Jump to content

Een leuk testje mbt vervorming.

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Gegroet,

Paar kanttekeningen bij de test:

1. De muziekstukken zijn erg kort, aangezien mijn computer een eind van mijn luisterplek afstaat, hoor ik extra weinig. Ik zou liever wat samples te downloaden hebben :blink: .

2. Je hoort steeds hetzelfde muziekstuk, wat bij mij tot gevolg heeft dat ik door de bomen het bos niet meer zie :o .

3. Ik denk dat ik gevoelig ben voor bepaalde instrumenten uit de jazz-muziek, die zaten hier niet bij :( .

4. De vraag is of dat als je werkelijk beter wordt in het opsporen van onvolkomenheden, dit je luisterplezier bevordert (je gaat er op letten, terwijl ik liever van de muziek geniet) :) .

5. De vraag is, dat als je al zo veel moeite moet doen om onvolkomenheden op te sporen, of deze vervoming werkelijk wel jouw muziek verpest. Sterker nog ik ben er heilig van overtuigd dat vele vormen van vervorming als prettig wordt ervaren.(geen nieuws waarschijnlijk)

6. Als de test via de computer wordt gedaan, wordt dat (hopelijk in mij geval) met reeds zo veel vervorming v

Gegroet,

P.S. grafiekjes van de Thiel neem ik ook met een korreltjes zout, zelf denk dat het best zo zou kunnen zijn dat een veel goedkopere speaker dit beter doet, maar 'niet klinkt'. Doet mij denken aan het vergelijk de specificaties tussen de goedkoopste Sony versterker en een 30 maal zo dure Air Tight buizen trap (de Sony wint). Ik denk dat een speaker afkeuren qua kwaliteit op zijn op papier onzin is.

groeten, Fred

Gegroet,

Paar kanttekeningen bij de test:

1. De muziekstukken zijn erg kort, aangezien mijn computer een eind van mijn luisterplek afstaat, hoor ik extra weinig. Ik zou liever wat samples te downloaden hebben  :blink: .

2. Je hoort steeds hetzelfde muziekstuk, wat bij mij tot gevolg heeft dat ik door de bomen het bos niet meer zie  :o .

3. Ik denk dat ik gevoelig ben voor bepaalde instrumenten uit de jazz-muziek, die zaten hier niet bij  :( .

4. De vraag is of dat als je werkelijk beter wordt in het opsporen van onvolkomenheden, dit je luisterplezier bevordert (je gaat er op letten, terwijl ik liever van de muziek geniet)  :) .

5. De vraag is, dat als je al zo veel moeite moet doen om onvolkomenheden op te sporen, of deze vervoming werkelijk wel jouw muziek verpest. Sterker nog ik ben er heilig van overtuigd dat vele vormen van vervorming als prettig wordt ervaren.(geen nieuws waarschijnlijk)

6. Als de test via de computer wordt gedaan, wordt dat (hopelijk in mij geval) met reeds zo veel vervorming v

Gegroet,

P.S. grafiekjes van de Thiel neem ik ook met een korreltjes zout, zelf denk dat het best zo zou kunnen zijn dat een veel goedkopere speaker dit beter doet, maar 'niet klinkt'. Doet mij denken aan het vergelijk de specificaties tussen de goedkoopste Sony versterker en een 30 maal zo dure Air Tight buizen trap (de Sony wint). Ik denk dat een speaker afkeuren qua kwaliteit op zijn op papier onzin is.

groeten, Fred

Ik denk het dus niet. Hoewel er kennelijk wel een markt voor vervormende speakers is. Die Thiel vervormt max 1.5 % en dat lijkt mij best goed. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel het meest vervormende element in de keten dus goed doorzoeken naar een andere driver.

Groet,

Jacco

Interessant! Bij de 'gewone' test ging het goed met -27db (alhoewel ik dacht niet consequent beter dan -24 te horen) maar die orgel noten waren lastiger, daar zat ik meestal bij de eerste 'piek' in de grafiek. Dit alles was met m'n philips hp890 koptelefoon direct op de soundblaster. Ik werd een beetje gek van de constante toon; bij het muziek stuk kon ik steeds op een bepaalde basgitaar 'aanslag' letten waar dan toch een klein verschil in te horen was.

ik heb het idee dat je helemaal niks kunt met deze test.

deze test zegt evenveel over je eigen gehoor als over de gebruikte speakers.

als je verschil hoort dan kan het zijn je speakers of heel goed zijn of extreem slecht. dit zelfde kun je ook over je gehoor zeggen.

maw compleet waardeloos naar mijn mening.

met gokken kom je overigens ook een heel end B)

Wellicht niet iets zeggen over je speakers. Wel over hoeveel vervorming je wel/niet kunt horen. Een goede conclusie hieruit is dus dat vervormingen in de orde grootte 1% door ons absoluut niet als objectief slechter worden waargenomen dan vervorming orde grootte 0.1%. Tussen 1% en 0% hoor je het verschil namelijk al blijkbaar niet goed. Zo'n test maar dan met vervormingspercentages in de orde grootte van CD spelers zou ook wel eens leuk zijn (0.001%).

Wellicht niet iets zeggen over je speakers. Wel over hoeveel vervorming je wel/niet kunt horen. Een goede conclusie hieruit is dus dat vervormingen in de orde grootte 1% door ons absoluut niet als objectief slechter worden waargenomen dan vervorming orde grootte 0.1%. Tussen 1% en 0% hoor je het verschil namelijk al blijkbaar niet goed. Zo'n test maar dan met vervormingspercentages in de orde grootte van CD spelers zou ook wel eens leuk zijn (0.001%).

Ja daar heb je gelijk in. maarja audiofielen blijf je houden, sterker nog de meeste die hier rondzwerven zijn het.

daarnaast moet je er wel rekening mee houden dat de vervormingsfactor van je hele systeem 1 grote optelsom is. dus als je bij elk apparaat 1% kan verbeteren dan heb je wel degelijk een hoorbaar resultaat (denk ik?)

Dat is ook het verhaal van die buizenjongens. Een beetje vervorming kan geen kwaad als de natuurlijkheid etc maar toeneemt.

Groet,

Carl

Ehh... misschien een gekke vraag, maar eehh... hoe kan de natuurlijkheid (van de weergave neem ik aan?) toenemen, als er meer vervorming optreedt? Vervorming geeft toch juist aan dat de klank vervormt (t.o.v. van het origineel) en dat de natuurlijkheid dus afneemt?

Dat is ook het verhaal van die buizenjongens. Een beetje vervorming kan geen kwaad als de natuurlijkheid etc maar toeneemt.

Groet,

Carl

Ehh... misschien een gekke vraag, maar eehh... hoe kan de natuurlijkheid (van de weergave neem ik aan?) toenemen, als er meer vervorming optreedt? Vervorming geeft toch juist aan dat de klank vervormt (t.o.v. van het origineel) en dat de natuurlijkheid dus afneemt?

Nou, begrijp je dat dan niet? Dat is omdat de parallel concaafflux het magneetveld niet loodrecht doorkruist. Vandaar.

Groet,

Jacco

Groet,

Carl

Nou, begrijp je dat dan niet? Dat is omdat de parallel concaafflux het magneetveld niet loodrecht doorkruist. Vandaar.

Groet,

Jacco

Ach, natuurlijk... :rolleyes:

De Akropolis is feitelijk niet recht juist met de bedoeling om het met het oog er recht uit te laten zien. Die Grieken waren niet dom.

Ik lees in de bladen dat er bij de constructie van een produkt keuzes gemaakt moeten worden. Het toelaten van een onhoorbare vervorming heeft wellicht op een ander vlak weer voordelen. Voor de duidelijkheid ik ben niet technisch en kan dat niet op zijn waarde inschatten. Wel hoor ik verschillen tussen versterkers (in relatie met luidsprekers). Met mijn buizen ben ik meer dan tevreden

Carl

De Akropolis is feitelijk niet recht juist met de bedoeling om het met het oog er recht uit te laten zien. Die Grieken waren niet dom.

Ik lees in de bladen dat er bij de constructie van een produkt keuzes gemaakt moeten worden. Het toelaten van een onhoorbare vervorming heeft wellicht op een ander vlak weer voordelen. Voor de duidelijkheid ik ben niet technisch en kan dat niet op zijn waarde inschatten. Wel hoor ik verschillen tussen versterkers (in relatie met luidsprekers). Met mijn buizen ben ik meer dan tevreden

Carl

Proficiat Carl. Je bent een blij mens. Dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Groet,

Jacco