tbenschop Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Hallo, ik zoek een versterker. ik zoek flink wat vermogen, liefst 150 watt bij 8 ohm, 300 bij 4 ohm, bi-wiring mogelijk, mag losse onderdelen zijn (voor/eind), liefst xlr ingang en xlr verbinding bij voor/eind combi, beetje modern, zwart, liefst ab. Een beetje de Vincent SV 238 dus, maar dan heb ik ook nog een budget: max 1500,-. Verder heb ik al wat gegadigden gezien: de T+A P 1200 R + A 1520 R, of de NAD S100+ S200 (maar deze laatste kan niet bi-wiren.. Zou dat veel uitmaken in geluid?).. Iemand die ervaring heeft met deze setjes? Verder nog suggesties? Ik wil het liefst 2e hands kopen, dus luisteren en vergelijken is niet echt een optie. Het wordt dus toch een beetje een gok, vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen en advies. Bvd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Waarom zou je met die NAD-combi niet kunnen bi-wiren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harteman Posted 23 januari 2006 Report Share Posted 23 januari 2006 Ik ken de NAD S100/S200 niet maar speel zelf met de S300 geintegreerd. Levert veel power en stroom en stuurt bij mij perfect een paar stroomvragende Dynaudio Contours 1.3 SE aan. De NAD is (in mijn oren) snel, dynamisch, tikkelteje analytisch, maar wel erg fijn. Fantastisch design en oerdegelijk gebouwd (26kg!!). Groet, Harteman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 waarom zoveel vermogen.... ??? Ik gebruik niet meer dan 1 Watt maximaal op laagrendement luidprekers. Mijn advies... Koop een goede versterker met minder vermogen. B.v. Consonance, Primare, Unico enz.... 75 Watt is royaal voldoende (tenzij je er PA mee gaat draaien natuurlijk.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 Hans, Volgens mij heb je behoorlijk gelijk. Op de site van Von Schweikert (volgens mij de luidsprekers van TBenschop) wordt zelfs uitdrukkelijk aangegeven dat er aangestuurd kan worden met Single Ended buizen. Impedance: 8 ohms nominal, 5 ohms min. Sensitivity: 89 dB @one watt/one meter. (in-room, non anechoic) Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 24 januari 2006 Author Report Share Posted 24 januari 2006 Hoi, bedankt voor de reacties tot zover. Veel vermogen vermindert de kans op clippen. Ik wil gewoon zeker weten dat op welk geluidsniveau ook (zonder de pijngrens te bereiken), ik geen kapotte tweeters o.i.d. krijg. Ik heb idd von Schweikerts, maar de specs hiervan staan niet meer op de site van von Schweikert (ouder model VR7). Impedantie is 6 ohm, dat weet ik nog wel. Maar goed, 'kijk niet naar het aantal watts' zeggen jullie. Waar dan wel naar? Ik moet het bij 2e hands aankopen toch hebben van specificaties.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 januari 2006 Report Share Posted 24 januari 2006 Maar goed, 'kijk niet naar het aantal watts' zeggen jullie. Waar dan wel naar?Ik moet het bij 2e hands aankopen toch hebben van specificaties.. Merk en type... gooi het maar in de groep... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, ik denk dat een voeding die in een versterker zit belangrijker is dan het vermogen wat er uit komt. Als ie maar onder alle omstandigheden stabiel blijft, of dat nou 50 of 150 watt is. Heb niet het idee dat dit dan veel uitmaakt. Maarrr een 2e hands Vincent sv238 is wel uit te halen voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Een goeie buizenversterker is meer waard dan vermogen. Neem dat nou maar van mij aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brian Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Ik ben in het bezit van de Primare I30 en ik kan je mededelen dat je flinke speakers zal moeten hebben alvorens deze versterker in de problemen zal komen. Er zitten 2 flinke ringkerntransformatoren in die flink wat stroom leveren en ik denk dat je met zijn kleinere broertje (valt in jou budget) zeer goed uit de voeten kunt. Probeer anders de Unison Research eens ook deze versterker klinkt zeer goed en past tevens in je budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 In de praktijk zul je zelden tot nooit die 150 of 300 watt gebruiken. Voordat je versterker gaat clippen zul je allang de volumeknop naar beneden draaien, omdat het dan waarschijnlijk al niet meer om aan te horen is. Wat je vaak wel ervaart met zwaardere versterker dat ze over het algemeen meer rust in de weergave geven. Ook niet erg onbelangrijk lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 In de praktijk zul je zelden tot nooit die 150 of 300 watt gebruiken. Voordat je versterker gaat clippen zul je allang de volumeknop naar beneden draaien, omdat het dan waarschijnlijk al niet meer om aan te horen is. Wat je vaak wel ervaart met zwaardere versterker dat ze over het algemeen meer rust in de weergave geven. Ook niet erg onbelangrijk lijkt me. Klopt niet. De kleinere NAD versterker klinkt b.v. veel beter dan zijn zwaardere broertje met meer vermogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 wat versta jij onder beter? een Versterker van bijv Audio Note van 9 watt zal waarschijnlijk ook beter klinken dan veel andere versterkers. Maar op het gebied van autoriteit en rust ( vooral in het laag ) zal ie het afleggen tegen een hoop goede (transistor) versterkers. Dit hangt natuurlijk ook helemaal van de speakerkeuze af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Robbert het bewijs dat het niet altijd om vermogen gaat. En vermogen betaal je ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Geef mij dan maar de Audio-Note buizenbak. dan mag je van mij alle transistor versterkers houden. Daar een Audio-Note luidspreker aan en klaar is kees. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 ja waren alle speakers maar zo makkelijk aan te sturen als de Audio Note, dan had deze topic ook niet hoeven ontstaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, ik denk dat een voeding die in een versterker zit belangrijker is dan het vermogen wat er uit komt. Als ie maar onder alle omstandigheden stabiel blijft, of dat nou 50 of 150 watt is. Heb niet het idee dat dit dan veel uitmaakt. In principe heb je wel gelijk, maar een versterker die maar een paar Watt kan leveren, kan nog zo stabiel zijn, een speaker met een laag rendement en een lage impedantie zal ie moeite mee hebben. Niet zo zeer in het aansturen (stroom leveren dus) zelf, maar wel qua volume. Een versterker met een laag vermogen (die stabiel blijft) heeft namelijk een vrij lage (maximum) uitgangsspanning. En het is de spanning die het volume bepaalt... Erg hard kun je dan dus niet draaien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tbenschop Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, ik denk dat een voeding die in een versterker zit belangrijker is dan het vermogen wat er uit komt. Als ie maar onder alle omstandigheden stabiel blijft, of dat nou 50 of 150 watt is. Heb niet het idee dat dit dan veel uitmaakt.Maarrr een 2e hands Vincent sv238 is wel uit te halen voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, ik denk dat een voeding die in een versterker zit belangrijker is dan het vermogen wat er uit komt. Als ie maar onder alle omstandigheden stabiel blijft, of dat nou 50 of 150 watt is. Heb niet het idee dat dit dan veel uitmaakt. In principe heb je wel gelijk, maar een versterker die maar een paar Watt kan leveren, kan nog zo stabiel zijn, een speaker met een laag rendement en een lage impedantie zal ie moeite mee hebben. Niet zo zeer in het aansturen (stroom leveren dus) zelf, maar wel qua volume. Een versterker met een laag vermogen (die stabiel blijft) heeft namelijk een vrij lage (maximum) uitgangsspanning. En het is de spanning die het volume bepaalt... Erg hard kun je dan dus niet draaien... En het gevolg kan zijn dat de versterker snel gaat vervormen of clippen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, ik denk dat een voeding die in een versterker zit belangrijker is dan het vermogen wat er uit komt. Als ie maar onder alle omstandigheden stabiel blijft, of dat nou 50 of 150 watt is. Heb niet het idee dat dit dan veel uitmaakt. In principe heb je wel gelijk, maar een versterker die maar een paar Watt kan leveren, kan nog zo stabiel zijn, een speaker met een laag rendement en een lage impedantie zal ie moeite mee hebben. Niet zo zeer in het aansturen (stroom leveren dus) zelf, maar wel qua volume. Een versterker met een laag vermogen (die stabiel blijft) heeft namelijk een vrij lage (maximum) uitgangsspanning. En het is de spanning die het volume bepaalt... Erg hard kun je dan dus niet draaien... En het gevolg kan zijn dat de versterker snel gaat vervormen of clippen.. Dat ook. Als transistoren hard moeten werken, komen ze buiten hun lineaire gebied... Clippen zal niet zo snel gebeuren als de versterker stabiel is. Clippen is immers een teken dat de versterker niet genoeg stroom kan leveren (bij een gegeven uitgangsspanning). Instabiliteit dus... Maar je moet het natuurlijk niet te bont maken. De uitgang kortsluiten zullen de meeste versterkers niet overleven (tenzij ze in de beveiliging vliegen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoi, nou ik ben al ruim een maand dagelijks verschillende 2e hands sites in de gaten aan het houden.. als je ergens een Vincnet 238 weet voor 1500 euro dan ben ik zeer geinteresseerd! Met jou budget zou ik voor een tweedehands Krell of Burmester gaan. Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Dus Tijn koop een Audio-Note luidspreker en je bent van alle ellende af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tijn Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Dus Tijn koop een Audio-Note luidspreker en je bent van alle ellende af. Gelukkig heb ik 'nog' geen ellende ondervonden:) Trouwens het valt denk ik nog niet mee om een 2ehands Audio Note speaker te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Tijn natuurlijk vindt je die niet omdat die veel te goed zijn. Eenmaal AUDIO-NOTE nooit meer iets anders. Ze zijn wel weer nieuw te koop in nederland. De nieuwe importeur is AUDIO-CUBE in UTRECHT Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Versterkers (met name eindverstrekers) hebben altijd mijn belangstelling gehad en altijd heb ik zeer kritisch geluisterd naar de verschillen tussen de div versterkers . Wat mij nu zo opvalt is dat versterkers welke op papier zulke goede cijfers hebben bij mij niet favoriet zijn. Ik heb wel eens het idee dat een versterker misschien te goed is waardoor te strak wat ik dan net weer niet mooi vind. Een voorbeeld is wel dat ik een buizenversterker van Velleman (gemodificeerd naar A instelling) geweldig vond klinken OOK in het laag daar waar buizenversterkers mede door de lage dempingsfactor helemaal niet goed kunne presteren. Er wordt dan gesproken over een wollig laag om maar eens een opmerking te gebruiken maar ik vond dat nu juist zo mooi van die buizenbak. Helaas was de Velleman niet zwaar genoeg voor mijn synthese 1 lsp dus werd het 2 keer de tan 80 van sony welke ik zeer muzikaal vind klinken. Nog niet al te lang geleden heb ik deze synthese aangesloten gehad op een 2 tal restek versterkers heel zware jongens op papier veel beter dan de sony versterkers maar ik werd werkelijk doodziek van het geluid zo hard heel strak maar uiterst vermoeiend. Veel langer geleden heb ik ook een krell aangesloten gehad ook weer op papier vele malen beter dan de tan 80 maar het klonk gewoon niet welliswaar niet vermoeiend maar niet muzikaal het leefde niet steriel kwam in mij op. Weer een voorbeeld een simpele tuner versterker van marantz met stk modules er in van slechts 20 watt waarbij je denk tsss dat is 3 keer niets nou dat klonk gewoon geweldig warm muzikaal en totaal niet vermoeiend. Dat bovenstaande niet voor iedereen op gaat zal best wel maar mijn advies koop nooit zo maar een versterker en zeker geen dure neem hem op proef en ga luisteren en misschien wordt je net als ik verrast door hetgeen je hoort of juist niet hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts