dekkersj Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 Beste allen, Op een ander forum kwam ik de link tegen van een leuk testje mbt vervorming: hear dus. Speel er maar eens mee. Is vrij ontnuchterend hoe slecht speakers mogen zijn, of een set. Voor muziek. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 25 januari 2006 Report Share Posted 25 januari 2006 Leuke test. Op mijn blikkerige notebook PC speakertjes kwam ik net als 7131 anderen niet verder dan -12dB. Morgen eens verder kijken maar dan met de Jordans en een koptelefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 25 januari 2006 Author Report Share Posted 25 januari 2006 Oh ja, vergeten te vermelden. Mijn grens was -27 dB. Met een Sennheiser HD445 koptelefoon. Bij een pop-sample. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 (edited) Ik ben aan het luisteren met de Mission 760i en -18dB was erg lastig en -24dB is vrijwel onhoorbaar. Ze hadden er een extra knopje bij moeten doen, van 'don't know'. Ik schakel wel even mijn hoofdset in, eens horen of ik die -24dB beter kan beoordelen. Uiteindelijk is het tot en met -24dB geworden. Geen idee of het goed is. Edited 26 januari 2006 by Lars Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Inderdaad leuk. Met het pop testje haalde ik -24db, maar dit is met relatief slechte pc luidsprekers. En ik moet eerlijk zeggen dat ik -18Db nog goed hoorde, maar -24Db een klein gokje was. Ik hoorde wel iets, maar echt duidelijk was 't niet. binnenkort nog een keer doen, maar dan met een goede hoofdtelefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Hi, Ja, ik vond het ook een aardig ding. De meeste goeden zitten rond de -25 dB, voor vocalen schijnt het iets beter te zijn. Het vervormingspercentage is dan 10^(Ndb/20)*100% = 10^(-25/20)*100% = 5.6 %. Griezelig te moeten constateren dat speakers kennelijk in het dagelijks leven veel meer vervormen... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Griezelig te moeten constateren dat speakers kennelijk in het dagelijks leven veel meer vervormen... dat is toch hopelijk geen nieuws . Het is bijvoorbeeld de reden dat bij SACD de bandbreedte tot 100 kHz als marketing-bling-bling item werd gebruikt. Vervormingsvrije speakers is de absolute ware hel voor de gelovige audiofiel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Griezelig te moeten constateren dat speakers kennelijk in het dagelijks leven veel meer vervormen... dat is toch hopelijk geen nieuws . Het is bijvoorbeeld de reden dat bij SACD de bandbreedte tot 100 kHz als marketing-bling-bling item werd gebruikt. Vervormingsvrije speakers is de absolute ware hel voor de gelovige audiofiel. De bandbreedte bij sacd lijkt mij veel lager. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 De bandbreedte bij sacd lijkt mij veel lager. Dat is ie ongetwijfeld ook. Gelukkig maar. Echter de doelgroep wil dat juist niet want: "Boventonen zijn als verschiltonen hoorbaar in de audioband. Die vergroten het realisme." Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 "Boventonen zijn als verschiltonen hoorbaar in de audioband. Die vergroten het realisme." En dat terwijl vrij eenvoudig dit fabeltje richting eeuwige rijstvelden gestuurd kan worden. Bijvoorbeeld door breedband witte ruis dat hoogdoorlaat gefilterd wordt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Griezelig te moeten constateren dat speakers kennelijk in het dagelijks leven veel meer vervormen... Mischien begrijp ik je verkeerd, maar goede luidsprekers kunnen minder dan 1% vervorming hebben van 100hz t/m 20khz bij 90db op 1m. Beneden de 100hz loopt dit vaak op tot een paar procent of meer, maar dit is minder schadelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Griezelig te moeten constateren dat speakers kennelijk in het dagelijks leven veel meer vervormen... Mischien begrijp ik je verkeerd, maar goede luidsprekers kunnen minder dan 1% vervorming hebben van 100hz t/m 20khz bij 90db op 1m. Beneden de 100hz loopt dit vaak op tot een paar procent of meer, maar dit is minder schadelijk. Nou, ik bedoelde meer in die test zelf. Daar werd een vinkje gezet bij een bepaald getal en daar stond bij "real speaker". En dat was al vrij snel. Vandaar. Welke speakers vervormen onder de 1 %? Belangstelling. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Welke speakers vervormen onder de 1 %? Belangstelling. De populaire audiomagazines laten bijna nooit vervormings plaatjes zien van de geteste luidsprekers. Best raar vind ik zelf. Zelfbouw luidsprekermagazines zoals hobbyhifi en klang+ton doen dit wel netjes. Naar mijn weten is soundstage 1 van de enige die dit ook bij commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Bedankt voor de info. Zo zie je ze niet vaak. Maar toch een kleine kanttekening. Bij een wat forsere uitsturing, gaat het toch mis: Tussen 2 en 5 kHz is er een bobbel, die topt op -37 dBc, ofwel 95(normaal signaal) - 58(vervormd signaal). Dit komt neer op 1.4 % vervorming. Weggooien dus die speaker Maar ik ga die pagina zeker nog wat verder bekijken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
A_J Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Bedankt voor de info. Zo zie je ze niet Tussen 2 en 5 kHz is er een bobbel, die topt op -37 dBc, ofwel 95(normaal signaal) - 58(vervormd signaal). Dit komt neer op 1.4 % vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 "Boventonen zijn als verschiltonen hoorbaar in de audioband. Die vergroten het realisme." En dat terwijl vrij eenvoudig dit fabeltje richting eeuwige rijstvelden gestuurd kan worden. Bijvoorbeeld door breedband witte ruis dat hoogdoorlaat gefilterd wordt. Groet, Jacco In een perfect lineaire wereld heb je natuurlijk gelijk. Maar is de vervorming waar het hier om gaat niet een gevolg van allerlei niet-lineariteiten waardoor harmonischen boven 20 kHz door interferentie hoorbaar worden? Of het werkelijk iets bijdraagt aan de geluidsbeleving is de vraag maar ik herinner me een experimentje wat we in een andere draad hebben gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 "Boventonen zijn als verschiltonen hoorbaar in de audioband. Die vergroten het realisme." En dat terwijl vrij eenvoudig dit fabeltje richting eeuwige rijstvelden gestuurd kan worden. Bijvoorbeeld door breedband witte ruis dat hoogdoorlaat gefilterd wordt. Groet, Jacco In een perfect lineaire wereld heb je natuurlijk gelijk. Maar is de vervorming waar het hier om gaat niet een gevolg van allerlei niet-lineariteiten waardoor harmonischen boven 20 kHz door interferentie hoorbaar worden? Of het werkelijk iets bijdraagt aan de geluidsbeleving is de vraag maar ik herinner me een experimentje wat we in een andere draad hebben gedaan. Nou, de gehoorbuis ed. (ook de lucht zelf) zijn lineair genoeg, dus daar ontstaan geen mengproducten. Ja, die ontstaan wel, maar dan zijn de geluidsniveaus gevaarlijk hard. De enige plaats waar uiteindelijk hoorbare intermodulatieproducten kunnen ontstaan, is in de weergaveketen. Nou, die horen daar niet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 "Boventonen zijn als verschiltonen hoorbaar in de audioband. Die vergroten het realisme." En dat terwijl vrij eenvoudig dit fabeltje richting eeuwige rijstvelden gestuurd kan worden. Bijvoorbeeld door breedband witte ruis dat hoogdoorlaat gefilterd wordt. Groet, Jacco In een perfect lineaire wereld heb je natuurlijk gelijk. Maar is de vervorming waar het hier om gaat niet een gevolg van allerlei niet-lineariteiten waardoor harmonischen boven 20 kHz door interferentie hoorbaar worden? Of het werkelijk iets bijdraagt aan de geluidsbeleving is de vraag maar ik herinner me een experimentje wat we in een andere draad hebben gedaan. Nou, de gehoorbuis ed. (ook de lucht zelf) zijn lineair genoeg, dus daar ontstaan geen mengproducten. Ja, die ontstaan wel, maar dan zijn de geluidsniveaus gevaarlijk hard. De enige plaats waar uiteindelijk hoorbare intermodulatieproducten kunnen ontstaan, is in de weergaveketen. Nou, die horen daar niet. Groet, Jacco En de luidsprekerdrivers dan? Dat ophangrubber is zo lineair als elastiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Nou, ik denk niet dat een luidsprekerdriver lineair is. Of het nou rubber is of kauwgom, als totaal is het een niet-lineair ding. Waar waarschijnlijk nog meer dingen aan schorten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Ik heb die testjes nog eens gedaan maar dan op mijn Jordans en ik ben niet ontevreden over de resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Ik heb die testjes nog eens gedaan maar dan op mijn Jordans en ik ben niet ontevreden over de resultaten. ravon, "niet ontevreden" werd door mijn docente Nederlands doorgaans afgestraft met een minpunt voor het bezigen van een stijlfout. Dubbele ontkenning oid. Maar wat was jouw score? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Ik heb die testjes nog eens gedaan maar dan op mijn Jordans en ik ben niet ontevreden over de resultaten. ravon, "niet ontevreden" werd door mijn docente Nederlands doorgaans afgestraft met een minpunt voor het bezigen van een stijlfout. Dubbele ontkenning oid. Maar wat was jouw score? Groet, Jacco Ik heb alle tests gedaan. Mijn score was voor de muziekstukken (wat heb ik een hekel aan die zangeres) gemiddeld. Ik scoorde goed bij de niet-muzikale tests, daar zat ik telkens flink boven het gemiddelde. Bij de laatste tests kon ik bij de moeilijke fragmenten niet aangeven waarom ik A of B koos, dat ging op gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Mijn score was voor de muziekstukken (wat heb ik een hekel aan die zangeres) gemiddeld. Ik scoorde goed bij de niet-muzikale tests, daar zat ik telkens flink boven het gemiddelde. Dus een THD van 5 % voor muziekstukken en voor niet-muziekale-stukken daar wat onder. Lijkt mij vrij aardig, ja. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter23 Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Ik scoorde -27 db voor de eerste test op mijn Audiostatic ES-100 luidsprekers. Nu even nog de rest doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Ik scoorde -27 db voor de eerste test op mijn Audiostatic ES-100 luidsprekers. Nu even nog de rest doen Goed bezig! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts