set ((japans en engels)ja heeft ook veel power) in een houten (scandinavisch) huis. Gaat prima.

Als je de stelling van dit topic zou moeten volgen zou een Amerikaans setje beter passen. De skandinavische bouwwijze heeft veel gemeen met de Amerikaanse.

Maar Japanners wonen toch ook in houten woningen met rijstpapieren wanden? Misschien is dat een verklaring dat een Japanse set het goed doet in een houten huis.

En Hollanders dragen klompen, om een en ander te relativeren.

Als je de stelling van dit topic zou moeten volgen zou een Amerikaans setje beter passen. De skandinavische bouwwijze heeft veel gemeen met de Amerikaanse.

Maar Japanners wonen toch ook in houten woningen met rijstpapieren wanden? Misschien is dat een verklaring dat een Japanse set het goed doet in een houten huis.

En Hollanders dragen klompen, om een en ander te relativeren.

Japanners wonen meestal ook erg klein. Bovendien houden ze vaak van die tingeltangel muziek. Ik denk dat dit dus terug te vinden is in Japanse luidsprekers. Tenzij deze voor de Europese markt zijn aangepast.

Dat het niet voor alles geldt is wel duidelijk. Ze zullen zeker een exportkwaliteit maken.

Toch denk ik dat er een globaal verschil in luidsprekerklankkwaliteit tussen verschillende landen is.

naast het ritselen van grassprieten, kleine belletjes, fluitjes etc kom je in japanse muziek ook grote klankschalen, gongen en enorme trommels tegen, zeer wel vergelijkbaar met de diversiteit van het instrumentarium elders op de wereld.

daarnaast zijn japanners ook grote liefhebbers van - europees/amerikaans - klassiek en jazz.

om dit nu samen te vatten als tinge-tangel muziek ?

de japanners die ik tegen kom op het www zijn buitengemeen bezig met het verfijnen van een installatie vooral op het vlak van het kleine, verschillen in toon, dynamische verschilletjes en daarin wijken ze in het geheel niet af van hetgeen door diverse amerikanen, europeanen, en ook mij wordt nagestreefd.

:unsure:

naast het ritselen van grassprieten, kleine belletjes, fluitjes etc kom je in japanse muziek ook grote klankschalen, gongen en enorme trommels tegen, zeer wel vergelijkbaar met de diversiteit van het instrumentarium elders op de wereld.

daarnaast zijn japanners ook grote liefhebbers van - europees/amerikaans - klassiek en jazz.

om dit nu samen te vatten als tinge-tangel muziek ?

de japanners die ik tegen kom op het www zijn buitengemeen bezig met het verfijnen van een installatie vooral op het vlak van het kleine, verschillen in toon, dynamische verschilletjes en daarin wijken ze in het geheel niet af van hetgeen door diverse amerikanen, europeanen, en ook mij wordt nagestreefd.

:unsure:

Sorry, ik was iets te kort door de bocht.

Wat ik eigenlijk bedoelde dat jappaners meer van dynamiek dan van "rust" in de muziek houden.

Sorry, ik was iets te kort door de bocht.

Wat ik eigenlijk bedoelde dat jappaners meer van dynamiek dan van "rust" in de muziek houden.

rust in muziek is niet iets dat je met een speaker kunt bewerkstelligen, rust in muziek wordt gecre

Rust is iets wat ik wel met een speaker kan bewerkstelligen, verschillen tussen speakers kunnen erg groot zijn. Mijn vraag is welke definitie aan rust gekoppeld word. Kan rust te maken hebben de mate waarin de speaker zich laat controleren door een versterker? Of dat een speaker de muziek gedetaileerder weergeeft in plaats er een brei van te maken. Misschien heeft het wel te maken met de tonale balans van een speaker.