Jump to content

Soft clipping....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een paar truuks die ik nog ken zijn: gates en compressors op bvb toms van drums, en/of, kanaal (vbv de snaredrum) via de insert door een dynamiek enhancer sturen en dan terug binnenkomen via een ander kanaal en die twee kanalen (goe veel equalizing gebruiken ;) ) in som gebruiken als een "supervette snare"!

Enhansers en compressors en gain riding op de stem: van fluiserend gezucht tot brullende schreeuw (cfr Sinead O'Connor, of Bjork), zoveel dynamiekverschil is niet leuk in een huiskamer, noch op de radio... daarom wordt elke dynamisch niveauverschil ge

Enhansers en compressors en gain riding op de stem: van fluiserend gezucht tot brullende schreeuw (cfr Sinead O'Connor, of Bjork), zoveel dynamiekverschil is niet leuk in een huiskamer, noch op de radio... daarom wordt elke dynamisch niveauverschil ge

Gelukkig is er nog 'n tussenweg.

Al ga ik voor meer dynamiek. Mijn mooist opgenomen platen zijn de meest dynamische.

:)

tussenweg, lijkt me niet, je gaat voor de muziek - dynamiek - of niet.

overigens meen ik me herinneren dat jij dynamiek eens het tegengestelde van rust noemde en toen naar rust streefde ?

:huh:

Gelukkig is er nog 'n tussenweg.

Al ga ik voor meer dynamiek. Mijn mooist opgenomen platen zijn de meest dynamische.

tussenweg, lijkt me niet, je gaat voor de muziek - dynamiek - of niet.

overigens meen ik me herinneren dat jij dynamiek eens het tegengestelde van rust noemde en toen naar rust streefde ?

:huh:

Rust mag je nu even niet uit z'n verband trekken. Ik heb toen rust tussen aanhaaltekens geplaatst om aan te geven dat dit het tegenovergestelde van dynamiek zou kunnen zijn.

De rust in het geluid die ik nastreef is er een van een heel andere orde en heeft niks met de hierboven bedoelde rust te maken. De rust die ik nastreef is die van de instrumenten apart te kunnen horen. Soms wordt dit ook wel zwart tussen de instrumenten genoemd.

De keren dat je bij mij was denk ik niet dat je hebt ervaren dat ik een laidback of ander rustig geluid nastreef. Het topic over impact b.v. heb ik toen juist aangemaakt omdat ik vond dat laidback soms als doel en superieur werd gesteld. Daar was en ben ik het dus niet mee eens. Ik wil midden in de muziek zitten. Net zoals je ook ervaart als je tegenover een bandje zit te luisteren. Niet op de 20ste maar op de tweede rij, zeg maar.

De tussenweg die ik bedoel is er een van zoveel mogelijk dynamiek maar absoluut geen softclipping en zo weinig mogelijk compressie.

De tussenweg die ik bedoel is er een van zoveel mogelijk dynamiek maar absoluut geen softclipping en zo weinig mogelijk compressie.

was al bang dat je echt " audiofiel " aan het worden was.................

:D

was al bang dat je echt " audiofiel " aan het worden was.................

:D

Helaas is lichte compressie vaak wel nodig. Al sinds de oudheid (jaren 60-70 van het vorige millennium) is bekend dat een groot orkest zo een 80 dB nodig heeft aan dynamiek. Dat gaat niet passen in een huiskamer! Ik heb een Mahler sacd waar ze dat toch geprobeerd hebben: stille passages zijn net te horen en de harde zijn dusdanig oorverdovend dat ik moet weglopen of mijn oren dichtstoppen. Bovendien is mijn set niet krachtig genoeg om deze vermogens goed weer te geven.

Groet,

Jacco

De digtaleplaatjes die ik zag van de CD van Norah Jones en b.v. de CD van Boudewijn de Groot (vanuit de verte) deden mij een beetje griezelen. De topjes waren er keurig afgeknipt en voorzien van een rafelig topje.

Ik denk dat de CD industrie dit dus ziet als een technische "soft clipping". Anders zouden die afgeknipte pieken er wel als vulkaantjes uitzien. Recht aan de bovenkant dus.

Van de andere kant weten veel mensen dat een buizen versterker en een plaat op een veel softere manier clippen. Een plaat is gewoon teruggebracht in dynamiek en een buizenversterker heeft dit van nature.

De laatsten klinken in de oren van veel mensen beter.

Maar wanneer er geen clipping is... hoe klinkt het dan. Ik heb b.v. een SACD van Jerry gekregen. Een van de alom bekende pianist WIBI.....

Deze is dus gewoon 10 dB minder hard opgenomen..... Helemaal geen clipping meer. Ook een aantal audiofiele CD klinken duidelijk minder hard, waardoor er door de fabrikant geen "softclipping" toegepast behoeft te worden.

Ik denk dus dat de hele discussie tussen plaat en CD liefhebbers op dit punt bij elkaar komt.

Een (echt analoge) plaat klinkt mooier omdat deze niet clipt dit, omdat er vroeger (meestal) gewoon gezorgt werdt dat de boel niet ging clippen.

En dit dan tegenover de CD's, die zoals Ravon ons heeft laten zien gewoon clipverschijnselen bevatten.

Ik vind het een mooie openingspost Hans. Ik kan me er in grote lijnen ook wel in vinden. Ik denk alleen niet dat de discussie tussen LP en CD liefhebbers hiermee wordt opgelost. Een CD clipt namenlijk altijd, want de bandbreedte is maar beperkt. Dat gaat altijd ten koste van de ruimtelijkheid. Maar het kan wel een stuk beter klinken als het fatsoenlijk opgenomen wordt.

Zou er niet 'n methode zijn om dat clippen van de CD te verzachten. Ik weet dat Ravon dat heeft geprobeerd, maar op 'n stukje van 2 sec is dat niet echt goed te horen.

Of is dit alleen te doen met buizen versterkers en MIT bekabeling ?? (om maar wat voorbeeld te noemen). Het zou die CD's draaglijk kunnen maken.

Ik heb zojuist besloten om een paar dagen niet te werken ivm griepachtge verschijnselen dus ik zal eens kijken of ik in de komende dagen een "scherp" stuk muziek van Norah kan omvormen naar een mooi rond stuk muziek.

Welk nummer heeft de voorkeur?

Zou er niet 'n methode zijn om dat clippen van de CD te verzachten. Ik weet dat Ravon dat heeft geprobeerd, maar op 'n stukje van 2 sec is dat niet echt goed te horen.

Of is dit alleen te doen met buizen versterkers en MIT bekabeling ?? (om maar wat voorbeeld te noemen). Het zou die CD's draaglijk kunnen maken.

Ik heb zojuist besloten om een paar dagen niet te werken ivm griepachtge verschijnselen dus ik zal eens kijken of ik in de komende dagen een "scherp" stuk muziek van Norah kan omvormen naar een mooi rond stuk muziek.

Welk nummer heeft de voorkeur?

Beterschap ravon,

Groet,

Jacco

Beste Ravon,

Beterschap en wel weer beter zijn 10/11 febr.

En in tussentijd LP's draaien op een Bluenote .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

:D dankjewel, ik doe m'n best.

Over vervorming gesproken: Ik heb nu een tikkend en ruisend plaatje van Uriah Heep ronddraaien. Beetje van voor mijn tijd, als afwisseling best grappig.