Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 De digtaleplaatjes die ik zag van de CD van Norah Jones en b.v. de CD van Boudewijn de Groot (vanuit de verte) deden mij een beetje griezelen. De topjes waren er keurig afgeknipt en voorzien van een rafelig topje. Ik denk dat de CD industrie dit dus ziet als een technische "soft clipping". Anders zouden die afgeknipte pieken er wel als vulkaantjes uitzien. Recht aan de bovenkant dus. Van de andere kant weten veel mensen dat een buizen versterker en een plaat op een veel softere manier clippen. Een plaat is gewoon teruggebracht in dynamiek en een buizenversterker heeft dit van nature. De laatsten klinken in de oren van veel mensen beter. Maar wanneer er geen clipping is... hoe klinkt het dan. Ik heb b.v. een SACD van Jerry gekregen. Een van de alom bekende pianist WIBI..... Deze is dus gewoon 10 dB minder hard opgenomen..... Helemaal geen clipping meer. Ook een aantal audiofiele CD klinken duidelijk minder hard, waardoor er door de fabrikant geen "softclipping" toegepast behoeft te worden. Ik denk dus dat de hele discussie tussen plaat en CD liefhebbers op dit punt bij elkaar komt. Een (echt analoge) plaat klinkt mooier omdat deze niet clipt dit, omdat er vroeger (meestal) gewoon gezorgt werdt dat de boel niet ging clippen. En dit dan tegenover de CD's, die zoals Ravon ons heeft laten zien gewoon clipverschijnselen bevatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 En dat dit clippen op cd,s uiterst vermoeiend klinkt bewijst de cd van de chili peppers wel welke op de div al meerdere keren besproken is als een wanstaltig product. Helaas helaas klinken te veel cd,s slecht met name dus op een goede set maar daar wordt in deze tijd denk ik niet echt meer naar gekeken door de maatschappijen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Dat clippen is "nodig" om het geluid een punch te geven, op het eerste oor lekker te laten klinken op de radio of in de auto etc. Dat stamt trouwens uit de vinyl-tijd. Maar toen werden daar analoge machines voor gebruikt. Nu is dat digitaal. Maar het is eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld, maar ik zou het liever niet gehad hebben. Dat het toevallig 10 dB zachter is, is toeval. Of heb je het over het gemiddelde, niet het piekniveau? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Dat clippen is "nodig" om het geluid een punch te geven, op het eerste oor lekker te laten klinken op de radio of in de auto etc. Dat stamt trouwens uit de vinyl-tijd. Maar toen werden daar analoge machines voor gebruikt. Nu is dat digitaal. Maar het is eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld, maar ik zou het liever niet gehad hebben. Dat het toevallig 10 dB zachter is, is toeval. Of heb je het over het gemiddelde, niet het piekniveau? Groet, Jacco Toch is dat clippen op 'n CD volgens mij juist de oorzaak van de slechte naam van CD's bij analoog liefhebbers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Dat clippen is "nodig" om het geluid een punch te geven, op het eerste oor lekker te laten klinken op de radio of in de auto etc. Dat stamt trouwens uit de vinyl-tijd. Maar toen werden daar analoge machines voor gebruikt. Nu is dat digitaal. Maar het is eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld, maar ik zou het liever niet gehad hebben. Dat het toevallig 10 dB zachter is, is toeval. Of heb je het over het gemiddelde, niet het piekniveau? Groet, Jacco Toch is dat clippen op 'n CD volgens mij juist de oorzaak van de slechte naam van CD's bij analoog liefhebbers. Ja, dat begrijp ik. Maar die analoog liefhebbers zijn maar een minderheid en dus totaal niet belangrijk, in de ogen van platenmaatschappijen. Ik heb ooit eens een verhaal gelezen waarin een vooraanstaand producer de opdracht kreeg om een plaat "hot" te maken. Veel clipping dus. Die goede man was het er niet mee eens, dat ging tegen zijn audiofiele hart in. Platenmaatschappij dreigde met ontslag en hij ging overstag, onder het mom van "beperken van de schade". O, wat hoop ik toch dat sacd klein zal blijven... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Wanneer de commercie vat op dit soort dingen krijgt kun je het inderdaad wel schudden.... Maar je zegt Radio.... ?? Daar is het allemaal toch nog erger. MP3, iets anders is er nie(t). Zou er niet 'n methode zijn om dat clippen van de CD te verzachten. Ik weet dat Ravon dat heeft geprobeerd, maar op 'n stukje van 2 sec is dat niet echt goed te horen. Of is dit alleen te doen met buizen versterkers en MIT bekabeling ?? (om maar wat voorbeeld te noemen). Het zou die CD's draaglijk kunnen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Beste Hans, Op de radio is het allemaal tig keer erger. Heb die opkomst van "going digitaal" van dichtbij meegemaakt. Maar ik bedoelde eigenlijk voor de radio, nog voordat het gedraaid wordt: de plaat moet zich immers onderscheiden van de rest van de meute. Knallen dus! En uiteindelijk wordt het naar mp3 verkloot en is het gebeurd. Clippen kun je wel wat verzachten, maar dat blijft behelpen hoor (verdwijnen van hoge tonen etc.). Als je de impulsresonsie van een vette buizenbak hebt, kun je misschien wel leuke dingen doen. Maar eigenlijk is het kwaad geschied en niet terugdraaibaar. En dan zou je die compressie nog willen veranderen... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Van de andere kant weten veel mensen dat een buizen versterker en een plaat op een veel softere manier clippen. Een plaat is gewoon teruggebracht in dynamiek en een buizenversterker heeft dit van nature. Uhhhhhh... Clippen of dat nu zacht of hard is, is NIET het zelfde als compressie toepassen! En vinyl dat clipt? Leg mij dat eens uit.... vliegt de naald dan uit de goef of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 [...] En vinyl dat clipt?[...] Beste Pjotr, Zou dat betekenen dat er op vinyl DC kan ontstaan? Lijkt me spannend, een LED op de uitgang van een platenvoorvoorversterker... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 En dit dan tegenover de CD's, die zoals Ravon ons heeft laten zien gewoon clipverschijnselen bevatten. Ik vind die conclusie voorbarig. Clipping zou m.i. bij een bepaald nivo moeten optreden en dat doet het niet altijd op die CD van Norah Jones. Kijk maar eens goed naar de plekken waar jij scherpe randjes hoort. Het ziet er m.i. zeker niet uit als de vervorming die bij buizenversterkers soft clipping wordt genoemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 En dit dan tegenover de CD's, die zoals Ravon ons heeft laten zien gewoon clipverschijnselen bevatten. Ik vind die conclusie voorbarig. Clipping zou m.i. bij een bepaald nivo moeten optreden en dat doet het niet altijd op die CD van Norah Jones. Kijk maar eens goed naar de plekken waar jij scherpe randjes hoort. Het ziet er m.i. zeker niet uit als de vervorming die bij buizenversterkers soft clipping wordt genoemd. Ik denk dat je je niet zozeer moet vastbijten in een bepaald level. Dat zou meer met de mastering te maken hebben. Hoewel het daar ook kan zijn gebeurd, denk ik dat het meer zit in het traject voor de mastering. Het afmixen van de aparte kanalen naar een stereo track. Dat wordt doorgaans gedaan door iemand anders dan diegene die de mastering doet. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Van de andere kant weten veel mensen dat een buizen versterker en een plaat op een veel softere manier clippen. Een plaat is gewoon teruggebracht in dynamiek en een buizenversterker heeft dit van nature. Uhhhhhh... Clippen of dat nu zacht of hard is, is NIET het zelfde als compressie toepassen! En vinyl dat clipt? Leg mij dat eens uit.... vliegt de naald dan uit de goef of zo? Wat ik bedoel is dat de muziek voordat deze op 'n CD gezet wordt van z'n pieken wordt ontdaan. Anders krijg je n.l. van die harde clips en dat is helemaal niet om aan te horen. Bij een plaat is dat compressie om hetzelfde te bereiken. Daarom klink een plaat ondanks zijn (theoretisch) verminderde dynamiek ook beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 En dit dan tegenover de CD's, die zoals Ravon ons heeft laten zien gewoon clipverschijnselen bevatten. Ik vind die conclusie voorbarig. Clipping zou m.i. bij een bepaald nivo moeten optreden en dat doet het niet altijd op die CD van Norah Jones. Kijk maar eens goed naar de plekken waar jij scherpe randjes hoort. Het ziet er m.i. zeker niet uit als de vervorming die bij buizenversterkers soft clipping wordt genoemd. Ik ging er dus vanuit dat het afknippen van de pieken in de (CD) muziek electronische softclipping werd genoemd. dat dit op verschillende niveau's gebeurd maakt het natuurlijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Bij een plaat is dat compressie om hetzelfde te bereiken. Daarom klink een plaat ondanks zijn (theoretisch) verminderde dynamiek ook beter. Dat is een waardeoordeel Hans, dat mag je niet zonder meer poneren. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hallo Hans, Nou dat ligt niet aan het medium plaat of CD. Dat ligt aan de processing daarvoor die tegenwoordig voor alletwee digitaal is. En er is in de studio een hele trukendoos aanwezig die perfect bv het "in de headroom sturen" van analoge tape emuleert, maak je maar geen zorgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hallo Hans, Nou dat ligt niet aan het medium plaat of CD. Dat ligt aan de processing daarvoor die tegenwoordig voor alletwee digitaal is. En er is in de studio een hele trukendoos aanwezig die perfect bv het "in de headroom sturen" van analoge tape emuleert, maak je maar geen zorgen. Pjotr, Ze maken het nog gekker! Ik heb eens iemand een muziekstuk dusdanig zien "bewerken" dat de "digitale-machine" ingesteld werd op: "mean level: +3 dBFS". In gewoon Nederlands: het gemiddelde niveau instellen BOVEN het absolute maximum niveau... Er zijn digitale doosjes die dit dus kennelijk kunnen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Hallo Hans, Nou dat ligt niet aan het medium plaat of CD. Dat ligt aan de processing daarvoor die tegenwoordig voor alletwee digitaal is. En er is in de studio een hele trukendoos aanwezig die perfect bv het "in de headroom sturen" van analoge tape emuleert, maak je maar geen zorgen. Net zoals een synthesizer een viool nadoet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoewel het daar ook kan zijn gebeurd, denk ik dat het meer zit in het traject voor de mastering. Het afmixen van de aparte kanalen naar een stereo track. Dat wordt doorgaans gedaan door iemand anders dan diegene die de mastering doet. Ook dan zou het op een bepaald nivo moeten plaatsvinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 januari 2006 Author Report Share Posted 26 januari 2006 Bij een plaat is dat compressie om hetzelfde te bereiken. Daarom klink een plaat ondanks zijn (theoretisch) verminderde dynamiek ook beter. Dat is een waardeoordeel Hans, dat mag je niet zonder meer poneren. Groet, Jacco Sorry... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoewel het daar ook kan zijn gebeurd, denk ik dat het meer zit in het traject voor de mastering. Het afmixen van de aparte kanalen naar een stereo track. Dat wordt doorgaans gedaan door iemand anders dan diegene die de mastering doet. Ook dan zou het op een bepaald nivo moeten plaatsvinden. Nee, dat hoeft niet. Er wordt in die professionele software vaak gebruik gemaakt van psycoakoestische info. Niet zozeer van statische. Het clipniveau hangt dus af van de rest van de muziek-content. Uiteraard alles om een klein mogelijke peak-to-average verhouding te halen. Of om een ander doel te realiseren, maar constante clip-levels zijn ouderwets ravon. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Ja en dat doen ze zonder digitaal te clippen, ze emuleren het analoge softclippen maar wel binnen het digitale bereik. Er zijn echter wel gekken die gewoon het digitaal laten clippen maar dat klinkt beduidend anders. Overigens werd dat in de jaren '60 heel veel gedaan in Engeland als creatief middel. Op alle platen van de Beatles en de Stones werd het gedaan om het vetter te laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Overigens werd dat in de jaren '60 heel veel gedaan in Engeland als creatief middel. Op alle platen van de Beatles en de Stones werd het gedaan om het vetter te laten klinken. Ja, ik kan me ook een interview met Lou Reed herinneren waarin het duidelijk werd dat die Britse studio's veel meer "bright" waren (in vergelijking met USA). Het album Transformer is om die reden dan ook in GB opgenomen en afgemixt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ravon Posted 26 januari 2006 Report Share Posted 26 januari 2006 Hoewel het daar ook kan zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 de meeste opnames zijn te hard op de drager gezet, waarbij de toppen afgeknepen worden. als het nou allemaal op een wat lager niveau wordt gezet is het veel beter aanhoorbaar. wie moeten we hier voor bellen? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 27 januari 2006 Report Share Posted 27 januari 2006 Als je wil leren wat er allemaal gebeurt of kan gebeuren, waarom het moet, waarom het niet mag, en wat een goede houding is t.o.v. dit soort dingen, dan doe je er goed aan http://www.digido.com/ te bezoeken, secties FAQ en Articles. En dan kun je Bob Katz' boek kopen Mastering Audio. Het is het lezen meer dan waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts